چهارشنبه 19 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کانديدای در سايه، رنگ می‌گيرد، متن کامل گزارش ديدار نوروزی دوشنبه‌شب با عبدالله نوری، خرداد

خرداد، ساسان آقايی: چای، ميوه و شيرينی پذيرايی مختصر شيخ ساکن دربند از ميهمانانی بود که به ديدار نوروزی "عبدالله نوری" می‌رفتند.

در شامگاه دوشنبه شب و درست چند ساعتی پس از پايان نخستين کنفرانس رسانه‌ای "ميرحسين موسوی"، در خانه‌ی وزير کشور دولت اصلاحات گروه زيادی از چهره‌های اصلاح‌طلب و نمايندگان احزاب و تشکل‌ها گردهم‌آيی کرده بودند که بهانه‌اش سنتی ديرين بود با نام «ديد و بازديد نوروزی». عبدالله نوری که از سفر پر خبر اصفهان بازگشته، ميزبانی می‌کرد و ميهمانان سرشناس مجلس سرگرم بحث‌های گسترده‌ای بودند. در مرکز اين سلسله‌ی گپ‌وگفت «انتخابات» داغ‌ترين سوژه بود، به ويژه در خانه‌ی کسی که خود هنوز سوژه‌ی انتخابات است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با وجود تلاش هواداران اين سوژه‌ی ويژه، هنوز هيچ‌کس نتوانسته نظر نهايی "عبدالله نوری" را بداند يا بخواند و او همواره در شش ماه گذشته کانديدايی در تعليق و در سايه بوده که اين‌روزها با انصراف "محمد خاتمی"، اقبال بيش‌تری دارد. اصفهان که پای‌گاه نخست حلقه‌ای از سياست‌مداران اصلاح‌طلب دانسته می‌شود، در اين سفر برای عبدالله نوری مترادف بود با چندين نشست پی‌درپی و درخواست‌های بخشی از حلقه‌ی اصفهان اصلاح‌طلبان برای کانديداتوری.
يکی از اين نشست‌ها خبرش هم آمد که «عطريانفر، حجتی، احمد خرم، سعيد ليلاز، طيبانی، نيلی» و گروهی ديگر از چهره‌های برجسته‌ی اصلاح‌طلب از عبدالله نوری خواسته‌اند کانديداتوری ايشان در انتخابات پيش‌رو را بپذيرد و اين خبر خود سرآغاز تلاش‌های مجددی برای سامان‌دهی پويشی در راه کانديداتوری عبدالله نوری است.

از برای همين نيز شايد ديدار نوروزی امسال خانه‌ی "دربند" اهميتی دوچندان يافته بود.
اين ديدار گرچه سنجش دقيقی برای شناخت ميزان پشتيبانی‌ها از کانديداتوری عبدالله نوری نيست اما بی‌شک به‌خوبی جايگاه وی در نقشه‌ی جغرافيايی اصلاح‌طلبان را نشان می‌دهد.
عبدالله نوری دقيقن در مرز اصلاح‌طلبان و اپوزيسيون قانونی کشور ايستاده و چيدمان ميهمانانش خود بيان‌گر اين امر هست؛ جبهه‌ی مشارکت، حزب کارگزاران، نهضت آزادی، جبهه‌‌ی ملی، دفتر تحکيم، سازمان دانش‌آموختگان، هواداران اصلاحات ساختاری و بسياری از روزنامه‌نگاران منتقد. به اين ترتيب شايد تنها در مجلس عبدالله نوری باشد که بتوان از تمامی جريان‌های سياسی داخل کشور نماينده‌ای را يافت؛ يک‌سو کارگزارانی که برگ‌های کانديدای خود را به پای خاتمی سوزاند، در سوی ديگر جبهه‌ مشارکتی که به سمت ميرحسين رفته اما هم‌چنان ترجيح می‌دهد دوست نزديک نوری نيز بماند، نهضت آزادی و جبهه‌ی ملی که هر دو در دو سمت اپوزيسيون داخل کشور ايستاده‌اند و روحانيون، دانشجويان و روزنامه‌نگاران منتقد ساختار که خواسته‌های خود را در عبدالله نوری متبلور می‌بينند.

با چنين اقبالی پس نبايد چندان شگفت‌زده شد که در لابه‌لای مباحث انتخاباتی، عبدالله نوری يکی از بزرگ‌ترين پرسش‌های نخبگان حاضر در اين ديدار نوروزی بود.
او خود اما سکوت کرده بود و حتا به درخواست‌هايی که خواهان چند سخن کوتاه بودند نيز پاسخی نگفت و بيش‌تر سرگرم ديده‌بوسی با ميهمانانش شد. به‌جای نوری اما هوادارانش در گوشه و کنار زيرزمين خانه‌ی دربند، شيخ را به بحث می‌گذاشتند.
"احمد قابل" که اين روزها بسيار بر کانديداتوری نوری پا می‌فشارد، با هيجان بسياری با نمايندگان گروه‌های سياسی و دانشجويان به بحث می‌نشست تا آن‌ها را متقاعد کند که هنوز «دير نشده» و نوری می‌تواند کانديدای آن‌ها شود.
در ديگر سو دانش‌آموختگان ادوار تحکيم و جريان هواداران اصلاحات ساختاری نيز هر يک به نوبه‌ی خود به بحث در اين‌باره مشغول بودند گرچه اين هواداران ديرينه‌تر اکنون بيش‌تر منتظر يک پالس جدی از عبدالله نوری هستند هم‌چو "احمدی زيدآبادی" که خود از مطرح‌کنندگان نخستين کانديداتوری نوری بود اما ديروز در کنار وی نشسته بود و سرگرم سخن گفتن از سفرهای نوروزی بود.

آن‌چه که از اخبار لابی‌ها به‌دست می‌آمد، آن بود که در شامگاه يکی از شب‌های اين هفته، حلقه‌ی اصلی هواداران نوری به‌هم‌راه قشری از سياست‌مدارانی که تازه و پس از انصراف خاتمی به اين جرگه پيوسته‌اند، نشستی «بااهميت» با عبدالله نوری خواهند داشت. آن‌ها گمان دارند که هنوز می‌شود برای کانديداتوری عبدالله نوری برنامه‌ريزی کرد و فضايی به‌وجود آورد که حتا او تاييد صلاحيت نيز شود بنابراين در اين نشست نوری را به تلاش گسترده‌ی انتخاباتی فرا خواهند خواند.

آخرين نظر عبدالله نوری در اين‌باره البته چيز تازه‌ای نيست. او به بسياری از هوادارانش گفته بود؛ «من اعلام‌ کانديداتوری نکرده‌ام، اعلام عدم کانديداتوری هم نمی‌کنم. در حال رصد فضای سياسی کشور هستم تا تصميم خود را بگيرم». اين پاسخ در ديدار اصفهانی‌ها نيز تکرار شد اما آيا در اين هفته نخستين نشانه‌های تصميم‌گيری نهايی عبدالله نوری درباره‌ی انتخابات هويدا می‌شود؟





















Copyright: gooya.com 2016