یکشنبه 6 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: دغدغه آبرو و نگرانی از شکست ندارم، ما بانی طرح تحول اقتصادی بوديم، ايلنا

- مهندس موسوی از سرمايه‌‏های انقلاب است

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان گفت: ما از ارزش‌‏ها دفاع می‌‏کنيم ؛ما نمی‌‏توانيم اجازه دهيم به نام اسلام؛ تحجر ، واپس‌‏گرايی و خرافات در کشور حاکم شود، انقلاب را نمی‌‏توان به دست کسانی سپرد که از صميم قلب به آرمان‌‏ها‌‏ی انقلاب و خواست‌‏های مردم باور ندارند يا اگر دارند راه رسيدن به آنها را درست نمی‌‏روند.

به گزارش "ايلنا"به نقل از دفتر سيد محمد‌‏خاتمی، وی در جمع اقشار مختلف مردم استان گلستان‌‏گفت: شما از گلستانيد و عطردل انگيزايمان و پايداری مردم گلستان در فضای ايران پراکنده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: با وجود قوميت‌ها،مذاهب و اديان مختلف در‌‏کشور گلستان نمونه‌‏ای بارزی از همدلی و با همزيستن است.‌‏ انسان‌‏هايی که وجه مشترک آنان دلبستگی به اين کشور و تقاضای سربلندی آن،جبران عقب افتادگی تاريخی و رفع تبعيض و استقرار عدالت واقعی در سراسر‌‏کشور، ارتقای حيثيت و هويت دينی و ملی است.
رئيس بنياد باران با اشاره به مشکلاتی که کشور در طی قرن‌‏های اخير پشت سر‌‏گذاشته و نتيجه‌‏ای جز عقب افتادگی مزمن به جای نگذاشته است، اظهار داشت:با همه اين‌‏ها اين خواست مشترک همه را زير يک چتر جمع کرده است و حتی توانسته به رغم همه کارشکنی‌‏ها و ايجاد تفرقه،پيروان مذاهب مختلف را تحت عنوان دين مبين اسلام جمع کند.
وی تصريح کرد: شايد در کمتر بخش‌‏هايی از کشور اين چنين تجمع و همزيستی وجود داشته و دل‌‏ها اينگونه به هم نزديک باشد ؛ گلستان از استان‌‏هايی است که بخش هايی از آن درد محروميت را درک کرده‌‏اند و اميد به پيشرفت کشورو بالارفتن سطح زندگی درآن بيشتر ملموس خواهد بود.
خاتمی با اشاره به سخنان اخير خود مبنی بر اينکه کشور بايد به چهار سال پيش بازگردد، گفت: اگرما می‌‏گوييم کشور تلاش زيادی نياز دارد که شرايطش به چند سال پيش بازگردد، به معنای عقب‌‏گرد و سيل قهقرايی نيست، بلکه به اين معناست که ما ازسيری که داشتيم انحراف پيدا کرده‌‏ايم و برای پيشرفت و اعتلا بايد از راه انحرافی بازگرديم و در راهی که ما را به هدف های والايمان نزديک می‌‏کند، حرکت کنيم و اين بازگشت دقيقا به اين معنی است که ما می‌‏خواهيم پيشرفت کنيم و اعتلاء داشته باشيم.
رئيس موسسه بين‌‏ المللی گفت‌‏وگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها به آرمانها ی انقلاب و ملت ايران و همچنين محروميت‌‏های پشت سر گذاشته شده اشاره کرد و اظهار داشت:خوشبختانه در اين کشور سند ۲۰ ساله چشم انداز به عنوان نقشه راه و نقطه مشترک وجود دارد؛ بايد پرسيد آيا در آن مسير حرکت کرده‌‏ايم؟اگر کرده‌‏ايم همه بايد کمک کنند با سرعت بيشتردر اين مسير جلو برويم ولی اگر به راه ديگری رفته ايم آيا نبايد به آن مسير بازگرديم؟
خاتمی تاکيد کرد: آن کسی که می‌‏گويد بايد به نقطه‌‏ای که از هدف اصلی منحرف شده ايم بازگرديم؛ دقيقا پيشرفت کشور را می‌‏خواهد و از اينکه کشور به قهقرا برود ناراحت است.
وی ادامه داد: اگر گفته می‌‏شود در دوران هشت ساله جنگ؛ کشور به خوبی اداره شد به معنای تکرارشدن عينی آن وضعيت نيست، بلکه مراد شيوه درست اداره‌‏کردن کشور به خصوص در دوران‌‏های بحرانی است.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان يادآور شد: وقتی از آن دوران ياد خيرمی‌‏کنيم به خاطر آن روحيه،مديريت و جريانی است که آن زمان بود و آن برای ما ارزش است.
