شنبه 10 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی: مسير تکاملی ايران در حال تغيير است، ايسنا

در آغاز هزاره سوم نمی‌توان کشورها را از هم جدا کرد


رييس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم جشن دانش آموختگی دانشگاه پيام نور که در محل ساختمان مرکزی دانشگاه پيام نور برگزار شد، با بيان اين‌که خوشبختانه دانشگاه پيام نور با سرعت خوبی گسترش يافته است، اظهار اميدواری کرد که مسير تکاملی اين دانشگاه هر روز بهتر از روز قبل باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی لاريجانی در ادامه با بيان اين‌که امروز بيش از هر زمان ديگری نياز به گسترش و توجه به دانايی توسعه علم داريم، گفت: در اين راستا در ابتدای هزاره جديد با شرايط متفاوتی نسبت به گذشته مواجه هستيم که در اين ميان بايد متناسب با آن شرايط و شرايط مملکت خود حرکت کرد تا از قافله عقب نمانيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به تقسيم بندی‌هايی همچون شمال و جنوب و غيره و بحث‌های جهانی سازی در ۱۰۰ سال اخير تصريح کرد: حادثه‌ای که امروز با آن مواجه هستيم اين است که نمی‌توانيم در طبقه‌بندی‌های دنيا وضع متعادلی را ترسيم کرد و در حال حاضر نظريه پردازان در سطح دنيا يک نگاه مجددی را به قطب بندی‌های دنيا دارند و در واقع صحنه جهان به نحو ديگری در حال رقم خوردن است.

وی با بيان اين‌که در آغاز هزاره بعدی ما وضعيت متفاوتی را شاهد خواهيم بود، گفت: حتی در صحنه بين‌المللی نيز آمريکا می‌گويد ما بايد چندجانبه گرايی را دنبال کنيم، که اين قطب‌بندی‌ها بايد تغيير کند.

رييس مجلس با بيان اين‌که در گذشته برخی کشورها توسعه يافته و برخی توسعه نيافته بودند، گفت: ما امروز شاهديم که در آغاز هزاره سوم وضع متفاوتی است و ديگر نمی‌توان کشورها را به طور کامل از هم جدا کرد و در اغلب کشورها هم جنس توسعه يافتگی و هم جنس توسعه نيافتگی موجود است.

وی در ادامه بار ديگر با بيان اين‌که اين تقسيم‌بندی که يکسری کشورها توسعه يافته و يکسری توسعه نيافته هستند، در حال تغيير است، گفت: يکی از عوامل مهم در اين راستا روحيه خودباوری است که در حال بروز است و در واقع اين نوع طبقه‌بندی‌ها غلط است.

لاريجانی در ادامه تصريح کرد: در خصوص کشور ايران معتقد بودند که ايران يک کشور توسعه نيافته است اما ايرانيان با تلاش‌های خود بسياری از نيازهای خود را تامين کردند که از آن جمله می‌توان به بحث نانوفناوری، انرژی هسته‌ای و غيره اشاره کرد.

وی با تاکيد بر اين‌که امروز نمی‌توانند بگويند کشور ايران توسعه نيافته است، افزود: مسير تکاملی ايران مسيری است که در حال تغيير شرايط است و نمی‌توان گفت که کشور ايران توسعه نيافته است و بسياری از شرايطی که در کشور ايران وجود دارد، در کشورهای ديگر نيز وجود دارد.

وی اظهار کرد: عقب افتادگی و پيشرفت ديگر نظم گذشته را ندارد و در حال حاضر شرايط دنيا يک نظم جديدی به خود می‌گيرد که بايد از اين فرصت استفاده کرد.

رييس قوه مقننه در ادامه تصريح کرد: انقلاب اسلامی نيز نقش کليدی برای نظم نوين جديد داشته است که در اين باره مباحث زيادی مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پيام نور به دلايل و نيازهای مختلفی به وجود آمده است، اما در اين زمينه سمت‌گيری دانشگاه پيام نور بسيار مهم است و وجود ۸۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه پيام نور موضوع مهمی است که بايد در سوگيری آن توجه داشت و به عبارتی سمت گيری بايد به سمت نيازهای کشور باشد.

وی يکی از دغدغه‌های دانشجويان را بحث اشتغال عنوان کرد و گفت:‌ در گذشته اين مساله به دليل جمعيت کم دانشجويی وجود نداشت و در اين راستا اگر دانشگاه پيام نور بتواند با توجه به ويژگی‌ بومی گزينی خود نيازهای منطقه‌ای خود را شناسايی کند، اين مساله منجر می‌شود که دانشجويان هر منطقه نيازهای خود را برطرف کنند و در واقع اين استعدادها را بايد به سمتی ببريم که کشور به آن نياز دارد.

وی با بيان اين‌که در بعضی رشته‌ها توسعه به صورتی انجام گرفته که فارغ التحصيلان نمی‌توانند از علم آن رشته امرار معاش کنند، گفت: اين يک خسران برای کشور است و دانشگاه پيام نور می‌تواند در اين زمينه نقش تعادلی داشته باشد به نحوی که متناسب با نيازهای کشور جلو رود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اين‌که دولت و مجلس بايد به دانشگاه پيام نور کمک کنند، دانشگاه پيام نور نيز بايد تلاش کند از تمام ظرفيت‌های خود در اين مسيری که پيش رو دارد استفاده کند.

رييس مجلس شورای اسلامی در حاشيه مراسم جشن دانش آموختگی دانشگاه پيام نور در جمع خبرنگاران در خصوص وضعيت استيضاح وزير علوم گفت: اين مساله هنوز مشخص نيست و در اين زمينه دارد بحث می‌شود.

وی همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين‌که درست است که گفته می‌شود امضا‌ها را پس بگيرند، گفت: من نمی‌دانم اصلا در اين خصوص امضا شده است يا نه؟





















Copyright: gooya.com 2016