دوشنبه 10 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: اسلامی که نتواند با تحولات روز روبه رو شود اسلام ناب نيست، ايلنا

رويکردی که به دنبال ايجاد سدی بزرگ در مقابل سيل تغييرات است، منجر به بسته شدن روزنامه ها و رسانه ها، از بين بردن آزادی ها و قطع کردن نقش مردم در حاکميت ملی و دينی خود خواهد شد.


ايلنا: رويکردی که به دنبال ايجاد سدی بزرگ در مقابل سيل تغييرات است، منجر به بسته شدن روزنامه ها و رسانه ها، از بين بردن آزادی ها و قطع کردن نقش مردم در حاکميت ملی و دينی خود خواهد شد.
ه گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اطلاع رسانی "کلمه" ميرحسين موسوی که در ديدار با جمعی از روزنامه نگاران سابق روزنامه جمهوری اسلامی در سال های نخست پس از پيروزی انقلاب اسلامی، کارکنان نهاد نخست وزيری و اعضای حزب جمهوری اسلامی در موسسه دين و اقتصاد سخن می گفت با بيان اين مطلب و تبريک عيد نوروز به حاضرين و ملت ايران به بررسی اهميت تغييرات جهان در سرنوشت کشور پرداخت و گفت: بخشی از اين تغييرات مربوط به منافع ملی، بخشی ناشی از فرآيندهای جهانی شدن و بخشی ديگر ناشی از قدرت يافتن فضای مجازی از جمله اينترنت و ماهواره هاست.
کانديدای دهمين انتخابات رياست جمهوری با تحليل واکنش های مختلف در برابر تحولات جهانی افزود: عده ای تسليم هر نوع تحولی می شوند و عده ای ديگر تلاش می کنند سدی نفوذ ناپذير در مقابل سيل تغييرات و دگر گونی ها بسازند و برای توقف آن ها تلاش می کنند، اما در رويکرد سوم تغييرات به رسميت شناخته شده و برای مديريت آن ها با استفاده از مزيت های نسبی کشورمان تلاش می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: بايد واقع بين باشيم و پس از دست يابی به فهمی درست از واقعيت های پيش روی کشور، تلاش کنيم با توجه به امتيازات نسبی، توانمندهای کشور، فرهنگ غنی اسلامی و گذشته بسيار عميق خود، تغييرات را به نفع مصالح ملی کشور مديريت کنيم.
وی با اشاره به نتايج متفاوت اين سه رويکرد، اظهارکرد: رويکرد دوم، خوشبين است که می توان جلوی سيل تغييرات را سد کرد و با ايجاد سدی بزرگ، تغييرات را در پشت آن کنترل و به اين ترتيب کشور، نظام و ارزش ها را حفظ کرد، اما اين رويکرد نمی تواند نتيجه دراز مدتی برای کشور ما داشته باشد؛ چرا که تغييرات را به اندازه ای در پشت يک سد بسيار بلند جمع می کند که اين سد شکسته شده و به دنبال آن ضايعه ای به بزرگی تخريب های ناشی از جاری شدن سيل تغييرات انباشته شده در پشت آن سد برای کشور به بار خواهد آورد.

