شنبه 21 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خاتمی: نبايد آمد، ممکن است آمدن ما هزينه مملکت را زيادتر کند، آفتاب

* اين چه حرفی است که خيال کنيم که اگر کاری از دستمان بر می‌آيد؛ ما نمی‌خواهيم به خاطر راحت‌طلبی يا ملاحظات ديگر آن را انجام دهيم، کسی که اين کار را بکند مورد لعنت خدا و مردم خواهد بود.


آفتاب: سيد محمد خاتمی تصريح کرد: «راه‌های مختلفی برای خدمت به کشور و پيشرفت آن وجود دارد. پايدار شدن مردم‌سالاری بستگی به رشد فکری و آگاهی مردم دارد. بايد برای ارزشها و مصالح کشور تلاش کنيم تا راه بهتر انتخاب شود.از خطرات مهم امروز تفسيرهای عجيب و غريب از قانون اساسی است».

به گزارش سرويس سياسی آفتاب، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی در ديدار با اقشار مختلف مردم استان گيلان گفت: «اين به نفع ما نيست لحظه به لحظه از تعداد کسانی که دلبسته به نظام و انقلاب و رهبری هستند کم و دايره را محدود کنيم؛ بلکه همه ملت با هر گرايشی در اين کشور صاحب حقوقی هستند و بايد با رغبت در عرصه باشند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد: «نسبتی که جبال شامل همه شمال ايران از جمله گيلان سرافراز با اهل‌بيت آن هم‌وجه عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی آنان دارد نسبت بسيار روشن و مهمی است و پناهگاههای حاملان، رسالتی است که اهل‌بيت بيانگر آن بودند و بر دو عامل عقل و عدل استوار است».

وی افزود: «در دورانی که حاملان اين پيام به شدت تحت تعقيب و فشار بودند پناهگاه مهمشان سرزمين شما بود و اين افتخار برای شما در تاريخ امری پرافتخار و جاودان است».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: «امروز نيز، شمالی‌ها خواستار حق،آزادی، عدالت بوده و هستند؛ در طول تاريخ معاصر از مشروطيت تا انقلاب اسلامی نقش آن منطقه در جهت آزادی، رهايی و پيشرفت ممتاز بوده است».

رئيس بنياد باران در ادامه با اشاره به انتقاداتی که به دو دولت گذشته و نيز به جريان اصلاحات وارد کرده و می‌کنند، گفت:«يکی از انتقادات به دولت اصلاحات اين بوده است که دغدغه اين جريان و دولت، بيشتر سياسی بوده است تا اقتصادی؛ چه برسد به اينکه به مسائل روزمره مردم برسد».

وی تاکيد کرد: «معتقدم آنچه در توسعه سياسی در نظر ما بود، مقدمه درمان دردها و مسائل عميق در جامعه بود و می‌توانست توسعه علمی،اقتصادی و فنی را نيز در کشور ما سريعتر کند».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد: «شعار ما فقط توسعه سياسی نبود، بلکه توسعه همه‌جانبه و پايدار بود که از بخش مهم آن با توجه به خواستی که ملت ما همواره برای رسيدن به عدالت و آزادی داشته است،همان توسعه سياسی در جامعه بود».

خاتمی يادآور شد: «مساله توسعه سياسی مساله بديعی نبود، زيرا معتقديم توسعه سياسی نياز مبرم و تاريخی جامعه بود و ريشه در خواست تاريخی ملت ما داشت».

رئيس موسسه بين‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها با تاکيد بر اينکه «مبدا هويت ما انقلاب اسلامی است که يک حادثه زودگذر نبود»، اظهار داشت: «انقلاب اسلامی يک واقعه بزرگ تاريخی و در ادامه جنبش بزرگ اجتماعی بود که ريشه در يک قرن گذشته داشت و يک مساله عينی خارجی را بيان کرد و مطابق با خواست ملت ؛ همان «جمهوری اسلامی» با همه لوازمی که دارد بود».

وی ادامه داد: «اين نظام برای ماارزشمند بوده و هست، چرا که هزينه‌های فراوانی برای آن پرداخته‌ايم؛ مگر کسی می‌تواند به سرنوشت ايران و اسلام دلبسته باشد ولی به انقلاب توجه نداشته باشد».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان بار ديگر بر ظرفيت‌های عظيم نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی تاکيد کرد و گفت: «اگر به اين ظرفيت‌ها توجه شود و با آنها ابزاری برخورد نکنيم و کسانی‌که به انقلاب و جمهوری اسلامی و قانون اساسی باور دارند محور کار باشند، قانون اساسی آن قدر ظرفيت دارد که می‌تواند خواست تاريخی ملت را تامين کرد».

