دوشنبه 20 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


ديکتاتورها و نفت، ژوزف يوفه، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

کشورهايی که درآمد آن ها وابسته به فروش انرژی است، سياست‌شان نيز با تغيير قيمت نفت، بالا و پايين می‌رود. اتحاد شوروی با نفت بشکه‌ای بيست دلار فرو پاشيد و پوتين با نفت ۶۴ دلاری "جنگ سرد دوم" را اعلام کرد. ونزوئلا با نفت صد دلاری قول ساختن پالايشگاه نفت به نيکاراگوئه را داد و پس از کاهش قيمت نفت همراه با بوليوی به آمريکا پيغام داد: ما بايد با يکديگر صحبت کنيم چون به هم احتياج داريم! ... [ادامه مطلب]

آقای خاتمی! يک پيشنهاد دارم، روزبه ميرابراهيمی

روزبه ميرابراهيمی
همه نيروهای فعال در ايران از چپ مذهبی و نزديک ترين افراد به نظام تا دورترين نيروهای فعال بر اين نکته متفق القول هستند که در دو دهه اخير "نظارت استصوابی" شورای نگهبان عملا انتخابات و انتخاب در جمهوری اسلامی را مخدوش کرده است ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علت رزمايش نيروی انتظامی در گفتگوی علی کشتگر با راديوی بين المللی فرانسه

- در همه ۳۰ سال گذشته از جمله در دوره جنگ، تورم، بيکاری، تهديد مشاغل، مشکلات مسکن و نوميدی عميق در ميان جوانان تا به اين حد گسترش نداشته است.
- در سه سال گذشته کابينه آقای خامنه ای – من نمی گويم کابينه احمدی نژاد چرا که احمدی نژاد يک برکشيده ويک عنصر زيرفرمان رهبر جمهوری اسلامی است- بله، اين دولت در سه سال گذشته نزديک به دويست ميليارد دلار درآمد نفتی کشور را برباد داده و خرج بلند پروازی های سياسی و نظامی کرده و حالا در شرايطی که قيمت نفت در ظرف ۴ ماه گذشته به کمتر از نصف رسيده، ايران در آستانه بزرگترين بحران اقتصادی و اجتماعی دوران جمهوری اسلامی رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نفوذ جمهوری اسلامی در عراق، سوريه و لبنان به همين درآمدهای سرشار نفتی بستگی داشت، کنترل جامعه و راضی نگه داشتن برخی از لايه های اجتماعی نيز به همين درآمد بستگی داشته است.حالا با افت ناگهانی قيمت نفت قبل از همه مسوولان نظام حاکم هستند که متوجه بحران اقتصادی و اجتماعی بزرگی که دهان باز کرده و احتمالا جامعه را در معرض تلاطم و ناآرامی قرار داده شده اند.
علاوه بر اين يک انتخابات فرمايشی ديگری نيز در پيش است که سناريوی آن را آقای خامنه ای از قبل تهيه کرده است. قرار است دوباره احمدی نژاد ۴ سال ديگر در پست خود ابقا شود. در اين مورد نيز طبعا اين نگرانی برای حکومت پيش آمده که ممکن است نارضايتی های اقتصادی و اجتماعی با نارضايتی های مربوط به فرمايشی بودن انتخابات دست به دست هم بدهند و رژيم را غافلگير کنند.
پس رزمايش نيروی انتظامی تهران بزرگ نه برای آرامش و امنيت مردم است و نه برای آمادگی پاسخگويی به يک زلزله احتمالی آن چنان که يکی از فرماندهان مدعی شده، بلکه همه اين کارها برای پيشگيری و به عقب انداختن يک زلزله اجتماعی است که موجوديت حاکميت را تهديد می کند.

دوشنبه ۲۰ آبان ماه ۸۷





















Copyright: gooya.com 2016