شنبه 12 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی شورای نگهبان: برگزاری رايانه‌ای انتخابات به صورت کامل منتفی شد، ايسنا

سخنگوی شورای نگهبان امکان رايانه‌ای برگزار شدن انتخابات پيش رو به صورت کامل را رد کرد و تصريح کرد: اين‌که مراحلی را در انتخابات به صورت رايانه‌ای داشته باشيم و در انتخابات بعد مراحلی ديگر را اضافه کنيم کار خردمندانه‌ای است که ما هم از آن استقبال می‌کنيم.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، دکتر عباسعلی کدخدايی در نشست مطبوعاتی صبح امروز -شنبه- در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که وزير کشور بيان کرده در مورد رايانه‌ای برگزار شدن انتخابات رياست جمهوری پيش رو در سه مرحله‌ی ثبت نام، استفاده از کد ملی و تجميع آرا با شورای نگهبان به نتيجه رسيده‌ايم. آيا اين توافقات اين نتيجه را دربر دارد که انتخابات پيش رو به طور کامل به صورت رايانه‌ای برگزار شود؟ گفت: همان طور که وزير کشور اعلام کرده است مقرر شده در اين دوره برخی از مراحل را به صورت رايانه‌ای داشته باشيم، اين سه مرحله با کارشناسان شورا در حال بحث و بررسی است و انشاء الله اگر امکانات برقرار شود اميدواريم اين سه مرحله را به صورت رايانه‌ای انجام دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: اما اين‌که امکان رايانه‌ای برگزار شدن انتخابات به صورت کامل در اين دوره باشد پاسخ منفی است و وزير کشور نيز به اين نکته اشاره کرده‌اند اما اين‌که مراحلی را در انتخابات به صورت رايانه‌ای داشته باشيم و در انتخابات بعد مراحلی ديگر را اضافه کنيم کار خردمندانه‌ای است که ما هم از آن استقبال می‌کنيم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اين سوال که مجلس بر اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوری اصرار دارد آيا انتخابات پيش رو با اصلاحيه مجلس برگزار می‌شود يا با قانون فعلی اظهار کرد: قانون هنوز تصويب نشده است اگر مجلس اصرار کند بايد به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود اما زمان اصلاحاتی از اين قبيل گذشته است.

کدخدايی در ابتدای نشست خبری اين هفته در مواجهه با اين سوال که تاريخ ثبت نام کانديداهای دوره دهم رياست جمهوری، تاريخ رسيدگی به سوابق آنها و تاريخ اخذ رای چه زمانی است؟ اظهار کرد: تاريخ اخذ رای ۲۲ خرداد ماه است که پيش از اين مشخص شده بود اما در مورد تاريخ ثبت نام خواهشم اين است که چون اين مورد مربوط به امور اجرايی است از وزارت کشور سوال کنيد.

وی در مورد تشکيل هيات‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها، گفت: تاريخ شروع فعاليت هيات مرکزی پيش از اين اعلام شد. هيات‌های نظارت استانی در کليه استان‌ها شکل گرفته و ما آماده هستيم تشکيل هيات‌های شهرستانی را اعلام کنيم و ان شاءالله تا پايان هفته هيات‌های شهرستانی شکل می‌گيرند و اکنون کارهای مقدماتی در حال انجام است.

خبرنگاری از کدخدايی در مورد اعلام نظر شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس در مورد ارث بردن زن از اموال شوهر سوال کرد که وی پاسخ داد: هنوز مصوبه مذکور مورد بررسی در شورا قرار نگرفته و ما پس از وصول اعلام نظر می‌کنيم.

خبرنگار ديگری با طرح اين سوال که عده‌ای در مورد سلامت انتخابات و دخالت نظاميان در اين عرصه اظهار نگرانی کرده‌اند از کدخدايی خواستار توضيح شد که وی پاسخ داد: شورای نگهبان همچون گذشته قول خواهد داد از آرای تک تک شهروندان به بهترين وجه صيانت کند و تمام تلاشش را برای انتخاباتی سالم و با مشارکت حداکثری به کار ببندد و من تاکيد می‌کنم که جای هيچ گونه نگرانی نيست.

کدخدايی در پاسخ به اين سوال که رييس مجلس شورای اسلامی در مورد اصل ۱۳۶ قانون اساسی مباحثی را مطرح کرده‌اند آيا شورا تفسير جديدی ارايه کرده است، گفت: تفسير رسمی از شورا درخواست نشده است اما صحبت‌هايی که با برخی از اعضای شورا هم بنده و هم چنين برخی از بزرگان از جمله رييس مجلس شورای اسلامی داشتيم، احتمالا چنين نظری وجود دارد اما تفسير رسمی درخواست نشده است.

خبرنگاری با طرح اين سوال که يک عضو ارشد جامعه روحانيت بيان کرده شورای نگهبان فقط بايد صلاحيت سه نفر را تاييد کند اگر بيش از سه نفر باشد حتما خطا کرده و اين خطايی سياسی است. هم چنين بيان کرده که اين سه نفر بايد افرادی بوده که از نظر توانايی به رهبری نزديک باشند از کدخدايی خواستار پاسخ شد.

سخنگوی شورای نگهبان از خبرنگار مذکور سوال کرد که چه کسی اين بحث را مطرح کرده که خبرنگار پاسخ داد آقای دعاگو. کدخدايی ادامه داد: شورا هيچ وقت براساس نظرات افراد تصميم گيری نمی‌کند، شورای نگهبان براساس قانون وظيفه دارد و نسبت به هر کس که ثبت نام کند نظر خود را اعلام خواهد کرد و منتظر پيشنهادات و نظرات افراد نخواهد بود.

کدخدايی تاکيد کرد: ما در مورد صحبت کردن افراد مسووليت نداريم.

به گزارش ايسنا،خبرنگاری به نامه آيت الله سبحانی به آقای لاريجانی مبنی بر تبيين احکام شرع اشاره کرد که کدخدايی پاسخ داد: آنچه در قانون اساسی ما آمده اين است که چنانچه مجلس قوانينی را در حوزه شرع وضع کند و نيازمند بررسی باشد به صورت طبيعی در شورای نگهبان مطرح می‌شود و فقها در اين مورد نظر خواهند داد. اين‌که از ابتدا مجلس اين رايزنی را داشته يا نداشته باشد، امری کارشناسی است. ولی اگر اين کارشناسی صورت گيرد، بهتر است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اين سوال که برخی از کانديداها به صورت رسمی اعلام کانديداتوری کرده و حتی سفرهای تبليغاتی خود را شروع کرده‌اند، گفت: ما نشنيده‌ايم که کسی اعلام رسمی کرده باشد.

خبرنگار سوال کننده با اسم بردن از حجت الاسلام والمسلمين کروبی گفت که آيا اين موضوع مشمول تبليغات زودهنگام می‌شود؟ که کدخدايی پاسخ داد: تبليغات در قانون تعريف مشخص و ضوابط خاصی دارد. اگر چه قانون ما در اين مورد ضعف دارد اما نمی‌توان فعاليت‌هايی که پيش از تاريخ معين شده صورت می‌گيرد و به صورت سخنرانی است را مشمول تبليغات به مفهوم خاص دانست اين گونه اقدامات را افراد انجام می‌دهند.

وی افزود: قبل از هر چيز لازم است قانون انتخابات به ويژه تبليغات مشخص شود تا اظهارنظر صورت گيرد.





















Copyright: gooya.com 2016