شنبه 14 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: شروع اختلاف اصلاح طلبان با رياست جمهوری خاتمی، فردا

ممکن است چيزی که من می گويم جمعی بپسندند و جمعی نپسندند. اما آنچه مسلم است اين که ما شعارهايی داشتيم که جمعی از آن شعارها عدول کردند و اين باعث اختلاف شد. خيلی عجيب است تقريباً معلوم شد در انتخابات دوره نهم نه پيروز راضی است و نه مغلوب ...
حجت الاسلام مهدی کروبی که اين روزها مشغول ساماندهی فعاليت های خود برای حضور قدرتمند در انتخابات رياست جمهوری سال آينده می باشد در گفتگويی مفصل با «فردا» از پيش بينی خود درباره احتمال اجماع اصلاح طلبان گفت و اينکه سابقه شروع اختلاف در جبهه موسوم به اصلاح طلبان از کجا آغاز شد. در اين گفتگو ابعاد مختلفی از مسائل روز با دبير کل حزب اعتماد ملی بررسی شده است که طی دو بخش منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «فردا»، مهدی کروبی، دبيرکل اعتماد ملی در اين گفتگو درباره اينکه آيا مجالس هفتم و يا هشتم کارايی و قدرت لازم را در تصويب طرحها و به دور بودن از نفوذ دولت را داشته است يا نه به شان مجلس اشاره می کند و می گويد: ما نياز به مجلس نيرومند و بسيار قوی داريم و يکی از عوامل پيشبرد انقلاب حظ شان مجلس است. مجلس برای ما خانه ملت است و در واقع سخنگوی ملت است. مجلس نماينده مردم و نماينده مردم مظهر قدرت مردم و تبلور اراده مردم است. يک مجلس نماينده اقشار مختلف مردم است.بنابراين وقتی مجلس خاصيتش را از دست داد مردم ناراضی و بی‌تفاوت می‌شوند و به تدريج مخالف می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه به سابقه تاريخی مجالس بعد زا انقلاب اشاره کرده و می افزايد: مجلس‌ها بعد از انقلاب قدری متفاوت بودند. مجلس اول در فضای سال ۵۸ که قاعدتاً انقلاب شده مجلس فعالی بود. همه گروه‌ها حضور داشتند و همه برای يافتن جايگاهی در مجلس يا برای اينکه بخشی از مجلس را اشغال کنند به ميدان آمدند، اين از خصوصيات بارز مجلس اول بود. مجلس اول با مجلس‌های ديگر بسيار متفاوت بود. من راجع به مجلس هفتم و چهارم و پنجم چيزی نمی‌گويم. من در دو مجلس که خودم شرکت داشتم و رياست آن را به عهده داشتم صحبت می کنم.

در همه حال حامی مجلس هستم

«در مجلس سوم که رياست آن در سال اول با اقای هاشمی بود خرداد ۶۷ تشکيل شد تا خرداد ۶۸ که امام رحلت کرد و آقای هاشمی رئيس جمهور شد و از مجلس رفت که در اين زمان مجلس فصل جديدی را آغاز نمود. در اين زمان در قانون اساسی تغييراتی به وجود آمد. دولتی داشتيم شامل نخست‌وزير و رئيس جمهور. قدرت هم بيشتر با نخست‌وزير بود اما در اين مجلس جديد که من رئيسش شدم رئيس جمهور و نخست‌وزير يکی شد اولين فرقش اين بود. دومين تفاوت اينکه جريانات و گرايشات جابه‌جا شدند يعنی بعضی گرايش‌ها قدرتشان کمتر شد و بعضی بيشتر. در اين تغيير و تحول تعدادی از کابينه کنار گذاشته شدند و جمع جديدی وارد مجلس شدند. تعدادی نيز از همان گذشته وارد مجلس شده بودند. يعنی به تدريج يک اصطکاکی بين دولت و مجلس به وجود آمد. آقای هاشمی با توجه به اينکه رئيس مجلس بود با مجلس محکم‌تر برخورد کرد. در مجلس هم يک عده با آقای هاشمی مشکلاتی داشتند، مخصوصاً دولت و شورای نگهبان و صداوسيما. اينها با مجلس هماهنگی و همراهی نداشتند و مجلس با آن‌ها فراوان اختلاف داشت. دوران سختی به ما گذشت. آن سه سال يعنی از سال ۶۸ تا ۷۱ با يک مشکل بی‌سابقه مواجه شديم و آن حذف جمعی از نيروهای مجلس که با نظارت استصوابی شورای نگهبان يعنی ۴۱ نفر از مجلس حذف شدند در حاليکه يک جمعی از آن‌ها ۱۲ سال در مجلس حضور داشتند.»

