چهارشنبه 11 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: سند چشم انداز بايد مبنای وحدت ملی باشد، ايلنا

- بايد از رای مردم صيانت شود

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌‏ دولت اصلاحات با‌‏ تاکيد بر اينکه نمی‌‏توان شاهد تقويت ريشه‌‏های فقر و عقب ماندگی در جامعه باشيم و فقط شعار خدمت به مردم را بشنويم، بر برگزاری آزاد انتخابات آينده تاکيد کرد و گفت:مصلحت اين است، مردم راهی را انتخاب کنند‌‏که اين مملکت به لحاظ اقتصادی، سياسی، علمی و بين المللی جايگاه بالاتری داشته باشد.

به گزارش"ايلنا"به نقل‌‏ از دفتر سيد محمدخاتمی، وی‌‏ در ديدار با اقشار مختلف استان‌‏های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی با اشاره به فرارسيدن ماه محرم گفت: ماه محرم در‌‏تاريخ و در سرنوشت جوامع اسلامی و به خصوص ايران جايگاه والايی دارد و حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) هدفش از قيام را اصلاح در امت جدش معرفی می‌‏کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی تصريح کرد: اصلاحات ما هم اين افتخار را دارد که به ابا عبدالله(ع) تأسی دارد و درجهتی حرکت می‌‏کند که صاحب جامعه‌‏ای شويم که در آن معنويت، اخلاق و عدالت حکومت کند و در آن انسان دارای حرمت باشد.
رئيس بنياد باران با تاکيد بر اينکه امام حسين (ع)در ايجاد انگيزه و تقويت اراده مردم برای رسيدن به هدفی که داشتند موثر بوده است، اظهار داشت: مقاطع بلندی که در‌‏ اصلاحات ما از مشروطيت تا انقلاب اسلامی بوده است در بسياری از موارد متاثر از عاشورا بوده است.
وی ابراز‌‏ اميدواری کرد: خداوند اين لطف را به ما بکند که بهتر و بيشتر اباعبدالله الحسين (ع) و اهداف او را بشناسيم و در مسيری که انتخاب کرده‌‏ايم، بخصوص اصلاحات ثابت قدم باشيم.
رئيس‌‏موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها با اشاره به فجايع غزه گفت: انسان در نگاهی به اين فجايع، به انسان و مظلوميت انسان فکر می‌‏کند،که چگونه انسان در دنيايی که مدار و مدعای تمدن غالب آن انسان مداری است، مظلوم واقع می‌‏شود.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان‌‏تصريح کرد: متاسفانه در‌‏ دنيايی‌‏که دم از حقوق بشر می‌‏زنند، در عمل می‌‏بينيم که چگونه انسان مورد تجاوز قرار می‌‏گيرد و چگونه از ظلم و جور حمايت می‌‏شود و قطعه‌‏ای از سرزمين خدا با اين همه جنايت و ظلم بزرگ روبرو می شود.
وی با بيان اينکه‌‏«قدرت‌‏های بزرگ همواره پشت جنايتکاران را می‌‏گيرند و مجامع بين المللی نيز حساسيت لازم را ندارند»، افزود: به عنوان نمونه شما مقايسه کنيد عکس العملی که سازمان ملل و شورای امنيت نسبت به اين قضيه نشان می‌‏دهد، با قضايای کوچک ديگری که رخ می‌‏دهد!
خاتمی‌‏خاطر نشان کرد: اينکه امروز، صدها انسان با وحشيانه‌‏ترين وضع، مثل برگ خزان به زمين می‌‏ريزند و ملت مظلومی که صاحبخانه نيز هست، مورد تهاجم قرار می‌‏گيرد، خود نشانه‌‏ای است که جهان نياز به اصلاحات ‌‏دارد و اصلاحات امری جهانی است که نگاهش به نجات انسان و حرمت انسان است.
وی با ابراز خشنودی از اينکه در سرزمينی هستيم‌‏‌‏، که مفتخريم انتساب به اسلام واهل بيت داريم، گفت: معتقديم اصلاحات نگاه به انسان دارد و ايجاد تحول‌‏ انسانی در جامعه، ريشه محکمی در آموزه‌‏های دينی و اسلامی ما دارد.
رئيس بنياد باران تصريح کرد:ما معتقديم به اسلام هم ستم شده است؛برداشت‌‏ها و گرايش‌‏هايی از اسلام وجود دارد يا از اسلام ابزاری ساخته شده برای توجيه نوعی زندگی که هيچ مناسبتی با اهداف پيامبران و حرمتی که خدای هستی برای انسان قائل است ندارد و متاسفانه اين برداشت‌‏ها و گرايش‌‏ها سبب می‌‏شود از اسلامی که همه توجه آن به اعتلای زندگی انسان و کرامت ذاتی انسان است، بهانه‌‏ای بسازند برای حمله به اسلام و مسلمانان.
رئيس جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد: بايد فرياد اصلاحات را چه در داخل،چه در خارج و چه در عرصه جهانی در برابر وضعيتی که جهان به آن مبتلا شده بلند‌‏کنيم و به آن سمت گام برداريم و مطمئنا وجدان‌‏های بيداری نيز در دنيا هستند که به اين ندا گوش می‌‏دهند.
