سه شنبه 26 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تعداد دانشجويانِ احضاری در دانشگاه شيراز به ۷ تن رسيد، خبرنامه بوعلی سينا

خبرنامه بوعلی سينا: با احضار کاظم رضايی، جليل رضايی و احمد کهنسال به کميته انضباطی تعداد دانشجويانِ احضاری در در اين دانشگاه به خاطر تجمعات روزهای ۱۶ و ۱۸ آذر به ۷ نفر رسيد. پيش از اين، آرش روستايی، سعيد خلعتبری، حمداله نامجو و هادی الم‌لی نيز به کميته انضباطی احضار شده بودند. از اين افراد تا کنون، کاظم رضايی و حمداله نامجو ۴ بار و آرش روستايی، سعيد خلعتبری و هادی الم‌لی دو بار به کميته انضباطی دانشگاه شيراز احضار شده‌اند. در احضاريه‌های اين افراد قيد شده است که يک‌هفته وقت دارند خود را به کميته انضباطی معرفی کنند.

به گزارش خبرنامه بوعلی سينا: از طرفی نيروهای بسيج و ساير تشکل‌های وابسته نظير جامعه اسلامی و انجمن اسلامی مستقل همچنان به اعتکاف خود در مسجد دانشگاه شيراز ادامه می‌دهند. شيوه‌‌ی آن‌ها در برگزاری مراسم اعتکاف اينچنين است که در آغاز شب و همزمان با نماز مغرب و عشاء عده‌ای از نيروهای خود را از دانشگاه‌های پيام نور، دانشکده فنی باهنر و... به درون دانشگاه می‌آورند و بعد از صرف شام(که از بيرون دانشگاه تهيه می‌شود) آن‌ها را از دانشگاه خارج می‌سازند. با وجود تبليغات گسترده و به کار گرفتن هزينه‌های سرسام‌آور اين اعتکاف و سناريوی از پيش طراحی شده، عملا ناموفق بوده است، چرا که افرادی که شب در مسجد دانشگاه می‌مانند، تعدادشان از ۵۰ نفر نيز تجاوز نمی‌کند. در اقدامی بی‌نظير به معتکفان گفته شده است، که روزها می‌توانند از مسجد خارج شوند و به کارهای خود برسند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه لجن‌پراکنی‌ها در شيراز بر عليه فعالان دانشجويی اين دانشگاه، سيد محمد انجوی نژاد رييس کانون رهپويان وصال که سال گذشته در حسينيه وی اقدام به بمب‌گذاری شد، مرتبا با ايراد سخنرانی جو عمومی را بر عليه دانشجويان تحريک می‌کند. به گزارش رجا نيوز وی برگزاری مراسم تريبون آزادِ«آزادی دانشگاه؛ آزادی جامعه» را عملياتِ انتحاری خوانده است و آن را با عمليات انتحاری مجاهدين خلق مقايسه کرده است. وی همچنين قرار است، امشب(دوشنبه شب) در مسجد دانشگاه شيراز حاضر شود. حضور وی در دانشگاه تنها برای اعمال فشار بر مسئولين برای برخورد شديد با دانشجويان برآورد می‌شود. همچنين قرار است، ظهر سه‌شنبه، «عماد افروغ» از نمايندگان اصولگرای مجلس هفتم، در مسجد دانشگاه شيراز برای نيروهای بسيجی سخنرانی کند.

سناريوی اعتکاف با هزينه فراوان که اصلا مشخص نيست از کجا تامين می‌شود، اجرا می‌گردد، چنانکه در چند روز گذشته نيروهای بسيج از سلف‌سرويس دانشگاه نيز استفاده نمی‌کنند و وعده‌های غذای آن مرتبا از بيرون دانشگاه آورده و در مسجد سرو می‌شود.

معتکفان با پخش اعلاميه‌های خود در سطحی وسيع و خيره‌کننده عملا خواستار قلع و قمع شديد دانشجويان دانشگاه شيراز شده‌اند در قسمتی از بيانيه امروز آنان خطاب به وزير علوم چنين نوشته شده است: « با ما بگوييد از چه می ترسيد آقای وزير؟ از بوق های دروغين حقوق بشر و دموکراسی خواهی؟ مگر غزه و عراق و افغانستان و پاکستان را نديده ايد؟ اين روبه صفتان چه گلی بر سر دنيای اسلام زده اند که قرار باشد از ادعای واهی آنها هراسی داشته باشی؟ از اغتشاش و درگيری و سوء استفاده تلويزيون های عناصر منافق و ضد انقلاب؟ از آنکه بگويند اينجا مستبد ترين کشور دنياست؟ مگر امروزه که دست نوازش شما و مسئولين منتصب شما در دانشگاه ها بر سر پياده نظام آنها سايه افکنده است نظام و انقلاب تو را به استبداد محکوم نمی کنند؟

شما وزير دولت محمودی احمدی نژاد هستی! شما وزير نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران هستی، پس يا تصميم انقلابی بگير و لکه ننگ جامانده بر دانشگاه ها را محو کن و يا نظاره کن و ببين چگونه خشم انقلابی جنبش دانشجويی مسلمان نه تنها لانه امن کفتارها که ميز صدارت شما را می سوزاند.»

