سه شنبه 3 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پلمب تنها سازمان غيردولتی مستقل در زمينه دفاع از حقوق بشر، اطلاعيه مطبوعاتی برنامه نظارت بر حمايت مدافعان حقوق بشر

برنامه نظارت بر حمايت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) و "فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر" (FIDH)، پلمب شدن "کانون مدافعان حقوق بشر" (DHRC)، تنها سازمان غيردولتی مستقل در زمينه حقوق بشر در داخل ايران را به شدت محکوم می کند.

روز ۲۱ دسامبر ۲۰۰۸، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران که يکی از اعضای فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر نيز به شمار می رود، به شکلی وحشيانه و زورگويانه و بدون صدور هيچ گونه حکمی از سوی قاضی پلمب شد. اين اتفاق زمانی روی داد که قرار بود مراسمی در اين دفتر به مناسبت شصتمين سالگرد اعلاميه جهانی حقوق بشر برگزار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، در اين مورد اظهار داشت: "چند هفته بود که نگران بسته شدن کانون مدافعان حقوق بشر بوديم. خانم شيرين عبادی، يکی از مؤسسان اين کانون، بارها تحت فشار و تهديدهای مکرر و روزافزون بوده تا بلکه فعاليت اين کانون قطع شود. نمايندگان وزارت اطلاعات طی دو ديدار در دفتر وکالت ايشان از وی خواسته بودند که به فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر خاتمه دهد و هر دو بار با مخالفت قاطعانه خانم عبادی روبرو شدند."

به مناسبت شصتمين سالگرد اعلاميه جهانی حقوق بشر، ۳۰۰ نفر برای شرکت در اين مراسم دعوت شده بودند و قرار بود جايزه اين کانون نيز به آقای تقی رحمانی، روزنامه نگار مستقل که بيش از ۱۰ سال در دوران جمهوری اسلامی در زندان بسر برده، اهدا شود. ازطرف ديگر، خانم نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان، از سوی مأموران مورد اهانت قرار گرفته و به همراه ديگر اعضای حاضر، از دفتر کانون به بيرون رانده شده اند. سپس دفتر کانون مدافعان حقوق بشر توسط مأموران پلمب شد.

اريک سوتاس، دبير کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، در اين رابطه اظهار داشت: "دولتمردان جمهوری اسلامی روز به روز سرکوب های خود را در قبال مدافعان حقوق بشر در ايران افزايش می دهند. دستگيری، تعقيب های جزايی و صدور محکوميت های سنگين بسيار افزايش يافته است. کانون مدافعان حقوق بشر خود را متعهد به انجام مسائلی کرده که برای آينده کشور بسيار حائز اهميت اند: حمايت از زندانيان سياسی و خانواده های آنان، انتشار اخبار مربوط به تخلفات حقوق بشری، حمايت از کمپين ايجاد برابری برای زنان، بررسی قوانين و رويه های انتخاباتی."

او در ادامه افزود: "ازطرف ديگر، کانون مدافعان حقوق بشر در چارچوب تهديدهای مداخله نظامی امريکا به ايران، گروهی را برای ترويج صلح و مسايل مربوط به حقوق بشر (که از نظر مردم ايران بسيار اساسی و ضروری اند) تعيين کرده است."

سرکوب کانون مدافعان حقوق بشر به لحاظ اعتباری است که اين کانون نزد مردم ايران به دست آورده. امروز مبارزه جديدی در ايران آغاز گرديده: بازگشايی هرچه سريعتر کانون مدافعان حقوق بشر. اين مهم تنها راه چاره برای قربانيان نقض حقوق بشر در ايران است که متأسفانه هر روز بر تعدادشان افزوده می شود.

برنامه نظارت از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهد که به هرگونه عمل سرکوب گرايانه در قبال مدافعان حقوق بشر پايان دهند و مطابق با اعلاميه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل، اعلاميه جهانی حقوق بشر و ديگر عهدنامه های بين المللی و منطقه ای در زمينه حقوق بشر که ايران به آنها ملحق شده رفتار کند.





















Copyright: gooya.com 2016