چهارشنبه 25 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: يکی از افتخارات دوران موسوی، وجود حداقل فشار بر زندگی مردم بود، ايلنا

- مردم بايد مطمئن باشند دست خاصی پشت فرد يا جريان خاصی نيست

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد:‌‏ به نفع مسوولان فعلی است که اگر می‌‏خواهند در انتخابات بيايند و رای مردم را داشته باشند بگويند مسير طی شده اشتباه بوده و برای ادامه کار برنامه داشته باشند تا در مسيرتدوين شده‌‏ای‌‏ که چشم انداز معين کرده است، حرکت کنيم.

به گزارش "ايلنا" به نقل از‌‏روابط عمومی دفتر خاتمی، وی‌‏ در ديدار با اعضای فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی‌‏گفت:‌‏ من به لحاظ فردی و تاثيری‌‏که تعليم و تربيت دارد، هميشه در مقابل معلم، احساس کوچکی می‌‏کنم و علاقه‌‌مندم به او تجليل و تکريم و احترام بکنم.
وی ادامه داد:‌‏ از نظر اجتماعی هم به خاطر گرايشی که به حرمت انسان، حق حاکميت انسان به سرنوشت و محوريتی که مردم بايد داشته باشد، معتقدم، خود‌‏به‌‏خود هنگامی در‌‏مقابل مجلس به عنوان مظهر اراده ملت و مهمترين جايگاهی که در‌‏يک نظام مردم سالارمنشا اثر است قرار می‌‏گيرم ، با يک احترام ويژه‌‏ای روبرو می‌‏شوم و اظهار کوچکی نسبت به مجلس و نيز برای شما عزيزان به عنوان اقليت مجلس می‌‏کنم.
رئيس بنياد باران‌‏ با تاکيد بر اينکه‌‏«اين اقليت با دشواری بدست آمده است»، به چگونگی برگزاری انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: با بی انصافی‌‏ها و مشکلاتی که ايجاد شد، اقليت از سنگلاخ‌‏ها و موانع خيلی بزرگی عبور کرده و علی رغم ميل بسياری از‌‏کسانی‌‏که همين عده را هم نمی‌‏خواستند در مجلس باشند توانسته به مجلس بيايند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقليت مجلس ارادتمند به امام(ره) و علاقمند به سرنوشت کشورند
وی با بيان اينکه، بسياری از دوستان اصولگرا و مستقل ما مورد احترام هستند، ادامه داد: با توجه به گرايش‌‏ها و ويژگی‌‏های خاصی که اقليت داشته اعلام می‌‏کنم، که اين اقليتی که ما می‌‏شناسيم ارادتمند به امام(ره) و علاقه‌‏مند به سرنوشت کشور بوده و فداکاری‌‏های بزرگی کرده است و مستحق مسووليت و نمايندگی ملت نيز هست و با اين تنگناهای که وارد مجلس شده‌‏اند ارزش يک اکثريت را دارند و بسيار هم مورد احترام هستند.
رئيس بنياد باران در‌‏ اهميت مجلس شورای اسلامی نيز گفت:‌‏ اهميت مجلس در همه نظام‌‏های مردم سالار و بخصوص نظام جمهوری اسلامی ايران با جايگاهی که قانون اساسی ما به مجلس داده، به عنوان محور و‌‏مداری است که از خواست و اراده مردم نمايندگی می‌‏کند و بر همه روندهای موجود کشور نظارت می‌‏کند و از انحرافاتی که ممکن است در دستگاه‌‏های که قدرت دارند، جلوگيری می‌‏کند.
خاتمی افزود: ‌‏اگر اين دستگاه‌‏هاتحت نظارت نباشند، ممکن است يا سوء استفاده از قدرت بکنند يا دچار خطاها و اشتباهاتی شوند، هرچند که حسن نيت هم داشته باشند، اما بدون نظارت زيان‌‏هايی به کشور و مردم زده می‌‏شود، که نظارت مجلس از اين اتفاق جلوگيری می‌‏کند و بايد هم بکند.

