دوشنبه 5 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه‌: در ديدارهای شرودر بحث ميانجی‌گری در کار نبوده است، ايلنا

- قرارداد گازی با بحرين دارای ارزش متقابل است
- هيچ مذاکره‌ای بين با سفير آمريکا در کابل صورت نگرفت


سخنگوی وزارت امور خارجه‌ با تکذيب انجام ديدار و مذاکره‌ی سفرای ايران و آمريکا در افغانستان از بررسی مثبت دعوت وزير خارجه‌ی ايتاليا از کشورمان برای شرکت در اجلاسی در مورد افغانستان در حاشيه‌ی اجلاس گروه ۸ خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی با تسليت ايام رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد اظهارات هيلاری کلينتون در مورد مذاکرات سفرای ايران و آمريکا در افغانستان گفت: هيچ مذاکره‌ای بين سفرای ايران و آمريکا در کابل صورت نگرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا، درمورد دعوت فرانکو فراتينی وزير خارجه‌ی ايتاليا از جمهوری اسلامی ايران برای شرکت در اجلاسی درمورد افغانستان در حاشيه‌ی اجلاس گروه ۸ گفت: فراتينی در گفت‌وگوی تلفنی با متکی اين دعوت را به عمل آورده و به اهميت و نقش موثر ايران در منطقه و به ويژه افغانستان سخن به ميان آورده است و از ايران با عنايت به نقش سازنده‌اش در افغانستان برای شرکت در اين اجلاس دعوت به عمل آورده است و ما در حال بررسی موضوع شرکت متکی در اين اجلاس به نمايندگی از جمهوری اسلامی ايران با نظر مثبت هستيم.

قشقاوی در ادامه با تاکيد بر اين که جمهوری اسلامی ايران همواره طرفدار استقرار صلح، ثبات و امنيت در افغانستان است و از هر گونه طرحی که بتواند کاهش افراط‌گرايی، قاچاق مواد مخدر و توسعه و عمران افغانستان را در پی داشته باشد همواره استقبال می‌کند در پاسخ به اين پرسش که آيا مذاکراتی در مورد استفاده آمريکا از خاک ايران برای انتقال سلاح و نيرو به افغانستان قرار است صورت بگيرد يا خير گفت: هيچ مذاکره‌ای بين ايران و آمريکا در اين خصوص وجود نداشته است؛ چرا که ما معتقديم افغانستان راه حل نظامی ندارد و اگر بنا بود راه حل نظامی به نتيجه برسد تاکنون به نتيجه می‌رسيد.

وی بار ديگر خاطرنشان کرد: ما از هر اقدامی جهانی در اجلاس‌های بين‌المللی برای استقرار صلح و امنيت در افغانستان استقبال می‌کنيم و پيشتاز بوده‌ايم.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد بحث ديدار شرودر و لاريجانی در سفر اخير و طرح مباحثی درمورد کنسرسيوم هسته‌يی پرسيد که وی در پاسخ گفت: در پکيجی که ايران ارائه داد از کنسرسيوم عمومی و در سطح جهانی در کنار بحث خلع سلاح و عدم اشاعه و ضرورت بر خلع سلاح هسته‌يی، بحث به ميان آمده که اين پيشنهاد درمورد وجود کنسرسيوم در سطح جهان است که طبعا ايران نيز يکی از اين کشورهاست.

وی ادامه داد: سفر شرودر يک سفر غيررسمی و شخصی بوده و عمده هدف سفر افتتاح دو مرکز درمانی که با همت والای پروفسور سميعی ايجاد شده بوده است و آقای شرودر شخصيت سابق حزبی و سياسی در آلمان می‌باشد که ديدارهايی با مقامات کشورمان داشته است.

وی درمورد بحث پيامی که از جانب شرودر به تهران آمده است نيز خاطرنشان کرد، در ديدارهای انجام گرفته طيف گسترده‌ای از مسائل منطقه‌ای، دو جانبه‌ و جهانی مورد بررسی قرار گرفته، اما موضوعی خاص و بحث ميانجی‌گری در کار نبوده است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به سوالی در مورد اقدام بحرين در قطع واردات گاز از جمهوری اسلامی ايران اظهار داشت: اين قرارداد دارای ارزش متقابل برای هر دو طرف است که در اين مورد اشتياق فراوانی از سوی بحرين وجود داشته و دارد.

وی اضافه کرد، سوء تفاهم مطرح شده در يک سخنرانی بوده و در واقع يک سوء برداشت می‌باشد که خود آقای ناطق نوری در مصاحبه‌ای با الجزيره، به اين مساله پاسخ دادند.