وی تصريح کرد: همان روحيه، مديريت و جريانی که در اين چند سال اخير انکار شد؛انگار همه چيز در سال‌‏های گذشته انحرافی بوده است و درهمين چند سال اخير فقط برای مملکت کار شده است!
خاتمی افزود:در آن دوران احساس امنيت در کشور بيشتر بود،عزم جزم برای دفاع کشور بيشتر بود،فرار مغزها از کشور مانند امروز نبود.اين مردم به مسئولانشان واقف و عامل بودند و احساس می‌‏کردند مديريت‌‏کشور به سربلندی کشور و سرمايه‌‏های اجتماعی اعتقاد دارد؛بخش عمده سرمايه‌‏های اجتماعی که امروز کنار گذاشته شده اند محصول همان دوران هستند.
رئيس جمهور سابق‌‏کشورمان به ويژگی‌‏های آن بينش حاکم بر کشور در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بر اساس آن بينش مشورت و خرد جمعی بايد در کشور حاکم باشد،بايد با مردم شفاف بود،به آنها واقعيت‌‏ها را گفت.بايد تلاش کنيم مردم کمتر دچار مشکل و فشار باشند.اين مساله بازگشت به کوپنی کردن زندگی نيست، بلکه امروز سياست‌‏ها تغييرکرده و اگر کسانی که‌‏ آن روزها سر کار بودند امروز بخواهند بيايند مطمئن باشيد با توجه به شرايط روز؛ کشور را اداره می‌‏کنند.
رئيس بنياد باران همچنين با اشاره به دستاوردهای دوران سازندگی، اظهار داشت: اگر ما از دوران سازندگی به نيکی ياد می‌‏کنيم به اين دليل است که در اين دوران بسياری از خرابی‌‏ها ترميم شد و زير ساخت‌‏هايی ايجاد شد که کشور بتواند ‌‏روی پای خود بايستد و پيشرفت کند و از ظرفيت‌‏ها استفاده‌‏کند که روش درستی بود، اما کمبودها و مشکلانی نيز در همه دوره‌‏ها وجود داشت.
خاتمی همچنين به دوران هشت ساله اصلاحات اشاره کرد و افزود: در دوران اصلاحات با همه مشکلاتی که وجود داشت، انسان ‌‏با هر عقيده‌‏ای، دارای حرمت بود و اين اصل رعايت شد که جامعه‌‏ای که در آن مخالف نباشد جامعه ای مرده است، اما مخالفت بايد در چارچوب قانون و ضوابط باشد.
وی يادآور شد: در دوران اصلاحات، نقد دولت،مسئولان و رئيس‌‏جمهوری به معنای براندازی نبود، بلکه به معنای زندگی بهتر در جامعه‌‏ای بهتر بود.در دولت اصلاحات با وجود خشکسالی و کمبود در آمدها کارهای اساسی در عرصه‌‏های مختلف انجام شد.
رئيس دولت اصلاحات ادامه داد:سال ۸۲ در جمع کارگزاران در حضور مقام معظم رهبری عنوان کردم کشور آمادگی جهش بزرگ در عرصه‌‏های اقتصادی،سياسی و اجتماعی دارد و در سايه همان فعاليت‌‏ها و دستاوردها بود که سند چشم انداز تدوين شد و پس از طی مراحل و تاييد رهبری به عنوان نقشه راه مشخص شد.
خاتمی با ابراز تاسف از اينکه، در‌‏سال‌‏های گذشته با نفی دوره‌‏های گذشته شعارهايی داده شد، اظهار داشت: نتيجه اين نفی‌‏ها و اين شعارها اين بود که از اهداف چشم انداز عقب افتاديم؛ اجرای عدالت در جامعه کمتر شد.
وی افزود:ما کارهای اساسی و زير‌‏بنايی برای تامين عدالت انجام داديم.وزارت رفاه و تامين اجتماعی تاسيس شد و اساسنامه و شرح وظايف آن علمی‌‏ترين و دقيق‌‏ترين شرح وظايفی است که وجود دارد.
خاتمی با تاکيد بر اينکه، ما بانی طرح تحول اقتصادی بوديم، به بيان دستاوردهای دولت اصلاحات در عرصه اقتصادی پرداخت وگفت:« ابتدا قرار بود برای بنزين و نفت اين کار را انجام دهيم.فکر کرديم وقتی قيمت‌‏ها بالا می رود يک ريال آن‌‏ را به عنوان در آمد دولت استفاده نکنيم.بخشی از آن صرف تامين اجتماعی شود، يعنی صرف بهبود زندگی کسانی که در‌‏آمد کمتری دارند و بخش ديگری از آن در جهت اصلاح حامل‌‏های انرژی شود و اين طرح به مجلس فرستاده شد ؛اما متاسفانه تصويب نشد.ما گام به‌‏گام در موقعيتی که قيمت نفت در هشت سال بطور متوسط ۲۱ ميليارد دلار بود، در اين راه حرکت کرديم.»