در واکنش به اين فشارها امروز فعالان دانشجويی دانشگاه شيراز که اقدام به برگزاری مراسم روز دانشجو در روزهای ۱۶ و ۱۸ آذر کرده بودند، با پخش بيانيه‌ای در سطح دانشگاه(که خطاب به دانشجويان آگاه و بيدار و ملت شريف ايران نوشته شده بود)، به سناريو بودنِ کليتِ اين جريان اشاره کردند و اعلام کردند که تا آخرين نفس در مقابل سلطه و سرکوب خواهند ايستاد. همچنين اين دانشجويان به مقامات دانشگاه، استان و نيز مسئولان ارشد نظام هشدار داده‌اند که در صورتی که روند پروند سازی برای دانشجويان متوقف نشود، مسئوليت هر گونه اقدام احتمالی نظير تحصن و اعتصاب غذای نامحدود بر عهده‌ی آنان خواهد بود.

متن کامل بيانيه فعالان فعالان دانشجويی که ديروز (دوشنبه) در سطح دانشگاه شيراز توزيع شد:


دانشجويان آگاه و بيدار و ملت شريف ايران


بار ديگر نهادهای سرکوب دست به دست هم داده‌اند، تا سناريويی ديگر و اين بار در دانشگاه شيراز به مرحله‌ی اجرا درآورند. اکنون بيش از هر چيز بر همگان محرز گشته است که سرکوبِ مخالف و منتقد، به بارزترين شاخصه‌ی حاکميت تبديل شده است. همه‌چيز در اين‌جا به ابزاری جهتِ حذف و طرد دگرانديشان تبديل شده است. کسانی که از برگزاری مراسمی ۴۰۰ نفره در سطح دانشگاه عاجز هستند، با دروغ‌پردازی وقيحانه و آشکار، پروژه‌‌ای را پيش می‌برند که به لطف‌ حمايت‌های مالی و معنوی اربابانشان، امروز ديگر بر همگان آشکار گشته است که از کجا آب می‌خورد. کافی است به حجم بيانيه‌ها و اعلاميه‌های پخش شده توسط آنان و هزينه‌هايی که احتمالا از خزانه‌ی ملت تامين شده است، نگاه کنيم. اينان اگر ذره‌ای راستگويی و انصاف در وجودشان می‌بود، فيلم مراسم باشکوهِ تريبون آزاد را منتشر می‌کردند تا مشخص شود در کجا توهين صورت گرفته‌است. دانشجويان دانشگاه شيراز خوب می‌دادنند که در تريبون آزادِ «آزادی دانشگاه؛ آزادی جامعه» نه تنها به شهدا هيچ توهينی صورت نگرفت بلکه از احترام به حقوقِ خانواده و فرزندانِ شهدا سخن به ميان آمد.

امروز ديگر بر همگان روشن گشته است که هر گاه نهادهای سلطه و سرکوب، از فريادِ رهايی و آزادیِ مبارزان اين مرز و بوم بهراسند، با توسل به انواع شيوه‌های غيراخلاقی، راه را برای حذفِ هميشگیِ مخالفان هموار می‌کنند. دست‌هايی که عروسک‌های اين خيمه‌شب بازیِ وقيحانه را اداره می‌کند، ديگر برای همگان رو شده است. دانشجويان آگاه و بيدار و همچنين ملت شريف ايران، سناريوی جعل نشريات در دانشگاه اميرکبير را از ياد نبرده‌اند؛ سناريويی که در نتيجه‌ی آن سه تن از ياران دبستانی ما، در نتيجه آن به زندانِ سرکوب و ارتجاع افتادند و جوِ پويایِ دانشگاه اميرکبير نيز به شدتِ هر چه تمام‌تر سرکوب شد.

امروز اما روز ديگری‌ست، از طرفی تشکل‌های وابسته و حلقه به گوش، ماهيت واقعی خود را به همگان نشان داده‌اند، همه‌ی تشکل‌های حکومتی، در عوضِ دم زدن از حقوق و آزادی‌های دانشجويان، بر سرکوب و حبس و تعليق آن‌ها اصرار می‌ورزند و خود آلتِ دستِ حاکميتِ سرکوب شده‌اند. اگر شرايط حال حاضر حاکميت، ديکتاتوری و استبداد نيست، چرا از ديکتاتوری خطاب کردنِ وضعيتِ کنونی اينچنين به خشم آمده‌ايد؟ ديکتاتوری و استبداد به چه نشانه‌ای بارزتر از بيانيه‌ها و اعلاميه‌های شما احتياج دارد؟ از طرف ديگر جنبش دانشجويی شکل گرفته در شيراز، آنچنان بالغ و پخته شده است که به هيچ وجه مرعوب و مغلوبِِ اين دسيسه‌های شوم نخواهد شد. يک مبارز، در جريان مبارزه برای آزادی و رهايی چيزی جز زنجيرهايش برای از دست دادن ندارد. آگاهی از اين امر است که ما را واداشته است تا اعلام کنيم، تا آخرين نفس در مقابل سلطه و استبدادِ لخت و عريان قد علم می‌کنيم و می‌ايستيم.

در نهايت، ما فعالان دانشجويی دانشگاه شيراز، به مقامات دانشگاه و استان و نيز مقامات ارشد کشور که تا کنون در جريانِ سناريویِ در حالِ اجرا در دانشگاه شيراز قرار گرفته‌اند، اخطار می‌کنيم که روند پرونده سازی و سرکوبِ مخالفان بايد خاتمه يابد، در غير اينصورت مسئوليت هرگونه اقدام احتمالی نظير تحصن و اعتصاب غذای نامحدود بر عهده‌ی آنان خواهد بود.

فعالان دانشجويی دانشگاه شيراز

همچنين فعالان دانشجويی اعلام کرده‌اند که از دانشجويان سراسر کشور و نيز کليه نهادهای حقوق بشری درخواست حمايت می‌کنند.





















Copyright: gooya.com 2016