پنجشنبه 8 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شش هزار سانتريفوژ در ايران فعال است، دويچه وله

غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژی هسته‌ای ايران گفت که گزارش‌های آژانس بين‌المللی تأثيری در برنامه‌ی هسته‌ای ايران نخواهد گذارد. وی افزود، در طول پنج سال آينده شمار سانتريفوژهای ايران به ۵۰ هزار می‌رسد.

در حالی که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هفته‌ی گذشته گزارش داده بود که از روند غنی‌سازی اورانيوم در ايران کاسته شده است، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفت که هم‌اکنون ۶ هزار ماشين سانتريفوژ در نطنز فعال هستند و اين روند رو به گسترش است.

غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران و سرگئی کرينکو، رئيس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه روز چهارشنبه (۲۵ فوريه / ۷ اسفند) در پايگاه اتمی بوشهر در برابر خبرنگاران قرار گرفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آغاز مرحله‌ی پيش‌‌راه‌اندازی

آقازاده به خبرنگاران گفت که روز چهارشنبه پيش‌راه‌اندازی نيروگاه بوشهر آغاز شده است. در اين مرحله از کار، سوخت‌گذاری مجازی صورت می‌گيرد. به گزارش خبرگزاری ايسنا، محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی گفت که سوخت مجازی در مقياس سوخت اصلی است، با اين تفاوت که حاوی اورانيوم نيست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سعيدی گفت که امروز راکتور نيروگاه با سوختی که بدون اورانيوم است آزمايش می‌شود. وی افزود که تمام لوله‌های سوختی مجازی حاوی قرص‌های بدون اورانيوم است که به جای اورانيوم از سرب در آنها استفاده شده است.

زمان راه‌اندازی نيروگاه بوشهر مشخص نيست

غلامرضا آقازاده ابراز اطمينان کرد که نيروگاه بوشهر به مرحله‌ی بهره‌برداری نزديک شده است. ولی از نظر نماينده‌ی روسی، اينکه اين نيروگاه اتمی چه زمان آغاز به کار خواهد کرد، هنوز مشخص نيست.

در اين کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگاران بارها از سرگئی کرينکو در مورد تاريخ راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر پرسيدند، ولی او حاضر نشد زمان مشخصی را ذکر کند. رئيس سازمان فدرال انرژی اتمی روسيه گفت که يک جدول زمانبندی‌شده برای کليه‌ی نيروگاه‌ها وجود دارد که روسيه طبق آن عمل می‌کند، ولی در مورد راه‌اندازی نيروگاه بوشهر گفت: «تاريخ دقيقی را نمی‌توانم اعلام کنم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بيش از ۲ هزار نفر از مهندسان و کارکنان روسی در اين نيروگاه مشغول به کار هستند. در آغاز قرار بوده است پس از ۵ سال کار ساختمان نيروگاه بوشهر تمام شود، ولی هر بار اين آماده سازی به تعويق افتاده است.

يک مشکل تغيير و انطباق استانداردهای آلمانی به استانداردهای روسی بوده است. ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری وقت روسيه، علت تعويق را در وهله‌ی نخست فن‌آوری از دور خارج شده‌ی شرکت زيمنس آلمانی اعلام کرده بود. سپس مسائل مالی و سياسی مطرح شدند، به‌ويژه مناقشه‌ی بين‌المللی بر سر برنامه‌ی غنی‌سازی اورانيوم ايران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناظران سياسی احتمال می‌دهند که مسکو آماده‌سازی را به‌طور مداوم به تعويق می‌افکند تا ايران شفافيت بيشتری در برنامه‌ی اتمی خود ايجاد کند. مناقشه‌ی بزرگ جمهوری اسلامی ايران با جامعه‌ی بين‌الملل، فعاليت‌های غنی‌سازی ايران از طريق نصب دستگاه‌های سانتريفوژ است.

نصب سانتريفوژها در نطنز ادامه دارد

برخلاف گزارشی که پيش از اين رئيس آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، محمد البرادعی، داده بود، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفت که بر شمار سانتريفوژها افزوده شده است. غلامرضا آقازاده گفت که ايران ۶ هزار سانتريفوژ فعال در نطنز دارد که از سال آينده افزايش خواهد يافت. وی نگفت که تمام اين سانتريفوژ‌ها ويژه‌ی غنی‌سازی اورانيوم هستند.

اين در حالی است که آژانس بين‌المللی هفته‌ی پيش گزارش داده بود که از ماه نوامبر بدين سو، فقط ۱۶۴ سانتريفوژ در نطنز نصب شده‌اند. اين گزارش از ۳۹۶۴ سانتريفوژ فعال در مرکز غنی‌سازی نطنز نام برده بود. بر اساس گزارش آژانس، ايران احتمالا به دلايل سياسی از روند غنی‌سازی اورانيوم کاسته است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران درباره‌ی اين گزارش محمد البرادعی گفت که آژانس می‌تواند به سياق خود فضای دنيا را آرام يا متشنج کند، اما اين امر تأثيری در فعاليت‌های هسته‌ای ايران ندارد. وی گفت، ما کار خود را می‌کنيم.

برنامه‌ی نصب ۵۰ هزار دستگاه سانتريفوژ

آقازاده افزود که ايران قصد هيچ تغييری در برنامه‌ی نطنز، چه در زمينه‌ی تعديل و چه در زمينه‌ی سرعت‌بخشيدن به روند نصب آن ندارد. وی گفت که برنامه‌ی نصب دستگاه‌های سانتريفوژ و بهره‌برداری از آنها تابع هيچ شرايط سياسی نيست و تابع يک برنامه‌ی زمان‌بندی شده‌ی داخلی است.

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفت، در برنامه‌ی زمان‌بندی‌شده‌ی نظنز راه‌اندازی سالی ده‌هزار سانتريفوژ در نظر گرفته شده است که در طول پنج سال به ۵۰ هزار دستگاه سانتريفوژ خواهد رسيد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقازاده گفت: «آمريکا بايد با واقعيت روبرو شود و کنار آمدن با ايران اتمی را بپذيرد. اين پذيرش به آمريکا امکان خواهد داد تا به بازار ايران بهتر دسترسی پيدا کند.» وی وارد جزئيات اين سخن خود نشد.





















Copyright: gooya.com 2016