جمعه 25 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هنری کسينجر در گفت‌‏و‌‏گو با ايلنا: ايران می‌‏تواند به فن‌آوری صلح‌‏آميز هسته‌‏ای دست يابد

تهران- خبرگزاری کار ايران
هنری کسينجر که به گفته کاتوزيان قصد داشت با لاريجانی در حاشيه اجلاس امنيتی مونيخ دست دهد، گرچه از عدم ملاقات با رئيس مجلس ايران متاسف بود؛ اما حق برخورداری از انرژی صلح آميز هسته‌‏ای ايران را به رسميت شناخت و تاکيد کرد: ايران می‌‏تواند به تکنولوژی هسته‌‏ای از نوع صلح‌‏آميز آن دست يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير خارجه اسبق آمريکا، در گفت‌‏و‌‏گوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی "ايلنا" به آلمان، در حاشيه چهل و پنجمين کنفرانس امنيتی مونيخ، در پاسخ به سوالی که نظر وی را در مورد برنامه هسته‌‏ای ايران می‌‏پرسيد، گفت: ايران می‌‏تواند به تکنولوژی هسته‌‏ای از نوع صلح‌‏آميز آن دست يابد.
مشاور امنيت ملی نيکسون - رئيس‌‏جمهور اسبق آمريکا- ادامه داد: به عنوان يک مشاور، بايد بگويم که برنامه هسته‌‏ای نظامی ايران می‌‏تواند مشکلات زيادی را به همراه داشته باشد.
وی در واکنش به خبرنگار "ايلنا" که يادآور می‌‏شد، علی‌‏رغم ادعای غرب مبنی بر خطرناک بودن برنامه هسته‌‏ای ايران، مقامات و ملت ايران تاکيد دارند که فعاليت هسته‌‏ای کشورمان صلح‌‏آميز است، گفت: من نمی‌‏دانم که برنامه هسته‌‏ای ايران واقعا صلح‌‏آميز است يا نه.
کسينجر همچنين در واکنش به سخنان مقامات ايران به ويژه سخنرانی لاريجانی در کنفرانس امنيتی مونيخ، که بار ديگر بر صلح‌‏آميز بودن فعاليت هسته‌‏ای ايران اصرار کرده بود، ادامه داد: به طور کلی معتقدم که برنامه نظامی هسته‌‏ای نه تنها برای ايران بلکه برای تمامی کشورهای جهان مناسب نيست و خطراتی را به دنبال دارد.
وزير خارجه اسبق آمريکا در پاسخ به اينکه چرا علی‌‏رغم گزارشات پياپی آژانس بين‌‏المللی اتمی که صلح‌‏آميز بودن فعاليت ايران را تاييد می‌‏کنند، شما همچنان در مورد فعاليت صلح‌‏آميز هسته‌‏ای ايران با نگاه ترديد می‌‏نگريد؟ گفت: از طريق گفت‌‏وگوهای سازنده و موفق می‌‏توان اين مساله را حل کرد.
گفت‌‏و‌‏گو با کسينجر در راهروهای طبقه دوم هتل «بايريشر هوف» محل برگزاری چهل و پنجمين اجلاس امنيتی مونيخ انجام شد. راهرويی که علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در آن اتاق داشت. جالب آن‌‏که اتاق محل سکونت کسينجر نيز در همان راهرو و در فاصله اندکی با محل اقامت رئيس مجلس ايران بود.
به همين دليل خبرنگار "ايلنا" از کسينجر پرسيد که "آيا در طول دو روز برگزاری اين اجلاس در آلمان، ديداری با رئيس مجلس ايران داشته‌‏ايد؟"، که او در پاسخ گفت: ديداری با لاريجانی نداشته‌‏ام اما خوشحال می‌‏شدم که با وی ديدار کنم.
حميدرضا کاتوزيان رئيس کميسيون انرژی مجلس، که از جمله همراهان لاريجانی در اين سفر بود نيز در گفت‌‏و‌‏گو با خبرنگار "ايلنا" در اين سفر گفت: پس از پايان سخنرانی لاريجانی احساس کردم که کسينجر قصد دارد با او دست دهد و به همين منظور به سمت جايگاه حرکت می‌‏کند.
وی با اشاره به اينکه رئيس مجلس از سمت ديگر جايگاه سخنرانان پايين آمد و با کسينجر روبه‌‏رو نشد، افزود: پس از پايان اجلاس اين موضوع را با آقای لاريجانی در ميان گذاشتم و متوجه شدم که ايشان هم همين احساس را کرده بود و به همين دليل از سوی ديگر جايگاه پايين آمد.
کاتوزيان در پاسخ به اين‌‏که چرا اتاق محل سکونت لاريجانی و کسينجر تا اين حد به هم نزديک بود، گفت: اين هم از جمله اقدامات اروپا است که قصد دارند با چنين برنامه‌‏ريزی‌‏هايی حتی در محل اقامت مهمانان، به نوعی زمينه رويارويی مقامات ايران وآمريکا را فراهم کنند.
گفت‌وگو : نسرين وزيری





















Copyright: gooya.com 2016