از اين ۴۱نفر تعدادی ۸ سال و تعدادی ديگر ۴ سال در مجلس حضور داشتند. مثلاً آقای بيات، آقای خلخالی، خانم رجايی و جمعی ديگر هم ۱۲ سال در مجلس بودند و دسته ای ديگر دو دوره بودند که رد صلاحيت شدند مثل آقای خاتمی که بعد استاندار شد و بعد هم وزير شد.

اين يک حرکت جديدی بود که سختی و دشواری فراوانی داشت و نظارت داشتيم مشکلات جدی ايجاد کرد. بنابراين پايان مجلس سوم به اين ختم شد که جمع عظيمی از مجلس را حذف کردند و جمع زيادی را هم تأييد کردند. بعد از آقای هاشمی فضا برای ما سنگين شده بود. راديو و تلويزيون عليه ما تبليغ می‌کرد. شورای نگهبان عده‌ای را رد کرده بود. در مجلس چهارم و پنجم هم که جناب آقای ناطق نوری رئيس مجلس بود.

مجدداً در انتخابات ششم به طور مستمر فعاليت کرديم و جريان ما توانست اکثريت مجلس ششم را بگيرد. در مجلس ششم باز طوفان‌ها و مشکلاتی داشتيم اما کاملاً متفاوت با مشکلات گذشته بود. شعارها فرق کرده بود. مثلاً شعارهای مجلس سوم شعارهای تند روی در رابطه با کفرستيزی و مخالفت با آمريکا بود اما مجلس ششم درست عکس مجالس قبل بود و مجلس بيشتر به توسعه سياسی و کارهای اقتصادی توجه ميکرد. آغازمجلس ششم با قانون مطبوعات بود که رهبری وارد شد و پايانش هم با تحصن بود. مجلس ششم برنامه‌های خوب اقتصادی داشت. اما چون مجموعه‌ای از دوستان، مجلس را به سمت کارهای سياسی بردند کارهای اقتصادی تحت‌الشعاع قرار گرفت و لذا مجلس پردردسری بود.

وی در ادامه به «فردا» می گويد: اين هم تقدير ما بوده که دو دوره که در مجلس بوديم هميشه مجلس پردردسر و پرهياهويی با ما همراه بود مجالس بعد از انقلاب نيز از نظر نيرومندی کارامدتر شد هر چه که به جلو آمديم کارشناسان تحصيل کرده در مجلس بيشتر شد. با تمام اين توضيحات هميشه حامی مجلس بودم جه در مجالسی که من بودم و چه مجالسی که نبودم. هميشه مبلغ و مروج نهاد مجلس بودم. زيرا نهاد مجلس مهم است و نبايد تضعيف شود بايد تلاش کنيم موانع و ضعف‌ها کنار رود و مجلس نيرومندی داشته باشيم. چون نهاد مجلس خيلی مهم است.

کروبی تاکيد می کند: اگر به قانون اساسی نيز نگاه کنيم می‌بينيم که قانون اساسی چه اختيارات و قدرت‌هايی به مجلس داده است.

اختلاف اصلاح طلبان پس از سال ۷۵

بنابراين گزارش کروبی در ادامه به پرسش خبرنگار «فردا»، در خصوص اختلافات اصلاح طلبان اشاره می کند و می گويد: متأسفانه در دوران آقای خاتمی اين تفوق و همراه بودن اصلاح‌طلبان به هم خورد يعنی اصلاح‌طلبان در سال ۷۵ هنوز با يکديگر متحد بودند لذا همه‌مان يکپارچه با يکديگر کار می‌کرديم اما پس از پيروزی آقای خاتمی، اختلاف شروع شد.

دبير کل حزب اعتماد ملی در توضيح اين مطلب تاکيد می کند: اتفاقا اختلاف اصلاح طلبان مربوط به بعد ازپايان رياست جمهوری آقای خاتمی نيست.