قشقاوی روند مناسبات تهران و منامه با توجه به تامين منافع مشترک منطقه‌ای و جهان اسلام را رو به پيشرفت عنوان و خاطرنشان کرد: در تماس تلفنی که وزير خارجه بحرين با آقای متکی داشته‌اند بر گسترش مناسبات تاکيد شده و لاريجانی نيز از همتای بحرينی خود برای شرکت در کنفرانسی در مورد فلسطين دعوت به عمل آورده است.

وی افزود: اين گونه رايزنی‌ها بين دو کشور ادامه دارد و بحث‌های اقتصادی نيز بر اساس منافع متقابل مشترک قابل پيگيری است.

قشقاوی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درمورد عدم افزايش سانترفيوژ‌های ايران و انجام ۲۱ بازديد سرزده از تاسيسات هسته‌يی ايران که شبيه اجرای پروتکل الحاقی است گفت: همکاری ما با آژانس بر اساس NPT و مفاد جامع پادمان ادامه دارد و همکاری‌ها، نصب دوربين، مونيتورينگ، بازرسی اشخاص و مواد استخراج شده از دستگاه‌های غنی‌ سازی به صورت مشخص وجود دارد.

وی افزود: هيچ چيز پنهانی در اين زمينه وجود ندارد و همه چيز به صورت شفاف و روشن برقرار است و ما اين همکاری‌ها را ادامه می‌دهيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه برخی اخبار درمورد حمله‌ به خودروی سفارت ايران در لبنان و کشته شدن يک ديپلمات ايرانی را نيز تکذيب کرد و در مورد پخش فيلم توهين آميزی در مورد مريم مقدس (س) و حضرت مسيح (ع) در رسانه‌های رژيم صهيونيستی گفت: از نظر ما توهين به مقدسات و به ويژه مريم مقدس که سمبل پاکدامنی و عفاف است محکوم می‌باشد و اين اقدامات در راستای سياست‌های نژادپرستانه، توهين و تحقير به مذاهب و ارزش‌های ديگران توسط رژيم صهيونيستی می‌دانيم و بايد به اديان مختلف احترام گذاشته شود.

قشقاوی همچنين درمورد پيش راه اندازی نيروگاه بوشهر نيز خاطرنشان کرد، همه چيز در بوشهر در حال اجرا و پيشرفت است و در سفری که کرينکو رييس آژانس فدرال اتمی روسيه به تهران و در ديدار با آقای آقازاده خواهند داشت جزييات اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اعلام آمادگی مصر و استراليا برای پذيرش گروهک منافقين از بررسی موضوع خبر داد و اظهار داشت، خبر دقيق و رسمی از منابع مشخصی که از کانال‌های رسمی باشد به دست ما نرسيده است.

سخنگوی ديپلماسی کشورمان در ادامه‌ در پاسخ به اين پرسش که آيا فعاليت‌های غنی‌سازی ايران کماکان ادامه دارد يا خير گفت: طبق برنامه فعاليتها در چارچوب برنامه‌ی جامع و کلان صلح‌آميز هسته‌يی ادامه دارد و همه‌ی بخش‌ها تحت کنترل و نظارت آژانس هستند.

وی همچنين به نقل از مديرعامل شرکت گاز از حاصل شدن توافق ميان ايران و ترکيه برای صدور گاز به اروپا بر اساس تمايلات اعلام شده از قبل خبر داد.

قشقاوی همچنين از سفر دکتر احمدی‌نژاد به سه کشور آفريقايی جيبوتی، کنيا و کومور در هفتم اسفند خبر داد و در مورد برگزاری اجلاس سران اکو در تهران نيز گفت: پيش بينی ما اين است که استقبال خوبی در سطح سران کشورهای اکو صورت بگيرد و بر اين اساس دعوتنامه‌ها ارسال شده و با استقبال خوبی مواجه شده است که فکر می‌کنيم اجلاس ارزشمندی برگزار می‌شود.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد انجام تست وبا از برخی از زائران ايرانی عمره مفرده توسط دولت عربستان سعودی پرسيد که وی در پاسخ گفت: در پی تلاش‌های وزارت خارجه و بر اساس پيگيری‌های انجام گرفته از سوی دولت عربستان اعلام شد که اين مساله به صورت سوء تفاهم بوده و چنين تستی صورت نخواهد گرفت.

قشقاوی با تاکيد بر اين که دور چهارم مذاکرات ايران و آمريکا در عراق و آزاد شدن ديپلمات‌های ايرانی در بند نيروهای آمريکايی که در اربيل دستگير شده‌اند دو مقوله‌ی جدا از هم هستند در پاسخ به پرسشی که دور چهارم مذاکرات را به آزادی اين ديپلمات‌ها مربوط می‌کرد، گفت: آقای متکی در سفری که به عراق داشتند توضيح دادند که مذاکرات توجيه می‌خواهد. از زمانی که امنيت در عراق به دولت عراق واگذار شده وضعيت مطلوب شده و به هر ميزان که حضور اشغالگران کاهش می‌يابد امنيت نيز افزايش می‌يابد.