خاتمی ادامه داد:امروز وظيفه ماست که سعی‌‏کنيم معيارهای واقعی اصلاحات نه تنها در ايران محقق شود، بلکه از اسلامی دفاع کنيم که برای انسان حق و حرمت قائل است،ظلم و تبعيض نمی‌‏پذيرد و حاکميت انسان را با هر‌‏گرايش و بينشی بر سرنوشت خود به رسميت می‌‏شناسد.
وی با اشاره به اصل ۵۶ قانون اساسی که از آن به عنوان اصل طلايی قانون اساسی ياد کرد، گفت: در اين اصل آمده است که حاکميت مطلق بر همه هستی و عالم از آن خداست و اوست که انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم گردانيده است.
رئيس‌‏موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها همچنين اظهار داشت:اگر می‌‏گوييم مردم سالاری، مصداق مهم و لازمة مردم سالاری حاکميت مردم بر سرنوشت خودشان است، اگر می‌‏گوييم با استبداد مخالفيم برای اين است که بر خلاف اصلی است که در انقلاب ما بوده و اصلاحات هم بر آن تکيه می‌‏کند و بايد در اين مسير حرکت کنيم.
خاتمی به تعريف صحيح از اصولگرايی و تعابير نادرستی که از اصولگرايی می شود اشاره کرد و افزود: اگر اصولگرايی طوری تعريف شود که ‌‏توام با عقب ماندگی و تبعيض و قيموميت يک فکر، يک گروه و يک سليقه بر همة مردم باشد انحراف از اصول و اصول گرايی است.
وی تصريح کرد:اصول دين مورد توجه همه بوده است و هست و بايد سعی کرد توحيد،معاد و نبوت در جامعه جا بيفتد، ولی وقتی می‌‏گوييم اصول، از انقلابی صحبت می‌‏کنيم که در عرصه حيات اجتماعی به وجود آمد.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان يادآور شد:‌‏ اين اصول در عرصه‌‏حيات اجتماعی ميزان بودن رای مردم،حاکميت عدالت به معنای عام کلمه در عرصه اجتماعی،سياسی و اقتصادی بر جامعه است،اينجا اصل دفاع کردن از حق مردم است، دفاع از آزادی انديشه و بيان است، دفاع از اين اصل است که حکومت ارباب مردم نيست و خدمتگزار مردم است و بايد در مقابل آنها پاسخگو باشد و از اسلامی که امام نماينده آن بود و در انقلاب تجلّی کرد، آن اصول را آموخته ايم.
خاتمی اظهار داشت: پس ما اصولگراييم؛معتقديم امام خمينی(ره) نيز بزرگترين اصولگرا در اين زمينه‌‏ها بود. ما می‌‏گوييم که در چارچوب همين قانون اساسی و ضوابطی که به تصويب مردم رسيده است و مورد تاييد امام نيز بوده است و حد نصاب‌‏های لازم برای پاسخگويی به خواست تاريخی ملت برای آزادی، استقلال و اخلاق و پيشرفت دارد و اينها اصول ماست.
رئيس بنياد باران در ادامه اظهار داشت:ما بر مصلحت جامعه تأکيد می‌‏کنيم و مصلحت جامعه اين است که ايران را طوری بسازيم که هم مردم در آن برخوردار باشند و هم از فقر و فساد و تبعيض در آن اثری نباشد.
وی با بيان اينکه‌‏«مصلحت جامعه و ارزش والای انقلاب، ساختن الگوست و اينکه اين انديشه انگيزه‌‏‌‏‌‏‌‏ای برای ديگران‌‏بشود که حرکت کنند»، گفت: بايد از سرمايه‌‏های کشور در مسير رشد جامعه،ارتقای علمی جامعه و برخورداری جامعه استفاده کنيم، نمی‌‏توانيم روز به روز شاهد اين باشيم که ريشه‌‏های فقر وعقب ماندگی در جامعه تقويت شود و فقط شعار خدمت به مردم را بشنويم.
خاتمی تصريح کرد:مصلحت اين است که در مسير قانون اساسی،آرمانهای انقلاب و سند چشم انداز حرکت کنيم.
وی همچنين‌‏گفت: من مطمئنم اگر انتخابات در فضای درست و سالم باشد، مردم با انتخاب خود به سوی تحقق چنين مصلحتی در جامعه حرکت خواهند کرد.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان سپس با طرح اين پرسش‌‏ها که «آيا ما نبايد امروز از ظرفيت‌‏های ايران برای تامين مصالح خود و اثرگذاری در دنيا استفاده کنيم؟آيا اصولگرايی اين است که کاری کنيم تا بدون داشتن فايده،هزينه‌‏ها را افزايش دهيم؟»، اظهار داشت:چه کسی می‌‏گويد بايد در مقابل دشمن کوتاه آمد!صحبت بر سر اين است که چگونه می‌‏توان دشمن را به حالت انفعال درآورد، نه اينکه با يک سخن با موضع نسنجيده زمينه‌‏ای فراهم شود که دشمن فعال شود و فشارش را بيشتر کند.
