چهارشنبه 25 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد محمد قوچانی از خاتمی؛ خاتمی مفيد است اما نه در مقام رئيس‌جمهور، فردا

* علاقه من به آقای خاتمی از جنس ديگری است. آقای خاتمی را واقعاً دوست دارم و احساس می‌کنم که ايشان برای کشور مفيدند اما نه در مقام يک رئيس‌جمهور. آقای خاتمی به عنوان رهبر جريان اصلاحات بيشتر مفيد هستند.

محمد قوچانی معتقد است در شرايط فعلی بهترين گزينه برای اصلاح‌طلبان مهدی کروبی است و پس از پشت سر گذاشتن دوران گذار می‌توان سراغ کسانی چون عبدالله نوری يا غلامحسين کرباسچی رفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش «فردا» محمد قوچانی سردبير هفته نامه توقيف شده شهروند امروز که به تازگی ضميمه هفتگی روزنامه اعتماد ملی را منتشر می‌کند، می‌گويد علاقه من به آقای خاتمی از جنس ديگری است. آقای خاتمی را واقعاً دوست دارم و احساس می‌کنم که ايشان برای کشور مفيدند اما نه در مقام يک رئيس‌جمهور. آقای خاتمی به عنوان رهبر جريان اصلاحات بيشتر مفيد هستند.

سردبير روزنامه توقيف شده شرق در بيان نقدهای اساسی خود نسبت به سيد محمد خاتمی افزود: احساس می‌کنم آقای خاتمی در عين خوشفکر بودن، يک جمع‌بندی از موقعيت واقعی خودشان و شرايط کشور ندارند. آقای خاتمی به عنوان يک انسان فرهنگی همچنان درگير پرسش‌هايی است که در ذهنش ايجاد می‌شود و پاسخ‌هايی که می‌آيد و می‌رود. در نتيجه ايشان به يک جمع‌بندی نهايی نمی‌توانند برسند.

وی ادامه می‌دهد: ايشان بايد روشن کنند که تصورش از کارکردن در نظام جمهوری اسلامی ايران با قانون اساسی موجود و نظريه ولايت فقيه و اختياراتی که يک رئيس‌جمهوردارد، چيست؟ آقای خاتمی از يک طرف گرايش‌های عميق روشنفکری دارد و از طرف ديگر پيوستگی‌های جدی به نظام سياسی ايران دارد. اين دو گاه در مقابل هم قرار می‌گيرند و آقای خاتمی را در حالت بلاتکليفی قرار می‌دهد که اين بلاتکليفی باعث خدشه به وجهه کارآمدی خاتمی شده و می‌شود.

ترديدهای خاتمی

وی درباره دليل ترديدهای خاتمی هم گفت: نگرانی اصلی ذهن آقای خاتمی اين است که نتواند به انتظاری که جامعه از ايشان دارد پاسخ بدهد. نگرانی آقای خاتمی اين است که به فرض پيروزی با وجود يک مجلس اصولگرا و ديگر ارکان قدرتمند نظام که در دست اصولگراهاست چگونه می‌تواند برنامه‌های اصلاح‌طلبانه خودش را به پيش ببرد.

قوچانی که در انتخابات رياست جمهوری سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۰ از خاتمی حمايت کرده و در انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۴ به رغم کانديداتوری کروبی، از مصطفی معين حمايت نموده است، در پاسخ به اين توضيح که برخی معتقدند شما ظاهراً از کروبی حمايت می‌کنيد اما قلباً به خاتمی تمايل داريد، اظهار داشت: من قلباً از آقای کروبی حمايت می‌کنم. فکر می‌کنم در بين افراد سياسی و مطبوعاتی جامعه که اصلاح‌طلب هستند و عضو اعتماد ملی هم نيستند، اين بنده هستم که صريح‌ترين حمايت مکتوب را از آقای کروبی داشته‌ام.

وی درپاسخ به اين سوال که اگر خاتمی و کروبی همزمان کانديدا شوند باز هم از آقای کروبی حمايت می‌کنيد؟ گفت: بله، من تصميم خود را گرفته‌ام.

قوچانی که با روزنامه حامی دولت وطن امروز گفت‌و‌گو کرده است، درباره علاقه خود به عبدالله نوری هم گفت: در شرايط فعلی کانديدای مطلوب از نظر من آقای کروبی است اما در شرايط ديگر می‌شود به افراد ديگر فکر کرد. اگر شرايط کشور به ثبات و آرامش برسد و ما اين دوران گذار را رد کنيم، بعد از دوره رياست جمهوری آقای کروبی، به صورت جدی می‌توانيم به رياست جمهوری افرادی مثل عبدالله نوری و غلامحسين کرباسچی فکر کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016