وی تصريح کرد: «مهمترين خواست نظام ما اين است که مردم‌سالاری سازگار با معيارهای دينی و فرهنگی در جامعه مستقر شود.»

رئيس بنياد باران، جمهوری اسلامی را از اين جهت بديع و بی‌سابقه در تاريخ دانست که به دنبال مردم‌سالاری سازگار با دين بوده است و گفت: «جمهوريت که دستاورد بسيار بزرگ تاريخ فکر و سياست بشر است؛ گرچه مدرن، ولی می‌تواند با دين سازگار باشد».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه «بديل جمهوری، ديکتاتوری و خودکامگی است»، اظهار داشت: «از مهمترين شعارهايی که ديروز داده شد و امروز هم بايد داده شود اين است که بايد همين قانون اساسی را پياده کنيم؛ البته نقد از قانون اساسی اشکالی ندارد و قانون اساسی هم وحی الهی نيست که بگوييم تغييرناپذير است».

وی با تاکيد بر اينکه «يکی از خطرات مهم امروز، تفسيرهای عجيب و غريب از قانون اساسی است»، افزود: «خطر ديگر اين است که عنوان قانون را بگيريم و برای بعضی بی‌قانونی‌ها و روش‌هايی که با روح قانون مخالف است کار بيندازيم»!

رئيس موسسه بين‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها، تصريح کرد: «يکی از جهات مهم اصلاحات اين است که بايد متوجه اين سوء‌تعبيرها، سوء رفتارها و رويه‌هايی که درحال جا افتادن است و خودش را منتسب به قانون می‌داند، باشد، مردم بدانند و روشن شوند و آن رويه‌ها اصلاح گردد»!

خاتمی، همچنين جامعه مدنی را امری مدرن و متعلق به امروز عنوان کرد و افزود: «جامعه مدنی ملازم پذيرش دولت و ملت است،اگر قائل به حاکميت مردم بر سرنوشتشان باشيم می‌توانيم آن را بپذيريم و بدون جامعه مدنی حاکميت انسان بر سرنوشت ميسر نخواهد شد و اينها لازم و ملزوم همديگرند».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان، در ادامه اظهار داشت: «جامعه مدنی به صورت تشکل‌ها و نهادهای مدنی در جامعه تحقق پيدا می‌کند که از يک سو از خواست و تقاضای مردم نمايندگی می‌کند و به آن جهت می‌دهد و آن را تسريع می‌کند و باعث منسجم شدن آنها می‌گردد از طرفی واسطه‌ای هستند بين قدرت متمرکز و مردم که بر قدرت نظارت می‌کند تا قدرت دچار ديکتاتوری نشود و هم می‌تواند سياست‌های قدرت که به نفع مردم است را بهتر بفهمد و به آنها منتقل کند».

وی تاکيد کرد: «اگر قائل به جمهوريت و حاکميت مردم بر سرنوشت باشيم نمی‌توانيم جامعه مدنی را قبول نداشته باشيم و جامعه مدنی ملازم با ولنگاری نيست».

رئيس بنياد باران با بيان اينکه «ما مردم‌سالاری و جمهوری اسلامی را پذيرفته‌ايم و افتخار می‌کنيم که امروز هم اين شعارها را می‌دهيم»، گفت:«پايدار شدن مردم‌سالاری که بستگی به رشد فکری و آگاهی مردم دارد؛ تبديل شدن خواست فطری و احساسی به گفتمان و اينکه همه در جامعه بفهمند و هزينه آنرا بپردازند، و اين از جمله کارهای دراز‌مدت فرهنگی است و نه سياسی».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: «معتقدم دستاوردهای دولت و جريانی که روی جنبه سياسی تکيه داشت و به بی‌تفاوتی و غافل بودن از جنبه‌های ديگر متهم بود، در جنبه‌های اقتصادی و بين‌المللی بيشتر بود تا جنبه‌های سياسی».

