سه شنبه 20 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل سخنان هاشمی رفسنجانی دراجلاس خبرگان

ـ خبرگانی‌ها برای حفاظت از انقلاب ايران در صحنه باشند
ـ نامزدهای احتمالی و طرفداران آن‌ها اخلاق اسلامی را رعايت کنند

رييس مجلس خبرگان گفت: توصيه‌ ما به نامزدهای احتمالی و طرفداران آن‌ها اين است که حقيقتا اخلاق اسلامی را رعايت کنند.


بطور جدی حضور پرشور مردم درانتخابات را خواستاريم

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در افتتاحيه پنجمين اجلاس دور چهارم مجلس خبرگان با اشاره به در پيش داشتن انتخابات دهم رياست جمهوری خاطرنشان کرد: زيبنده جامعه‌ اسلامی ماست که با ديگران تفاوت‌هايی داشته باشد و قطعا بداخلاقی و شيوه‌های نادرست غيرعقلانی به هيچ عنوان زيبنده نظام ما نيست، بلکه باعث سرشکستگی کسانی است که به خاطر اسلام و انقلاب جهاد کرده‌اند.

وی اظهار کرد: موضوع انتخابات رياست جمهوری مدتی است مساله اول محافل و رسانه‌هاست که ان‌شاءالله سر موعد با مقررات موجود به خوبی برگزار خواهد شد. مهم‌ترين وظيفه‌ متوليان انتخابات هم اين است که قانون را رعايت کنند تا بدين وسيله بتوانند موجبات تقويت حضور مردم در انتخابات را فراهم کرده باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اميدواريم انتخابات پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود که اين باعث اعتبار نظام و از شاخصه‌های وفاداری مردم است؛ همان‌طور که راهپيمايی سی‌امين سال پيروزی انقلاب هم نمايش عظيم حضور مردم، اعتبار نظام را چندين پله در ۳۰ سالگی انقلاب بالا برد. ما هم اين خواسته را به طور جدی از مردم داريم که در انتخابات هم حضور پرشوری داشته باشند. البته ما نيز بايد وسايل حضور مردم را فراهم کنيم.


خبرگانی‌ها برای حفاظت از انقلاب ايران در صحنه باشند

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به موضوع بحث اجلاس چهارم اين مجلس نيز يادآور شد: مساله‌ای که در اجلاس پيش به طور جدی مورد بحث قرار گرفت و مجلس خبرگان پيشتاز آن بود، بحث يارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی بود که آقايان ضمن شنيدن نظرات دولت، نظرات‌شان را ابراز کردند. مسائل و دغدغه‌هايی که عنوان شد، تاکنون ادامه دارد و اين بحث‌ها در مجلس با کمی تفاوت در حال انجام است. جای خوشحالی است که خبرگان بيش از ديگران با آگاهی اين بحث را در دستور کار قرار داد.

وی تاکيد کرد: ان شاءالله مجلس و دولت با همکاری کامل اين مساله را برای سال آينده به گونه‌ای شکل دهند که با وجود کاهش منابع بودجه و افزايش هزينه و اتکا به درآمد نفت، بتوانيم سال آينده را با بودجه متوازن و عاقلانه پشت سر بگذاريم. اين موضوع قطعا همکاری دولت و مجلس را می‌طلبد. ما هم به عنوان ناظر در مجمع اين بحث را زير نظر داريم.

وی با اشاره به تدوين سياست‌های کلی برنامه پنجم در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: سياست‌های کلی خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال شد و معظم‌له با دقت بسيار با شرايط موجود سياست‌ها را بررسی و ابلاغ کردند. اگر چشم‌انداز سياست‌های ابلاغی رهبری مراعات شود در تدوين و اجرای برنامه پنجم می‌توان کشور را به نقطه‌ خوبی رساند.


بحث ماهواره،موشک‌ها ونيروگاه بوشهر از افتخارات دفاع مقدس و شهداست

وی در ادامه با تقدير و تشکر از ارسال ماهواره به فضا گفت: اين برای اولين بار است که ماهواره جمهوری اسلامی ايران به دور زمين می‌چرخد و اطلاعات را مخابره می‌کند. هم‌چنين شاهد بوديم که قدرت موشکی ايران در چند صحنه خود را نشان داد. هم‌چنين طرح درازمدت نيروگاه اتمی بوشهر که به مرحله‌ نهايی نزديک شده بود نيز به صورت مجازی اقدامات آزمايشی آن انجام شد. ما اميدواريم دولت روس به تعهداتش عمل کند و تاخيرات پی‌درپی و غيرمعقول در قطعه آخر تکرار نشود. اگرچه به نظر می‌رسد در پشت پرده آمريکايی‌ها وارد شده و فشارهايی را وارد می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: بحث ماهواره، موشک‌ها و نيروگاه بوشهر از افتخارات دوران دفاع مقدس است. آن روزها وقتی احساس نياز جدی به اين صنايع می‌شد، پايه‌های آن محکم شد. البته نيروگاه بوشهر مربوط به دوران پيش از انقلاب است اما پايه‌گذاری صنعت موشکی، ماهواره‌ای و فضايی و پی‌گيری بحث هسته‌يی را بايد از افتخارات دوران دفاع به حساب آورد که شهدا در اين بخش سهم زيادی دارند.


