چهارشنبه 14 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: نيروگاه بوشهر در تابستان ۸۸ راه اندازی می شود، ايسنا

در جلسه امروز مجلس پس از سوال نماينده سمنان از وزير امور خارجه درباره دلايل تاخير در راه‌اندزی نيروگاه بوشهر و ارايه پاسخ‌های وزير نمايندگان توضيحات متکی را قانع‌کننده تشخيص دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)،مصطفی کواکبيان در سوال خود از وزير امور خارجه کشورمان، با بيان اين‌که در سه سطح پرسش خود را مطرح می کنم، ضرورت فهم و درک دقيق تر از نظام کنونی روابط بين الملل و توجه به سياست بين الملل را به عنوان يک دانش آموخته علوم سياسی و روابط بين الملل مورد تاکيد قرار داد و گفت: در بعضی از مقاطع نظام بين المللی بر مبنای جهان تک قطبی شکل می گيرد، گاهی هم موازنه قدرت به گونه ای است که جهان دو قطبی داريم گاهی هم گفته می شود که جهان چند قطبی داريم و البته در وضعيت جهان چند قطبی نظريه‌ای هم وجود دارد و آن هم يعنی جهان و يا عصر بی قطبی البته در عصر بی قطبی هيچ گونه چالش کلاسيک و يا رقابتی بين قدرت‌های بزرگ وجود ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با تاکيد بر اين‌که الان نه نظام تک قطبی داريم نه پس از فروپاشی شوروی سابق نظام دو قطبی داريم، اظهارداشت: اگر هم نظريه عصر بی قطبی را کامل قبول نکنيم، قطعا بايد به نظام چند قطبی باور داشته باشيم و از اين جهت اهميت ديپلماسی مشخص می شود.

کواکبيان در ادامه با مرور رفتارهای سلطه گرانه روسيه در قبال ايران در طول تاريخ که برخوردهای آنان با نهضت ميرزا کوچک خان، نهضت ملی نفت، همراهی با صدام عليه ملت ايران در جنگ تحميلی،

پشت پا زدن به قرارداد ۱۹۴۰ و سهم ۵۰ درصد سهم ايران در رژيم حقوقی دريای خزر را شامل می شود، افزود: اگر فشار روس ها را نسبت به مسلمانان چچن هم امور داخلی خودشان بدانيم و اگر مخالفت روس ها را در مرکزيت اوپک گازی در ايران علی رغم اين که پيشنهاد اصلی از سوی مقام معظم رهبری ما مطرح شده است را هم طبيعی بدانيم حداقل ۳ موضوع به شدت افکار عمومی ملت ايران را آزار می دهد.

نماينده سمنان درادامه خاطرنشان کرد: در هر چهار قطعنامه‌ای که عليه فعاليت‌های هسته‌ای از سوی شورای امنيت صادر شده است روس ها هم همراهی کرده‌اند، درحالی که اين ها دارای به اصطلاح حق وتو بوده‌اند و می توانستند مانع شوند پس چگونه ادعای دوستی آنان را بپذيريم.

وی افزود: همراهی های فراوان روس ها با آمريکايی ها عليه منافع ملی ما در کليه زمينه‌ها يکی ديگر از سوالات ما است. همين پريشب نامه محرمانه اوباما به مقامات روسيه مطرح شد(البته ممکن است تکذيب هم شود اما رئيس جمهور روسيه تاييد کرده است) مفاد اصلی نامه اوباما عليه ايران بود عزيزان توجه کنيم ما نمايندگان مردم هستيم ما حافظ منافع ايران بايد باشيم.

وی اضافه کرد: تمام بحث بر سر اين است که روس ها به آمريکايی ها پيشنهاد داده‌اند که يک سپر ضد موشکی با پايگاه ضد موشکی به جای لهستان و چکسلواکی در بغل گوش ما يعنی در جمهوری آذربايجان ايجاد شود راستی اين است مفهوم دوستی روس ها با ملت ايران.

وی در ادامه خطاب به وزير امور خارجه سوال کرد آيا علی رغم اين همه بی مهری ها و ناملايمات و خيانت های روس ها باز هم بايد در عالی ترين سطح با روس ها روابط گسترده داشته باشيم.

وی با بيان اين‌که پيش راه اندازی نيروگاه يک نوع تاکتيک فرار به جلو است و ما مفهوم سوخت مجازی رامتوجه نشديم، افزود: جالب است که گفته اند تا پايان سال جاری مسيحی انجام می شود، البته دوستان همه می دانند که بيش از ۱۰ سال است که همواره گفته می شود، سپتامبر سال آينده نمی دانم، چرا اين سپتامبر نمی آيد.