وی ادامه داد: در اين چارچوب و با توجه به روند رو به پيش امنيت ما از اين مذاکرات منع کاملی نمی‌کنيم و بايد درخواست مشخصی در اين خصوص باشد، اما ما در امورات مربوط به برقراری امنيت عراق پيشگام هستيم و حاکميت و صلح و ثبات عراق مورد توجه ماست.

قشقاوی همچنين با يادآوری اين نکته که ما به شدت پيگير وضعيت آزادی ديپلمات‌هايمان هستيم اظهار داشت: اميدواريم اين ديپلمات‌ها هر چه زودتر به ايران باز گردند و ما اين موضوع را در ديدار با مقامات مختلف عراقی مطرح کرده‌ايم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در خصوص پيگيری‌های انجام شده در مورد دريافت غرامت اتباع ايرانی که در حادثه‌ی سقوط هواپيمای قرقيزی کشته شدند نيز خاطرنشان کرد روند پيگيری اين مساله ادامه دارد و چند دور مذاکرات صورت گرفته، بايد اجازه دهيم تا موضوع نهايی شود و هم اکنون بر روی مکانيزم‌های پرداخت بحث صورت می‌گيرد.

قشقاوی سفر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به عراق را نيز لغو شده عنوان نکرد و گفت: اين مساله به صورت پروتکلی در حال پيگيری است و بحث‌های مربوط بحث‌های تشريفاتی است.

خبرنگاری نيز از قشقاوی درمورد مشکل روابط ايران و مصر پرسيد که وی در پاسخ گفت: کشور مصر حوزه‌ی تاريخی بزرگی است و ملت بزرگی نيز دارد که اين علاقه بين دو کشور بوده که روند خوبی در جهت همکاری‌ها داشته باشيم.

وی در عين حال تصريح کرد، رويکردهای ما با مصر در مورد مسائل خاورميانه متفاوت است.

خبرنگاری نيز در پايان از قشقاوی درمورد سرمايه‌گذاری دولت آمريکا برای ساختن فيلمی در مورد کشته شدن اتباع افغانی در يکی از اردوگاه‌های داخل خاک ايران پرسيد که وی با تاکيد بر اين که اين مساله توهم توطئه نيست و عين واقعيتی است که در تداوم برخی دشمنی‌ها با ملت ايران موضوع ساخت فيلم‌های مختلف مرتبط با هويت باستانی ايران و ارزش‌های موجود ملت ايران، در دستور کار دارد گفت: حوزه هنر حوزه‌ی ارزشمندی است که نبايد آلوده شود و پشت پرده‌ی بسياری از اين فيلم‌ها اهداف مشخص سياسی است.

وی ادامه داد: مقامات مختلف افغانستان همواره بر ميزبانی جمهوری اسلامی ايران از سه ميليون افغانی تاکيد کرده و روابط خوبی نيز با ما دارند و تخصيص اعتبارهايی برای اين مساله در ادامه‌ی سياست ايران هراسی است. به گونه‌ای که هاليوود ساخت ۳۰۰ فيلم برای عليه هويت ايرانی را در دستور کار دارد.

هم‌چنين سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در بيانيه‌هايی جداگانه بر حل مشکل دارفور از طريق گفت‌وگو ميان تمام گروه‌های دارفور تاکيد و نسبت به انفجار منطقه الحسين قاهره واکنش نشان داد.

قشقاوی در خصوص تحولات دارفور اظهار داشت: ما از مذاکرات صلح دارفور خرسند می‌باشيم و بر اين اعتقاد هستيم که مشکل دارفور راه حل نظامی ندارد و بايد از طريق گفت‌وگو ميان تمام گروه‌های دارفوری حل و فصل گردد.

وی افزود: مذاکرات دوحه گام مثبت و اوليه‌ای در مسير برقراری صلح در دارفور بوده و ما اميدواريم با تکميل اين روند، شاهد نتايج علمی و محسوس از مراحل بعدی اجرای توافقات باشيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنين اقدام تروريستی در منطقه الحسين قاهره که موجب کشته و مجروح شدن افراد بيگناه شده را محکوم و آن را يک اقدام مشکوک قلمداد کرد.

قشقاوی افزود: اينگونه اقدامات کور در خدمت اغراض رژيم صهيونيستی بوده و با هدف آسيب رسانی به مراکز تاريخی و تمدنی مورد احترام تمامی اديان الهی صورت می‌گيرد.

حسن قشقاوی همدردی ملت و دولت جمهوری اسلامی ايران را با ملت و دولت مصر و اتباع ديگر کشورها و خانواده قربانيان آن اعلام و همچنين برای مجروحين آرزوی سلامتی کرد.





















Copyright: gooya.com 2016