دوشنبه 23 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرب و شتم مادران صلح در تجمع حمايت از مردم غزه، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری: تجمع مادران صلح در اعتراض به سياست های جنگ طلبانه طرفين درگير و حمايت از زنان و کودکان غزه با حضور نيروهای امنيتی به خشونت کشيده شد.

در اين تجمع که ساعت ۱۱صبح امروز ۲۲ دی ماه ۱۳۸۷ در مقابل سفارت فلسطين برگزار شد، بيش از ۱۰۰ نفر از فعالان اجتماعی و سياسی، فعالان جنبش زنان و اعضای کمپين يک ميليون امضا در پی فراخوان مادران صلح با پلاکاردهايی در دست، خواستار پايان خشونت و توقف جنگ در غزه شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حالی که تجمع کنندگان با سردادن شعارهايی همچون "صلح، صلح، آتش بس" خواستار توقف کشتار مردم غزه بودند نيروهای لباس شخصی با سردادن شعارهايی همچون "مرگ بر صلح طلب " ، "مرگ بر ضد ولايت فقيه" و "مرگ بر منافق" به حاضرين در تجمع يورش برده و آنها را متفرق کردند. ماشين های گشت نيروی انتظامی بدون هيچ گونه مداخله ای در محل حاضر بودند و تنها نظاره گر توهين و فحاشی لباس شخصی ها و همچنين عکاسی و فيلمبرداری آنان از تجمع کنندگان بودند. طنز قضيه اين ماجرای خشونت بار اينجاست که ده روز قبل همين عده يا امثال آنها به در منزل شيرين عبادی رفتند و اعتراض کردند که چرا نسبت به جريان غزه موضع نگرفته است درحالی که کانون مدافعان حقوق بشر قبلا بيانيه داده بود، و حال همان آدم هم اکنون شعار مرگ بر صلح طلب سر می دهند و به کسانی که به جريان غزه اعتراض دارند يورش می برند!بايد پرسيد صلح طلبان کيستند؟

در ادامه برخوردهای خشونت آميز با تجمع کنندگان، پس از مدت کوتاهی تعدادی از اين افراد با ضرب و شتم و فحاشی به راحله عسگری زاده، عضو کمپين يک ميليون امضا و عکاس، دوربين وی را شکسته و با خود بردند و در مقابل اعتراض وی که کارت شناسايی می خواست پاسخی ندادند. راحله عسگری زاده می گويد: من به منظور عکاسی از تجمع مادران صلح طلب رفته بودم. مشغول عکس گرفتن از تجمع کنندگان بودم که يک لباس شخصی که در حال شعار دادن بود و فرياد می زد: "مرگ بر سازشکار و صلح طلب "به طرفم حمله کرد تا دوربينم را بگيرد و هر چه من فرياد می زدم که کارتت را نشان بده توجهی نکرد و بعد که باقی ماموران لباس شخصی جلو آمدند و از او پرسيدند که از کدام پايگاه امده است و چرا می زند با خشونت بيشتری عمل کرد و همين طور که بند دوربين در دست من بود مرا می کشيد تا اين که برخی از تجمع کنندگان به کمک من آمدند که درنهايت دوربين را به زور از دست من درآورد و به من سيلی زد و دوستان او هم در کمک به او به ما حمله کردند. تا آنجا که يادم می آيد آيدا سعادت از ناحيه کمر اسيب ديد و به چشم های بهمن امويی نيز اسپری پاشيدند، خانم مقدم و احتسابيان نيز آسيب ديدند.

خديجه مقدم، عضو گروه مادران صلح و کميته مادران کمپين يک ميليون امضا در رابطه با تجمع امروز مادران صلح به تغيير برای برابری گفت: " تجمع با فراخوان مادران صلح در حمايت از زنان و کودکان و مردم غيرنظامی و بی دفاع غزه برگزار شد. اين فراخوان روز گذشته به بسياری از فعالان جامعه مدنی ارسال شد و با استقبال خوبی نيز مواجه شد. مادران صلح پيش تر نيز با صدور دو بيانيه و نامه ای که به آقای بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد نوشتند خواستار برقراری آتش بس در اين منطقه شدند. بيانيه دوم در محکوميت کشتار اسرائيل در غزه بود که متاسفانه اين عمليات نظامی و غير انسانی همچنان ادامه دارد. اين جنگ به نظر ما کاملا نابرابر است و کودکان و مردم بی دفاع گناهی ندارند که در ميان جنگ افروزان قرار گرفته اند. "

عضو مادران صلح ايران ادامه داد: " واقعيت ها را نمی شود ناديده گرفت و چون کشتار همچنان ادامه دارد ما بعد از نامه ای که به آقای بان کی مون نوشتيم فکر کرديم بهتر است تجمعی در مقابل سفارت فلسطين برگزار کنيم و خواستار آتش بس فوری و صلح در منطقه شده و صدای صلح طلبانه ی مردم ايران را به گوش آنان برسانيم. اما امروز در کمال تعجب و تاسف ديديم که يک عده از ابتدای تجمع در مقابل سفارت حاضر شده و با شعارهای الله اکبر، خامنه ای رهبر نمی گذاشتند صدای ما به گوش مردم برسد. در عين حال ما سعی کرديم آرامش خود را حفظ کنيم و با برخورد مسالمت آميز با آنها رو به رو بشويم. تعدادی از ما سعی کرديم با آنها وارد گفتگو شويم اما چشمانشان را بستند و بلند تر فرياد کشيدند و شعار مرگ بر صلح طلب سر داذند."

