جمعه 23 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: اسلام پيشتاز جريان حقوق بشر است، اردوگاه کاپيتاليسم در حال اضمحلال است، مهر

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح جمعه در کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به اينکه اسلام در مسئله حقوق بشر، آزادی بيان و حقوق زنان همواره پيشتاز بوده است مطرح کردن پاره‌ای از حربه‌ها عليه اسلام را نشانه عدم معرفی صحيح اسلام دانست.
به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنرانی افتتاحيه بيست و دومين کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: هدف ما از برگزاری اين اجلاسها تامين وحدت امت است. هفته وحدت به منظور نزديک کردن سليقه ها و نظرات مختلف نامگذاری شده است. مطالب اين کنفرانس ها تاکنون مجموعه های باارزشی فراهم کرده است که اگر مبنا قرار گيرد برای پيشرفت در وحدت اسلام حائز اهميت است.

وی افزود: به رغم اينکه کنفرانس وحدت اسلامی تاکنون ۲۲ بار برگزار شده باز هم شرايط وحدت در امت اسلام مطلوب نيست و جای درنگ دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاشمی رفسنجانی گفت: عمل به معارف اسلام به ويژه قرآن اگر مبنا برای عملی شدن اسلام باشد می تواند سرمايه وحدت امت اسلام تلقی شود. سيره پيامبر هم در اين رابطه بسيار گوياست .

وی با اشاره به حضور پيامبر در مدينه گفت: مردم مدينه از پيامبر خواستند به رفع مشکلات کمک کنند بنابراين پيامبر معاهده‌ای با عشاير قبايل و اهل کتاب امضا کردند و دو وزنه سنگين را به هم نزديک کردند و وحدت يافتند.

رئيس مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر به معارف اسلام پايبند باشيم خود قرآن که متن آن دست نخورده است معجزه پيامبر و سيره عملی وی می‌تواند بستری برای توافق مذاهب اسلامی فراهم کند. با چنين محتوای غنی از اسلام هم می توانيم وحدت را حفظ کنيم و هم می توانيم موانع وحدت را رفع کنيم اما در اين رابطه ابزار کار بايد مورد اهميت قرار گيرد.

وی گفت: برخی از موانعی که در راه وحدت وجود دارد داخلی است. زمينه اختلاف در داخل کشورها و منطقه ها وجود دارد اما در اين ميان دشمنان برای ايجاد تفرقه برنامه ريزی می کنند. زمينه های اختلاف مشخص است از اين رو بايد ابزار کار را هم جدی تر گرفت تا نيروهای امت اسلامی را در يک جهت قرار دهيم و دشمن را بشناسيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: منتقدان اسلام از نظر محتوا بحث حقوق بشر را مطرح می کنند اين در حالی است که اسلام پيشتاز حقوق بشر بوده است. چطور آنها با چنين حربه ای به جان ما افتاده اند. برای مثال حقوق زنان از ديگر مسائلی است که آنها عليه ما مطرح کرده اند. حقيقت امر اين است که بين آنچه که ما عمل می کنيم و آنچه اسلام فرموده است فاصله زيادی وجود دارد. مسائلی چون محيط زيست از اسلام آغاز شده است.

آيت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: تروريسم امروز بزرگترين حربه دشمنان عليه ما شده است همه می دانيم که چقدر اسلام با ترور مخالف است. قطعا تمام جنگهای پيامبر دفاعی بوده و اگر پيش دستی هم وجود داشته برای عدم غافلگيری مسلمانان بوده است اما رژيم صهيونيستی با ترور پيروز شده و رسما اعلام ترور می کند. ما در معارف اسلامی خود به اندازه کافی پيشتاز هستيم اينکه به ما درس آزادی و يا حقوق بشر بدهند ظلم بزرگی به مسلمانان است.

رئيس مجلس خبرگان با اشاره به اينکه ميان مسلمانان افراط و تفريط وجود دارد گفت: در صدر اسلام نيز بزرگان همواره از اين امر انتقاد می کردند. ما از نظر محتوا دستمان خالی نيست اينکه ديگران برخی از موارد را بزرگنمايی می کنند به عدم معرفی صحيح اسلام باز می گردد که همه از اين امر مطلع هستند.

وی گفت: يک چهارم جهان را مسلمانان تشکيل داده اند. ۶۰ کشور مستقل دنيا و گروههای مختلف سراسر جهان اين جمعيت را تشکيل داده اند. بهترين نقاط جهان، بهترين مسيرهای استراتژيک که همه دنيا را به هم وصل می کند، منابع فسيلی و يک چهارم بازار دنيا در اختيار مسلمانان است. اگر وحدت خود را حفظ کنيم اين ما هستيم که می توانيم تهاجم فکری داشته باشيم.

رئيس مجلس خبرگان رهبری ياد آور شد: ابتدا بايد خود را منسجم کنيم تا آسيب پذيری کم شود و جوانان ما مايوس نشوند. آزادی و عدالت کافی بين زن و مرد در تمام تاريخ مشعشع اسلام و تمدن عظيم اسلامی نمايان است. حيف است که با اختلاف افکنی چند گروه افراطی ضربه بخوريم.

وی تاکيد کرد: بايد حرکت عظيمی برای معرفی اسلام که همان معرفی برنامه صلح است تدوين کنيم. وحدت وظيفه سنگين الهی ماست و بی ترديد تخلف از آن بی مجازات نخواهد بود.

وی در پايان با اشاره به اينکه يکی از علل بحران اقتصادی اشتباهات بوش بوده است گفت: لشگر کشی بوش به خاورميانه نشانگر تفکر استعماری است. امروز اردوگاه کاپيتاليسم در حال اضمحلال است و ما بايد از اين بستر استفاده کرده و شبهات را پاسخ دهيم.





















Copyright: gooya.com 2016