رئيس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: وجوه ارائه شده نيز برای تقويت بخش خصوصی در جهت سرمايه‌‏گذاری بود، معافيت مالياتی را برای سرمايه‌‏گذاری در نقاط محروم گذاشتيم و ده‌‏ها کار ديگر که اينها يعنی کمک به فقر‌‏زدايی و ايجاد عدالت در جامعه.
وی تصريح کرد:ما حتی برنامه‌‏هايی داشتيم که کميته امداد به سوی اصلاح شيوه کمک رسانی به افراد سوق داده شود و شد ؛تا افراد در عين حفظ عزت و احترام ‌‏ بتوانند روی پای خود بايستند.
رئيس بنياد باران همچنين در خصوص دستاوردهای دولت اصلاحات در سياست خارجی اظهار داشت: در سياست خارجی در عين پافشاری بر اصول و ارزش‌‏ها توانستيم تنش زدايی‌‏کنيم، که راه نيز برای حضور سرمايه و تکنولوژی باز شد و مديريت علمی درست در کشور و آثار آن را هم ديديم.
خاتمی در ادامه گفت: اگر امروز می‌‏گوييم مملکت نياز به تحول دارد، يعنی تحول به سويی که انقلاب وامام(ره) می‌‏خواست و رهبری می‌‏خواهد.معتقديم از اهداف دور شده‌‏ايم.بازگشت به آنها بازگشت به عقب نيست، بلکه جبران بازگشت به عقب است.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان با تاکيد بر اينکه ،ما دلمان برای کشور و مردم می تپد ، افزود: نمی توانيم شاهد اين باشيم که سرما‌‏يه‌‏های اجتماعی لطمه بينند؛دلمان برای خون‌‏هايی که برای کشور ريخته شد و برای ارزش‌‏ها می سوزد.مردم انقلاب کردند که کشور پيشرفت کند،مردم محترم باشند و آزادی در کشور حاکم باشد و از عقب ماندگی نجات پيدا کنيم.
وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ايام دهه فجر و سالروز ورود امام خمينی(ره) به ميهن، گفت: در اين ايام سخنان امام راحل را بازخوانی کنيم، آن چيزی که امام روی آن تکيه می‌‏کند و به عنوان هدف حرکت اجتماعی انجام می‌‏دهد، پيشنهاد جمهوری اسلامی بود که در آن خواست يکصد ساله مردم يعنی استقلال، آزادی و پيشرفت تامين شود.
خاتمی تصريح کرد:ما از ارزش‌‏ها دفاع می‌‏کنيم ؛ما نمی‌‏توانيم اجازه دهيم به نام اسلام؛ تحجر ، واپس‌‏گرايی و خرافات در کشور حاکم شود، انقلاب را نمی‌‏توان به دست کسانی سپرد که از صميم قلب به آرمانها‌‏ی انقلاب و خواست‌‏های مردم باور ندارند يا اگر دارند راه رسيدن به آنها را درست نمی‌‏روند.
وی با بيان اينکه ،بد مصرف‌‏کردن ارزش‌‏ها دفاع از ارزش ها نيست، بلکه بزرگترين ضربه به ارزش‌‏ها است، اظهار داشت:اگر شعار عدالت سربدهيم اما فاصله فقير و غنی در جامعه بيشتر شود، اين جفای به عدالت است.اگر بگوييم جامعه اسلامی بايد در دنيا سربلند باشد اما اگر منزوی‌‏تر شويم و فشارها زيادتر شود آيا معنايش اين نيست که اسلام يعنی عقب ماندگی و کم شدن حرمت مردم؟آيا خط امام و ارزشها اين بود؟
رئيس دولت اصلاحات، تاکيد کرد: ما در اين چند سال فرصت‌‏های بسياری از دست داده‌‏ايم. فرصت در آمد بالای نفتی فرصتی بود که می‌‏توانستيم فاصله رسيدن به اهداف مان را کم کنيم که امروز بيشتر شده است.
خاتمی همچنين گفت:نمی‌‏خواهم زحمت هايی را که در کشور انجام می شود انکار کنم؛گاهی با حسن نيت و سوءنيت سرما يه‌‏ها از بين می رود؛سرمايه‌‏ها از بين رفته است.
وی يادآور شد: وقتی سازمان مديريت و برنامه‌‏ ريزی بود مسئولان احساس می‌‏کردند تحت نظارت هستند. درست نيست تشکيلاتی را از بين ببريم که دستگاه‌‏ها تحت نظارت و بازخواست نباشند.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان در ادامه اظهار داشت: آقای مهندس موسوی در دوران جنگ، کار کارشناسی می‌‏کرد، مشورت می‌‏کرد و به طور قطع حرف‌‏های ايشان فنی‌‏تر‌‏ است. ايشان به درستی می‌‏گويند از بين رفتن شوراها،سازمان مديريت و برنامه ريزی و از بين رفتن سرمايه‌‏های اجتماعی چه زيان‌‏هايی برای‌‏کشور دارد؛ اميدوارم ايشان بيشتر سخن بگويند چون ايشان از سرمايه‌‏های انقلاب هستند.
