جمعه 23 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: دولت ائتلافی بايد قبل از انتخابات شکل گيرد، پيشنهاد احيای نخست وزيری، مهر

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بهترين روش برای تشکيل دولت ائتلافی را شکل گيری آن قبل از انتخابات خواند و بر احيای سمت نخست وزيری در صورت شکل گيری چنين دولتی تاکيد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر محسن رضايی طراح مدل "دولت ائتلافی کارآمد و متعهد" پيش از ظهر جمعه در همايش سراسری حزب توسعه و عدالت ايران اسلامی اظهار داشت: بخشی از آرزوهای ملت ايران در سی سال اخير تحقق يافته ولی هنوز بخشهايی از اين آرمانها محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه سياسی، دفاعی و امنيتی آرزوهای ايران محقق شده و بخش تحقق نيافته آرزوهای ملت ايران درعرصه های اقتصادی و فرهنگی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضايی با اشاره به اينکه ملت ايران در بخش اول گامهای بلند برداشته و توانسته دولت ملی را در کشور شکل دهد تصريح کرد: ملت ايران با انقلاب اسلامی اقتدار از دست رفته خود را باز يافت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه ايران امروز در عرصه های سياسی، دفاعی و امنيتی در منطقه پس از کشورهای رقيب مثل ترکيه، پاکستان و عربستان جزو کشورهای برتر منطقه قرار گيرد گفت : ايران امروز قدرت بازدارندگی پيدا کرده، تهديدات را قبل از وقوع خنثی می کند و در دنيا جزو ۱۰ قدرت اول سياسی، امنيتی و دفاعی شده است.

رضايی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به اينکه علم، فرهنگ و اقتصاد ايران در دنيا در رده های خوبی است اظهار داشت: در کشور هنوز جامعه سازی به معنای واقعی خود صورت نگرفته است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اقتصاد، صنعت، فرهنگ، علم، روابط و مناسبات اجتماعی و نهادهای اجتماعی هنوز در کشور شکل لازم را نگرفته است يادآور شد: به واسطه عدم برخورداری کشور از جامعه سازی، احزاب و گروههای سياسی نتوانسته اند موفقيتهايی در کشور داشته باشند.

وی با بيان اينکه پيشرفت مسئولان و مردم در امر جامعه سازی "کند" و در عرصه سياست سريع و "شتاب آلود" بوده است خاطرنشان کرد: جامعه سازی هم متاثر از دولت و حکومت است و بايد هم تحت تاثير جامعه و نخبگان قرار گيرد.

به گفته وی در حقيقت جامعه سازی محصول دو عامل حکومت و نخبگان است و اين دو عضو بايد اقتصاد، فرهنگ، تجارت، علم و فناوری را در کشور توسعه و پيشرفت دهند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه اکنون ضعفهايی در حوزه جامعه سازی حکومت وجود دارد يادآور شد: اگر ضعفهای فوق در کشور برطرف شود جامعه سازی می تواند بسياری از مشکلات کشور را رفع کند.

رضايی افزود: نهادهای سياسی که امروز در کشور داريم از قوت لازم برای جامعه سازی برخوردار نيستند و اگر بخواهيم جامعه سازی را در کشور شتابنده توسعه دهيم بايد نهادهای سياسی در ايران در نخستين گام تقويت شوند.

وی در عين حال مشارکت نخبگان را در دولت سازی طی دهه های اخير بسيار مفيد ارزيابی کرد و گفت: اکنون برای نهادينه کردن جامعه سازی نيازمند مشارکت فعال و حضور بيشتر نخبگان در جامعه سازی هستيم و بايد به دنبال الگوها و مدلهايی باشيم که نخبگان بتوانند به طور موثر در جامعه سازی نقش آفرينی کنند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان داشت: يکی از آنها اجماع بين نخبگان در همه امورات کشور است که موجب دخالت نخبگان در اداره کشور خواهد شد.

به گفته وی تجارت ايران بدون اجماع نخبگان صورت نمی گيرد و اگر تمام نخبگان در اداره صنعت کشور به اجماع برسند تمام مسائل صنعتی کشور با شتاب جدی رفع خواهد شد.

رضايی گفت : يکی از دلايلی که موجب شده احزاب نتوانند به صورت توسعه يافته در کشور رشد يابند اين بوده که هر حزبی قصد داشته از نيروهای خود برای اداره امور کشور پس از پيروزی استفاده کند ، بر اين اساس اکنون حزب مستقلی نداريم و قالب حزب های فعال کشور جناح يا طيف فکری هستند.

وی تاکيد کرد : بهترين روش برای تشکيل دولت ائتلافی، شکل گيری آن قبل از انتخابات است.

محسن رضايی در پاسخ به سئوال فردی که پرسيد آيا در دولت ائتلافی پيشنهادی خود از کانديداهای فعلی برای حضور در اين تشکل نظر خواسته است گفت : تلاشهای خود را برای به اجتماع رساندن کانديداها در دولت ائتلافی از تير ماه شروع و از اوايل بهمن ماه به صورت جدی با کانديداها در اين زمينه مذاکره کرديم.

طراح مدل "دولت ائتلافی کارآمد و متعهد" همچنين در پاسخ به فردی که از طرح وی درباره احيای نخست وزيری در دولت ائتلافی پرسيد گفت: در صورت تحقق دولت ائتلافی ممکن است اين موضوع محقق شود چرا که انتخاب نخست وزير از طريق مجلس بوده و به اين طريق نخست وزير می تواند بهتر در اداره کشور نقش آفرينی کند.

وی همچنين در ادامه اظهار داشت: دولت وحدت ملی موضوعی جداگانه از دولت ائتلافی کار آمد بوده و کسانی که قصد دارند با ايجاد شانتاژهای سياسی از اين دولت ائتلافی خرده بگيرند بايد به آنان گفت که دولت وحدت ملی با ادبيات، واژه ها، مکانيسمها و ساختارهای دولت ائتلافی تفاوت دارد زيرا دولت وحدت ملی در مواقع بحرانی مطرح می شود.

حجت الاسلام پورمحمدی رئيس سازمان بازرسی کل کشور و محمدباقر قاليباف شهردار تهران به عنوان ديگر سخنرانان به اين همايش دعوت شده اند.





















Copyright: gooya.com 2016