قبول تغييرات به عنوان يک واقعيت تنها راه حل باقی مانده برای کشور است
موسوی در ادامه توضيح داد: رويکردی که به دنبال ايجاد سد بزرگ در مقابل سيل تغييرات است، منجر به بسته شدن روزنامه ها و رسانه ها، از بين بردن آزادی ها و قطع کردن نقش مردم در حاکميت ملی و دينی خود خواهد شد. وی افزود: در رويکرد منفعلانه يعنی رويکرد اول نيز بايد تسليم هرنوع اتفاقی شد که در جهان رخ می دهد، نتيجه اين رويکرد آمريکايی شدن جامعه ما و تسليم در مقابل پروژه های «جهانی کردن» و نه «جهانی شدن» است.
ميرحسين موسوی نتيجه گرفت: رويکرد سوم يعنی قبول تغييرات که به عنوان واقعيت پيش روی کشور و مديريت آن هاست، تنها راه حل واقعی باقی مانده برای اداره کشور است.
وی با اشاره به اين که در رويکرد واقع بينانه ارزش ها حفظ می شود، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و استقرار عدالت را از اهداف انقلاب اسلامی خواند و تأکيد کرد: در اين رويکرد همه اين اهداف را حفظ می کنيم، فرهنگ مان را حفظ می کنيم و از آزادی و باز کردن فضا نمی ترسيم، بلکه در مقابل تغييرات پيش روی جامعه ظرفيت سازی می کنيم و در اين صورت بی ترديد تغييرات را تبديل به فرصت خواهيم کرد.
ميرحسين در ادامه به تحليل آثار سياسی داخلی و خارجی متفاوت اين دو رويکرد پرداخت و توضيح داد: در رويکرد ايجاد مانع در مقابل تغييرات نوعی ترس همگانی را گسترش ميدهيم و بدليل اين ترس نمی توانيم با جهان ارتباط منطقی برقرار کنيم، سياست داخلی و خارجی ما دچار مشکل می شود، وضعيتی انفعالی پيدا می کند، اما در رويکرد واقع بينانه ما با انديشه «مديريت تغييرات» مواجه هستيم؛ بی آن که ارزش ها و منافع خود را فراموش کنيم، تلاش می کنيم با نگاهی شجاعانه و پر از خلاقيت و جسارت با تغييرات روبه رو بشويم.
نخست وزير دهه نخست پس از پيروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی نشان داد که می توان چنين نگاهی داشت؛ بر آن دسته از هنجارهای بين المللی که ممکن است بر ضد منافع ملی ما عمل کنند، غلبه کرد؛ به عنوان يک کشور به روز با برخورداری از جامعه ای نو و مدرن در جهان ظاهر شد و از اين طريق ارزش های خود را به جهان عرضه کرد و به سامان دادن ارزش های جهانی متناسب با ارزش های عمومی و دينی خود پرداخت.
کانديدای دهمين انتخابات رياست جمهوری ايران با بيان اينکه انتخاب در ميان اين سه رويکرد، بزرگترين مساله پيش روی نظام ماست، گفت: اسلام آن گاه يک اسلام ناب است که بتواند با تحولات جهان امروز روبرو شود و از امتيازات آن استفاده کند. وبا استفاده از نقاط قوت دينی و ملی در آن تاثير بگذارد .
موسوی افزود: اسلامی که شرايط زمان را درک نکند، اسلام تحجری و اسلامی که به منافع مردم پاسخ نمی دهد، طبيعی است جز ابزاری برای عقب ماندگی، استثمار، استحمار و باز هم زنده کردن نفوذ بيگانگان نخواهد بود و چنين اسلامی هرگز نمی تواند در دنيا اثرگذار باشد؛ بلکه به تدريج ما را فرسوده خواهد کرد و ابزارهای تأثيرگذاری را از ما خواهد گرفت.

