پنجشنبه 17 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی: حساسيت وزرای خارجه‌ برخی کشورها از پرتاب ماهواره‌ اميد نشان از مخالفت آنان در دستيابی ايران به اهدافش دارد، ايسنا

رييس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: شرايط برای فربه‌تر شدن بخش سلامت از طريق سياست‌های اجرايی اصل ۴۴ قانون اساسی بايد از سوی وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی لاريجانی در دهمين جشنواره‌ی ابن‌سينا، با يادآوری اين که ابن‌سينا در شعب مختلف علمی اقدامات و آثار مهمی بر جای گذاشته است، اظهارداشت: کتاب‌های اشارات و شفا نشان از ارائه‌ی ايده‌ها و حرف‌های جديدی از سوی وی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت، افزود: در ورود به بحث‌های عرفانی نيز جنس سخنان ابن‌سينا از جنس عرفا و فيلسوفان هم‌عصر خود متفاوت بود. در فلسفه نيز اينچنين بود. به عبارت ديگر ابن‌سينا در حوزه‌هايی که ورود می‌کرد، يک جريان ايجاد می‌کرد. برخی می‌پرسند دليل ورود ابن‌سينا به حوزه‌ی سياست چه بود که دو گزينه‌ی احتمالی مطرح می‌شود. يکی انجام بهتر و فراگيرتر پژوهش‌های علمی و دوم علاقه‌ی ابن سينا به سياست.

رييس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سوال پرسيده شده از امام خمينی (ره) در باب قانونگرايی و نظم، گفت: ايشان در پاسخ به اين سوال فرمودندکه چون نظم از صفات الهی است و خداوند، عالم را قاعده‌مند و منظم آفريد، پس کمال اين است که به اين صفات کماليه متشبه شود. اينکه ما نوعی هدف‌گذاری در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشيم در انسان جهان‌بينی ديگری به وجود می‌آورد که نگاهش به آدم و عالم دگرگون می‌شود.

وی افزود: علم‌گرايی در يک فرد مسلمان يا امت اسلامی يک وجه رکنی دارد، يعنی مقطعی و از سر سودگرايی نيست، بلکه برای تشبه به خداوند است. همين وجه در خصوص عدالت نيز جريان دارد.

لاريجانی همچنين با بيان اين‌که در دل هدفمند زيستن، عملگرايی نيز وجود دارد، گفت: يک انسان مسلمان متناسب با شرايط روزگار تصميم می‌گيرد. يکی از نکات برجسته‌ی انقلاب اسلامی استقرار اين نگرش در مردم بود. فناوری هسته‌يی يا ماهواره‌ی اميد اقدامات برجسته‌ای هستند که کشورهای جهان سوم به راحتی به اين فناوری‌ها دست پيدا نمی‌کنند. به همين دليل ديگران روی اين قبيل موضوعات حساسيت دارند. حساسيت وزرای خارجه‌ی برخی کشورها از پرتاب ماهواره‌ی اميد نشان از مخالفت آنان با تلاش و استقامت ايران در دستيابی به اهدافش دارد.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت، تصريح کرد: اين کشورها می‌دانند که ايران دنبال بمب هسته‌يی نيست، ولی در مذاکرات تاکيد داشتند شما ممکن است روزی دنبال بمب برويد، ولی به عقيده‌ی بنده مسئله‌ی آنان بمب نيست، بلکه نگرانی آنان از تغيير يافتن توازن منطقه‌ای به دليل تلاش ايران در بدست آوردن فناوری‌ها و علم است. اين رفتارهای دوگانه‌ی آنان برای خودشان و برای ما مزاحمت ايجاد کرد، ولی ملت ايران روی پای خود ايستاد هر چند که مشکلات زيادی بر سر راهش ايجاد شد.

رييس مجلس شورای اسلامی، در بخش ديگری از سخنانش با اميدبخش دانستن گزارش وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رييس دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: علم‌گرايی در جمهوری اسلامی باعث موفقيت و پيشرفت انقلاب اسلامی شد که در مقايسه با قبل از انقلاب می‌توان به عزت و پيشرفت بدست آمده پی برد. ايران قبل از انقلاب، موجب سرشکستگی جهان اسلام بود. در آن مقطع بيش از ۶۰ هزار مستشار آمريکايی در ايران مستقر بود و سران برای هر تصميمی بايد از مقامات رژيم صهيونيستی و آمريکايی نظر می‌خواستند. به عبارت ديگر حقارت ملی شاه به استقرار سياسی بعد از انقلاب تبديل شد.

وی تاکيد کرد: ايران اسلامی تئوری يکجانبه‌گرايی آمريکا در منطقه را توحش مدرن می‌داند و بر اين موضوع پافشاری کرد. حالا آنان مجبورند بگويند به چندجانبه‌گرايی معتقديم.

