چهارشنبه 19 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير خارجه سوئيس: ايران، آمريکا و اروپا در ژنو مذاکرات محرمانه انجام دادند، ايلنا

روزنامه لوتمپس مدعی شد که نخبگان و متخصصان ايران، آمريکا و اروپا طی جلساتی منظم و دوره‌ای ديدارهايی در سطوح بالا و در عين‌حال غيررسمی در شهر ژنو با يکديگر داشته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايلنا: وزير خارجه سوئيس مدعی شد که نخبگان و متخصصان ايران، آمريکا و اروپا طی جلساتی منظم و دوره‌ای ديدارهايی در سطوح بالا و در عين‌حال غيررسمی در شهر ژنو با يکديگر داشته‌اند.
پايگاه خبری سوئيس‌اينفو گزارش داد که «ميشل کالمی‌ری»، وزير خارجه سوئيس با اعلام اينکه از روند اين ديدارها طی چند سال گذشته مطلع بوده است، تاکيد کرد که نقش چندان فعالانه‌ای در اين گفت‌‌وگوها نداشته است.
وی در اين‌باره گفت: «اين مذاکرات صرفا در سطح غيررسمی است و وزارت خارجه مشارکتی در آن‌ها ندارد.»
روزنامه «لو تمپس» نيز در اين‌باره نوشت که متخصصان ايران، آمريکا، اروپا و کشورهای عربی و اسرائيل طی نشست‌هايی که به «عمليات ترک ۲» (Track II )موسوم است، در ژنو با يکديگر ديدار کرده‌اند.
اين روزنامه در ادامه مدعی شد که محل اين نشست که با حضور حدود ۳۰ شرکت‌کننده برگزار می‌شود، عمدتا شهر ژنو است ولی اين مذاکرات در ساير شهرهای اروپايی نيز انجام شده است.
در ادامه ادعاهای اين روزنامه آمده است که آخرين دور مذاکرات در چارچوب «عمليات ترک ۲» ششم تا هشتم ماه گذشته ميلادی انجام شده است.
در اين گزارش آمده است که در مجموع نزديک به ۴۰۰ تن در اين مذاکرات شرکت داشته‌اند ولی تمايلی به فاش شدن نامشان ندارند.
«لو تمپس» همچنين به نقل از يکی از شرکت‌کنندگان در اين نشست‌های محرمانه ادعايی نوشت که مذاکرات می‌تواند به روند درک متقابل بهتر، کمک کند.
وی افزود: «در مذاکره محرمانه، حاضران از اتخاذ مواضع سياسی هراسی ندارند و می‌توانند آزادانه اظهارنظر کنند.»
اين روزنامه همچنين نوشت که مذاکرات «ترک ۲» با تائيد و موافقت واشنگتن انجام شده است.
در ادامه آمده است که شرکت‌کنندگان در اين مذاکرات که شامل متخصصان هسته‌ای و استراتژيک و همچنين کارشناسان روابط بين‌الملل هستند، درباره تکنولوژی هسته‌ای ايران نيز مذاکره کرده‌اند.
اين روزنامه به نقل از ناظران اين نشست نوشت که هنوز برای تصميم‌گيری درباره اينکه آيا اين مذاکرات غيررسمی می‌تواند به توافقی ميان تهران و واشنگتن منجر شود يا خير، زود است، ولی اين نشست‌ها حيطه تماس بين آمريکا و ايران را افزايش داده است.
لوتمپس در ادامه نوشت که اين نشست‌ها در حال حاضر ظاهرا به‌دليل افزايش تمايل عمومی برای مذاکره در ژنو برگزار نمی‌شود ولی احتمال تشکيل مجدد جلسات در اين شهر به‌ويژه در صورت ثمربخش بودن سياست‌های دولت آمريکا، دور از ذهن نيست.





















Copyright: gooya.com 2016