جمعه 30 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه مشارکت پس از انصراف محمد خاتمی و شرايط جديد انتخاباتی، نوروز

فرارسيدن عيد فرخنده نوروز را به همه هموطنان گرامی تبريک می گوئيم و سالی سرشار از سلامتی و موفقيت و سرزندگی برای همگان آرزو می کنيم و اميد آن داريم که خداوند مهربان در اين سال درهای رحمت و برکتش را بروی بندگان و ملت بزرگ ايران گشاده دارد .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سال ۸۸ سالی سرنوشت ساز برای مردم ايران است که با رويکرد فعال و سازندة آنان در انتخابات رياست جمهوری دهم در ۲۲ خرداد ماه می تواند نقطه عطفی در حرکت کشور به سوی بازگشت به آينده ای اميد بخش بر اساس همان شعار ديرين " استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی " باشد. گذر سه دهه از انقلاب و تجربه های تلخ و شيرين و موفقيت ها و ناکامی ها پشت سرنهاده شده ما را به مطالعه و بهره گيری و عبرت آموزی توصيه می کند تا گذشته را چراغ راه آينده سازيم و با آگاهی و بصيرت به دوره ای جديد در تأثير و تأثر از تحولات زمان و مکان و متکی بر درک حوادث واقعه گام برداريم و فرزند زمانه خويش نه اسير و عبيد آن باشيم. ازاين منظر انتخابات پيش رو برای همه آنانی که دل در گرو آرمان های رهايی بخش انقلاب اسلامی و ارائه الگويی موفق و کارآمد از نظام جمهوری اسلامی بسته اند اهميتی ويژه دارد که با توجه به مجموعه شرايط نگران کنندة داخلی و خارجی برای ايران می توان آن را فرصتی استثنايی برای ايجاد " تغيير سازنده " دانست . بر پایة چنين تحليل و نگاهی بود که جبهه مشارکت به همراه خيل عظيمی از نيروها و گروه های اصلاح طلب از جناب آقای سيد محمد خاتمی ، که کوله باری از تجربه موفق سال ها مسئوليت و مديريت را به ويژه در دوران هشت سال رياست جمهوری با خود به همراه داشت، درخواست کرد بعنوان نامزد انتخابات وارد اين عرصه شود. ايشان به رغم ميل باطنی و دشواری های قابل پيش بينی راه در پاسخگويی به اين درخواست های فزاينده نخبگان، احزاب و گروه های سياسی و اجتماعی و قشرهای مختلف مردم وارد ميدان شدند و در اندک زمانی توانستند موجی از حرکت و اميد و شور وشوق را در دل مردم زنده کنند که اوج آنرا می توان در استقبال پرشور از ايشان در استان های فارس، کهگيلويه و بويراحمد و بوشهر مشاهده کرد که نويد وقوع «دوم خرداد» ی ديگر را می داد. ..... با اين همه شرايطی پيش آمد که ايشان در اوج اقبال عمومی و احتمال پيروزی در انتخابات انصراف خود را از نامزدی در انتخابات اعلام کردند. ما ضمن تقدير و تشکر فراوان از ايشان برای پذيرش دعوت و اعلام نامزدی اعلام می داريم از اينکه شرائطی بوجود آمد که منجر به انصراف ايشان شد و کشور و ملت را از حضور ايشان در انتخابات محروم ساخت متاسفيم، هرچند اکنون «سرمایة خاتمی» را ارزش افزوده ای برای جنبش اصلاحات و ايران و اسلام ميدانيم. بر اين اساس درخواست داريم که جناب آقای خاتمی همچنانکه خود اعلام کرده اند در عرصه سياسی و انتخاباتی حضور فعال داشته و جبهه اصلاحات را بسوی پيروزی راهبری نمايند . اقدام آقای خاتمی در دورانی که برای بسياری از سياستمداران و صاحبان قدرت پيروزی به هر بها و بهانه ای اصل است ، عملی بغايت اخلاقی و ماندگار و درس آموز است که البته آثار و نتايج ملموس و مؤثر در عرصة سياست نيز دارد. اين اقدام راه عبور ما را در گذشتن از خودمحوری ها و منفعت طلبی های شخصی بسوی اهدافی بلندتر در عرصه ملی چون پيشبرد اصلاحات و انجام " تغيير سازنده " در اداره کشور نشان می دهد. به حق می توان خاتمی را پرچمدار اصلاحات و مظهر فضيلت های ملت در پايبندی به عهد و وفاداری به آموزه های دينی و اخلاقی و در يک کلمه فرزند فاضل و با تقوای امام خمينی(ره) دانست .
