دوشنبه 14 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازندگـان‌يك فيلم عليه رئيس جمهور، حمله سينمايي حاميان احمدي نژاد به مخالفان دولت نهم، فرهنگ آشتی

به فاصله یک روز بعد از آنکه سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان در دیدار با جمعی از مردم قم تلویحا تمایلش را به کاندیداتوری در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد، حامیان دولت در اقداماتی جداگانه واکنش تندی به این خبر نشان دادند.اولین سکانس این واکنش توسط یک نماینده حامی دولت در مجلس شورای اسلامی کلید زده شد. وی با به‌کار بردن تعبیر «بداخلاقی سیاسی» در مورد طرفداران خاتمی، آنها را به تمسخر مقدسات متهم کرد. حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «مردی با عبای شکلاتی، پناهگاه کسانی شده که دل خانواده شهدا را خون کرده‌اند». او با تشبیه دیدگاه‌های محمد خاتمی به مواضع شاه‌سلطان حسینی ادعا کرد که جرج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا از احزاب و شخصیت‌های طرفدار خاتمی حمایت می‌کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی دیگر جمعی از حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد که در عرصه فرهنگ فعال هستند با انتشار شماره جدید هفته‌نامه همت در 13 بهمن ماه درست یک روز پس از آغاز جشن‌های سی‌امین سال انقلاب اسلامی ایران در اقدامی شگفت‌انگیز، اتهامات صریحی را به برخی از شخصیت‌های اصلی نظام از جمله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، سیدمحمد خاتمی، حسن روحانی، عزت‌الله ضرغامی، احمد توکلی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی نسبت دادند.

آنها اين شخصيت‌ها را در قالب دست‌اندركاران توليد يك فيلم سينمايي مانند بازيگر ، صدابردار، كارگردان، فيلمبردار و... توصيف كرده اند.

این هفته‌نامه با اختصاص طرح روی جلد خود به تصویری تمام‌قد از رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام و افزودن تصاویر ترکیب شده از بیش از 15 چهره شاخص جمهوری اسلامی ایران، فضای سیاسی کشور را به یک فیلم با عنوان «احمدی‌نژاد کشون» تشبیه کرده است.

این نشریه در اقدامی که مغایرت صریح با پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌های امام راحل‌(ره) دارد، هاشمی‌رفسنجانی را نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر نقش اول این فیلم دانسته و سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی و محمدباقر قالیباف و دیگران را نقش دوم خطاب کرده است.

سکانس‌های قبلی از آرشیو

این اقدام به ظاهر فرهنگی در حالی صورت می‌پذیرد که پیش از این نیز برخی از نیروهای تأثیرگذار این نشریه در یک سایت اینترنتی موسوم به «نوسازی» اتهامات شدیدی را به سیدحسن خمینی نوه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران نسبت داده بودند که با واکنش شدید بسیاری از چهره‌های نظام مواجه شد. گفته می‌شود این نشریه توسط عده‌ای از طرفداران افراطی احمدی‌نژاد که به لحاظ فکری با همسر سخنگوی دولت ارتباط نزدیک دارند منتشر می‌شود.

واکنش رسانه‌های حامی دولت

در حالی که رسانه‌های حامی دولت در هفته‌های گذشته بیشترین تلاش خود را در جهت القاء عدم تمایل خاتمی به کاندیداتوری متمرکز کرده بودند، در روزهای اخیر ضمن پشتیبانی مالی از جشنواره فیلم فجر تلاش گسترده‌ای در ارائه چهره کاملا موفق از دولت نهم در عرصه فرهنگ انجام داده‌اند. مصداق این مدعا حمایت‌های مجموعه گروه خودروسازی سایپا از جشنواره و نیز اقدامات جواد شمقدری در فراهم کردن امکان نمایش فیلم «درباره الی» در جشنواره است. با توجه به تاکیدات مقام‌ معظم رهبری در راستای حفظ اصول و حرمت‌ها در جریان رقابت‌های انتخاباتی، برخی از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که آماج حمله‌های رسانه‌ای به شخصیت‌های موثر نظام مستقیما در تضاد با شعار ولایت محوری بوده و چنین اقداماتی طعم شیرین جشن‌های سی‌امین سال انقلاب را کمرنگ خواهد کرد.

بابک جلوداریان - جامعه‌شناس - در این‌باره به فرهنگ‌آشتی می‌گوید: «ترمیم فضای فرهنگی کشور نیازمند دقت و حساسیت کامل از سوی مردان سیاسی است و آن‌گاه که تهمت و دروغ دامن گفتمان سیاسی را آغشته کند لایه‌های زیرین فرهنگی نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و در چنین شرایطی
صحبت از مهندسی فرهنگی و تزکیه فضا، خنده‌دار خواهد بود».

سیاست‌ فرهنگی یا فرهنگ سیاسی

در حالی که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران تزکیه فضای فرهنگی و پالایش سیاست از آلودگی فرهنگ‌ستیز است با کمال تاسف برخی بداخلاقی‌های سیاسی از طرف جناح‌های فعال در کشور در پوشش اقدامات فرهنگی صورت می‌پذیرد.

مطبوعات به محلی برای اتهامات عجیب و غریب سیاسی تبدیل شده و حرمت قلم که در دین اسلام قداست ویژه‌ای دارد به راحتی به شمشیری برنده علیه فضای فرهنگی کشور تبدیل می‌شود و در این میان سیاستمداران، سرخوش از جذب رسانه‌های متعدد به سمت اهداف خود، رسالت اصلی خود را که همانا جایگزین کردن فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی است به فراموشی سپرده‌اند. مسلما تشبیه کاریکاتورگونه سران اصلی یک کشور به عوامل سازنده یک فیلم آن هم به صورت تمسخرآمیز علاوه بر اینکه بازتاب‌های غیرمنتظره در رسانه‌های بیگانه به بار می‌آورد ذهن پرسشگر نسل سوم و چهارم را دچار تردید و پارادوکس‌های شدید خواهد کرد. این اقدام توسط هفته‌نامه همت آن هم درست مقارن با ایام پیروزی انقلاب قطعا یک اقدام غیرفرهنگی است که همکاران منصف رسانه‌ای را منتظر واکنش هیئت نظارت بر مطبوعات کرده است.

نمی‌خواهیم توقیف شود

مسلما هیچکدام از نویسندگانی که در رسانه‌های غیردولتی فعال هستند به دلیل پایبندی به قواعد آزادی بیان آرزوی توقیف این نشریه را ندارند؛ چرا که خود بارها از همین زاویه و آن هم به‌دلیلی بسیار کوچک‌تر از آنچه اینک و در این نشریه رخ داده است، دچار آسیب شده و خسارت مادی و معنوی آن را پرداخته‌اند. اما قطعا انتظار دارند که به این سوال پررنگ فرهنگی پاسخ داده شود که در این کشور چه کسی مسئول سلامت و قداست فضای فرهنگی است؟





















Copyright: gooya.com 2016