همه دستگاه‌‏ها بايد در برابر مجلس پاسخگو باشند
رئيس جمهور سابق کشورمان از مجلس به عنوان محلی نام برد که بيش از همه ارگانهای نظام از اراده ملی و ملت نمايندگی دارد و تصريح‌‏کرد:‌‏مجلس به دليل اينکه محور و مدار يک نظام مردم سالار است، همه دستگاه‌‏ها در مقابل او مسئول هستند و بايد پاسخگو باشند.
وی با اشاره به آئين نامه جديد مجلس، تاکيد کرد: بسيار متاسفم از اينکه در آيين نامه جديد مجلس، دستگاه‌‏هايی که از امکانات عمومی استفاده می‌‏کنند و در مقابل اختيارات و حقوقی که دارند بايد مسئوليت داشته باشند؛از حيطه نظارت مجلس و تحقيق و تفحص خارج شدند.
خاتمی با اشاره به تحقيق و‌‏ تفحص صورت‌‏گرفته از صدا و سيما در زمان مجلس ششم، گفت: در‌‏آن زمان هم همين حرف‌‏ها پيش آمد، ولی رهبری فرمودند، مجلس می‌‏تواند تحقيق و تفحص بکند.
وی ‌‏ادامه داد: حالا که مجلس می‌‏خواهد از حق واقعی خود برای نظارت بر همه دستگاه‌‏ها استفاده کند با اين مانع روبرو می‌‏شود و اين امر ما را نسبت به آينده نگران می‌‏کند ومعتقدم مجلس بايد تلاش کند که از حق نظارتی تاثيرگذار خود استفاده نمايد.
رئيس بنياد باران با تاکيد بر اينکه، اقليت‌‏ها همواره در همه مجالس نقش موثر و مهمی داشته اند، افزود:‌‏هيچ کدام از ما که اقليت مجلس را نيز شامل می شود ساختار شکن و به دنبال تشنج نيستيم، بلکه بايد به روش منطقی حرکت کردو با کار کارشناسی و نظراتی که داده می شود، بتوان اثر گذار بودو اقليت نيز در مجلس اثرگذار باشد و به وظيفه خود عمل کند.
وی تصريح کرد: اقليت مجلس با انسجام ميان نيروهايی که فکرشان به هم نزديک است و دلسوزی بيشتری دارند می تواند در سرشت و سرنوشت کل کشور موثر باشد.
خاتمی با بيان اينکه، اين مجلس خدمات بزرگی داشته است، اظهار داشت:‌‏ اقليت مجلس هم وظايف خود را شناخته و اجمالا در جريان تلاش دوستان هستم؛کارهای مهمی انجام شده که شايد خيلی روی آن تبليغ نکنيد، ولی ‌‏کارهای انجام شده و آنچه در دستور کار بوده و هست ؛کارهای مهمی است و انشالله همه در انجام وظايف موفق باشيد.
رئيس جمهور سابق کشورمان با اشاره به نياز انسان به قوانين و ضوابطی که بايد به آن باور داشته باشيم، گفت:‌‏انسان در چارچوب اين قوانين بايد حرکت‌‏کند و هر حرکتی در جامعه رخ می دهد، بر اساس نظم شکل می‌‏گيرد و اين طور نيست هر چه اراده کنيم انجام دهيم.
به عقيده رئيس بنياد باران، هر‌‏حرکت اجتماعی در صورتی موفق می‌‏شود که متکی بر نيازهای درون جامعه و شناختن آنها و متکی بر خواست و اراده مردم باشد و ديگر اينکه ببينيم در‌‏کدام جهان هستيم و آيا هر چه می‌‏خواهيم می‌‏توانيم انجام دهيم؟يا بايد طبق شرايط جلو برويم.

