شنبه 15 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون وزير نفت: عقب ماندگی ۱۱ ساله ايران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی، مهر

معاون وزير نفت با بيان اينکه با وجود راه اندازی ۵ پالايشگاه جديد، توليد گاز از پارس جنوبی کمتر از ۱۰ ميليارد فوت مکعب در روز است، در عين حال گفت: هم اکنون شريک قطری روزانه ۱۲.۲ ميليارد فوت مکعب گاز از اين ميدان مشترک برداشت می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ترکان در جمع خبرنگاران با بيان اينکه ميدان گازی پارس جنوبی يکی از بزرگترين منابع مستقل گازی جهان به شمار می رود، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته سهم ايران از ذخيره اين ميدان مشترک حدود ۱۴ تريليون متر مکعب بوده است که اين ميزان حدود ۵۰ درصد کل ذخاير گاز طبيعی ايران و ۸ درصد ذخاير گاز دنيا را شامل می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با يادآوری اين موضوع که حجم ذخاير ميعانات گازی اين ميدان بالغ بر ۱۸ ميليارد بشکه برآورد می شود، تصريح کرد: برای توسعه اين ميدان پيش بينی راه اندازی ۲۸ فاز شده است که به طور متوسط هر فاز از ظرفيت حداقل توليد يک ميليارد فوت مکعب گاز برخوردار خواهد بود.

معاون برنامه ريزی و نظارت بر منابع هيدروکربوری وزير نفت با اشاره به اينکه تاکنون ۱۰ فاز اين ميدان راه اندازی شده است، تبيين کرد: در صورتی که ۱۸ فاز اين ميدان راه اندازی شود، طرح جامع توسعه اين ميدان گازی تکميل خواهد شد.

عقب ماندگی ۱۱ ساله ايران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی

ترکان در ادامه با اشاره به اينکه کشور قطر توليد گاز از ميدان پارس جنوبی را از سال ۱۹۹۰ ميلادی آغاز کرده است، بيان کرد: اما اولين فاز گازی ايران برای برداشت گاز از اين ميدان مشترک در سال ۲۰۰۱ ميلادی شروع شد که اين حاکی از عقب ماندگی ۱۱ ساله در برداشت گاز از اين ميدان مشترک است.

وی با تاکيد بر اينکه در سال های گذشته تلاش های بسياری برای جبرای عقب ماندگی برداشت گاز از اين ميدان نسبت به شريک قطری انجام شده است، گفت: با وجود راه اندازی ۵ پالايشگاه جديد، توليد گاز از پارس جنوبی کمتر از ۱۰ ميليارد فوت مکعب در روز است.

معاون وزير نفت ادامه داد: اما هم اکنون شريک قطری روزانه ۲/۱۲ ميليارد فوت مکعب گاز از اين ميدان مشترک برداشت می کند.

به گفته ترکان اخيرا قطر در حال تکميل ۲ پروژه جديد توليد گاز از پارس جنوبی بوده که با اجرای آن ميزان برداشت گاز اين کشور از پارس جنوبی بيشتر خواهد شد.

آخرين وضعيت فازهای در حال ساخت

به گزارش مهر، وی در تشريح فازهای جديد در دست ساخت ميدان پارس جنوبی، توضيح داد:هم اکنون ساخت فاز ۱۲ به منظور توليد ۳ ميليارد فوت مکعب گاز در روز توسط شرکت پتروپارس در حال اجرا است.

ترکان ادامه داد: از اين ميزان حدود ۲ ميليارد فوت مکعب آن به عنوان خوراک به مصرف پروژه ايران ال ان جی خواهد رسيد.

وی با اشاره به اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ به منظور توليد روزانه ۵۰ ميليون متر مکعب گاز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا، اظهار کرد: همچنين ساخت فازهای ۱۷ و ۱۸ با مشارکت شرکت های ايرانی اويک و سازمان گسترش در حال اجرا است.

اين مقام مسئول در وزارت نفت با اشاره به توافق های صورت گرفته وزيران نفت ايران و ترکيه برای توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی، تصريح کرد: در صورت توافق نهايی توسعه اين سه فاز توسط سرمايه گذاری شرکت های ترکيه و به صورت بيع متقابل اجرا خواهد شد.

معاون وزير نفت با يادآوری اين موضوع که مذاکرات با شرکت های توتال فرانسه و شل در فازهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی در حال انجام است، خاطر نشان کرد: توسعه اين سه فاز هم اکنون متوقف شده است.





















Copyright: gooya.com 2016