جمعه 29 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک: کم کم داريم بي پول مي شويم!، اعتماد

پايتخت ايران در حالي يکي از آلوده ترين روز هاي سال خود را سپري مي کند که روز گذشته مشاور شهردار تهران از افزايش مرگ و مير در تهران خبر داد. بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا (س) از روز دوشنبه هفته گذشته که شرايط پايدار جوي بر تهران حاکم شد تا روز يکشنبه هفته جاري، 89 تهراني بر اثر ايست قلبي فوت کردند که اين آمار در مقايسه با مدت مشابه هفته قبل از آن 15 درصد افزايش داشته است. روز گذشته سمينار توسعه انرژي هاي تجديدپذير در مرکز تحقيقات استراتژيک کار خود را آغاز کرد تا در شرايطي که متاثر از استاندارد نبودن سوخت گازوئيل و سوخت هاي فسيلي، سالانه هشت هزار ميليارد تومان بابت خسارت آلودگي هوا در کشور هزينه مي شود، بتوان از انرژي هاي تجديدپذير به کاهش آلودگي هوا کمک کرد. در اين همايش علاوه بر اشاره به اينکه طبق آمارها و اندازه گيري هاي مختلف، نفت ايران بين 43 تا بالاي 100 سال ديگر به اتمام خواهد رسيد، وعده داده شد به زودي روشنايي معابر تهران از طريق سيستم خورشيدي تامين مي شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين نکته که متاسفانه در سال هاي اخير دولت از سياست هاي کلي نظام سند چشم انداز و قانون برنامه چهارم فاصله گرفته است، تاکيد کرد؛ بايد بر اساس سياست هاي کلي نظام سند چشم انداز و قانون برنامه چهارم، هر سال اتکا به نفت کاهش مي يافت که اين امر رخ نداد. از سوي ديگر، طبق قانون برنامه چهارم سالانه بايد سه درصد از بخش هاي حاکميتي دولت به مردم واگذار مي شد، اين در حالي است که نه تنها اين امر رخ نداده، بلکه دولت بزرگ تر هم شده است. حسن روحاني با اشاره به اينکه بايد 50 درصد درآمدهاي نفتي صرف وام به بخش خصوصي و 50 درصد در شرايط خاص استفاده مي شد، افزود؛ اين در حالي است که طي سه سال گذشته، تمام درآمد 200 ميليارد دلاري صرف شده و يک کار مهم و اساسي هم صورت نگرفته است، به شکلي که هم مشکل اشتغال حل نشده و هم ميزان تورم طبق آمار بانک مرکزي به 25 درصد رسيده است و اين در حالي است که تعدادي از آيتم هاي آمارگيري بانک مرکزي در زمينه تورم حذف شده که با محاسبه آنها، نرخ تورم در کشور به بالاي 30 درصد مي رسد.

به گفته او آمارها نشان مي دهد، خسارات آلودگي هوا در ايران در سال آينده ميلادي به 10 ميليارد دلار در سال مي رسد. روحاني با اشاره به اينکه نفت و گاز منابع بسيار ارزشمند فسيلي در کشور و دنياست، افزود؛ در دهه هاي آينده به جز منطقه خليج فارس در ديگر نقاط جهان صادرات نفت به پايان مي رسد، اين در حالي است که طبق آمارها و اندازه گيري هاي مختلف نفت ايران نيز بين 43 تا بالاي 100 سال ديگر به اتمام خواهد رسيد. روحاني با اشاره به اينکه برخي ها مي گويند اگر قيمت نفت کاهش يابد، همه چيز درست مي شود، افزود؛ خوشبختانه هم اکنون قيمت نفت کاهش يافته و اينکه مي گويند، بي پولي نعمتي است کم کم داريم بي پول مي شويم که اميدواريم به اين نعمت برسيم. وي با اشاره به اينکه منابع فسيلي در دنيا محدود است و بايد به فکر منابع ديگر انرژي باشيم، افزود؛ نفت و گاز کاربردهاي بسيار ارزشمندتر از احتراق دارند. رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصحلت نظام با اشاره به اينکه در تهران، انسان ها آرزو مي کنند 100 متر بروند و خودرويي دودزا نبينند، افزود؛ اين در حالي است که گازوئيل ما هم استاندارد نيست و پالايشگاه هاي ما در اين خصوص با مشکل مواجه هستند.

