جمعه 23 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهره برداری از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی آغاز شد، بی بی سی

ايران دو فاز از طرح توسعه ميدان گازی پارس جنوبی را افتتاح کرده که ارزش توليد سالانه آن بيشتر از يک ميليارد دلار است.

فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی با تاخيری تقريبا دو ساله به بهره برداری رسيده است که بخشی از آن به مشکلات فنی، مالی و محدوديت های بين المللی بر می گردد.

محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران در مراسم بهره برداری از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی گفت:"اين کار بزرگ در شرايطی رخ داد که برخی با بداخلاقی و بد رفتاری در سطح جهان به قول و قرار خود عمل نکردند."

آقای احمدی نژاد گفت:"آنان قول و قرار گذاشته بودند منابع مالی را تامين کنند، قرارداد بستند تا تجهيزات را تامين کنند اما به گفته مديران پروژه، برخی تجهيزات و قطعات را از روی کشتی برگردانده اند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فازهای ۹ و ۱۰ بخشی از توسعه ميدان گازی پارس جنوبی است که نيمی از ذخاير گازی ايران را در خود جای داده است.

قرارداد توسعه اين دو بخش در سال ۱۳۸۱ بين شرکت ملی نفت ايران و کنسرسيومی از شرکت مهندسی و ساختمان نفت و شرکت تاسيسات دريايی و شرکت جی اس کره جنوبی امضا شد. قرار بود اين طرح تا پايان سال ۱۳۸۵ به بهره برداری برسد.

اما مشکلاتی نظير کمبود منابع مالی و تحريم های بين المللی بهره برداری آن را به تاخير انداخت.

آقای احمدی نژاد در مراسم بهره برداری از اين دو فاز گفت: تصور ايجاد مانع در برابر پيشرفت ايران با تحريم خيالی بچه گانه و اشتباهی بزرگ است."

رئيس جمهوری ايران با اشاره به کشورهای حامی تحريم ايران گفت: "شما با بداخلاقی ها نادانسته يا ناخواسته مسير پيشرفت عزت ملت ايران را باز کرديد. شما کار خود را بکنيد و ما نيز کار خود را انجام می دهيم."

مشکلات تحريم
تحريم های بين المللی عليه ايران بر سر پرونده هسته ای، يکی از مشکلاتی است که در چند سال اخير باعث کندی پيشرفت طرح ها به خصوص طرح های نفت و گاز شده است.

اين تحريم ها باعث شده تامين سرمايه برای توسعه ميدانهای نفت و گاز با دشوارهايی مواجه شود و اجرای پروژه ها نيز به دليل کمبود تجهيزات به مانع بخورد.

در حال حاضر گاز اين دو فاز از بقيه فازها تامين می شود در حالی که قرار بود برای اين دو فاز ۲۴ حلقه چاه حفر شود اما گزارشها نشان می دهد که تنها دو چاه به طور کامل حفر شده است.

غلامحسين نوذری وزير نفت ايران گفته است: "چون هنوز بعضی از چاه های فازهای ۹ و ۱۰ آماده بهره برداری نشده اند لذا گاز اين دو فاز از فازهای شش تا هشت پارس جنوبی تامين می شود."

خروج شرکت آمريکايی هاليبرتون که از طريق شرکت اورينتال اويل کيش در ايران فعاليت می کرد، يکی از دلايل تاخير در اجرای فازهای ۹ و ۱۰ به شمار می آيد. شرکت ايرانی اورينتال اويل کيش برنده مناقصه ۳۰۰ ميليون دلاری حفر ۱۲ حلقه چاه شده بود اما سه سال پيش به اتهام پرداخت رشوه از اين پروژه کنار گذاشته شد.

با کنار گذاشته شدن اين دو شرکت، کار حفر چاهها به شرکت ملی حفاری واگذار شد اما برخی گزارشها نشان می دهد که اين شرکت در حفاری اين دو فاز موفق نبوده و در مواردی به اشتباه در حفاری به جای گاز به آب رسيده است.

مشکل ديگری که باعث تاخير در بهره برداری از اين دو فاز شد، مربوط به گازی بود که سوزانده می شد و چون اين گاز حاوی گوگرد بود، نگرانی هايی را در باره آثار منفی آن برانگيخته بود.

اين نگرانی وجود داشت که اين مسئله موجب افزايش غلظت گوگرد در هوا شده و به دليل رطوبت موجود در منطقه، اکسيد گوگرد در مجاورت هوای مرطوب منجر به ايجاد باران اسيدی شود. باران اسيدی می تواند تجهيزات منطقه پارس جنوبی را با فرسايش مواجه کند.

با بهره برداری از اين دو فاز، روزانه ۵۰ ميليون متر مکعب گاز طبيعی، ۸۰ هزار بشکه ميعانات گازی و يک ميليون تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد توليد خواهد شد.

برای اين دو فاز بيشتر از چهار ميليارد دلار سرمايه گذاری شده است و درآمد سالانه آن بيشتر از يک ميليارد دلار در سال است برای همين پيش بينی می شود سرمايه گذاری آن در مدت چهار سال برگردد.

پارس جنوبی
ميدان پارس جنوبی بزرگترين ميدان گازی جهان است که نزديک به ۵۰ درصد گاز ايران و ۹درصد گاز جهان را در خود دارد. ذخيره اين ميدان ۱۴ تريليون مترمکعب گاز، حدود ۱۷ ميليارد بشکه ميعانات گازی و ۵ ميليارد بشکه نفت برآورد شده است.

اين ميدان بين ايران و قطر مشترک است و قطر از چند سال پيش بهره برداری از آن را آغاز کرده است.

ايران نيز برای بهره برداری از اين ميدان گازی ۲۴ فاز در نظر گرفته که تاکنون ۱۰ فاز آن به بهره برداری رسيده اما ۱۴ فاز هنوز در مراحل اوليه قرار دارد. بخش کوچکی از مراحل اوليه چند فاز به شرکت های ايرانی داده شده ولی اين شرکت ها نه توان مالی کافی دارند و نه تکنولوژی مورد نياز را.

ايران سرمايه گذاری زيادی را در منطقه عسلويه در جوار ميدان گازی پارس جنوبی انجام داده است اما در چند سال اخير به خصوص بعد از رياست جمهوری آقای احمدی نژاد و اصرار دولت وی به ادامه غنی سازی اورانيوم با مشکلات زيادی در زمينه های سرمايه گذاری خارجی و تامين منابع مالی برای توسعه بخش نفت مواجه شده است.

بسياری از پروژه های نفتی به دليل محدوديت منابع مالی بر زمين مانده يا اجرای آنها به تاخير افتاده است.

شرکت های بزرگ نفتی و موسسات مالی بين المللی در پی تحريم های شورای امنيت و احتمال گسترش تحريم های سازمان ملل در همکاری با ايران احتياط می کنند و با وجود جذابيت های مشارکت با ايران، از همکاری های تازه خودداری می ورزند.





















Copyright: gooya.com 2016