سه شنبه 8 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانش جعفری: دولت در سال جاری با ۲۵ ميليارد تومان کسری بودجه مواجه شد، سال آينده سال سختی برای اقتصاد ايران، انتخاب

خبرگزاری انتخاب : عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکيد بر اينکه بايد بين درآمدها و هزينه‌‏ها رابطه منطقی برقرار شود، تصريح کرد: در نظام درآمدی دولت ۶۸ درصد از درآمدها وابسته به دولت ومالکيت دولتی است اين درحالی است که متوسط اين وابستگی در دنيا ۱۴ درصد است.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: کسری موازنه پرداخت‌‏ها و ارز، کاهش درآمدهای نفتی و غير واقعی بودن بخشی از درآمدها در بودجه سال آينده، سبب شده تا سال آينده سال سختی برای اقتصاد ايران باشد.

داود دانش‌‏جعفری در نشست مطبوعاتی بررسی ابلاغيه مقام معظم رهبری درباره برنامه پنجم توسعه کشور با بيان اينکه سال ۸۸ سال ويژه‌‏ای است و اقتصاد ايران با چالش‌‏های بسياری روبروست اظهار داشت: تراز ارزی ايران در سال جاری ۲۰ ميليارد تومان کمتر از سال گذشته است اين موضوع سبب شده تا تراز پرداخت‌‏های ارزی با کسری مواجه شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: افزايش بهای نفت موجب کاهش درآمدهای دولت خواهد شد زيرا منابع بودجه از دو طريق ماليات بر شرکت نفت و سود شرکت ملی نفت تأمين می‌‏شود که در اين راستا با کاهش درآمدهای نفت اين دو منبع اصلی بودجه امسال با ۵/۹ درصد کاهش ارزش صادرات روبرو شده‌‏اند.

دانش جعفری تصريح کرد: اين موضوع سبب شده تا دولت در سال جاری با ۲۵ ميليارد تومان کسری بودجه مواجه شود.

وزير سابق اقتصاد سپس بودجه سال ۸۸ را مورد ارزيابی قرار داد و عنوان داشت: بررسی درآمدها و هزينه‌‏های بودجه سال ۸۸ نشان می‌‏دهد که در برخی از مواد اين بودجه ارقام غير واقعی هستند.

به گفته وی در بخش ماليات ۷ درصد افزايش درآمدهای مالياتی پيش بينی شده که به نظر می‌‏رسد با توجه به ماليات ۲۱ هزار ميليارد تومانی سال گذشته اين رقم غير واقعی پيش بينی شده است.

وی با بيان اينکه انتظار می‌‏رود با کاهش بهای نفت در سال آينده رشد اقتصادی نيز تحت تأثير قرار بگيرد، يادآورشد: به اين ترتيب دستيابی به درآمدهای مالياتی غيرواقعی است و اين درآمدها نمی‌‏تواند بيش از ۵۸ درصد رشد داشته باشد.

دانش جعفری درآمدهای دولت در بودجه سال ۸۸ را غير واقعی دانست و خاطرنشان کرد: رقم درنظر گرفته شده برای درآمدهای دولت در بودجه ۸۸،۵۲ هزار ميليارد تومان است که کاهش بهای نفت اين رقم را محقق نخواهد کرد.

وی در عين حال رشد ۱۰ درصدی بودجه جاری و عمرانی را منطقی دانست و گفت: خاصيت بودجه‌‏های سنواتی اين است که برنامه‌‏ريزها را ادب می‌‏کند و برنامه‌‏ها را در قالب بودجه قرار می‌‏دهد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکيد بر اينکه بايد بين درآمدها و هزينه‌‏ها رابطه منطقی برقرار شود، تصريح کرد: در نظام درآمدی دولت ۶۸ درصد از درآمدها وابسته به دولت ومالکيت دولتی است اين درحالی است که متوسط اين وابستگی در دنيا ۱۴ درصد است.

وی ادامه داد: ۲۹ درصد از هزينه‌‏های دولت مربوط به يارانه‌‏هاست که متوسط اين رقم در دنيا ۲۱ درصد است. همچنين متوسط دريافت ماليات در دنيا ۶۲ درصد است که اين رقم در کشور ما ۳۲ درصد است.

دانش جعفری اظهار داشت: از سال ۷۹ تا به امروز هزينه‌‏های جاری کشور با ۲/۷ برابر شده که رد مقابل نيز هزينه‌‏های عمرانی ۲/۱۱ برابر شده است در مقابل اين اعداد درآمدهای مالياتی قرار می‌‏گيرد که ۲/۶ برابر افزايش يافته است اين درحالی است که توسعه بخش مالياتی در شرايطی صورت می‌‏گيرد که بخش خصوصی فعال شده باشد تا درآمدهای مالياتی متناسب با رشد اقتصادی تأمين شود.

وی با بيان اينکه دولت توانمند دولتی است که هزينه‌‏های خود را از طريق ماليات‌‏ها تأمين کند، گفت: تا زمانی که نتوانيم بخش‌‏خصوصی را در اقتصاد ايران توانمند کنيم نه تنها رشدی اتفاق نمی‌‏افتد بلکه مالياتی نيز بدست نمی‌‏آيد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ميزان واردات انجام شده از سوی دولت ۶۰ ميليارد دلار بوده که با کاهش بهای نفت انتظار می‌‏رود امسال اين رقم به ۵۷ ميليارد دلار برسد؛ سال آينده نيز با توجه به وابستگی شديد اقتصاد ايران به واردات همين رقم بدست می‌‏آيد که اين موضوع مانع رشد توليد و بخش‌‏خصوصی فعال در اين بخش است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی براينکه چرا دولت در طول سه سال گذشته به هدف رشد ۸ درصدی در نظر گرفته شده در برنامه چهارم نرسيد، تصريح کرد: دليل عدم توفيق در دستيابی به رشد اقتصادی عدم تحقق بهره‌‏وری ۵/۲ درصدی پيش‌‏بينی شده در برنامه چهارم بود. اين موضوع باعث شده که همين امروز بهره‌‏وری سرمايه منفی باشد.





















Copyright: gooya.com 2016