یکشنبه 25 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه شماره يک ستاد "دولت ائتلافی کارآمد و متعهد" منتشر شد، ايسنا

بيانيه شماره ۱ « ستاد دولت ائتلافی کارآمد و متعهد» همراه با تشريح کامل اين ايده منتشر شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا در اين بيانيه آمده است:

مردم شريف و عزيز و نخبگان گرامی!

دولت ائتلافی کارآمد و متعهد به جمع‌گرايی و برنامه‌محوری و نفی خودمحوری و تکروی می‌انجامد و از اختلاف در انتخابات جلوگيری و پس از انتخابات همکاری را تسهيل می‌کند. پيشنهاد اين است که نامزدهای اصولگرا و ارزشی وحدت کنند و يک دولت ائتلافی کارآمد برای چهار سال آينده تشکيل دهند و در انتخابات رياست‌جمهوری تلاش کنند يک نفر به نمايندگی از آن‌ها به صحنه بيايد، ولی بقيه هم در دولت او حضور داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در غير اين صورت اگر نامزدهای انتخاباتی و حاميان آنها فکر کنند يک فرد به تنهايی و با يک تيم صرفا هماهنگ با او می‌تواند قوه مجريه را اداره کند، از چند حال خارج نيست، يا آن‌که درک درستی از اداره کشور و مشکلات و فرصت‌های داخلی و بين المللی ندارد و يا ممکن است خدای ناکرده، انگيزه ديگری غير از خدمت داشته باشد و يا آن که برداشت غلطی از توکل دارد.

مهمترين وظيفه رييس‌جمهور، تشکيل دولت کارآمد و ارائه يک برنامه سازنده و با کمک آن دولت در چارچوب سياست‌های کلان است؛ در غير اين صورت انتظار تحولی از آن نخواهد بود؛ در حالی که شرايط تاريخی ايران نشان می‌دهد تا چندين دهه بايد دولت‌های ائتلافی کارآمد و متعهد بر سر کار بيايند و فضای عمومی کشور به سوی همکاری و نشاط پيش برود. منظور ما از وحدت ، راه پيدا کردن افراد غيرمتعهد به کانون‌های راهبردی کشور نيست و البته برخوردهای تند و کنارماندن سرمايه‌های انسانی فراوان در توسعه کشور را نيز مناسب نمی‌دانيم.

حقيقتا ما با دارا بودن اسلام و نظام جمهوری و رهبری دانا و با انگيزه و نخبگانی بی‌نظير و پيشکسوتانی توانمند بايد بهترين دولت‌ها را چه در بعد کارآمدی و چه در بعد اخلاقی و ارزشی به جهانيان نشان دهيم. موفقيت‌های بزرگ سه دهه اخير جمهوری اسلامی نبايد ما را مغرور کند و از اصول گذشته خود دور سازد و خدای ناکرده دعواهايی بر سرغنايم صورت گيرد. بايد با تمام توان و قبل از آنکه دوباره قدرتی مثل شوروی تنفس ما را در مرزهای شمال محدود سازد و يا قدرتی مثل آمريکا بتواند از بحران‌ها عبور کند و به مرزهای جنوبی و يا غربی ما نزديک شود و يا آن که دوباره از غرب قدرتی بخواهد جايگزين اين دو منطقه شود همان طور که آمريکا در شصت سال پيش جايگزين انگليس در منطقه شد، از فرصت فعلی استفاده کرد و ايران را به يک امپراطوری علمی، فرهنگی و اقتصادی تبديل کرد که ريال و زبان فارسی، پول و زبان مشترک منطقه شود.

لازمه دستيابی به چنين موقعيت‌هايی، وحدت و همکاری ، نشاط و برداری و اميد به آينده است و اين که به گذشته، قانع و مشغول نباشيم، حداکثر توانايی‌های ملی را بسيج کنيم و گام‌های باقی‌مانده انقلاب را برداريم تا به يک جامعه آرمانی و يک تمدن درخشان در منطقه و جهان دست يابيم.

"دولت ائتلافی کارآمد و متعهد" و تشکيل "عرصه ملی" در اين رابطه پيشنهاد شده است.

دولت‌ها اگر کارآمد و متعهد نباشند و اگر تمامی معتقدان به جمهوری اسلامی به ساخت يک عرصه ملی فراتر از جناح‌ها نپردازند و يک فضای مثبت و اميدوارنه در کشور شکل ندهند، نمی‌توانيم به اهداف خود برسيم و فرصت‌های تاريخی را از دست می‌دهيم و ارزش‌های انقلاب اسلامی جامعه هم از بين می‌رود.

در جهت تحقق چنين ايده‌ای سه راهکار و مدل را پيش رو داريم:

۱- قبل از مرحله اول انتخابات(پيش از انتخابات)

در اين شيوه که ايده‌آل است علاوه بر مزايايی که در صدر بيانيه آمد موجب جلوگيری از تعدد کانديداها و افزايش موفقيت و همکاری‌ها می‌شود. در اين مدل چند نفر از نامزدهای احتمالی با يکديگر ائتلاف می‌کنند و اين ائتلاف با انتخاب يکی از آنان از ميان خود و با رای يک مجموعه ۳۰ نفره از کارشناسان مورد اتفاق آنها صورت می‌گيرد.

۲-قبل از مرحله دوم انتخابات

در اين شيوه چنانچه يکی از افراد راه يافته به مرحله دوم انتخابات به ايده دولت ائتلافی کارآمد و متعهد پايبند و معتقد باشد ساير نامزدهای همفکر با او ائتلاف می‌کنند تا پس از موفقيت دولت ائتلافی را تشکيل دهد.

۳-بعد از انتخابات

در اين شيوه با توجه به جميع جهات چنانچه منتخب مردم شريف پايبند به دولت ائتلافی کارآمد و متعهد باشد پس از انتخابات در برنامه‌ها و ترکيب دولت از اين ايده تبعيت خواهد کرد.

در پايان از مردم شريف و گرانقدر ايران عزيز اسلامی تقاضا دارد ضمن ياری ما در تحقق اين مهم نظريات خود را نيز با ستاد دولت ائتلافی کار‌آمد و متعهد در ميان بگذارند.





















Copyright: gooya.com 2016