انقلاب اسلامی نتيجه همسويی بين خواست و هويت تاريخی‌‏ ملت بود
رئيس جمهور سابق کشورمان، با يادآوری اين نکته که انقلاب اسلامی ايران با تکيه بر خواست تاريخی ملت و درک تقاضاهای درون جامعه و مقتضيات زمان اين حرکت را انجام داد و به موفقيت رسيد،‌‏گفت:مشترک و معدل خواست اين جامعه از همه اقشار گروه‌‏ها و مذاهب و اقوام و آن چه تحت عنوان پديده ملت تحقق پيدا کرد، سه خواست آزادی خواهی،استقلال خواهی و پيشرفت بود که در مشروطيت تحقق يافت و در انقلاب اسلامی به اوج خود رسيد.
خاتمی همچنين وقوع انقلاب اسلامی را نتيجه همسويی بين خواست تاريخی ملت با هويت تاريخی ملت که هويت فرهنگی و دينی بود دانست.
وی ادامه داد:‌‏نظامی که مورد توجه ما بود جمهوری اسلامی بود و همه ما موظف هستيم از اين آرمان بزرگ انقلاب در عرصه اجتماعی که هزينه‌‏های زيادی را برای آن پرداخته‌‏ايم پاسداری کنيم.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها تاکيد کرد:همه بايد نگران باشيم که آيا در نظام ما اسلام حاکم است يا نه؟ و اينکه چه اسلام و کدام ديدگاه می‌‏خواهد حاکم باشد؟ آياهمان ديدگاهی است که حضرت امام(ره) داشتند و سازگار با حاکميت انسان بر سرنوشت و آزادی‌‏های مشروع انسان و پيشرفت جامعه بود يا ديدگاهی است که هيچ کدام از اينها را قبول ندارد؟
خاتمی ادامه داد:آيا واقعا امروز آنچه مقتضای انقلاب بوده است تحقق پيدا کرده است؟ يعنی جمهوری اسلامی می‌‏خواهد و می‌‏تواند تحقق يابد يا اينکه روندهايی وجود دارد که مغاير با جمهوريت نظام هست؟

اگر جمهوری اسلامی می‌‏خواهيم راهی جزتقويت نهادها‌‏ی مدنی‌‏ نداريم
خاتمی بار ديگر بر جايگاه بسيار مهم مجلس و نيز انتخابات در جمهوری اسلامی تاکيد کرد و گفت:نهادهای مدنی ،احزاب و تشکل‌‏ها هنوز به آن شکل در جامعه ما شکل نگرفته است و بسيار متاسفم از اينکه گاهی حکومت که نماينده مردم است و بايد تضمين کننده اينها باشد خودش را رقيب تشکل‌‏ها و نهادهای مدنی می‌‏داند و جلوی رشد آنها را می گيرد.‌‏
وی تصريح کرد: اگر جمهوری اسلامی می‌‏خواهيم راهی جز اين نداريم که نهادها‌‏ی مدنی‌‏تقويت شود و اين نهادها واسطه مردم و حاکميت باشد و تقاضاها و خواست‌‏های طبيعی را تبديل به آگاهی کند و از سوی ديگر نقش نظارتی را به نمايندگی از مردم بر حاکميت داشته باشد که از مسير خود منحرف نشود و بی قانونی نکند.
رئيس بنياد باران با تاکيد بر اينکه مهمترين نهاد در هر نظام جمهوری، نهاد نمايندگی است، اظهار داشت:‌‏ نهاد نمايندگی بايد به گونه‌‏ای باشد که برآمده از خواست واقعی مردم باشد.
خاتمی، اصل و تکيه تفکر اصلاح طلبی را بر جمهوری اسلامی،آزادی انتخابات و انتخابات پر رونق و سالم عنوان کرد و افزود:‌‏تنهادر اين‌‏صورت است که به آرمان‌‏های انقلاب رسيده‌‏ايم.

نيت‌‏ خير،تنها شرط موفقيت نيست
وی با اشاره به بحث های مطرح شده توسط اعضای فراکسيون خط امام (ره)، گفت:‌‏بنده معتقدم همه کسانی‌‏که مسئول هستند و زحمت می‌‏کشند، سوء نيت ندارند، اما حسن نيت تنها کافی نيست، بلکه کاردانی و کارشناسی،ايمان و اعتقاد به سربلندی ملت، ايمان و اعتقاد به پيشرفت کشور، ايمان به اينکه بايد تعقل بکنيم بايد مورد توجه همه قرار بگيرد، اينکه خواست مردم و جامعه را بر خواست‌‏های فردی که در جمع کوچکتر مطرح می شود مقدم بدانيم ؛شرط موفقيت است و نيت خير تنها کافی نيست.
رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: معتقدم کشور‌‏ در وضعيت مناسبی نيست، بدون اينکه بخواهم به انگيزه ها فکر کنم؛توجه من به نحوه فکری است که برای اداره کشور وجود دارد.اين کشور نيازمند اقتدار است، يعنی کشور ثروتمند،کشور با نشاط کشوری که احساس کنيم روز به روز نقش ما در عرصه جهانی بيشتر می شود و نياز ما به دنيا کمتر می شود آنقدر امکانات پيدا کنيم که به نيازهايی که داريم بدون اينکه از منافع و اصول خود بگذريم دست يابيم.
رئيس بنياد باران با تاکيد بر‌‏ اينکه ‌‏، اقتدار جز با اعتماد به مردم و زمينه سازی برای حضور آنها بدست نمی‌‏آيد‌‏، افزود:‌‏بنابر اين بايد پيوند ميان حکومت و مردم استوارتر شود.‌‏
وی در ادامه گفت:‌‏ ما بايد از نظامی بترسيم که در جامعه آن، فرهنگ واقعی مردم و موجود در جامعه با فرهنگ رسمی و نظام رسمی حاکم فاصله داشته باشد.آيا رضايت مردم از آنچه رسما مطرح می شود از آن زمانی‌‏که امام(ره) بودند بيشتر شده يا کمتر؟پس اين همه نفاق و دروغ و ريا برای چيست؟