لاريجانی عمده مشکلات کشور را در بخش اقتصادی دانست و تاکيد کرد: هنوز به مدل اقتصادی پايدار نرسيده‌ايم. در حوزه‌های سياسی، علمی و فرهنگی جهش‌هايی داشته‌ايم، گسترش مسائل بهداشتی و ارتقاء سطح سلامت حاصل شد ولی رونق اقتصادی يک تئوری مستحکم‌تری نياز دارد. به همين دليل است که در اين حوزه با فراز و فرودهای زيادی دست به گريبان بوده‌ايم.

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه با برشمردن عمده‌ترين علل فقدان يک مدل اقتصادی در کشور، گفت: بخشی از اين به اختلافات ديدگاه‌های مديران مربوط است. اقتصاد آزاد و اقتصاد سوسياليستی در حوزه‌های اقتصادی از ابتدای پيروزی انقلاب وجود داشته است. نتايج اين دو ديدگاه در عرصه‌های بين‌المللی و داخلی خود را نشان داد که نمی‌توانند موفق عمل کنند، بنابراين بايد فکری اساسی کرد.

وی افزود: بسياری از بخش‌های اقتصادی در اختيار دولت است ولی بهره‌برداری از آن به نسبت بخش خصوصی پايين‌تر است. يک انسان عادل کسی است که زمينه‌ی رسيدن به اين کمال ذاتی را فراهم کند بنابراين بايد رقابت وجود داشته باشد تا استعدادها شکوفا شود. اگر تفکر اسلامی از حيث عدالت پياده شود توسعه و پيشرفت حاصل می‌شود و سياست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، کليدی است که شرايط کشور را دگرگون خواهد کرد و مديران کشور موظف به اجرای آن هستند و اگر طفره بروند به کشور خيانت کرده‌اند.

رييس مجلس شورای اسلامی، خطاب به مديران کشور، متذکر شد: فکر نکنيد اگر بخش‌های مختلف در اختيارتان باشد پيشرفت حاصل می‌شود. بلکه بايد کمک کرد بخش خصوصی وارد کار شود. نقش دولت در حکومت اسلامی متوازن‌کننده است، اما اين موضوع نبايد به معنای ممانعت از ورود مردم به حوزه‌های مختلف تعبير شود.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت، با اشاره به مطالعاتش در حوزه‌ی داخلی و مواضع کشورهای خارجی نسبت به ايران، گفت: برای تثبيت طرازهای بدست آمده و تحقق موقعيت ژئواستراتژيک بايد در زمينه‌ی اقتصادی شکوفا شويم. اگر اين چنين شود بخش سلامت يک رکن خواهد بود. شرايط برای فربه‌تر شدن بخش سلامت بايد از طريق سياست‌های اصل ۴۴ فراهم شود. بخش‌های خصوصی در زمينه‌ی سلامت بايد فعال شوند. درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها بايد از سوی بخش خصوصی احداث و مديريت شود و پزشکان نيز مشارکت کرده، سهم گرفته و فعال شوند.

وی خطاب به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار توجهش به اين پيشنهاد و حرکت در واگذار کردن بخش سلامت به بخش خصوصی شد و خاطر نشان کرد: سهم بخش خصوصی بايد در ايجاد و اداره‌ی مراکز درمانی ارتقاء يابد و من از آقای لنکرانی می‌خواهم اين گرايش را دنبال کند و اين به معنای کاهش سهم دولت در بخش بهداشت و سلامت نيست. اگر می‌خواهيد کمکی کنيد بايد بيمه‌ها را فعال‌تر کنيد.

لاريجانی در عين حال، اظهارد اشت: می‌دانم برخی با اين موضوع مخالفتند ولی تجربه نشان داده است که اين گرايش موفق‌تر است. مجلس نيز درصدد است آثار سياست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را در لايحه‌ی بودجه‌ی ۸۷ لحاظ کند. چرا که معتقديم اين موضوع به نفع کشور است.

رييس مجلس شورای اسلامی، افزود: نخبگان سرمايه‌های ملی کشور هستند و اگر سهم دولت در امور تصدی‌گری کاهش يابد آن وقت بخش زيادی از توجهات به سمت نخبگان گرايش پيدا می‌کند. سبک کردن دولت موجب باقی ماندن بودجه‌ی کافی برای بخش‌های ديگر می‌شود. اميدواريم در ظل نگاه‌های مقام معظم رهبری و در راستای اجرای سياست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی شاهد تکامل قابل توجهی در دهه‌ی چهارم باشيم.





















Copyright: gooya.com 2016