طرح اسلام ناب از سوی امام به گونه ای است که گويی ايشان خطری در فهم از اسلام حس می کردند
ميرحسين يادآور شد: بايد توجه کنيم که توضيحات حضرت امام درباره اصطلاح اسلام ناب مربوط به دوسال آخر عمر مبارک ايشان است، طرح مکرر ويژگی های اسلام ناب در اين دوران به گونه ای است که گويی ايشان زمينه خطر و انحرافی جدی در نوع فهم از اسلام را بسيار جدی می‌ديدند .
وی تصريح کرد: من با اين تلقی مفهوم «اسلام ناب محمدی» را مطرح کردم و معتقدم هنوز زمينه های اين نوع نگاه چه در سياست داخلی و چه در سياست خارجی و همچنين سياست های اقتصادی و فرهنگی باقی ست؛ در ميان مردم و مسولان چنين نگاهی ريشه دار است و چنين نيست که اين نگاه به اسلام به کلی از ميان رفته باشد، اما بايد قدری درباره اين فهم از اسلام اجماع کنيم و اين نگاه نو را که خير و برکات زيادی برای کشور ما به دنبال داشته است، در ابعاد مختلف داخلی و خارجی احياء کينم وبا نگاهی که رهبر فرزانه انقلاب به مسائل فرهنگی دارند مشکلی برای انتخاب اين رويکرد وجود ندارد .
رئيس فرهنگستان هنر در ادامه به طرح برخی از مسائل جوانان پرداخت و گفت: نسل جديد با مسائل بسيار جديدی همچون اشتغال، ازدواج، فرهنگ های نو و مسائلی از اين دست روبروست که برای رفع هيچ يک از آن ها، راه حل های روشنی ارائه نمی شود.
ميرحسين موسوی با تأکيد بر اين که راه حل برخی از مشکلات فرهنگی جوانان با انتخاب رويکرد واقع بينانه در مقابل تغييرات و تحولات جهانی است گفت: اگر رويکرد قبول تغييرات در جهان را بپذيريم و مديريت تغييرات را براساس توانايی ملی و دينی خود پی گيريم، می توانيم به پرسش های نسل سوم هم پاسخ دهيم، اما اگر همان رويکرد نخست را در سد کردن، بستن و تنگ کردن فضا در پيش بگيريم، بايد شاهد از دست رفتن جوانان و بيگانگی آنها با نظام باشيم.
کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران ، با گرامی داشت ياد ياران بزرگ انقلاب چون شهيد بهشتی، شهيد باهنر، شهيد رجايی و ديگر شهدای انقلاب اسلامی گفت: همواره برای من اين پرسش مطرح است که از راه شهيدان چه چيزی برای ما باقی مانده است؟ و اين انگيزه که برخی از دوستان بعد از ۳۰ سال، آن هم در يک روز تعطيل دور هم جمع می شوند نشان می دهد که سرمايه های مشترک عظيم و ارزشمندی ميان آن ها وجود دارد. وهنوز راه شهيدان ميتواند انگيزشی برای جمع شدن باشد .
وی افزود: در مواجهه با سختی ها و دشواری ها و بيراهه رفتن ها، واقع بينی و نگاه درست به آن چه که پيش روی داريم به ما می آموزد که بايد نگاهی اميدوارانه نسبت به آينده نيز داشته باشيم؛ اميدی که برگرفته از دستآوردهايی است که هنوز با ماست.
ميرحسين تصريح کرد: اين دستاوردها همان صلح، صفا، ايمان و اعتقاد به اسلام و حاکميت ارزشهای دينی و ارزشهای ملی در جامعه ماست.
وی با اشاره به اين که اين آثار دستآوردها و دگرگونی هايی که انقلاب اسلامی مردم ايران در کشور و در دنيا ايجاد کرد، ادامه دارد، گفت: در اين جمع کسانی هستند که می دانند وخود لمس کرده اند که چه فضای مخوف و غير انسانی را در سال های پيش از پيروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتيم، گر چه ممکن است نتوانسته باشيم تمام ويژگی های فضای پاکی را که در سال های دوران اوليه انقلاب حاکم بود تا کنون حفظ کنيم.

کسی که مسووليت حضور در انتخابات را می پذيرد به اين معناست که خود را برای هر اتفاقی آماده کرده
وی با اشاره به اين که تحولات و دگرگونی های پيآمد انقلاب اسلامی انطباقی ميان فضای کشورمان با فضای رايج در دنيا ايجاد کرد، گفت: بسياری از اين تحولات برگشت ناپذير است؛ از جمله آن ، فضاهای آزاد و بازی است که پس از پيروزی انقلاب اسلامی در کشور ما ايجاد و منجر به توسعه اين فضا در جهان اسلام شد.
کانديدای دهمين دوره انخابات رياست جمهوری در پاسخ به اظهار نگرانی يکی ديگر از حاضران درباره ممنوعيت هايی که وی درباره چاپ پوستر توسط ستاد وضع کرده است، گفت: ما دو راه حل در پيش روی خود داشتيم، يا می بايست از سرمايه های چند ده ميلياردتومانی در ستاد استفاده کنيم و وامدار، يا حداقل شرمنده مجموعه هايی شويم که هزينه می کنند و آلودگی هايی را می پذيرفتيم که در اين رويه های تبليغاتی خطر آن وجود دارد و يا در راه حل ديگر بر انگيزش های مردمی که اعتباری به مراتب والاتر دارند تکيه می کرديم که البته ستاد بايد در اين زمينه بيشتر فعال باشد.وی افزود: در اين رويکرد، تبليغات برای بنده نيست، تبليغات برای ايجاد يک تغيير است.
ميرحسين با اشاره به شعاری که ستاد انتخاباتی وی با عنوان «هر شهروند يک ستاد» برگزيده است، گفت: همه کسانی که دوست دارند در جهت اين تغيير حرکتی کنند، با ابتکار خود می توانند بی آنکه منتظر ستاد باشند در گرداگرد خود زمينه ای برای اين تغيير ايجاد کنند .
وی با اشاره به اين مضمون يکی از جملات بيانيه اعلام کانديداتوری خود که «متن دست نويس پشت شيشه مغازه ای اثرش از يک پلاکارد بيشتر است»، گفت: می توان اين تمثيل را در عمل عمق بخشيد و توسعه داد و از ابداعات و ابتکارات همه کسانی استفاده کرد که در اين زمينه برای فعاليت انگيزه دارند.
ميرحسين در پاسخ به اظهار نگرانی يکی از حاضران درباره آغاز تخريب های مخالفان وی تأکيد کرد: آن گاه که فردی مسووليت حضور در صحنه انتخابات را می پذيرد به اين معناست که خود را برای هر اتفاقی آماده کرده است.

