پنجشنبه 22 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ مثبت ايران به پيشنهاد ايتاليا، ارسال دعوتنامه ای از هلند برای ايران جهت شرکت در کنفرانس افغانستان، اعتماد

سخنگوی وزارت خارجه هلند از ارسال دعوتنامه يی برای ايران جهت شرکت در کنفرانسی درباره آينده افغانستان خبر داد.

اين خبر پس از آن اعلام شد که هيلاری کلينتون وزير خارجه امريکا درخواست کشورش برای حضور ايران در اجلاسی درباره افغانستان را مطرح کرد و از جامعه بين الملل خواست ايران را برای شرکت در اين کنفرانس ترغيب کنند.

در همين حال به گزارش آسوشيتدپرس، بارت ريس سخنگوی وزارت خارجه هلند گفت ايران به زودی دعوتنامه يی برای شرکت در نشست لاهه دريافت خواهد کرد. اين نشست را هلند، افغانستان و سازمان ملل ترتيب می دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيلاری کلينتون وزير خارجه امريکا روز شش مارس گفته بود ايران چندين دليل خوب برای حضور يافتن در يک کنفرانس عمده در پايان ماه جاری در مورد مسائل افغانستان دارد.

به گفته او؛ «ايران همسايه افغانستان است و عميقاً نگران وارد شدن مواد مخدر از افغانستان است.»

ايران نيز در پاسخ اعلام کرده اگر کشورهای غربی رسماً از ايران برای شرکت در کنفرانس ثبات افغانستان دعوت کنند، درخواست آنها را با نظر مثبت بررسی خواهد کرد.

غلامحسين الهام سخنگوی دولت نيز با تاکيد بر اينکه «امنيت و ثبات افغانستان در واقع امنيت ما محسوب می شود»، گفت؛ «اگر امريکا و ديگران نياز دارند از جمهوری اسلامی استفاده کنند، غدرخواست خود راف عرضه کنند، ما با اين رويکرد که حاضريم برای افغانستان هر کمکی بکنيم، مساله را بررسی و پيگيری می کنيم.»

همزمان حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه از پيشنهاد ايتاليا برای شرکت در نشستی درباره افغانستان استقبال کرد. حسن قشقاوی با بيان اينکه واکنش ايران به پيشنهاد ايتاليا مثبت است، گفت؛ آماده ايم هرگونه همکاری به منظور تضمين امنيت داخلی و رشد اقتصادی افغانستان و همين طور کمک به آن برای مقابله با حرکت های افراط گرا به عمل آوريم.

وی درباره روابط ايران و غرب و سفر آتی فرانکو فراتينی وزير خارجه ايتاليا به تهران در گفت وگو با نشريه اروپا گفت؛ نمی خواهم وارد تصميمات اخير داخلی در رم شوم ولی بايد خاطرنشان کنم که روابط دو کشور روابطی بسيار قديمی تر از دولت های فعلی رم و تهران است بنابراين ابتکار عمل فعلی ايتاليا نيز دور از ذهن نيست و همين ابتکار عمل اخير نيز نشانه ديگری از ريشه دار بودن روابط دو کشور است.

قشقاوی افزود؛ با توجه به رياست دوره يی ايتاليا بر گروه G۸، اين کشور با ما تماس گرفت و خواهان کمک ما شد. شرکت ايران در ديگر اجلاس های بين المللی نظير بن و توکيو، همواره اثر مثبتی به همراه داشته است. ما دارای يک مرز طولانی با افغانستان هستيم و آماده ايم هرگونه همکاری به منظور تضمين امنيت داخلی و رشد اقتصادی اين کشور و همين طور کمک به آن برای مقابله با حرکت های افراط گرا به عمل آوريم. واکنش ما به پيشنهاد ايتاليا با توجه به اين انگيزه ها مثبت است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا دولت اوباما مسير متفاوتی را پس از حمايت کامل از ماموريت فراتينی به تهران در پيش خواهد گرفت، توضيح داد؛ در واقع دولت امريکا با شعار تغيير به قدرت رسيد. مانند بسياری از کشورهای ديگر در جهان، ما هم منتظر هستيم که شاهد تحقق اين وعده ها در عمل باشيم. بنابراين ما عجله يی نداريم و علاوه بر آن دولت اوباما در «صد روز» معروف اول حکومت خود به سر می برد. بنابراين در شرايط کنونی نه خوشبين هستيم و نه بدبين و با دقت تغييرات در سياست خارجی امريکا را دنبال می کنيم. او تاکيد کرد؛ ما منتظر مشاهده نحوه رفتار امريکا در حل مساله افغانستان هستيم که آيا يک رويکرد صرفاً نظامی در پيش خواهد گرفت يا اينکه استراتژی متخذه آنها انتخاب های سياسی را هم در نظر می گيرد.





















Copyright: gooya.com 2016