ميان نظام حاکم بر فکرو احساس جامعه ما با نظام رسمی تفاوت وجود دارد
خاتمی تاکيد کرد:‌‏ اگر رضايت مردم بيشتر شده چرا آنچه مردم در دل دارند نمی‌‏توانند بگويند؟اين نشان‌‏دهنده اين است که ميان نظام حاکم بر فکرو احساس جامعه ما با نظام رسمی تفاوت وجود دارد.
رئيس جمهور سابق کشورمان همچنين اظهار داشت:‌‏ آيا گرايش اکثريت جامعه ما ، تکيه فوق العاده افراطی به ظواهر خاص واحيانا خرافات است يا تکيه برمعيارهای اصلی در دين که اخلاق،معنويت،عقل و علم و پيشرفت واستقلال خواهی است ؟
خاتمی ادامه داد:‌‏اگر چيزهايی ترويج می شود که با روح جامعه سازگار نيست و بخش‌‏هايی از جامعه که جوان‌‏تر هستند از اساس دل زده شود بايد نگران بود‌‏
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها با تاکيد بر اينکه،اقتدار اين است که نظام رسمی با آنچه تبليغ می شود و با نظام واقعی و فرهنگ جامعه نزديک ترباشد?‌‏، گفت:‌‏ اقتدار به اين است که مردم را اصل بدانيم و به لحاظ اقتصادی،علمی توانمند باشيم.اين پايه اقتدار در دنيای امروز است.
وی افزود:‌‏ امروز صحبت از نظام‌‏های علم محور می‌‏کنند،افتخار برنامه چهارم اين بود آگاهی محور و علم محور بود، ما اينها را می‌‏خواهيم و معتقديم اينها از جمله آرمان‌‏ها و اصول است و از اين جهت‌‏ها نگرانی زيادی داريم.
رييس بنياد باران در ادامه با اشاره به تدوين چشم اندار بيست ساله کشور گفت:‌‏ زمينه‌‏هايی که با تلاش بسيار برای رفع مشکلات برنامه‌‏ريزی شد و با تامين نظر رهبری به عنوان نقشه راه جامعه و نظام تعيين شد.
خاتمی افزود :‌‏بنده در چند سال آخر دولت تاکيد می‌‏کردم که ايران هم به لحاظ زيرساخت‌‏ها و هم ظرفيت‌‏ها و در اثربرنامه‌‏ريزی که شده‌‏ است، آمادگی جهش بزرگ را دارد که اين جهش هم شروع شد و برنامه چهارم توسعه بر همين اساس ريخته شد و زمينه ای بود که ما بتوانيم برای ۲۰ سال آينده جايگاه ايران را در منطقه با لا ببريم ؛ولی مطمئنا امروز دراين مسير حرکت نکرده‌‏ايم.
وی بار ديگر به طرح سئوالاتی پرداخت و گفت:‌‏آيا با افزايش در‌‏آمد نفتی در چند سال اخير، فقر در کشور کمترو توليد زيادتر شده است؟آيا توقعاتی که بالا برده شده و پول نقدی که داده شده ولی‌‏متاسفانه فقر زدوده نشده است؛ حرکت در مسير درستی است؟اگر نيست که همه بايد نگران وضع آينده باشند.
خاتمی در ادامه افزود:ما دوره‌‏های مختلفی را در اين مملکت طی کرديم. دوره ده ساله اول انقلاب که تؤام با جنگ و ترور و سختی بود که عظمت و نقش ممتاز امام توانست، اين مملکت را از تهديد‌‏های داخلی و خارجی حفظ‌‏کند.