توقف در وضعيت کنونی مصالح ملی و دينی را به خطر می اندازد
وی با هشدار نسبت به پيامد های توقف در وضعيت کنونی گفت: همه ما لمس می کنيم وضعيتی که در آن قرار داريم، وضعيت خوبی نيست؛ جهت گيری های نامناسب درسياست، فرهنگ، اقتصاد، و قانون شکنی و شکستن ساختارهای تصميم گيری، اگر ادامه دار باشد، مصالح دينی و مصالح ملی در خطر خواهد بود .
کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران، با اشاره به گفتمان خود گفت: بر اين باورم که اهداف اصلاحات از ميان همه اقشار بويژه قشرهای مستضعف بايد بجوشد و با اعتقاد اين اقشار و حمايت آ نها می تواند اصلاحات تداوم داشته باشد طبيعی است که فکر کنيم اين اصلاحات با عقايد دينی مردم و اصول بنيادی انقلاب ساز گار خواهد بود و يا به عبارتی ديگر مقابل اين اصول نخواهد بود.

اصلاح طلب ترين قشرها قشرهای مستضعف هستند
ميرحسين درباره معنای اصلاح طلبی با تکيه بر اصول متذکر شد: اين حرف تازه بنده نيست، من در دوره جنگ و در طول ۲۰ سال گذشته در ديدارهای خصوصی و عمومی بر همان موضعی تکيه کرده ام که در اطلاعيه اخير مطرح شده است.
وی تصريح کرد: قرار ما اين نبود خلاف اعتقادی که دارم با مردم سخن بگويم، اين نوعی دغل و دروغ است و اميدوارم تا روز انتخابات با صداقت و صراحت با مردم صحبت کنم.
ميرحسين يکی از اصول را بازگشت به قشرهای پايين دست خواند و افزود: بر اين باورم که بازگشت به قشرهای مستضعف يک وظيفه بنيادين حکومت است؛ چنانکه در اين باره دستورات دينی بسياری ارائه شده است؛ حکومت می تواند مقابل اغنيا نباشد، توليد و تجارت را تشويق کند وحکومت می تواندبه نقش بی بديل بخش خصوصی در تحقق رشد و توسعه ايمان داشته باشد. اما حکومت خود بايد مشهور به همنشينی با فقرا باشد؛ اين ويژگی يک نظام اسلامی است، اگر نظام اسلامی نباشد، ممکن است بتوان اين ويژگی را از آن حذف کرد، ولی با ادعای اسلاميت و جمهوريت نمی توان سر نوشت نظام را جدا از توجه به اقشار مستضعف تصور کرد .
عضو گروه علوم سياسی دانشگاه تربيت مدرس افزود: بررسی های جامعه شناختی نيز به خوبی نشان می دهد که بازگشت به اقشار مستضعف از منظر جامعه شناختی اهميت بالايی برای حکومت برخودار است؛ چرا که اقشار پايين بيشترين آمادگی رابرای ايجاد تحول دارند و بالقوه اصلاح طلب ترين قشرها، قشرهای فقير هستند ؛ آن ها چيزی برای از دست دادن ندارند و دائم به دنبال بهتر شدن زندگی و جامعه خود و يافتن راه حل هايی برای بهتر شدن وضعيت خود هستند.آنها مهم ترين سرمايه برای دوام جمهوريت و اسلاميت نظام هستند.
وی ادامه داد: ورای اين نگاه سياسی، به نظر می رسد در چارچوب يک منطق اخلاقی هر حکومتی در مقابل اين قشرها وظايفی دارد، نمی شود که در هنگامه جنگ اين طبقات، بچه های خود را قربانی کنند؛ چنانکه زمانی خيابان های تهران برای تشييع جنازه های شهدای همين قشرها بسته می شد، اما اکنون آن ها را فراموش کنيم و به طبقه ديگری روی بياوريم؛ پس اين حريت و آزادگی و عهد و پيمانی که با اين قشرها بستيم کجا رفت؟ آيا فکر نمی کنيد که دليل آن که ما به عنوان يک طبقه جديد نمی توانيم با قشرهای پايين سخن بگوييم، در گفت و گوی با آن ها لکنت پيدا کرده ايم و با اول انقلاب فرق کرده ايم، ناشی از آن است که اينان را فراموش کرده ايم؟ و اين نگاه هيچ تناقضی با فراهم کردن بستر های مناسب برای حضور توانمند بخش خصوصی در اقتصاد ندارد .

