یکشنبه 1 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پوتين: روسيه را بي ثبات نکنيد، اعتماد

ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه روز جمعه در سخناني به دشمنان مسکو هشدار داد سعي نکنند روسيه را که در حال حاضر با بحران اقتصادي گسترده روبه رو شده است، بي ثبات کنند.

به گزارش رويترز پوتين دقيقاً مشخص نکرد چه کشورهايي مي توانند تهديدي براي روسيه محسوب شوند. البته پوتين در گذشته اغلب با انتقاد از سرويس هاي امنيتي کشورهاي غربي آنها را متهم مي کرد که سعي مي کنند با استفاده ابزاري از گروه هاي اپوزيسيون و سازمان هاي غيردولتي در روسيه، دولت مرکزي روسيه را با بي ثباتي مواجه کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ولاديمير پوتين که خود يک عضو سابق کا گ ب بود، روز جمعه در نشست سالانه اعضاي ارشد و باسابقه و افسران امنيتي کا گ ب گفت؛ «هرگونه تلاش براي تضعيف يا بي ثبات کردن روسيه که به منافع کشور آسيب وارد کند، شديداً سرکوب خواهد شد.»

ولاديمير پوتين که از سال 2000 تا 2008 ميلادي رئيس جمهور روسيه بوده تلاش بسياري براي رشد و گسترش حوزه نفوذ سرويس امنيتي فدرال روسيه موسوم به FSB کرده است.قرار است اين سازمان امنيتي جايگزين سازمان امنيتي اطلاعاتي کا گ ب شود که از زمان اتحاد جماهير شوروي باقي مانده است. در مدت زمان رياست جمهوري پوتين بسياري از افسران کا گ ب بر پست هاي کليدي دولت روسيه گمارده شدند که تعداد بسياري از اين افراد پس از به قدرت رسيدن ديميتري مدودوف به عنوان رئيس جمهور جديد روسيه در سمت هاي خود باقي ماندند.

برخي از منتقدان دولت روسيه معتقدند در زمان رياست جمهوري ولاديمير پوتين سرويس هاي امنيتي در روسيه به قدرت و نفوذ بسيار زيادي دست يافتند و اين ترس و وحشت را به وجود آوردند که روسيه به کشوري پليسي تبديل شود.

همزمان با سخنان تهديدآميز روز جمعه ولاديمير پوتين يک ديپلمات بلندپايه روسي ضمن انتقاد شديد از موضع امريکا در قبال گفت و گوهاي کنترل تسليحات ميان دو کشور اعلام کرد اين مساله مي تواند اعتماد دوطرفه ميان دو کشور را بيش از پيش دچار آسيب و فرسودگي کند.امريکا و روسيه مذاکراتي را در خصوص پيماني جايگزين براي معاهده کاهش سلاح هاي استراتژيک (Start) که در سال 1991 به امضا رسيد، آغاز کرده اند اما سردي روابط مسکو و واشنگتن در ماه هاي اخير مانع پيشرفت اين مذاکرات شده است.

سرگئي ريباکف معاون وزير امور خارجه روسيه در همين خصوص گفت مذاکره کنندگان روسي و امريکايي هنوز نتوانسته اند در خصوص رويکردي اساسي در اين مورد که چه سلاح هايي بايد در اين پيمان جديد لحاظ شوند، به توافق برسند.

ريباکف گفت؛ «روسيه همانند پيمان Start1 خواستار لحاظ شدن موشک ها، بمب افکن ها و زيردريايي هاي داراي قابليت هسته يي در اين پيمان جديد است اما امريکا تنها با لحاظ شدن کلاهک هاي هسته يي در اين پيمان موافق است.»

مقامات امريکايي معتقدند موشک ها، بمب افکن ها و زيردريايي ها نبايد مشمول پيمان کنترل تسليحاتي واقع شوند چراکه آنها قابليت حمل سلاح هاي متعارف را نيز دارند.

ريباکف اما ضمن ابراز مخالفت شديد با اين استدلال مي گويد؛ «زماني که يک موشک پرتاب مي شود کشور هدف تا زمان فرود آمدن آن نمي داند که آيا اين موشک يک کلاهک متعارف حمل مي کند يا داراي يک کلاهک هسته يي است.»

مذاکرات روسيه و امريکا در خصوص پيمان جديد کنترل تسليحاتي در حالي انجام مي شود که روز گذشته يک رزمناو روسي براي نخستين بار پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي وارد خليج هاوانا در آب هاي ساحلي کوبا شد.

رزمناو چاباننکو همزمان با ورود به تنگه فلوريدا در 90 کيلومتري ساحل امريکا به نشانه سلام نظامي اقدام به تيراندازي هوايي کرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه پس از آنکه کشتي هاي يدک کش اين رزمناو را به لنگرگاه بندر هاوانا حمل کردند، ارتش کوبا با ارکستر نظامي خود از اين کشتي جنگي روسي استقبال کرد.

اين رزمناو قرار است پنج روز در هاوانا لنگر بيندازد و در مانور نظامي مشترک با نيروي دريايي ونزوئلا شرکت کند.رزمناو چاباننکو به کوبا همزمان با احياي دوباره مناسبات ديپلماتيک و اقتصادي ميان کوبا و روسيه انجام شده است. برخي از تحليلگران معتقدند روسيه با اين اقدامات و با تلاش براي گسترش حوزه نفوذ نظامي و اقتصادي خود در کشورهاي امريکاي لاتين نظير کوبا و ونزوئلا سعي دارد نارضايتي خود را از استقرار سپر موشکي امريکا در شرق اروپا و حمايت اين کشور از گرجستان در خلال جنگ ماه آگوست روسيه با اين کشور نشان دهد. از سوي ديگر اما در بيانيه هاي صادر شده از سوي دولت امريکا به ورود رزمناو چاباننکو به خليج هاوانا و مانور نظامي مشترک روسيه و ونزوئلا چندان توجهي نشده است و امريکا سعي کرده است براي اين موضوع اهميت قائل نشود.





















Copyright: gooya.com 2016