جبهه مشارکت ايران اسلامی با درک و تحليل شرايط جديد و استفاده مؤثر از اين فرصت و سرمایة نو همچون گذشته بر حضور فعال و موثر در انتخابات رياست جمهوری دهم با هدف پيروزی و ايجاد " تغيير سازنده " در اداره قوه مجريه کشور مصمم است و تحقق اين امر را منوط به تجميع آرا و اجماع اصلاح طلبان بر يک نامزد و پرهيز از تشتت و اختلاف در اين مسير می داند. از اينرو در ادامه روند فعاليت در انتخابات تمام توش و توان خود را بر ايجاد ائتلاف بين گروه ها و نيروهای اصلاح طلب و اجماع بر يک نامزد برای تحقق امر تغيير سازنده در وضع موجود مصروف خواهد کرد. بر اين پايه از نامزد های اصلاح طلب حاضر نيز انتظار دارد که در اين مسير با توجه به همين مهم و ارائه تصويری روشن از ديدگاهها و تبيين برنامه ها و مواضع خود به حفظ و ارتقای شور و نشاط انتخاباتی ايجاد شده در ميان اصلاح طلبان و بخصوص به جوانان خود انگيخته و دل به اعتلای ايران اسلامی سپرده ياری رسانند. سرمايه اصلاح طلبان جز شهروندانی که در همه قشرها و لايه های اجتماعی دل به تغيير سازنده در اداره کشور بسته اند و تنها باآرا خود و به شکلی قانونی و مدنی می خواهند مسير اداره کشور را بسوی حاکميت قانون و کفايت و کارآمدی و تامين حقوق شهروندی و تحقق جامعه مدنی سوق دهند نيست و نامزد های محترم با پاسخگويی به اين مطالبات با شفافيت و صراحت سرانجام می توانند نشان دهند که پيروزی اصلاحات در اين مرحله گامی مؤثر برای تغيير سازنده در مديريت سياسی اجرايی کشور و گشودن فضايی جديد برای جنبش فراگير اصلاحات در جهت تعميق آرمان های والای انقلاب و دستيابی ملت به حقوق اساسی و قانونی خويش است.
جبهه مشارکت ايران اسلامی بر اساس مصوبات کنگره يازدهم (آذر ماه ۸۷) با جمعبندی نظرات تشکيلاتی و تحليل شرايط جديد مواضع خود را پس از انصراف خاتمی درباره انتخابات آتی اعلام خواهد کرد. جبهه مشارکت در شرايط کنونی و تا اتخاذ تصميم تشکيلاتی ازهمه نيروهايی که در پيوند و همسويی با ما عمل می کنند می خواهد با نهايت رعايت اخلاق و انصاف از هرگونه موضع گيری منفی نسبت به نامزد ها و داوری های شتابزده و احساسی در قبال شرايط پيش آمده خود داری نمايند و نگاه و فعاليت های سياسی و اجتماعی خود را معطوف به آينده، نقد وضع موجود، تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و رقابتی و تشويق و تحريض مردم به حضور فعال و موثر در انتخابات و جلوگيری از تشتت و پراکندگی آرای اصلاح طلبان و اجماع نيروها و نامزدها مصروف کنند.





















Copyright: gooya.com 2016