يکی از افتخارات دوران‌‏ آقای موسوی، وجودحداقل فشار بر زندگی مردم بود
وی با اشاره به اينکه آن روزها واقعا روزهای سختی بود، گفت:‌‏يکی از افتخارات دوران مهندس مير‌‏حسين موسوی اين سياست بود که مردم که فشار جنگ و اين مشکلات را تحمل می‌‏کنند حداقل فشار زندگی بر آنها کمتر باشد.
رئيس بنياد باران يادآور شد:‌‏ البته باز هم فشار وجود داشت. با امکانات اندکی که بود، توزيع نسبتاً عادلانه ای ميان اقشار مردم صورت پذيرفت که همه دسترسی داشته باشند. در آن دوره درآمد ارزی بسيار کمی داشتيم که نيمی از آن صرف جنگ‌‏ می بايست شود، زيرا مردم و جوانان جان و سرمايه خود را می‌‏دادند و دولت هم می‌‏بايست حداقل‌‏ها را فراهم آورد. نيم ديگر اين درآمد نيز صرف گرداندن مملکت می‌‏شد و سياست بر اين بود که مردم لااقل فشار زندگی را کمتر تحمل کنند.شما حساب کنيد در آن دوران جنگ تورم ما چقدر بود و امروز تورم چقدر است؟ در آن دوران مملکت با رضايت مردم حفظ شد و فشار زندگی مردم کمتر شده بود،همچنين‌‏ از‌‏کارهای اساسی هم غافل نبوديم.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان تأکيد‌‏کرد: در دوره مهندس‌‏موسوی بود که بعضی کارهای اساسی شد و افتتاح بعضی از پروژه‌‏های دوره آقای هاشمی سرمايه‌‏گذاری دوران مهندس موسوی بود. در دولت سازندگی‌‏ نيز انصافا کارهای بزرگی صورت‌‏گرفت و جهت ان بود که مملکت از امکاناتش استفاده کند، خرابی‌‏ها جبران شود و جامعه به سوی پيشرفت حرکت‌‏کند و اين جهت‌‏گيری درست بود.

توسعه سياسی از اهداف بزرگ انقلاب بود
وی در ادامه گفت: ‌‏در دوره اصلاحات نيز علاوه بر ادامه کار سازندگی و تقويت بنيه‌‏کشور بر توسعه همه جانبه، بخصوص توسعه سياسی تأکيد شد، چرا‌‏ که‌‏معتقديم توسعه سياسی‌‏که مهمترين شاخصه آن پايدار شدن دموکراسی و مردم سالاری است، از اهداف بزرگ انقلاب بود.
خاتمی اظهار داشت:‌‏ وقتی که من روی کار آمدم ما در وضعيت بين المللی خوبی نبوديم. می بايست در آن وضع تغيير داده شود؛ خيلی از مسائل حل شد. از جمله زمينه برای ورود سرمايه و تکنولوژی خارجی در ايران ايجاد شد و تحول عظيمی در کشور به وجود آمد که نمونه‌‏اش تأسيس عسلويه و و پارس جنوبی و بسياری از طرح‌‏های مهم و در عرصه‌‏های ملی و بين المللی بود و در سياست داخلی هم تحولات درخور توجهی پديد آمد.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان ادامه داد:‌‏بعد از آن درآمدهای نفتی شگفت انگيزی‌‏کرد که سابقه نداشت؛ جا دارد بپرسيم با اين درآمد چه تحولی در کشور رخ داده است؟