نه عضو کابينه ظاهرا از لحاظ سياسی مخالف محسوب می شدند اما مانعی برای همکاری نمی ديدم
کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در پاسخ به پرسشی درباره ويژگی های کابينه خود بر اهميت روش مندی تصميم گيری و سياست گذاری در چارچوب های کارشناسی تأکيد کرد و گفت: اگر دولت نتواند از همه نيروها ی توانای موجود عليرغم تمايلات سياسی آنها استفاده کند موفق نخواهد بود. نه عضو کابينه ظاهرا از لحاظ سياسی مخالف محسوب می شدند اما مانعی برای همکاری نبودند .
ميرحسين افزود: حدود ۹ نفر از اعضای دولت وی در دوران جنگ جلساتی با خود داشتند و ظاهرا از نظر سياسی مخالف بنده محسوب می شدند، اما همه آن ها در دولت نقش داشتند و بنده آن را مانعی برای همکاری نميدانستم، به باور من اين تنوع نيروها به ما کمک بسياری در اداره امور می کرد، مسئله اين بود کسی که عهده دار مسووليتی می شود، صرف نظر از اين که از کدام جناح باشد، آيا کارآمدی لازم را برای اداره امور دارد؟ تنها اگر گرايش های سياسی به گونه ای غلظت پيدا می کرد که روی کارهای اجرايی و پيشرفت کشور اثر می گذاشت کار به جدايی می رسيد.
وی در ادامه تأکيد کرد: هر اندازه که با اعتماد به نفس کار کنيم و بر روشهايی بنيادی که سال به سال «عوض نشوند» تکيه کنيم، راه حل های بهتری برای مسائل امروزمان پيدا خواهيم کرد.

هنوز به آزادی کانال های تلوزيونی اعتقاد دارم
موسوی در پايان اين نشست درباره کانال های تلويزيونی خصوصی و واگذاری مسووليت نيروی انتظامی به دولت سخن گفت و با اشاره به اين که تصميم گيری درباره هر دو مسئله پيش گفته در اختيار مقام معظم رهبری است، توضيح داد: درباره رسانه های گروهی بحثی در روند مذاکرات بازنگری قانون اساسی در مجلس قانون اساسی سال ۶۸ داشتم، من اعتقاد به آزادی کانال های تلويزيونی دارم، البته با نظارتی که مشکلات سياسی يا اخلاقی به بار نياورد، به باور من اين امر يک ضرورت و نياز توسعه کشور است و اين موضوع نه عقيده کنونی، بلکه باور ديرينه من بوده که در سال ۶۸ در مجلس بازبينی قانون اساسی به طور رسمی آن را اعلام کردم.
وی به طنزگفت: البته برخی از دوستان گفتند که شما همه چيز را می خواهی دولتی کنی اکنون که يک چيز را ما می خواهيم دولتی باشد می گويی خصوصی باشد و بدين ترتيب اين پيشنهاد رد شد.
موسوی متذکر شد: من هنوز بر سر آن عقيده هستم ، اما از نظر قانون اساسی محدوديت هايی وجود دارد و تبعيت از قانون اساسی باور بنيادين ماست و هر نوع راه حلی در اين زمينه بايد با اين ملاحظه يافته شود.





















Copyright: gooya.com 2016