دوشنبه 3 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايرانيان! به پيام باراک اوباما پاسخ دهيد، علی کشتگر

باراک اوباما
افراطيون حکومت ايران بايد بدانند که اصرار آنان در ادامه دشمنی با آمريکا در شرايط کنونی همسوئی و همراهی کامل با محافل دست راستی اسرائيلی است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيام تبريک احترام آميز پرزيدنت باراک اوباما، به ايرانيان نشانه دگرگونی مهمی است که در سياست خارجی ايالات متحده بطور اعم و در ديپلماسی آمريکا در قبال ايران بطور اخص پديد آمده است.

در سه دهه گذشته تجربه کرده ايم که تنش ميان ايران وآمريکا همواره به سود افراطی گری در ايران و منطقه، به زيان منافع ملی ايران، به زيان جنبش دموکراسی خواهی و به زيان صلح تمام شده است.

سياست های نظامی گرايانه ومداخله جويانه دوران حکومت نو محافظه کار جورج بوش نه فقط برای منطقه خاورميانه فاجعه آميز بود، نه فقط جنبش های دموکراسی خواه در بسياری از کشورهای منطقه را تضعيف کرد و به سود بنيادگرائی وخشونت جوئی تمام شد، بلکه به منافع وحيثيت آمريکا در جهان نيز آسيبهای جبران ناپذيری وارد ساخت.

درآن دوره شرايط وفضای تنش زدائی ميان ايران و آمريکا وجود نداشت. و محافل دست راستی وافراطی حکومت ايران از سياست های دوران بوش به سود مقاصد خود بهره برداری می کردند.حالا اما رئيس جمهور جديد ايالات متحده دست دوستی به سوی ايران دراز کرده است. به نفع ايران ومنافع و مصالح ملی ايران است که اين دست به گرمی فشرده شود.

می دانيم که در رژيم ايران کسانی هستند که عادی سازی مناسبات ايران و آمريکا را به زيان منافع قدرت پرستانه خويش می پندارند و درهمه سی ساله گذشته کوشيده اند دشمنی با آمريکا را وسيله ای برای سرکوب آزادی و حفظ اقتدار خويش تبديل کنند. اين افراد البته خواهند کوشيد حکومت جديد آمريکا را با حکومت جورج بوش يکسان وانمود کنند و به بهانه های مختلف در راه عادی سازی مناسبات دو کشور سنگ اندازی کنند. اين گروه نمی‌‌توانند از پيام تبريک رئيس جمهور آمريکا خشنود باشند. ايرانيان اما هوشمندتر از آن هستند که ماهيت ونيت واقعی اين افراد را تشخيص ندهند. بسياری از ما ايرانيان می دانيم که حکومت های روسيه وچين و برخی از دولتهای اروپائی نيز در سه دهه گذشته ازنبود مناسبات عادی سياسی و اقتصادی با آمريکا به نحو ناعادلانه ای به زيان ايران و به سود خود بهره برداری کرده اند.

برخی از دولت های خاورميانه از جمله محافل دست راستی اسرائيل نيز عادی شدن مناسبات ايران وآمريکا را به سود مطامع خود نمی دانند واحتمالا در اين راه کارشکنی خواهند کرد. افراطيون حکومت ايران بايد بدانند که اصرار آنان در ادامه دشمنی با آمريکا در شرايط کنونی همسوئی و همراهی کامل با همين محافل دست راستی اسرائيلی است.

به اعتقاد من ما ايرانيان درهرکجا که هستيم برای شکستن بن بست مناسبات ايران وآمريکا بايد به پيام تبريک رئيس جمهور آمريکا پاسخ دهيم و از دوستی ميان ايران وآمريکا دفاع کنيم. چنين رويکردی اگر وسيع باشد مخالفان تنش زدائی وعادی سازی مناسبات دو کشور را منزوی تر خواهد کرد.

سی ام اسفندماه ۱۳۸۷
علی کشتگر





















Copyright: gooya.com 2016