دوشنبه 12 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رفسنجانی: حوادث انتخابات نهم در هشدارهايم درباره سلامت انتخابت بی‌‏تاثير نيست، ايلنا

- برخی افراد در تخريب شخصيت‌ها خيلی بی‌بند و بار شده‌اند

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از تخريب‌های صورت گرفته عليه شخصيت‌های نظام ، در خصوص هشدارهای مکررش درباره سلامت انتخابات گفت: حوادث سال ۱۳۸۴ در هشدارهای من بی‌‏تاثير نيست؛ چون ديدم کسانی که خود را قیّم مردم می‌دانند، در انتخابات دخالت کردند و من هم به خاطر مصالح انقلاب آنها را به خداوند واگذارکردم و در بيانيه‌ام گفتم که خدا می‌داند چگونه عمل کند که آسيبی به مردم نرسد و مقصّران آسيب ببينند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار "ايلنا"، در پاسخ به سوالی در خصوص حکم شرعی تخريب شخصيت‌ها گفت: تخريب در آستانه انتخابات در همه جای دنيا اتفاق می‌افتد. بعضی‌‏ها خيلی عوامانه ،رک و صريح تخريب می‌کنند و بعضی‌ها نيز پيچيده عمل می‌کنند و رقيب را از اعتبار می‌اندازند. اين شيوه مذموم يکی از آسيب‌های انتخابات و دموکراسی است.
تخريب شخصيت‌های نظام گناه کبيره است
وی افزود: ديدن اين شيوه در جاهايی که تعهدات اخلاقی و دينی ندارند، عجيب نيست. ولی برای کشور ما که مسلمان هستيم و انقلاب ما به خاطر اسلام بود و حداقل خيلی‌ها به ظاهر ادعای تعهد و اخلاق می‌کنند، انتظار نداريم کسانی مرتکب اين گناه کبيره شوند و اينگونه تخريب‌ها واقعاً گناه بزرگی است.
رئيس مجلس خبرگان رهبری تصريح کرد: از لحاظ شخصی اگر انسانی به کسی اتهام بزند، بين خود و خدا گناه بزرگی را مرتکب شده است و تا زمانی که شخصی که حقش ضايع شده حيثيت‌اش اعاده نشود، خداوند نمی‌بخشد.
اگر شخص مفيدی را از اعتبار بياندازند و شخص ناقصی را بياورند، آثار منفی در جامعه می‌گذارد
وی عفو خداوند در حق الله را از حقوق ديگران آسانتر دانست و گفت: حقوق ديگران بايد توسط افراد بخشيده شود؛ زيرا اين عمل گناه بسيار بزرگی است همانگونه که غيبت در قرآن مورد نکوهش قرار گرفته وتشبيه به خوردن گوشت مرده شده است و واقعاً قرآن تعبيرات بسيار تندی در مذمت غيبت دارد و اگر در مقياس اجتماعی نگاه کنيم و آثار سياسی‌اش را مدنظر قرار دهيم که شخص مفيدی را از اعتبار ‌‏بياندازند و مردم از آن شخص مأيوس شوند و به جای آن يک شخص ناقص را بياورند که آثارش جامعه را تحت تأثيرات منفی قرار می‌دهد، اين کار گناه بسيار بزرگتر از غيبت محسوب می‌شود.
هاشمی رفسنجانی با ذکر روايتی در خصوص مذمت تخريب ،گفت:يک قطعه تاريخی را در يکی از کتاب‌ها ديدم که خيلی جالب است. در زمان سابق در دوره يکی از انبياء يک نفر ادعای پيامبری کرد و عده‌ای از مردم فريب خوردند و دين او را قبول کردند. بعد از مدتی که ديد خيلی بد شد، توبه کرد. پيامبر زمانش توبه‌اش را به درگاه خداوند عرض کرد و خداوند فرمود: "بايد برود همه انسانهايی را که منحرف کرد، برگرداند. اگر افکار همه انسانهايی را که دچار انحراف کرد، اصلاح کند، توبه‌اش قابل بحث است. چون آثارش در جامعه مانده است."
وی با بيان اينکه درست نيست که کسی براساس منافع شخصی و باندی حرفی را بزند و آبروی جريان، حزب و فردی را ببرد تا در رقابت موثر باشد،اظهار داشت: اين کار«تخريب شخصيت‌ها» از لحاظ دينی بدترين کار است.
انتظار داشتيم در جامعه اسلامی شاهد اينگونه تخريب‌‏ها نباشيم
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: انتظار ما اين بود که در جامعه اسلامی شاهد اين سيئه اخلاقی نباشيم که بزرگترين آسيب انقلاب اسلامی است. در قانون انتخابات هم تخريب ممنوع است.
وی با بيان اينکه راه درست در رقابت اين است که هر کسی امتيازات خودش را بگويد،اظهار داشت: برخی افراد خيلی بی‌بند و بار شدند و حرف‌های گمراه‌کننده زده و آبروی افراد و خودشان را می‌برند. چون اين حرکات متقابل است و افراد مقابل انتقام می‌گيرند. در آن صورت جامعه پوچ می‌شود و به هيچ چيز اعتماد نمی‌کند. چون همبستگی اجتماعی از اعتماد افراد به يکديگر شروع می‌شود.
رئيس مجلس خبرگان رهبری بی‌تقوايی‌در تخريب‌ها را يکی از خطراتی دانست که کشور و انقلاب را تهديد می‌کند و به گفته وی، از حدّ مجاز هم عبور کرده است.
برخی در انتخابات رياست جمهوری دور نهم خود را قیّم مردم می‌‏دانستند
وی در پايان گفت‌وگوی خود با "ايلنا" در پاسخ به سوالی مبنی بر علت هشدارهای اخيرش در خصوص سلامت انتخابات گفت: حوادث سال ۱۳۸۴ در هشدارهای من بی تاثير نيست. چون ديدم کسانی که خود را قیّم مردم می‌دانند، در انتخابات دخالت کردند که بحث ديگری است و من هم به خاطر مصالح انقلاب به خداوند واگذارکردم و در بيانيه‌ام گفتم که خدا می‌داند چگونه عمل کند تا آسيبی به مردم نرسد و مقصّران آسيب ببينند.

گفت‌وگو از: عليرضا خامسيان





















Copyright: gooya.com 2016