پنجشنبه 29 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی در ديدار اعضای ستاد خود: نگفتيم ميرحسين مظهر اصلاحات است، مهر

رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: ما هيچگاه ادعا نکرده‌ايم که مهندس موسوی به عنوان مظهر اصلاحات وارد عرصه شده‌اند بلکه جامعه به وضعيتی رسيده که همه بايد تلاش کنيم در اوضاع تغيير ايجاد شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سيد محمد خاتمی بعد از اعلام انصراف از نامزدی انتخابات در ديدار با اعضای ستاد انتخاباتی خود به بيان علل اين تصميم و آينده اصلاحات پرداخت.

وی گفت: هدف از اين گردهمايی اين بود که در درجه اول دلم می‌خواست از دوستان عزيزی که قرار بود در عرصه انتخابات تلاش کنند تشکر کنم، البته اين جمع بر اساس احساس مسئوليتی که می‌کردند در اين ستاد دورهم جمع شده بودند و نيازی به تشکر من هم ندارند ولی به رسم ادب لازم دانستم از همه شما تشکر کنم.

رئيس دولت اصلاحات تصريح کرد: در اين ميان حضور جوانان که به خاطر انسانی که خودش را چيزی نمی‌داند به عرصه آمدند در خور تقدير بود و بيشترين توجه من به اين نيروی کارآمد، پويا و رو به آينده‌ای است که انشاءالله بتوانيم در آينده با آنها همکاری داشته باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی با اشاره به تصميم اخير خود مبنی بر انصراف اظهار داشت: در اين تصميم آخری که گرفتم ساعتها با افرادی از گروههای مختلف صحبت کردم و به اين نتيجه رسيدم، البته طبيعی است که نمی‌توان با تک تک افراد صحبت کرد و از نظرات دوستان استفاده کرد.

وی سپس به بيان نکاتی در اين خصوص پرداخت و گفت: وقتی در هاروارد سخنرانی می‌کردم جمعيت انبوهی آمده بود که از طريق اينترنت انتخاب شده بودند، يعنی جمعيت گزيده شده نبود و همه طور طيفی در آن وجود داشت به خصوص يهوديان با کلاههای خاص خود در آن جلسه حضور داشتند و سئوالهای مختلفی نسبت به مسائل فلسطين و اسرائيل مطرح می شد.

رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگها وتمدنها ادامه داد: در آن جلسه از من پرسيدند نظرتان درباره اسرائيل چيست گفتم تنها يک نظر اخلاقی دارم، البته از نظر سياسی تصميم گيرنده خود فلسطينی‌ها هستند و آن اينکه زور و اشغال منشاء مشروعيت نيست و بشر خيلی زحمت کشيده تا به اين اصل مهم سياسی - اخلاقی رسيده است، بنده به اين اصل پايبندم و معتقدم نبايد پايمال شود که جمعيت نسبت به اين موضعگيری ابراز احساسات کرد و بعد هم مقالات زيادی در اين خصوص نوشته شد.

رئيس جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد:من سالهای سال است بر يک اصل تکيه کرده‌ام و آن اينکه محور و مدار زندگی امروز، سياست است و سياست بر پايه زور، دروغ و فريب است و اين مشکل بزرگ بشريت است و کار بزرگ اصلاحی اين است که سياست اخلاقی شود.

وی تصريح کرد: بنده اگر بناست از اين اصل به عنوان يکی از مهمترين اصل‌های اصلاحی دفاع کنم و روی آن بايستم به هيچ وجه اجازه نمی‌دهم شائبه آن پيدا شود که برای رسيدن به قدرت اخلاق را زير پا می‌گذاريم.

خاتمی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر علاقه‌ای ملت به اين بنده کوچک خود دارد به خاطر اين است که در اين برهوت بی‌اخلاقی بی‌صداقتی، دروغ ، تزوير و ريا، حفظ و بسط قدرت به هر قيمت و به هر صورت مردم احساس کردند کسانی هستند که به آنها دروغ نمی‌گويند و برای قدرت حاضر نيستند خيلی چيزها را زير پا بگذارند. حال اگر کاری برخلاف اين اصل مورد تاکيد انجام می‌دادم آيا خيانت به باور و اعتقاد مردم نبود؟

رئيس بنياد باران با اشاره به اعلام کانديداتوری مهندس ميرحسين موسوی اظهار داشت: وقتی شخصيتی مثل جناب آقای مهندس موسوی (که در اين روزها خيلی به شخصيت ايشان جفا شد) يک شخصيت ارزنده، انقلابی، دلسوز و آزاديخواهی که می‌شناسم اعلام حضور کردند حضور توامان بنده و ايشان به معنی زيرپا گذاشتن يکی از اصولی که من به آن پايبند هستم نبود؟

وی همچنين گفت: وقتی دو نفر ما برای انتخابات تلاش می‌کرديم تلقی جامعه اين می شد ما برای رسيدن به قدرت با هم مبارزه می‌کنيم و اگر اينگونه می‌شد به شائبه به غير اخلاقی بودن رفتار خودمان دامن می زدم.