خاتمی تاکيد کرد: بايد اجازه داد با ديدن همه شرايط بهترين و ميسرترين راه را انتخاب کنيم؛گاهی بهترين راه ممکن‌‏ترين راه نيست و بايد کاری‌‏کرد که حتما منجر به نتيجه شود.
وی ادامه داد:اين روزها دوستان زيادی از سراسر‌‏کشور به بنده محبت می‌‏کنند؛من نه دغدغه آبرو دارم که معتقدم هر چه دارم از آن مردم است و آن را نثار اين مردم بزرگوار می‌‏کنم ونه نگرانی از شکست دارم که شکست و پيروزی در اين زمينه‌‏ها برايم معنا ندارد. البته هيچ رغبتی هم برای بازگشت به قدرت ندارم.اما بايد ديد وظيفه چه حکم می‌‏کند.
خاتمی با تاکيد بر اينکه ، انسان خيال پردازی نيستم، اظهار داشت: اگربيايم با برآوردهای انجام شده از آرای خود هيچگونه نگرانی ندارم، اما از نحوه اجرای انتخابات نگرانی‌‏هايی وجود دارد.
وی تصريح کرد: اگر شرايط به سمتی پيش برود که اصلاح طلبان‌‏ آرای کافی را به دست نياوردند، جامعه اين تلقی را ندارد که آنها شکست خورده‌‏اند .آيا اگر شيوه‌‏ای اتخاذ شود که چنين تلقی در جامعه پديد آيد درست است؟
رئيس بنياد باران همچنين تاکيد کرد: بهتر آن بود که در جمهوری اسلامی اگر کسی واقعا رد صلاحيت می‌‏شود، خود احساس شکست بکند نه اينکه شرايطی ايجاد شود که رد صلاحيت‌‏شدگان در جامعه محترم‌‏تر شوند.
خاتمی، اصلاحات را مظهر ارزش، صداقت و اجرای عدالت در ارگان‌‏های نظام عنوان‌‏کرد و گفت: نبايد اينگونه باشد کسی که سال‌‏های سال در جبهه حضور داشته، با اخلاص در عرصه بوده ولی به خاطر اينکه به فلان گروه وابسته است، رد صلاحيت شود.
وی افزود:ما خير‌‏خواهيم و معتقديم روش‌‏ها در جامعه بايد به گونه‌‏ای باشد که مسائل براساس اصول اسلام و متناسب با شان جمهوری اسلامی و حرمت و برخورداری مردم انجام شود.
رئيس جمهور سابق کشورمان به مهمترين دغدغه‌‏های خود در روزهای پس ازانتخابات ‌‏(در صورتی‌‏که تشخيص دهد در عرصه حضور پيدا کند)،اشاره کرد و اظهار داشت: آن روز بايد به گونه‌‏ای باشد که انسان بين خود و خدای خود احساس‌‏کند، آنچه به مردم گفته است می‌‏تواند انجام دهد.اگر نظر تشکيلات طوری باشد که کسی را نپسندد و در مقابلش کار‌‏شکنی شود و مردم احساس‌‏کنند هزينه کشور زيادتر شده بايد به سوی کسی رفت که هزينه کمتری داشته باشد.
خاتمی تاکيد‌‏کرد: مردم مطمئن باشند و خدا را شاهد می‌‏گيرم هر تصميمی بگيرم از سر راحت طلبی،عافيت طلبی و عدم احساس مسئوليت نيست.از وضعيت کنونی خود راضی هستم و اگر اوضاع هم تغيير‌‏کند باز می‌‏توانيم در متن جامعه و عرصه بين المللی فعال‌‏تر باشيم، اما هر چه وظيفه‌‏ام باشد انجام خواهم داد.
وی ادامه داد:ما می‌‏خواهيم هزينه مردم را کمتر کنيم و هرگونه راهی که اين هزينه‌‏ها را کمتر‌‏کند و فايده را بيشتر، بايد همان راه را برويم. نبايد سياه و سفيد يا اين يا آن‌‏کنيم چون دوران اين روش‌‏ها گذشته است و اين روش با عالم واقعيت مطابقت ندارد.
خاتمی خاطرنشان کرد: توقع از رييس‌‏جمهوری نيز بايد به اندازه قدرت وی باشد؛ در دوره گذشته توقعاتی مطرح شد که عملا امکان تحقق آنها وجود نداشت.





















Copyright: gooya.com 2016