کواکبيان همچنين خاطرنشان کرد :جالب تر آنکه گفته شده است در هفت ماه آينده تمام می شود؛ البته فاز اول آن يعنی توليد برق ۵۰۰ مگاوات يعنی علی رغم قرار داد ۱۰۰۰ مگاواتی باز هم قرار است سال آينده ۵۰۰ مگاوات توليد نشود.

وی ادامه داد:پرسش اصلی اين است که راستی چرا روس ها در بيش از ۲۰ کشور دنيا امثال همين پروژه را اجرا کرده‌اند اما متوسط زمان بندی آن فقط ۵ سال بوده است حال چرا در کشور ما اين پروژه بيش از ۲۰ سال طول کشيده است؟

و ی افزود:البته بنده پاسخ آن را می دانم که پس از توضيحات آقای وزير خواهم گفت که چگونه به دليل ضعف ديپلماسی ما روس ها با کارت ما بازی می کنند و ما را وجه المصالحه و منفعت طلبی های خودشان قرار داده‌اند.

وی با بياناين‌که خواهش می کنم موضوع را خطی و جناحی و باندی نکنيم، اظهارداشت: بحث منافع ملی ايران در مقابل روسيه مطرح است،نبايد بگذاريم روس ها با کارت ايران بازی کنند.

در ادامه وزير امور خاجه که جهت پاسخگويی به سوال مصطفی کواکبيان نماينده‌ی مردم سمنان در خانه‌ی ملت در خصوص علت تاخير در راه‌اندازی پروژه‌ی نيروگاه بوشهر به مجلس آمده بود، راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر را از اولويت‌های اصلی در روابط دولت نهم با روسيه عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی اين نيروگاه را قطعا تا تابستان ۸۸ اعلام خواهيم کرد.

متکی خاطر نشان کرد: دولت نهم تکليف خود می‌داند اين طرح را نهايی کند و ان‌شاءالله با راه‌اندازی آن تا تابستان سال ۸۸ شاهد يک موفقيت سياسی به رغم همه‌ی فشارهای وارده خواهيم بود.

وی گفت: ورود ۵۰۰ مگاوات برق در تابستان سال ۸۸ به مدار برق کشور از طريق راه‌اندازی نيروگاه بوشهر در دستور کاری ما قرار دارد.

متکی با اشاره به حضور پوتين در تهران و صراحت وی مبنی بر ارسال سوخت به نيروگاه، گفت: دولت نهم در پيگيری‌های خود در اواخر سال گذشته و اوايل سال جاری مقدمات ارسال محموله‌ی سوخت را آماده کرده و اين سوخت‌ها ارسال شد.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان، گفت: هفته‌ی گذشته کرينکو مسوول حوزه‌ی انرژی اتمی روسيه در سفر به تهران پيش‌راه‌اندازی اين طرح را با تزريق مجازی آغاز کرد.

وی با اشاره به تاريخچه‌ای از انعقاد قرارداد با روس‌ها برای راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر، گفت: يکی از دلايل تاخير راه‌اندازی نيروگاه قراردادهای مختلف و اجرای آنها مانند اعلام فهرست همه‌ی تجهيزات و ساختمان‌ها به طرف روسی برای استفاده‌ی حداکثر از سامانه‌های بجا مانده بود.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان، گفت: چالش ديگر امتناع اکراين از تامين توربين نيروگاه است و چالش ديگر امتناع سازندگان خارجی از ارايه تجهيزات نيروگاه اتمی به رغم موافقت‌نامه‌های منعقده است.

متکی خصوصی شدن و مجددا دولتی شدن پيمانکار روسی مسوول راه‌اندازی را از ديگر دلايل تاخير دانست و گفت: بعد از روی کار آمدن دولت نهم راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر در اولويت جدی قرار گرفت.

وی با بيان اين‌که طبيعتا نبايد از من توقع داشته باشيد دلايل تاخير از سال‌های ۷۱ تا ۸۴ را هم توضيح دهم، گفت: با اين حال هر جا در پيگيری با مشکل‌تراشی مواجه شويم طبيعی است که موضع مناسب اتخاذ می‌کنيم.

به گزارش ايسنا، پس از اين توضيحات وزير و سخنان کواکبيان مجلس با ۱۳۶ رای موافق و ۲۷ رای منفی و ۹ رای ممتنع توضيحات وزير را قانع‌کننده تشخيص داد.





















Copyright: gooya.com 2016