خاتمی افزود: بايد اعتبار،حرمت و منزلت مردم را در دنيا زياد کنيم، ما بايد با تعامل با جهان با حفظ منافع و اصول تهديدها را دفع کنيم، ملت همين‌‏ها را می‌‏خواهد ونياز به نظر سنجی نيست،آن هم نظر سنجی که در تيپ‌‏های خاص می‌‏شود و با ذهنيت‌‏هايی که ايجاد می‌‏شود تازه نتايج آنها هم نشان داده است که گرايش قابل توجه قشرهای خاص ملت هم به همين مسائل است.
رئيس بنياد باران هشدار داد که «متاسفانه عده‌‏ای در سطح جامعه می خواهند مردم را از جمهوری اسلامی و اصلاح امور مايوس کنند» و گفت:اگر آنها بيدار شوند و در کنار اکثريت جامعه به صحنه بيايند معلوم است نتيجه چه خواهد شد.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان همچنين تاکيد کرد: انتخابات آينده بايد آزاد باشد و نبايد اينگونه القا شود که مصلحت اين است چه کسی بيايد و چه کسی نيايد، مصلحت اين است که مردم تشخيص دهند، مصلحت اين است که مردم راهی را انتخاب کنند که اين مملکت به لحاظ اقتصادی،سياسی،علمی و بين المللی جايگاه بالاتری داشته باشند.
وی با اشاره به نزديکی زمان انتخابات تاکيد‌‏کرد: در اين ايام بايد يک اصل را به عنوان مبنای وحدت ملی قرار دهيم و آن ‌‏«سند چشم انداز» و رسيدن به اهداف آن توسط‌‏‌‏کسی باشد‌‏ که می‌‏خواهد بيايد.
خاتمی در ادامه گفت: ما افتخار می‌‏کنيم که سند چشم انداز با ساعت‌‏ها کا‌‏رکارشناسی و بحث در مجمع تشخيص مصلحت و بالاخره استفاده از نظرات رهبری‌‏تدوين شد و نقشه راهی برای کشور ترسيم شد، معلوم شده است چه کسانی چشم انداز را تدوين کردند و برنامه چهارم را براساس چشم انداز نوشتند و در مدت کوتاه در آن مسير حرکت کردند، اما آيا امروز هم در‌‏آن مسير حرکت می‌‏کنيم؟اگر می‌‏گوييم تغيير، يعنی کسانی بيايند که در مسير چشم انداز حرکت کنند نه در جهت خلاف آن.
وی با تاکيد مجدد بر اينکه ، بايد بگذاريم مردم آزادانه انتخاب کنند و رای بدهند نه اينکه از پيش القا شود وظيفه شرعی و انقلابی شان چيست، اظهار داشت: اتفاقاً مردم خيلی خوب می‌‏توانند وظيفه انقلابی و شرعی خود را تشخيص دهند، فقط بايد زمينه را فراهم کنيم.اگر مردم اطمينان داشته باشند از رای آنها صيانت خواهد شد،خواهيد ديد چه اتفاقی خواهد افتاد؛ در آن صورت هيچ کس نمی‌‏تواند به نتيجه آن اعتراض کند.
خاتمی با ابراز تاسف از اينکه در برخی دوره‌‏ها همين القائات و جنگ‌‏های روانی ايجاد شده، گفت: با اين حال ديديم که اين تبليغات نتيجه عکس داد.
رئيس‌‏جمهور سابق‌‏کشورمان، بزرگترين وجه اقتدار و امنيت در جامعه را احترام و اعتماد متقابل حکومت و مردم با يکديگر عنوان‌‏کرد و افزود: اگر حکومتی بيايد و اعتماد مردم را به هر دليلی به همراه نداشته باشد، هر چه امکانات امنيتی، قضايی و نظامی نيز بيشتر باشد اين جامعه امن نيست و در چنين جامعه‌‏ای زمينه کارگر افتادن توطئه‌‏های ضد انقلاب و دشمن بيشتر فراهم می شود.
رئيس بنياد باران تصريح کرد:ما می‌‏خواهيم دست اندرکاران انتخابات زمينه‌‏ای را فراهم کنند که مردم در فضای آزاد و مطمئن رای بدهند، چرا که ‌‏در اينصورت است که ما شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات خواهيم بود.
خاتمی‌‏خاطر‌‏نشان‌‏کرد: ما خودمان را در مقابل مردم و انقلاب مسوول می دانيم، البته اين بدان معنی نيست که فرد خاصی بايد در صحنه بيايد، بلکه معتقديم روش و منش اصلاح طلبی‌‏ بايد مطرح شود، چون اين روش مورد قبول مردم است و البته اگر در اين فضا نظر مردم چيز ديگری بود و به تفکر ديگری رای دادند ، به آن احترام می‌‏گذاريم.





















Copyright: gooya.com 2016