محاکمه‌ جنايتکاران جنگی بايد پی‌گيری شود

وی در بخش ديگری از سخنان خود، جنگ غزه را صحنه نمايش خير و شر و قلمرو شيطان و فرشته توصيف کرد و گفت: شاهد بوديم که جمعيت کوچکی در محيطی در محاصره با ارتشی که می‌گويند مقتدرترين است جنگيد و ۲۲ روز با آن درگير بود. اسراييل هم تمام شقاوت‌های ممکن را در غزه انجام داد. حقيقتا اين پيروزی افتخار بزرگی برای مقاومت و مردم فلسطين است که توانسته‌اند در اين تهاجم پيروز شوند.

وی خاطرنشان کرد: افتخار بزرگ در غزه متعلق به مردم منطقه است که صبورانه تحمل کردند و ننگ بزرگ برای اسراييل است که با اشتباهاتش در تاريخ معاصر ما ننگ بزرگ و شکست مفتضحانه‌ای را در تاريخ ثبت کرد. موضوع مهم اين است که بحث بازسازی غزه، رفع محاصره از مردمی که در تنگنا و سختی زندگی می‌کنند و محاکمه‌ جنايتکاران جنگی پی‌گيری شود.

رييس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به افزايش موج درخواست محاکمه‌ی اسراييل به عنوان جانيان جنگی گفت: صدها حقوقدان از دادگاه لاهه خواسته‌اند که آن‌ها را به عنوان جنايتکار جنگی محاکمه کنند و اين هم دور از دسترس نيست اما احتياج به پی‌گيری دارد. اگر اين اتفاق بيافتد برای اولين بار در همه عمر سلطه‌ صهيونيست‌ها در منطقه و حاميان آن‌ها برای حمايت از مظلومان در تاريخ ثبت خواهد شد. ما هم بايد در اين ميدان تلاش بسياری داشته باشيم.

وی با بيان اين‌که " پس از شکست اسراييل در لبنان و غزه گرفتاری‌های سياسی بسياری برای آن‌ها پيش آمد" گفت: موج معکوس مهاجرت، ضعف در تشکيل کابينه و بی‌اعتمادی مردم به اسراييل از جمله اين گرفتاری‌هاست. هوشياری ما در اين ميدان اهميت بسياری دارد که بتوانيم اين مسائل را به خوبی رصد کنيم.

وی با اشاره به نقطه ضعف دنيای اسلام به‌ويژه دولت‌ها در حمايت از فلسطين تاکيد کرد: دولت‌های عربی بايد در آينده پاسخگو باشند. البته ما اميدواريم اين اشتباهات را جبران کنند و حداقل مقدمات بازسازی غزه را فراهم کنند.


خبرگانی‌ها برای حفاظت از انقلاب ايران در صحنه باشند

هاشمی رفسنجانی با بيان اين‌که " تحريکات زيادی برای قرار دادن ايران در مقابل کشورهای عربی وجود دارد" گفت: متاسفانه شاهد هستيم که تلاش می‌شود انقلاب اسلامی در برابر کشورهای عربی، خطر معرفی شود که نشانه‌های آن در مصر و مراکش وجود دارد. ما اميدواريم اين تحريکات و کارهای نفاق‌افکنانه ادامه پيدا نکند؛ چراکه ايران بهترين دوست آن‌هاست.

وی افزود: يکی از وظايف ما خبرگانی‌ها اين است که مراقب باشيم شرايط را در نظر داشته باشيم و برای حفاظت از انقلاب ايران در صحنه باشيم.