خاتمی در بيان دليل ديگر اتخاد اين تصميم اظهار داشت: تلقی ديگری وجود دارد که بنده نماينده مظهر تفکر و شيوه اصلاحات هستم و نمی‌توانم در تصميمگيريهايم فقط مسئله ملاحظات شخص خود را در نظر بگيرم و سود مقطعی نيز مطرح نيست. من بايد وظيفه‌ام را در قبال اين روش و بينش نشان‌ می‌دادم و نبايد کاری می‌کردم که تفکر اصلاحی که من نماينده آن هستم و در متن جامعه اکثريت قاطع را دارد در عمل به صورتی درآيد که مخالفان بتوانند دستاويزی بيابند تا اين طور القا کنند که پايگاه اين تفکر در جامعه قوی نيست. در حالی‌که واقعا پايگاهی قوی دارد.

وی تصريح کرد: وضع و ميزان اقبال به اين تفکر را همه ما در جامعه می‌دانيم، البته اگر بنده تنها در عرصه بودم هيچ ترديدی نداشتم که اکثريت قاطع و بدون چون و چرا به نماد اين تفکر تعلق می‌گرفت. من که برای خودم کار نمی‌کنم، بنده اگر می‌آمدم بايد همانی که واقعيت جامعه است انجام می‌گرفت، حال اگر وضعيتی پيش آيد که آرائی که به طور طبيعی به نماد اصلاحات تعلق می‌گيرد تقسيم و پراکنده شود بنده خدمتی به آرمان اصلاحات نکرده بودم و هيچگاه اجازه چنين کاری نمی‌دهم.

رئيس جمهور سابق کشورمان با بيان اينکه «همه دوستانی که بنده را دعوت به حضور می‌کردند از من توقع معجزه نداشتند و فقط می‌خواستند تغيير در وضع فعلی ايجاد شود» گفت: بنده نمی‌توانم از هويت خود دست بردارم و تشکيلات و عِده و عُُده هم ندارم، احساس می‌کردم در مقابلم سدها و موانع وجود دارد و تنها چيزی که می‌تواند برای کسی که به ميدان می‌رود قوت قلب باشد رای بالای مردم است.

سيد محمد خاتمی تاکيد کرد:به خدا اگر مسئله شخص من بود حتی اگر در عرصه می‌آمدم و شکست هم می‌خوردم نفس راحت می‌کشيدم، ولی آيا من که تصور می‌شود نماد جريان اصلاحات هستم اين حق را داشتم که اين‌کار را بکنم.

رئيس بنياد باران در بخش ديگری از سخنانش گفت: به هر حال امروز جناب آقای مهندس موسوی به عرصه آمده‌اند و ما هيچگاه ادعا نکرده‌ايم که ايشان به عنوان مظهر اصلاحات وارد عرصه شده‌اند، بلکه جامعه به وضعيتی رسيده که همه بايد تلاش کنيم در اوضاع تغيير ايجاد شود و تغيير فوريترين مسئله‌ای است که مورد توجه ماست و هر کس بتواند آن را انجام بدهد بايد به او احسنت گفت.

رئيس دولت اصلاحات افزود: حالا که ايشان بعد از سالها سکوت به خاطر شرايط روز کشور به اين نتيجه رسيده‌اند که به صحنه بيايند و خيلی مبارک است آيا من حق دارم که مانع از حضور ايشان که احساس مسئوليت کرده‌اند بشوم. نظر ما تغيير است که معتقديم قابل تحقق است البته در صورتی که دچار احساسات نشويم و واقع بينانه عمل کنيم.

وی با تاکيد بر اينکه «عرصه اصلاحات عرصه جامعه است»، اظهار داشت: چه کسی گفته است تحقق اصلاحات از مسير حاکميت می‌گذرد؟ البته بايد کاری کنيم که در دراز مدت اين تفکر امکان کار در حوزه حاکميت را داشته باشد.

سيد محمد خاتمی خاطرنشان کرد: به هر حال بنده کاری که توانستم در جهت جلوگيری از تفرقه آرا انجام دهم انجام دادم و امروز اين مسئوليت دشوار متوجه جناب آقايان کروبی و موسوی است که نگذارند اين مسئله انجام شود و انشاءالله با تدبير دوستان چنين خواهد شد، بنده رسيدن به هدف تغيير را دور از دسترس نمی‌دانم و همواره خود را قطره‌ای کوچک از دريای خروشان ملت ايران به حساب می‌آورم.





















Copyright: gooya.com 2016