دوشنبه 17 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازتاب سخنرانی ميرحسين موسوی در رسانه‌های خارجی، ايلنا

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد که «ميرحسين موسوی»، در جمع خبرنگاران گفت که در صورت پيروزی در انتخابات رياست‌جمهوری ايران، مذاکره با آمريکا را در دستور کار خود قرار می‌دهد.


ايلنا: سخنرانی «مير حسين موسوی»، نامزد دهمين انتخابات رياست‌جمهوری ايران در جمع خبرنگاران، در رسانه‌های خارجی بازتاب فراوانی داشت.
خبرگزاری فرانسه در اين‌باره گزارش داد که «ميرحسين موسوی» روز دوشنبه در نخستين سخنرانی بعد از ورود به عرصه انتخاباتی ايران از تصميم خود برای تغيير چهره‌ای که از ايران در جهان ترسيم شده است، خبر داد.
در ادامه اين گزارش آمده است که وی در عين حال تاکيد کرد که عقب‌نشينی ايران از فعاليت‌های هسته‌ای به هيچ عنوان قابل قبول نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين خبرگزاری همچنين به نقل از موسوی گزارش داد: «افراط‌گرايی به شدت به ما آسيب رسانده است. بايد برای کسب اعتماد جامعه بين‌الملل تلاش کنيم.»
وی همچنين وعده داد که در صورت پيروزی در انتخابات رياست‌جمهوری ايران که قرار است ۱۲ماه ژوئن برگزار شود، تمامی تلاش خود را برای اعتمادسازی و از بين بردن تصوير تصنعی که از ايران در اذهان جامعه جهانی ترسيم شده است، انجام دهد.
خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز در اين‌باره گزارش داد که «ميرحسين موسوی» بعدازظهر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که در صورت پيروزی در انتخابات رياست‌جمهوری پيش روی ايران، مذاکره با آمريکا را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
وی در عين حال تاکيد کرد که اين مذاکرات مساله هسته‌ای ايران را شامل نمی‌شود.
روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» نيز در اين‌باره نوشت که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم رياست‌جمهوری ايران طی سخنانی که با مواضع «محمود احمدی نژاد»، رئيس‌جمهوری اين کشور در مبارزات انتخاباتی وی در سال ۲۰۰۵ ميلادی کاملا مغاير است، کشتار يهوديان در واقع هولوکاست را محکوم کرد.
اين روزنامه در ادامه نوشت که موسوی در ادامه تاکيد کرد که چنانچه ايران برای مذاکره با آمريکا ناگزير به پرداخت بهايی گزاف از جمله پايان دادن به فعاليت هسته‌ای خود نباشد، اين گفت‌وگو را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
به گزارش "ايلنا"، ميرحسين موسوی در نخستين سخنرانی بعد از ورود به عرصه انتخاباتی ايران گفت که مساله ديگر افراط و تفريط‌هايی بود که در کارها وجود داشت. افراط‌ها که هزينه گزافی برای ما به دنبال دارد و اگر مواظب نباشيم ما را به تفريط می‌کشاند. در جاهايی آن چنان غرب ستيزی در ما اوج می‌گيرد که برای جبران آن مجبور به فرستادن پيام‌های بی‌حاصل به اين کشورها هستيم و هزينه‌های بيهوده را به ملت ما تحميل کرده است.
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس ادامه داد: پرداختن به سياست خارجی فعال برای نيل به اهدافی که براساس منافع ملی تعريف شده است با پايبندی به اصول و با حرکتی که منجر به تنش‌زدايی در اين ارتباط شود بايد مدنظر قرار گيرد. تهديدهايی در اين زمينه بر عليه ما شده است که هزينه زيادی را بابت آن پرداخت کرده‌ايم. بايد تلاش کنيم اعتمادی را که در سطح بين‌المللی نسبت به خود ايجاد کنيم که هم به نفع مصالح داخلی ما و هم به سطح بين‌المللی ما باشد.
اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری در پاسخ به خبرنگار شبکه «الجزيره» که از او در مورد رابطه ايران و آمريکا و موضع‌گيری‌های اخير اوباما پرسيد، گفت: لحن رئيس‌جمهور جديد آمريکا با لحن رئيس‌جمهور پيشين آن متفاوت است و همه و از جمله بنده اين تفاوت را حس کرديم. منتظر می‌مانيم که اين تفاوت گفتاری چه تاثيری در سياست آمريکا خواهد داشت. البته سخنان اخير اوباما در پراگ سايه‌ای در اين ارتباط افکنده است.
نخست‌وزير دفاع مقدس با بيان اينکه برطرف کردن برخی ابهامات موجود در زمينه رابطه ايران و آمريکا می‌تواند زمينه‌ساز مناسبی برای اين ارتباط باشد، تاکيد کرد: من خواهان ارتباط با تمام کشورهای دنيا در چارچوب رعايت حقوق طرفين هستم.
