شنبه 19 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی در مونيخ: ۵ هزار سانتريفيوژ در حال فعاليت داريم، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس مجلس شورای اسلامی گفت که در حال حاضر بيش از پنج هزار سانتريفيوژ زير نظر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در حال فعاليت‌ هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی که از صبح روز جمعه به منظور شرکت در چهل و پنجمين کنفرانس بين المللی مونيخ عازم آلمان شد شب گذشته به وقت محلی پس از سخنرانی در کنفرانس امنيتی مونيخ به سوالات مقامات و مسئولين کشورهای مختلف شرکت کننده در اين کنفرانس در خصوص موضوعات مختلف پاسخ داد.
لاريجانی در پاسخ به سوال يکی از شرکت کنندگان در کنفرانس در خصوص مواضع ايران نسبت به مردم مظلوم فلسطين و حمايت ايران از غزه با تاکيد بر اينکه وقت آن رسيد تا کشورهای جهان نسبت به مسئله فلسطين يک نگاه دموکراتيک داشته باشند گفت: مردم فلسطين برای تعيين سرنوشت خود بايد در يک رفراندوم شرکت کنند در انتخاباتی که در فلسطين برگزار شد حماس رای آورد و با رای مردم انتخاب شد و بايد توجه داشت و با زدن انگ تروريسم مشکل حل نخواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اينکه در قضايای اخير پيش آمده اسرائيل مقصر بود خاطر نشان کرد: محاصره غزه و فلسطينيان کار عادلانه نبود .
رئيس مجلس شورای اسلامی خطاب به فرد سوال کننده گفت: شما گفتيد که حماس به اسرائيل موشک زده ولی تخلفات اسرائيل را بيان نکرديد. بايد توجه داشت کشيدن ديوار حايل ، بمباران غزه و کشتن مردم فلسطين کارهای خلافی است که اسرائيل انجام داده است.
رئيس مجلس شورای اسلامی با طرح اين سوال که در جنگ اخير اسرائيل چقدر رفتار غير انسانی داشت افزود: حدود بيست هزار خانه در غزه خراب شد و بيش از هزار نفر کشته و بيش از ۵ هزار نفر نيز زخمی شدند اما بر اساس آماری که اسرائيل اعلام می کند. تنها ۴۰ نفر در اسرائيل کشته شدند.
لاريجانی با تاکيد بر اينکه جمهوری اسلامی ايران حمايت از حماس را از افتخارات خود می داند گفت: ما از حماس حمايت می کنيم چون حماس مظلوم واقع شده است و حمايت از حماس افتخار ما است.
وی در پاسخ به سوال يکی ديگر از شرکت کنندگان در کنفرانس امنيتی مونيخ در خصوص بحث هسته ای جمهوری اسلامی ايران با اشاره به مذاکرات ايران با سولانا در گذشته گفت: مشکل اين است که آمريکا و اروپا قبل از انقلاب در خصوص فعاليت هسته ای ايران با ايران قرار داد های داشتند اما وقتی ملت ايران يک ديکتاتور را از کشور آنها قرار داد های خود را لغو کردند.
رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ديگری در خصوص موضوع هولوکاست با بيان اينکه من يک سياست مدار هستم و مورخ نيستم گفت: لازم نمی‌بينم راجع به اين مسائل بحث کنيم مسائل مهم‌تری وجود دارد من نظری ندارم چون مورخ نيستم.
لاريجانی در پاسخ به يکی ديگر از حاضران در کنفرانس در خصوص تامين سوخت کشورها از طريق بين‌المللی گفت: اين تئوری که ما در نظام چندجانبه بتوانيم سوخت را برای همه کشورها تامين شود يک چيز مثبتی است و ما مخالفتی با آن نداريم به شرط اينکه کشورهای درجه يک و درجه ۲ ايجاد نشود و همه کشورها به اين نظام پايبند باشند اينگونه نباشد که کشوری ۲۷ هزار کلاهک هسته‌ای داشته باشد و بخواهد برای ديگران نسخه بپيچد.
رئيس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: اينکه براساس نسخه البرادعی اصل بر محدود کردن چرخه سوخت باشد ما مخالفتی نداريم ولی بايد توجه داشت هيچ تضمين بين‌المللی برای اينکه سوخت محصول استراتژيک است تا امروز وجود ندارد در عين حال ما يک تجربه تلخ داريم و آن اين است که کشورهای اروپايی و امريکايی در زمان رژيم پهلوی با ايران قرارداد داشتند تا سوخت هسته‌ای ايران را تامين کنند اما وقتی ديکتاتور از ايران بيرون رانده شد آنها قراردادها را لغو کردند.
لاريجانی در ادامه در پاسخ به سوال ديگری در خصوص امنيت منطقه خاورميانه با بيان اينکه در شرايط فعلی چند مدل برای امنيت منطقه تعريف شد گفت: مساله سلطه نظامی و تروريسم دو روی يک سکه هستند و بسياری از کشورهای منطقه که از آن تروريسم بيرون می‌آيد با آمريکا رفاقت دارند اين رفتارها باعث شده تا تروريسم پرورش يابد.