از سوي ديگر صنعت ما هم در بخش هاي مختلف هنوز به تکنولوژي هاي روز دنيا دست نيافته است. وي به موضوع خودروهاي فرسوده اشاره کرد و گفت؛ طبق قانون برنامه چهارم، بايد تا پايان اين برنامه يک ميليون خودروي فرسوده از رده خارج مي شد، اين در حالي است که با گذشت چهار سال از پنج سال قانون برنامه چهارم تنها توانسته ايم 300هزار خودروي فرسوده را از رده خارج کنيم. رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه چند سال قبل سياست هاي کلي نظام در بخش انرژي در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب و پس از تاييد مقام معظم رهبري ابلاغ شده است، افزود؛ بر اساس اين سياست ها، بهينه سازي مصرف سوخت و کاهش شدت انرژي بايد در دستور کار قرار مي گرفت که در اين خصوص وضعيت خوبي نداريم. از سوي ديگر بايد فرآورده هاي نفتي و گاز و پتروشيمي به جاي صدور نفت خام و گاز طبيعي در کشور جايگزين مي شد، اين در حالي است که هم اکنون برعکس عمل مي کنيم. در ادامه اين مراسم قائم مقام وزير نيرو به سهم ايران از انرژي هاي تجديدپذير در بخش برق اشاره کرد که کمتر از 100 مگاوات است، اين در حالي است که لطمه اقتصادي خاموشي برق 100 برابر هزينه توليد همان ميزان برق است.

به گفته وي در سال 2007 ميلادي، 71 ميليارد دلار در بخش افزايش ظرفيت و ساخت نيروگاه هاي تجديدپذير در جهان هزينه شد. معصومه ابتکار رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز در اين نشست با تاکيد بر اينکه بحث تغييرات آب و هوايي در جهان بسيار جدي است و يکي از علل تشديد اين وضعيت استفاده از سوخت هاي فسيلي نفت و گاز است، گفت؛ بايد سياستگذاري ها به سمت استفاده از انرژي هاي تجديدپذير رفته و ايران نيز از اين امر مستثني نيست. وي با تاکيد بر اينکه بايد ميزان محقق شدن استفاده از انرژي هاي تجديدپذير در کشور طبق قانون مدنظر قرار گيرد، گفت؛ اينکه چرا به رقم پيش بيني قانوني برنامه چهارم نرسيديم، موضوعي بسيار مهم است. رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه تشکيل يک کنوانسيون درباره انرژي هاي تجديدپذير در جهان بسيار محتمل است، افزود؛ در کشور استفاده از انرژي هاي تجديدپذير نيازمند اراده سياسي، همکاري بخش خصوصي و اقتصادي کردن استفاده از اين انرژي هاست. وي با اشاره به اينکه بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران تا پايان سال جاري 10 درصد از روشنايي پارک هاي تهران توسط انرژي هاي خورشيدي تامين مي شود، افزود؛ اين در حالي است که قرار است هر سال 10 درصد نيز به اين ميزان افزوده شود. ابتکار گفت؛ در عين حال به زودي روشنايي معابر تهران نيز از طريق سيستم خورشيدي تامين مي شود. وي با اشاره به اينکه برنامه جامع مديريت پسماندهاي تهران روز سه شنبه در شوراي شهر تهران مطرح و تصويب مي شود، افزود؛ از سوي ديگر استفاده از گازهاي ناشي از انباشت زباله هاي شهري و تبديل آن به انرژي نيز در دستور کار شهرداري تهران قرار گرفته است.





















Copyright: gooya.com 2016