مقدم با اشاره به اينکه تعدادی از نيروهای امنيتی و بازجويان وزارت اطلاعات نيز در جمع لباس شخصی ها ديده می شدند، گفت:" من حتا بازجوی خودم را در بين آنها ديدم که از من عکس گرفت و گفت خانم مقدم می خواهيد عکس تان را برايتان بفرستم."

به گفته وی با وجودی که در اين تجمع هيچ شعار خشونت اميزی از سوی مادران صلح داده نشد و فقط برنامه ای بريا اعلام همبستگی با مردم غزه بود، لباس شخصی ها تعدادی از مادران صلح و ساير شرکت کنندگان در تجمع را مورد توهين و ضرب و شتم قرار دادند و نگذاشتند برنامه به پايان برسد و بيانيه آن خوانده شود.

خديجه مقدم با اشاره به حضور چهره ها و شخصيت های سرشناس سياسی در اين تجمع گفت: "با شروع درگيری و برخورد فيزيکی من با خانم عبادی که در راه بودند تماس گرفتم و از ايشان خواستم که نيايند و همينطور از خانم بهبهانی که تازه به محل رسيده بودند درخواست کردم که محل را ترک کنند. درگيری های پراکنده شروع شد و لباس شخصی ها دوربين راحله عسگری زاده را از وی گرفتند و وقتی من برای مداخله جلو رفتم شخصی که بازجوی پيشين من بود لگد محکمی به پايم زد. اين ماموران خانم صادقه شيردل از اعضای مادران صلح که به تازگی عمل جراحی کرده است و قفسه سينه اش هم مشکل دارد را از همين ناحيه مضروب کردند و همچنين آقای احمدی امويی و آيدا سعادت و فرخنده احتسابيان را نيز مورد ضرب و شتم قرار دادند".

وی ادامه داد: "قرار داشتيم بعد از تجمع به سازمان انتقال خون مراجعه کرده و اقدام به اهدای خون به زنان و کودکان غزه کنيم. به همين منظور با نامه ای از آنها درخواست استقرار کانتينر در مقابل سفارت فلسطين را داشتيم. بنا بر اين با اين که تجمع مسالمت آميز ما را به خشونت کشيدند تعدادی از مادران صلح به سمت مرکز انتقال خون در خيابان وصال شيرازی رفتيم و طبق قرار قبلی خون خود را به زنان و کودکان بی گناه و مردم غزه اهدا کرديم" .

اين عضو کمپين يک ميليون امضا اظهار داشت: "از برخوردی که با صلح طلبان می شود متاسف هستم و فکر می کنم کسی که در مقابل حمايت از مردم بی گناه فلسطين به ما توهين می کند و شعار مرگ بر صلح طلب سر می دهد به طور حتم خواستار ادامه جنگ در منطقه خشونت ديده غزه است و نه صلح. من از مادران صلح طلب و مدافع حقوق بشر اسرائيل و جامعه مدنی می خواهم که مصرانه خواستار اتمام جنگ شوند".

در بيانيه تجمع مادران صلح آمده است:" در روزهای آغاز سال نو مسيحی، هزاران انسان در قلب خاورميانه در آتش خشونت های هولناک می سوزند. کودکان غزه که در اثر محاصره طولانی و طاقت فرسا رمقی در تن ندارند اکنون با اين کشتار بی رحمانه قربانی می شوند. سيمای کنونی جهان در اين گوشه از کره خاکی خونين و غم‌بار است".

در اين بيانيه مادران صلح ايران از نيروهای فعال و آزادی‌خواه و همه مردم صلح‌دوست ايران و جهان خواسته اند با هر وسيله و امکان مدنی که در اختيار دارند اعتراض خود را نسبت به حملات اسرائيل در غزه اعلام کرده و خواهان پذيرش و رعايت قطعنامه های سازمان ملل متحد شوند.

مادران صلح در انتهای بيانيه خود تصريح کرده اند: "ما قاطعانه نسل کشی و هرگونه خشونت و جنگ‌افروزی را محکوم کرده و با مردم بی دفاع اين سرزمين ابراز همدردی و همبستگی می‌کنيم و از شما صلح طلب آزاده می خواهيم با ما همراه باشيد".

اعضای مادران صلح، برگزاری تجمع را کتبا به فرمانداری تهران اطلاع داده بودند.





















Copyright: gooya.com 2016