وی با بيان اينکه در حال حاضر رفتار بهتری در آمريکا بوجود آمده گفت: قصد دارم سربازان امريکايی را از عراق خارج کنند مطمئن باشيد اگر سربازان امريکايی از عراق خارج شوند عراق مشکل تروريستی نخواهد داشت ولی اگر آمريکايی‌ها در عراق بمانند مشکل ايجاد می‌شود چون مردم عراق را تحريک می‌کنند.
رئيس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اينکه ما نيازمند بومی‌سازی در امنيت منطقه خاورميانه هستيم خاطرنشان کرد: بايد اعتماد کنيم تا کشورهای منطقه امنيت پايدار را خود به وجود آورند و ايران به عنوان يک کشور مهم در منطقه آماده است تا در اين زمينه نقش خود را ايفا کند.
لاريجانی افزود: نمی‌شود امريکا در منطقه حضور داشته باشد و در يک کشور پايگاه هوايی، در کشور ديگر پايگاه دريايی و در يک کشور ديگر پايگاه زمينی احداث کند و بعد از امنيت منطقه صحبت کنيم حضور امريکا هم به ضرر منطقه است و هم به ضرر آمريکايی‌ها.
وی خاطرنشان کرد: اگر آنها فکر می‌کنند با اين کارها بر انرژی منطقه تسلط می‌يابند سخت اشتباه می‌کنند چرا که شرايط کشورها اينگونه نيست که با سلطه نظامی بتوان بر انرژی آن کنترل داشت.
رئيس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر در عرصه بين‌المللی دنيا نسبت به تغييرات بر رفتار آمريکا يک نگاه مثبت محتاطانه دارد برخی ايده‌ها متفاوت از قبل است اما برخی از مشاوران رئيس جمهور جديد امريکا سياست چماق بزرگ و هويج بزرگ را مطرح کردند که البرادعی گفت: اين الفاظ به درد الاغ می‌خورد نه به درد نظام امنيتی در دنيا.
رئيس مجلس در ادامه پرسش و پاسخ با مقامات و مسئولان شرکت کننده در کنفرانس امنيتی مونيخ در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه بازيافت پلوتونيوم از سوی ايران گفت: ما برنامه ای برای باز يافت پلوتونيوم نداريم و آقای البرادعی دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی هم در گزارش خود اين موضوع را ذکر کرد و جمهوری اسلامی ايران در اين رابطه برنامه ای ندارد. اما اينکه ۵ هزار سانترفيوژ در حال کار کردن است و شايد الان هم بيشتر شده باشد وجود دارد و زير نظر آژانس هم در حال کار کردن است و دوربين های آژانس به طول کامل بر فعاليت ايران نظارت دارند.
لاريجانی تاکيد کرد اينکه نظامات آژانس بر برنامه هسته ای ايران نظارت داشته باشند آن را قبول داری و کل کارخانه غنی سازی ما زير نظر آژانس کار می کند و در حال حاضر نيز مسئولين آژانس می آيند و می روند.
رئيس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اينکه رفتاری که با جمهوری اسلامی ايران در شورای امنيت شده کار بسيار غلطی بود، گفت: اينکه می گويند ايران بايد شفاف عمل کند بايد توجه داشته باشند که ما شفاف عمل می کنيم.
رئيس مجلس در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه رفتار دو گانه با ايران به خاطر بحث هولوکاست است گفت: اينکه گفته شد تفاوت رفتار با ايران نسبت با رفتار با هند و پاکستان که دارای سلاح های هسته ای هستند در اين می باشد که رئيس جمهور ايران بحث هولوکاست را مطرح می کند، بايد توجه داشته باشيم که آن زمانی که غربی‌ها و آژانس نسبت به برنامه هسته ای ايران ماجرا ايجاد کردند زمانی بود که آقای سيد محمد خاتمی در ايران رئيس جمهور بود در آن زمان اصلا بحث هولوکاست مطرح نبود. زمانی که ۳ وزير خارجه کشورهای اروپايی به ايران آمدند و بحث تعليق فعاليت هسته ای را مطرح کردند زمانی بود که اصلا بحث هولوکاست مطرح نبود.
وی افزود: اينکه در فرانسه قانونی وجود دارد که منکر هولوکاست را مجازات می کنند در فرانسه محترم است اما ما در ايران چنين قانونی نداريم. ما تعجب می کنيم چرا اينقدر نسبت به اين موضوع حساسيت داريم.
لاريجانی تصريح کرد: در غربی که راجع به پيامبران توهين هم می شود چنين حساسيت نيست اما در اين مورد حساسيت وجود دارد.





















Copyright: gooya.com 2016