بهترين کار در عرصه عدالت اجتماعی گسترش و تقويت تأمين اجتماعی در کشور بود
خاتمی طرح تحول اقتصادی را کاری بزرگ و مهم دانست و گفت: تداوم اين وضع الی الابد مملکت را ويران می‌‏کند؛انجام آن هم شجاعت می‌‏خواهد، اما نبايد برای درست کردن ابرو،چشم را کور کنيم. اگريارانه‌‏ای کردن مضر است بد عمل کردن طرح تحول اقتصادی ضررش خيلی بيشتر است و مطمئنا دولت و مجلس هم اين را نمی‌‏خواهند.
خاتمی همچنين با اشاره به اينکه افتخار دولت اصلاحات رساندن تورم به حدود۱۱ درصد بود، اظهار داشت:‌‏ برای‌‏تک نرخی کردن ارز که جراحی بزرگی در اقتصاد کشور بود، چهار درصد افزايش تورم را تحمل کرديم تا جلوی فسادهای رانتی گرفته شود.
وی تصريح کرد: به نظر ما آمد که بهترين کار در عرصه عدالت اجتماعی گسترش و تقويت تأمين اجتماعی در کشور بود، که قانون وزارت رفاه و تأمين اجتماعی و ايجاد اين وزارت تصويب و اجرا شد و اگر اين روند ادامه پيدا می‌‏کرد، با وجود درآمدهای هنگفت ،مردم بيشتر زير چتر تأمين اجتماعی می‌‏آمدند؛ هم سربلند بودند و هم مشکلاتشان کمتر می‌‏شد.
خاتمی تاکيد کرد: معتقدم، اگر‌‏ برنامه‌‏ چهارم با اين درآمد نفتی‌‏که در سال‌‏های اخير‌‏داشتيم درست اجرا شده بود، مطمئن بودم اهداف چشم انداز نه در ۲۰ سال که در ۱۰ سال تحقق پيدا می‌‏کرد و امروز معتقدم نه تنها ۴ سال جلو نرفتيم، بلکه از ۴ سال پيش هم عقب‌‏تر افتاده‌‏ايم . و اين وضع نگران‌‏کننده است.

به خدا ما خير مملکت را می‌‏خواهيم
وی ادامه داد: ‌‏ما دست حسن نيت دارها را می بوسيم، اما روند کنونی درست نيست؛به خدا ما خير مملکت را می‌‏خواهيم.معتقدم اين مسيردرست و جهش را می‌‏توان با هزينه و زمان کمتر طی کرد.
خاتمی با بيان اينکه «اگر می گوييم تغيير؛دقيقا در جهت آرمانهای انقلاب،عظمت کشور و تقويت مبانی معنوی،مادی و علمی کشور است»، اظهار داشت:«مطلوب ترين وضع اين است کسانيکه هم اکنون سر کار هستند اگر حتی حاضر به عذرخواهی از مردم نيستند (مردم ما هم نيازی به اين کار ندارند چون بزرگوارند) حداقل متوجه شوند روش‌‏های‌‏شان اشتباه است وگرنه اگر قرار است با پافشاری بر ادامه اين روندها کار را جلو ببرند هر کسی که دلش برای امام و انقلاب و کشور می‌‏سوزد، وظيفه دارد تا سعی کند روند فعلی اصلاح شود.
رئيس بنياد باران تصريح کرد:‌‏ اصلا مساله فرد مطرح نيست؛مملکت بايد در مسير آرمان‌‏های انقلاب،عزت ملی ،تقويت بنيه‌‏های معنوی و مادی کشور تغيير پيدا کند، درست است رئيس جمهور درصدی از امکانات در اختيار اوست و‌‏ تاثيرگذاری‌‏اش محدود است ولی همين تاثير‌‏گذاری محدود ممکن است مشکلات بزرگی را ايجاد بکند يا ممکن است مشکلی را رفع بکند.‌‏

قصد تخريب هيچ کس را نداريم
وی ادامه داد:همه بايد همدل و همراه باشيم.خيلی از دوستان در تقسيم بندی جناحی نمی‌‏گنجند ولی منطقی فکر می‌‏کنند، تدبير دارند، دلشان می خواهد مشکلات حل شود.هيچ کس را نمی‌‏خواهيم تخريب کنيم، بلکه می‌‏خواهيم اصلاح کنيم و مملکت را بسازيم.
خاتمی با اشاره به اينکه چنداستان در کشور ما دارای محروميت مزمن هستند که نيازمند درمان ويژه می باشند.تصريح کرد: بايد زيرساخت‌‏ها و پايه‌‏ها در آنجا شکل بگيرد تا زمينه رقابت استان‌‏های محروم با استان‌‏های پيشرفته فراهم شود. در دولت من تصميم گرفته شد تا چند کار اساسی و زيربنايی مانند سدها و راه‌‏های ارتباطی و ايجاد طرح‌‏های مهم در اين نقاط ايجاد شود، که الحمدالله کارهای مناسبی انجام شد، اين کارها بايستی تداوم پيدا می‌‏کرد ولی متاسفانه چنين نشد. مساله مهم‌‏تر اينکه رغبتی ايجاد کنيم تا بخش‌‏خصوصی وارد کار شود.