در ادامه اين گفتگو خبرنگار «فردا» از کروبی می پرسد: عده‌ای معتقدند که يکی از دلايل تفرقه بين اصلاح‌طلبان نظرات شما بود؟ که کروبی در جواب می گويد: هر کسی در اين باره نظری دارد ممکن است چيزی که من می گويم جمعی بپسندند و جمعی نپسندند. اما آنچه مسلم است اين که ما شعارهايی داشتيم که جمعی از آن شعارها عدول کردند و اين باعث اختلاف شد.

وی در ادامه می افزايد: يکسری موانع نيز بر سر راهمان بود، از طرف ديگر خودمان هم با يکديگر اختلاف داشتيم و نتوانستيم به نتيجه برسيم. در حال حاضر نيز عده‌ای برای وحدت تلاش می‌کنند اما وحدت ساده نيست. اختلافی که آغاز شد زمان، تلاش و حسن نيت می خواهد تا از بين برود.

نبايد خيلی نگران باشيم؛ به اجماع نسبی می رسيم

کروبی درباره چگونگی حل اين اختلافات نيز می گويد: در اين باره اولاً بايد ريشه اختلافات را آسيب‌شناسی کنند شايد اگر آسيب‌شناسی کردند به اين نتيجه رسيدند که مقصر من بودم و يا اينکه تقصير آقای خاتمی بوده است. اين‌ها با هم مرتبط هستند پس بايد اول آسيب‌شناسی شود و بعد رفع شود.

کانديدای حزب اعتماد ملی درباره اينکه آيا در انتخابات دهم رياست جمهوری اين اختلافات برطرف خواهد شد می گويد: من معتقدم نبايد دراين باره خيلی نگرانی داشته باشيم. روی هم رفته اکنون چون شرايط خاصی موجود است ممکن است افراد مختلفی بيايند فعاليتی کنند اما در پايان به سوی يک وحدت و يک اجماع ولو نسبی خواهند رفت.

در ادامه اين گفتگو خبرنگار «فردا» از کروبی می پرسد فکر می‌کنيد اکنون تمايل جامعه نسبت به اصلاح‌طلبان به آن دوران و انگيزه سال ۷۶ برای گرايش به اين سمت برگشته است ؟ که وی در جواب می گويد: ما با مردمی که برخورد داريم و يا به جلساتی که می‌رويم شنيده‌ام که مردم يعنی اکثريت قاطع از وضعيت فعلی ناراضی هستند و يادی از گذشته می‌کنند. طيف‌های ما هم می‌گويند اوضاع خيلی به نفع ما خوب است. روزی که نتيجه‌ها خوانده شود معلوم می‌شود. ما حالا نمی‌توانيم در اين باره نظر دهيم. در کل مجموعاً اخباری که به دست ما می‌رسد نارضايتی زياد است.

در انتخابات دوره نهم نه پيروز راضی است و نه مغلوب

سوال از کروبی درباره اظهارات مشاور رسانه ای احمدی نژاد مبنی بر اينکه آرای احمدی نژاد در انتخابات فراتر از ۲۰ ميليون بوده با پاسخ جالب کروبی مواجه شد. وی در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: خيلی عجيب است تقريباً معلوم شد در انتخابات دوره نهم نه پيروز راضی است و نه مغلوب برای اينکه حتی در يک محکمه‌ای که دو نفر شرکت می کنند در آخر يک طرف راضی است و يک طرف ناراضی. اين انتخابات طوری برگزار شد که متأسفانه ما که يعنی طيف اصلاح‌طلبان ناراضی هستيم، آقای هاشمی هم همين طور من هم که آمدم از آن حرف‌‌ها زدم که چنين و چنان کرده‌اند آقای معين هم همين‌طور آقای مهر‌عليزاده هم که می‌گويد بخشی از رأی آذربايجان و تهران و شهريار از من گرفته شد ما می‌گفتيم خيله خوب اين‌ها همه ناراضی‌اند حداقل آنهايی که پيروز شدند راضی هستند اما اخيراً ديديم آقای کلهر هم گفتند بيش از ۲۰ ميليون رأی از بين رفته است. به نظر من بخش مهم برمی‌گردد به نقيصه و کاستی دولت که آن زمان نتوانست انتخابات را خوب اجرا کند.





















Copyright: gooya.com 2016