خاتمی ادامه داد: «آمدند و گفتند معيشت مردم مورد توجه دولت نيست، پيشرفت و اقتصاد مملکت مورد توجه نيست و امروز کسانی با آن شعارها روی کار آمدند و درست در همين جا موفقيت‌های دولت ما بيشتر است و موفقيت دولت اصلاحات در زمينه معيشت بيشتر از آنهايی است که شعار معيشت دادند».

وی يادآور شد: «امروز کار به جايی رسيده است که اجماعی در کشور به وجود آمده که روند کنونی کسانی‌که شعارشان شعار اقتصادی بود، روند مطلوبی نيست».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد: «بايد از اينکه سرمايه‌های کشور هدر رود جلوگيری کرد،مملکت بايد مسير درستی را پيدا کند و در مسير چشم‌انداز و بهبود وضع زندگی مردم حرکت کرد و هر کس دلش برای اسلام و انقلاب می‌سوزد نبايد در اين زمينه ترديد داشته باشد».

سيدمحمد خاتمی افزود: «بنده به مسئولان دسترسی ندارم ولی بارها گفته‌ام چقدر مطلوب بود کسانی که مسئوليت و اختيارات دارند خودشان متوجه شوند، روند فعلی قابل اصلاح است تا جامعه هزينه کمتر بدهد».

رئيس بنياد باران، در ادامه گفت: «معتقدم اگر نمی‌گذارند کار کرد و يا اينقدر کارشکنی‌ها زياد باشد که نتوان به ايده‌آل‌ها رسيد،نبايد آمد، بلکه آمدن ما ممکن است هزينه مملکت را زيادتر کند».

وی با بيان اينکه «اين کشور و انقلاب ارزان به دست نيامده که در مقابلش بی‌مسئوليتی احساس کنيم»، اظهار داشت: «اين چه حرفی است که خيال کنيم که اگر کاری از دستمان بر می‌آيد؛ ما نمی‌خواهيم به خاطر راحت‌طلبی يا ملاحظات ديگر آن را انجام دهيم، کسی که اين کار را بکند مورد لعنت خدا و مردم خواهد بود».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان، ادامه داد: «اين بدان معنا هم نيست که اگر احساس می‌کنيم نمی‌گذارند کار بکنيم و يا ممکن است با آمدن ما کارشکنی‌های فراوانی صورت گيرد و بار ديگر اميد مردم به ياس تبديل شود حتما بياييم و در راس مسئوليت‌های رسمی قرار بگيريم؛ بلکه راه‌های مختلفی برای خدمت به کشور، پيشرفت کشور و جلوگيری کشور از عقب‌ماندگی وجود دارد در عين حال ممکن است زمينه‌ای هم فراهم شود که بتوان کار کرد».

رئيس موسسه بين‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها، تصريح کرد: «همه بايد تلاش کنيم که هر کس می‌خواهد بيايد با اعتقاد به آرمانها و با اين جهت و برنامه که بتواند مملکت را در مسير خود بيندازد و روند کنونی را متوقف و بعد در مسير درست جلو ببرد، بيايد».

سيدمحمد خاتمی بر فراهم شدن زمينه برای بروز و ظهور مردم تاکيد کرد و گفت: «بايد زمينه را برای ظهور و بروز رای مردم فراهم کنيم،بايد اطمينان داده شود از رای مردم صيانت خواهد شد.اين به نفع مردم نيست که آنها احساس کنند از رايشان آن طور که بايد و شايد حفاظت نمی‌شود و اگر واقعا اينطور نيست؛ که انشاءا... نيست، بايد اين ذهنيت را از جامعه پاک کنيم و اگر چنين است بايد اصلاح شود».

رئيس‌جمهور سابق کشورمان همچنين تاکيد کرد: «اين به نفع ما نيست لحظه به لحظه از تعداد کسانی که دلبسته به نظام و انقلاب و رهبری هستند کم کنيم و دايره را محدود کنيم؛ بلکه همه ملت با هر گرايشی در اين کشور صاحب حقوقی هستند و بايد با رغبت در عرصه باشند».

سيد محمد خاتمی خاطر نشان کرد: «همه بايد دلمان برای کشور بسوزد، بايد برای ارزشها و مصالح کشور تلاش کنيم تا راه بهتر انتخاب شود و در کنار همديگر به سوی مسيری برويم که مورد رضايت خداست».





















Copyright: gooya.com 2016