ميرحسين موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه که از او در خصوص سياستش در عرصه بين‌المللی و نيز مسائل مربوط به هولوکاست پرسيد، گفت: يکی از آسيب‌هايی که در سياست خارجی ديديم افراط و تفريط‌ها در اين زمينه است که بايد اين موضوع به حالت عادی خود برگردد.
وی در خصوص مساله هولوکاست نيز گفت: کشتن يک فرد در اسلام به عنوان قتل محسوب می‌شود چه برسد به کشتن افراد مختلف. در اين خصوص نيز (هولوکاست) اتفاقی که افتاده است بايد اين موضوع مورد توجه قرار گيرد اين است که در اين بين گناه فلسطينيان چه بوده که بايد تاوان پس دهند. ما مطابق هنجارهايی که به آن معتقد هستيم بايد عمل کنيم.
اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری دور دهم با اشاره به سياستش در خصوص دستگاه ديپلماسی کشور نيز گفت: در صورت انتخاب، دستگاه ديپلماسی خود را فعال و از حالت پدافندی خارج می‌کنم و چهره جمهوری اسلامی را در جهان احيا خواهم کرد.
نخست وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا از تشکيل دولت مستقل فلسطين در داخل مرزهای سال ۱۹۶۷ حمايت می‌کنيد يا خير؟ گفت: موضع بنده در ارتباط با مسايل فلسطين منطبق با هنجارهای بين‌المللی است، فلسطين سرزمين شناخته شده‌ای با مردمی مشخص است و اگر ما در مورد مساله فلسطين بر اساس کنوانسيون‌های بين‌المللی عمل کنيم، مشکل فلسطين قابل حل است.
مهندس موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحليل وی از قضيه هولوکاست و موضع دولت نهم در اين ارتباط گفت: معتقدم اگر هولوکاست در آلمان يا لهستان بوده, چه ربطی به مردم فلسطين دارد که اين چنين در غزه و در خاک فلسطين شاهد نسل کشی باشيم و به دنبال اين مساله اين سوال پيش می‌آيد که جهان غرب که از مساله هولوکاست ناراحت است چرا در مقابل هشدار فلسطينيان سکوت کرده است.
وی با تاکيد بر اينکه نوع مطرح کردن مساله هولوکاست را درست نمی‌دانم، خاطر نشان کرد: کشورهای غربی حق ندارند از مساله هولوکاست سوء استفاده کنند و مساله کشتار حتی يک نفر در هولوکاست ايجاب می‌کند که ما بر اساس هويت اسلامی و ايرانی خود به اين مساله حساس باشيم.
وی در مورد سخنان اوباما نيز گفت: آنچه که مشخص است لحن اوباما نسبت به بوش متفاوت است. ما منتظر هستيم و در حال مطالعه تا ببينيم که اين تغيير ادبيات چه تناسبی با بقيه اقدامات آمريکا دارد، اگر تفاوتی وجود داشته باشد، قطعاً مذاکره خواهيم کرد.
ميرحسين در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جام‌جم که از وی در خصوص سياست خارجی دولت آينده و اينکه آيا وی به سياست خارجی دولت نهم که نگاه به شرق است، معتقد است؟ گفت: سياست خارجی نبايد همراه با تندروی‌ باشد و اين تندروی‌ها در سياست خارجی به ما لطمه زده است.
وی تاکيد کرد: در صورت پيروزی در عرصه انتخابات، سياست تنش‌زدايی و اعتمادسازی را در پيش خواهم گرفت و موضع‌گيری‌های افراطی و تفريطی ما را در موضع ضعف قرار می‌دهد.
اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری دور دهم با تاکيد بر اينکه دستگاه ديپلماسی را فعال خواهم کرد، گفت: ما بايد با همه کشورها در ارتباط باشيم و در صحبت‌های اخير خود اشاره کردم که همه کشورهايی که در صحنه بين‌المللی هستند، موثر هستند و بايد با درايت به مصاف آن‌ها برويم.خبرنگار خبرگزاری اسپانيا از ميرحسين موسوی در خصوص برخوردش با مساله هسته‌ای پرسيد که نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در اين زمينه گفت: انرژی هسته‌ای در سال‌های اخير پيشرفت‌هايی داشته که البته اين کار از زمان جنگ شروع شده و سرمايه‌گذاری‌هايی در آن زمان انجام داديم که به ما سوخت اين تکنولوژی را بدهند و در دولت‌های آقايان هاشمی و خاتمی نيز تلاش‌های زيادی صورت گرفت و در زمان آقای خاتمی کارهای جدی‌ای در خصوص تکنولوژی هسته‌ای شروع شد و تعليق در دولت ايشان شکسته شد.
وی تاکيد کرد: ما بايد اين تکنولوژی را داشته باشيم و حق عقب‌نشينی در اين خصوص نداريم زيرا تبعات اين عقب‌نشينی برای ما زياد خواهد بود. البته در اين خصوص بايد اعتمادسازی‌هايی صورت گيرد.
ميرحسين موسوی خاطرنشان کرد: موضع بنده در خصوص اين موضو ع کم کردن هزينه‌های تکنولوژی هسته‌ای برای کشور ما است.





















Copyright: gooya.com 2016