مردم بايد مطمئن باشند، دست خاصی پشت فرد يا جريان خاصی نيست
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان با اشاره به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوری اظهار داشت:‌‏اميدواريم زمينه فراهم شود و کسانی‌‏که می‌‏خواهند بيايند با آزادی وارد صحنه شوند و مردم هم اطمينان داشته باشند، رايشان اثر گذار است و هيچ کس با شرايط نا برابر وارد صحنه نمی‌‏شود و واقعا معلوم باشد دست خاصی پشت فرد يا جريان خاصی نيست، مردم رای بدهند هر چه از صندوق در بيايد مبارک خواهد بود.‌‏
خاتمی در پايان سخنان خود ؛جنايات رژيم صيهونيستی در نوار غزه را محکوم کرد و گفت:‌‏‌اکنون دل‌‏های همه ما به علت آنچه در فلسطين روی می‌‏دهد مجروح است وبه طور کلی برای سرنوشت انسان نگران هستيم.
بر اساس اين‌‏گزارش؛ در ابتدای اين ديدار که بيش از ۲ ساعت به طول انجاميد؛حسين هاشميان رئيس شورای مرکزی فراکسيون خط‌‏امام(ره) مجلس شورای اسلامی ضمن استقبال و تشکر از اعلام آمادگی خاتمی برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی رياست جمهوری دوره آينده گفت: امروز امام خمينی (ره) و خط امام(ره) در غربت است و هيچ کس اولويت دارتر و باصلاحيت‌‏تر از شما برای اداره کشور و عبور از وضعيت گسيخته فعلی نيست.
نماينده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد که اعضای فراکسيون خط امام(ره) مجلس امروز به منظور اعلام وفاداری و بيعت با شما حضور يافته‌‏اند و از هيچ کوششی برای اعتلای نظام و انقلاب اسلامی و کمک به شما و برنامه هايتان فروگذار نخواهند کرد.
وی گفت:ما در کنار شما که مظهر و مصداق صحيح فرزند روحانی و معنوی امام خمينی (ره) هستيد، ايستاده‌‏ايم و از شما می‌‏خواهيم تا با صلابت و اقتدار وارد عرصه انتخابات شده و در کنار ملت بزرگ ايران کشور را از اين مرحله عبور دهيد.
در ادامه اين ديدارمحمدرضا تابش دبيرکل فراکسيون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از وضعيت کشور در ابعاد سياسی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بر ضرورت تغيير در روش‌‏ها و اتخاذ سازوکار عقلانی در اداره‌‏کشور تاکيد کرد.
نماينده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تصريح کرد:‌‏ به رغم افزايش قيمت نفت، بدليل برداشت‌‏های مکرر و متناوب از صندوق ذخيره ارزی و افزايش نقدينگی در‌‏جامعه، تورم به نحو قابل ملاحظه‌‏ای بالا رفته است و مردم در تنگناهای جدی معيشتی قرار دارند.‌‏
نائب رييس کميسيون ويژه بررسی لايحه تحول اقتصادی با ارائه آماری از سناريوی دولت در هدفمند کردن يارانه ها گفت:‌‏ بر اساس قيمت ۴۰ دلار برای هر بشکه نفت، دولت در سال آينده با کسری بودجه عظيمی مواجه است که اگر هدف از افزايش قيمت‌‏های حامل انر‍‍‍ژی جبران کسری بودجه دولت باشد طبعات سوء اقتصادی و اجتماعی آن کشور را با مخاطرات زيادی روبرو خواهد کرد.‌‏
محمدرضا تابش گفت:‌‏ نمايندگان مجلس شورای اسلامی با هدفمندسازی يارانه ها مخالفتی ندارند، اما با شيب تند آن و بدون‌‏درنظر گرفتن شرايط خاص کشور که اميدواريم در سايه تعامل مجلس و دولت اجرا اين طرح در يک فرجه زمانی چند ساله با در نظر گرفتن همه جوانب امر به مرحله اجرا در‌‏آيد تا هم اصل موضوع‌‏ هدفمند سازی يارانه ها محقق شود و هم امورصنعت و کشاورزی؛ ساير بخش های مرتبط و مردم آسيب جدی نبينند.‌‏
