جمعه 9 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رسانه‌های ترکيه: تهران بايد ۷۶۰ ميليون دلار به آنکارا پرداخت کند! ايسنا

* رای مثبت به ترکيه در مناقشه گازی با ايران!

رسانه‌های ترکيه از پيروزی اين کشور در پرونده حکميت درخصوص قيمت گاز وارداتی از ايران و الزام تهران به پرداخت ۷۶۰ ميليون دلار به آنکارا خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، پايگاه خبری روزنامه حريت ترکيه در گزارشی مدعی شد: حکم پرونده حکميت درخصوص اختلاف ايران و ترکيه راجع ‌به قيمت گاز که از سوی سوئيس صادر شده است، ايران را ملزم به پرداخت ۷۶۰ ميليون دلار به ترکيه می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اين گزارش، وزارت انرژی ترکيه پيش‌تر مذاکراتی را با تهران برای کاهش قيمت گاز انجام داده بود، ولی پيش از پرونده حکميت با مخالفت ايران مواجه شده بود. اکنون پس از پيروزی ترکيه در پرونده حکميت قيمت گاز، ايران بايد اين مبلغ را به شرکت خطوط لوله ترکيه (بوتاش) بپردازد و امکان کاهش قيمت گاز صادراتی برای ترکيه نيز وجود دارد.

اين گزارش می‌افزايد: داوری اين اختلاف در سوئيس پنج سال به طول انجاميده و در پايان به اين نتيجه رسيده است که ايران وظايف قراردادی خود را به‌طور کامل به اجرا درنياورده است. برخی منابع اعلام کرده‌اند که اين حکم می‌تواند مذاکرات دو کشور درخصوص قيمت را تحت تاثير قرار داده و منجر به کاهش قيمت گاز ايران شود که در نتيجه ترکيه نيز قيمت گاز را برای مصرف داخلی کاهش خواهد داد.

براساس اين گزارش، اختلاف ترکيه با ايران از سال ۲۰۰۳ آغاز شد و طرف ترکيه به اين نتيجه رسيده‌ بود که قيمت گاز ايران حتی از قيمت گاز روسيه پيش از حکميت نيز بالاتر است. درنتيجه وزارت انرژی ترکيه مذاکراتی را با ايران انجام داد و درخواست کاهش قيمت گاز را مطرح کرد. وقتی ايران با درخواست‌های ترکيه مخالفت کرد، آنکارا دست به اقدامات جديدی زده و خوساتار حکميت بين‌المللی شد.

اين گزارش می‌افزايد: درپی آغاز روند حکميت، ترکيه و ايران مذاکرات دوجانبه را ازسر گرفتند و قرارداد جديدی در سال ۲۰۰۷ برای همکاری در زمينه انرژی امضا کردند که چشم‌انداز ترانزيت گاز ايران به اروپا از خاک ترکيه را نيز در نظر گرفته بود.

براساس اين گزارش، ايجاد وقفه در صادرات گاز به ترکيه يکی ديگر از دلايلی بوده است که آنکارا به مراجه بين‌المللی رجوع کند. باوجودی که ايران بايد سالانه ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز به ترکيه صادر کند، تاکنون وقفه‌هايی در اين زمينه ايجاد شده است و درحال حاضر نيز ترکيه به جای دريافت روزانه ۲۸ ميليون متر مکعب گاز از ايران، تنها ۱۵ ميليون متر مکعب دريافت می‌کند.





















Copyright: gooya.com 2016