شنبه 15 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چگونه اسرائیل کاروان ایرانی را در سودان نابود کرد؟، ریا نووستی

در شماره اخیر نشریه آمریکایی Time مقاله ای منتشر شد که در آن تایید می شود عملیات نابودسازی کاروان خودروهای باری در سودان که برای حماس سلاح حمل می کردند، توسط هواپیماهای نظامی اف-16 نیروی هوایی ارتش اسرائیل تحت حمایت دستگاه های پرنده بدون سرنشین و هواپیماهای اف-15 انجام شد.

[لینک به خبر مرتبط در مجله تایمز]

این نشریه به نقل از "دو مقام دفاعی اسرائیل" می نویسد که اواسط ژانویه سال جاری، نیروی هوایی اسرائیل در سودان 23 خودروی باری حاوی سلاح را نابود کرد. در مقاله خاطر نشان می شود که عملیات انجام شده در سودان به نوعی "هشدار به ایران" بود، بدین معنا که ارتش اسرائیل آماده حل مسائل نظامی حتی در فواصل دورتر از مرزهای دولت یهودی نیز می باشد. طی این عملیات در سودان، خودروهای باری حاوی موشک های ایرانی و 120 تن ماده منفجره نابود شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمریکایی ها از برنامه نابودسازی این کاروان باخبر بودند، اما در این عملیات شرکت نداشتند. طبق سناریوی Time، نابودسازی کاروان طی دو حمله توسط جنگنده های اسرائیلی اف-16 انجام شد که برای دفاع در برابر حملات احتمالی هوایی نیزهواپیماهای اف-15 آنها را پوشش می دانند. در عین حال دستگاه های پرنده بدون سرنشین از آنچه که روی زمین رخ می داد فیلمبرداری می کردند و در همان زمان خلبان های جنگنده ها همه اطلاعات را دریافت می کردند. از همین طریق مشخص شد که در حمله اول تنها بخشی از کاروان حامل سلاح نابود شد، بنابراین حمله جدیدی صورت گرفت.

هواپیماهای اسرائیلی مجبور شدند 2800 کیلومتر را طی کنند. از این رو ناچار به سوخت گیری هوایی بر فراز دریای سرخ شدند. این مجله تاکید می کند که ایرانیان برای اولین بار سعی کردند که این مقدار سلاح و از جمله موشک های فجر را از طریق سودان منتقل کنند.

یک منبع آگاه در حماس، با وچود اینکه نابودشدن کاروانی حامل سلاح در سودان را تایید کرد، گفت که کاروان شامل 15 خودروی باری بود و اسرائیل عمداً درباره تعداد آنها مبالغه می کند تا به حمایت بین المللی از اقدامات خود دست یابد.

شایان ذکر است که اسرائیل رسماً اقرار نمی کند که در نابودسازی کاروان حامل تسلیحات ایرانی در سودان دست داشته است. پیشتر رسانه ها اخبار و سناریوهای مختلفی درباره این قضیه منتشر کرده بودند. در برخی از موارد گفته می شد که نیروی هوایی آمریکا که در جیبوتی پایگاه دارد، در این عملیات دست داشت. اما نشریه بریتانیاییTimes روز یکشنبه مقاله ای منتشر کرد که در آن تایید شده بود عملیات در سودان کلاً توسط دستگاه های پرنده بدون سرنشین اسرائیلی انجام شد، در این مقاله بحساب نیاورده شده است که دستگاه پرنده بدون سرنشین Hermes 450 دارای بار نظامی می تواند تا 200 کیلومتر و بدون بار تا 1800 کیلومتر پرواز کند.

نشریه آمریکایی Time مدل دقیق دستگاه پرنده بدون سرنشینی که در عملیات سودان شرکت داشته است را ذکر نمی کند. اما گمان بر این است که این می توانست دستگاه پرنده بدون سرنشین Heron TP (Eitan) ویژه جاسوسی باشد که می تواند تا 15 هزارکیلومتر پرواز کند.





















Copyright: gooya.com 2016