وی گفت:‌‏ اين سياست می‌‏بايست از طريق برنامه‌‏ريزی بلندمدت و در يک شيب ملايم و شبيه آنچه که در واقعی‌‏کردن قيمت‌‏ها در ماده ۳ برنامه چهارم توسعه پيشنهاد شده بود، صورت می‌پذيرفت که متأسفانه مجلس هفتم با توقف آن اشکال اساسی را دربرنامه وارد کرد.
دبيرکل فراکسيون خط امام(ره) در ادامه خاطر نشان کرد:‌‏متاسفانه شرايط اجتماعی و فرهنگی جامعه به نحوی است که بسياری از اخلاق و فضيلت‌‏ها مورد هدف قرار گرفته است و بسياری از حقايقی که درون جامعه می‌‏گذرد بر مسئولين مشهود نيست و مردم در مواجه با مسئولين رفتار دوگانه نشان می دهند،که جامعه را غير قابل پيش‌‏بينی می‌‏کند و اين موضوعی است که نمی‌‏توان از آن به سادگی گذشت.
وی با اشاره به بی توجهی دولت به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و برنامه چهارم توسعه، ملاک ارزيابی عملکرد دولت را مقايسه عملکرد دولت با برنامه و سند چشم انداز دانست و افزود: متأسفانه دولت از ارائه عملکرد خودداری می‌‏کند.
نماينده مردم اردکان با اشاره به نقش تاثير‌‏گذار مردم در تحقق و دفاع از انقلاب اسلامی گفت:مردم برای پيروزی و تداوم انقلاب اسلامی خون بهای بالايی پرداختند و بهترين عزيزانشان را در اين راه تقديم کردند؛يکی از دستاوردهای بسيار مهم انقلاب اعمال حق حاکميت مردم بر سرنوشت خود بود که مظهر آن در انتخابات تجلی پيدا می‌‏کند اما امروز سخنانی مطرح می‌‏شود که گويی مردم نقشی در سرنوشتشان ندارند.
نماينده مردم اردکان گفت:نمايندگان ملت در مجلس شورای اسلامی دغدغه‌‏های شما و تنگناهايی که به آن واقفيد را می‌‏دانند و نيز می‌‏دانند که تصميم‌‏گيری در اين عرصه دشوار است، اما با توجه به جايگاه والای شما در بين اقشار مختلف مردم و وجه بين المللی که داريد ،از شما می‌‏خواهند تا بصورت مستقيم يا غيرمستقيم نقش خودتان را در موقعيت حساس کنونی ايفاء کنيد.
محمدرضا خباز عضو شورای رهبری فراکسيون خط امام(ره) نيز در اين نشست با تاکيد بر شرايط بسيار حساس کشور، از رئيس جمهوری سابق کشورمان خواست تا بصورت شفاف موضع گيری نموده و نگذارد سرنوشت کشور به جايی برسد که جبران آن پرهزينه باشد.
نماينده مردم کاشمر و عضو کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی لايحه هدفمند کردن يارانه‌‏ها را فاقد کار کارشناسی دقيق و همه جانبه دانست و گفت: متأسفانه بدليل برچسب زدن و اتهام افکنی‌‏ها ، در نقد آن مشارکت فعالانه نمی شود.
وی افزود:انتظار است تا شما و تمامی دلسوزان کشور چون گذشته طعنه‌‏های غيرمنصفانه را به جان بخرند و با شکستن سکوت مانع از برخی اقدامات که با مصالح کشور همسو نيست، شوند.
محمدعلی‌‏کريمی نماينده کرمان و عضو شورای رهبری فراکسيون خط امام نيز با ارائه گزارشی از شرايط کشور گفت:امروز فرصت بزرگی در اختيار اصلاح طلبان و تمامی دلسوزان به انقلاب و نظام است تا با اجماع بی نظير ايجادشده در تمامی اقشار مردم به کشور و انقلاب خدمت کنند.
وی افزود:بايد با اتخاذ استراتژی واحد و پرهيز از تأخيرها و بهره گيری از بسيج افکار عمومی، تحقق اهداف انقلاب و خواست عمومی ملت را تسهيل کنيم.
نصيری نماينده زنجان، کواکبيان نماينده سمنان و انصاری نماينده زنجان از ديگر اعضای فراکسيون خط امام(ره) نيز در ادامه به تشريح وضعيت کشور، عدم توجه به قانون، حذف و يا ناکارآمدکردن دستگاه‌‏های نظارتی، بلاتکليف بودن قوانين مصوب مجلس بدليل عدم تصويب آئين نامه های آنها و ضرورت حضور آقای خاتمی در عرصه انتخابات پرداختند.





















Copyright: gooya.com 2016