سفر موفق به عراق

وی با اشاره به سفر خود به عراق به دعوت رسمی رييس‌جمهور اين کشور گفت: جمع‌بندی اين سفر نشان می‌دهد که ان‌شاءالله سفر موفق، کارساز و آينده‌سازی را در روابط دو کشور داشته‌ايم. در عراق جريانی از بقايای حزب بعث وجود دارد که پيش از ورود هيات ايرانی به عراق تبليغات می‌کردند که کسی می‌خواهد وارد اين کشور شود که مسوول جنگ‌های ۸ ساله و خرابی‌های عراق است. در اين تحريکات از مردم تقاضای تظاهرات شده بود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: توصيه‌هايی به من شد که در اين شرايط به صلاح نيست به اين کشور سفر کنيم اما اين شرايط هميشه وجود خواهد داشت. از سويی هم دوستان ما در عراق اصرار داشتند که اين سفر به‌موقع انجام شود. خوشبختانه در طول اين سفر شاهد بوديم که نوری مالکی، جلال طالبانی و شخصيت‌های ديگر عراقی، حرف‌های بزرگی در طرفداری از موقعيت ايران زدند و بحث‌شان اين بود که عراق مرهون کمک‌های ايران است و برای بازسازی عراق و مديريت اين کشور هم احتياج به تجربه‌ ايران دارد.

وی با اشاره به پوشش گسترده‌ رسانه‌های داخلی عراق و رسانه‌های خارجی يادآور شد: در طول اين سفر به خاطر نگرانی از توطئه‌ها کاروان بی‌سابقه‌ای به راه افتاده بود. البته ما تعداد زيادی هم محافظ به توصيه‌ دوستان در داخل و عراق به همراه داشتيم.

وی تاکيد کرد: در طول اين سفر مساله مهم بحث حضور آمريکايی‌ها بود. در تمام اين يک هفته ما بارها از جلوی پادگان‌های آمريکايی عبور کرديم اما آمريکايی‌ها را نمی‌ديديم و بعد اطلاع يافتيم که به آن‌ها دستور داده شده در زمان تردد هيات ايرانی در پادگان‌ها بمانند.


ديدار با علمای نجف

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مباحث خود با علما و مراجع نجف، يکی از اهداف اين گفت‌وگوها را توسعه حرم‌ها و حوزه‌ها خواند و گفت: متاسفانه ظرفيت‌ها و امکان در حال حاضر به اندازه‌ نيازمندی‌ها نيست و اين کار بايد با کمک ايرانی‌ها و خود عراقی‌ها انجام شود.

وی با اشاره به ديدار خود با آيت‌الله سيستانی گفت: بحث‌هايی که با ايشان داشتيم برای آينده حوزه‌ نجف، حوزه‌ علميه‌ قم و ارتباط انقلاب اسلامی و عراق بسيار می‌تواند اهميت داشته باشد. اين گفت‌وگوها مسائل خوبی را روشن می‌کند و اميدواريم آقايانی که از اين پس می‌خواهند به آن‌جا بروند بحث‌های مفصل‌تری را فراتر از مباحث تشريفاتی با ايشان داشته باشند؛ چراکه آيت‌الله سيستانی نظرات سازنده و خوبی دارند و در عراق و کشورهای اسلامی هم تاثيرگذارند. لذا همکاری حوزه، علما و سياسيون ما با ايشان اهميت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی در بيان جمع‌بندی خود از سفر به عراق نيز تصريح کرد: به نظر می‌رسد مشکلات زمان دفاع مقدس ايران با عراق به نفع ايران حل شده و آن‌ها از ايران به عنوان دوست اصلی خود ياد می‌کنند. ما با اين موقعيت ممتاز می‌توانيم تعاملات خوبی را با اين کشور داشته باشيم.


تبريک هفته وحدت

رييس مجلس خبرگان با تبريک هفته‌ وحدت نيز اظهار کرد: همه بايد در جهت وحدت دنيای اسلام تلاش کنيم. اين موضوع در توصيه‌های آيت‌الله سيستانی هم وجود داشت که به نفع شيعه است تا با کشورهای مسلمان ديگر هم ارتباط داشته باشد و وحدت خود را حفظ کند.

وی در پايان با تسليت درگذشت آيت‌الله جمی و آيت‌الله مرعشی در طول دوره‌ چهارم مجلس خبرگان نيز گفت: ان‌شاءالله تا دوره‌ بعد از اين تلفات نداشته باشيم و همه سالم باشيد.

آيت‌الله يزدی، آيت‌الله سيداحمد خاتمی و حجت‌الاسلام والمسلمين دری نجف‌آبادی در جايگاه هيات رييسه حضور داشتند.

هم‌چنين چهره‌هايی همچون هاشمی شاهرودی، حسن روحانی، علی فلاحيان، مهدوی کنی، واعظ طبسی، موحدی کرمانی، مصباح يزدی، حسينی بوشهری، حائری شيرازی، احمد جنتی، محمد قمی، مقتدايی و علم‌الهدی در اين اجلاس حضور داشتند.





















Copyright: gooya.com 2016