چهارشنبه 19 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گروه ۱+۵ ايران را به مذکره دعوت می کند، بی بی سی

نمايندگان کشورهای موسوم به ۱+۵ پس از ملاقات در لندن گفته اند از ايران دعوت می کنند به مذاکره ای در باره پرونده هسته ای اش باز گردد که نماينده آمريکا هم در آن شرکت خواهد داشت.

مديران کل وزارتخانه های خارجه چين، فرانسه، آلمان، روسيه، بريتانيا، آمريکا و نماينده اتحاديه اروپا که روز چهارشنبه ۸ آوريل (۱۹ فروردين) در پايتخت بريتانيا ملاقات کردند، با اشاره به رويکرد جديد دولت آمريکا از ايران خواسته اند از اين فرصت بهره بگيرد و به طور جدی و بر اساس "روح احترام متقابل" به تعامل با آنها بپردازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بيانيه ای که شرکت کنندگان در نشست لندن صادر کردند، آمده است: "ساير اعضای گروه از رويکرد جديد ايالات متحده در مورد ايران و تصميم دولت آمريکا مبنی بر مشارکت کامل در فعاليت های گروه ۱+۵ و شرکت در تمام نشست های آينده با نمايندگان جمهوری اسلامی ايران، به گرمی استقبال می کنند".

گروه ۱+۵ از پنج عضو دائمی شورای امنيت و آلمان تشکيل شده است و کار تماس و مذاکره با ايران را در باره پرونده هسته ای اين کشور دنبال می کند.

نمايندگان اين گروه بر اراده مشترک خود بر "ديپلماسی مستقيم" با ايران در چارچوب استراتژی دوگانه خود (تشويق و تنبيه) تأکيد کرده اند.

گروه ۱+۵ اواخر خردادماه سال گذشته خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا را با مجموعه ای از مشوق ها به تهران فرستادند تا مقامات ايران را به تعليق غنی سازی اورانيوم و تن دادن به قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل تشويق کنند.

چند روز بعد سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در ژنو به ملاقات نمايندگان گروه ۱+۵ رفت تا درباره اين مجموعه مشوق ها و همچنين پيشنهاد متقابلی از سوی ايران مذاکره کند.

ويليام برنز، معاون وزير خارجه ايالات متحده نيز در مذاکرات ژنو حاضر شد. اين نخستين بار بود که نماينده ای از سوی آمريکا در مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران حضور می يافت.

مذکرات ژنو به دليل حضور آقای برنز بازتابی گسترده در رسانه ها يافت، اما از آنجا که ايران حاضر به پذيرش تعليق غنی سازی اورانيوم نبود، اين مذاکرات عملا بی نتيجه ماند.

با روی کار آمدن دولت باراک اوباما در آمريکا، رويکرد رسمی اين کشور در برابر ايران تغيير کرد. آقای اوباما سياست تماس و مذاکره مستقيم با مقامات ايران را در دستور کار قرار داد و در يک پيام نوروزی خطاب به مردم و رهبران ايران، آنها را به پايان دادن به خصومت سی ساله ميان دو کشور دعوت کرد.

مقامات ايران در واکنش به اين پيام گفتند منتظر اقدامات عملی آمريکا می مانند و رفتار خود را بر اساس آن تنظيم خواهند کرد.

اکنون بيانيه صادر شده توسط نمايندگان گروه ۱+۵ می گويد که خاوير سولانا از ايران دعوت خواهد کرد در مذاکراتی با نمايندگان اين گروه شرکت کند که نماينده ايالات متحده هم در آن حضور خواهد داشت.





















Copyright: gooya.com 2016