پنجشنبه 20 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله صانعی: امروزه گرانی مردم را بيچاره می‌کند، ايلنا

آيت الله صانعی که دقايقی پيش ميرحسين موسوی را يه حضور پذيرفتند با انتقاد از افزايش گرانی در جامعه گفت که جمهوری اسلامی نيامده که گداپروری در جامعه شکل بگيرد و خيانت به اسلام است که مردم را گدا به بار بياوريم.


ايلنا: آيت الله صانعی با بيان اينکه امروز گرانی مردم را بيچاره می‌کند، گفت: «جمهوری اسلامی نيامده که گداپروری در جامعه شکل بگيرد وخيانت به اسلام است که مردم را گدا به بار بياوريم.»
ميرحسين موسوی در ادامه ديدار خود با مراجع و علمای قم با آيت الله صانعی ديدار کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مرجع تقليد در اين ديدار با بيان اينکه شما (ميرحسين موسوی) چند سال قبل به من گفته‌ايد چندين هزار صفحه کتاب در مورد انقلاب خوانده‌ام، به انديشه‌های حضرت امام اشاره کرد و گفت: »عظمت امام بايد حفظ شود و اگر در مواقعی اهداف امام و به انديشه‌های ايشان عمل نمی‌شود، نبايد عظمت امام را از بين برد و بنده گاهی احساس می‌کنم مقداری در مورد حفظ عظمت امام کم کاری می‌شود.»
آيت الله صانعی خطاب به ميرحسين موسوی گفت: شما حاصل عمر امام در سياست هستيد
ايشان تصريح کرد: نبايد خدای نکرده به گونه ای شود که امام را در مقايسه با برخی افراد پايين بياوريم که خيانت به اسلام و انقلاب است.
اين مرجع تقليد تاکيد کرد: احترام به امام بيشترين خدمت به انقلاب است.
ايشان با بيان اينکه نام امام باعظمت بردن عبادت است به شب های صورت گرفته درقانون اشاره کردوگفت: درخصوص تصاوير ديه زن و مرد که اينجانب سخنانی گفته ام والبته در اين خصوص هزينه هايی هم پرداختم بيست سال گذشته به اين موضوع يعنی تصاوير ديه زن و مرد رسيده بودم و حتی درخصوص ارث زن از همسر خود نيز معتقدم که می توان از تمام اموال شوهر ارث برد والبته تمامی اين پشرفت ها در قانون را مديون امام می دانيم.
آيت الله صانعی با بيان اينکه امروز بايد از امام ومبانی فکری ايشان دفاع کرد به تحول امام در فقه اشاره کردوگفت: امام درفقه تحول ايجادکردند و اين الفاظ را بايد حفظ کنيم .
ايشان در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به برخی مطالبی در گذشته درخصوص هديه قرآن به غير مسلمان که برخی افراد آن را جايز نمی دانستند اشاره کرد وگفت: امام در اين خصوص گفتند قرآن را به دست غير مسلمان دادند نه تنها ايرادی ندارد بلکه واجب هم است.
آيت الله صانعی خطاب به ميرحسين موسوی گفت: بايداز انديشه ها و مبانی فکری امام استفاده کنيد و انشاء الله درروزنامه ای که به زودی منتشر می کنيد (روزنامه کلمه سبز) از اين موارد يعنی انديشه های ناب امام استفاده کنيد.
مرجع تقليد در بخش ديگری از سخنان خود به وضعيت کنونی جامعه اشاره کرد و با اتنقاد از تورم موجود در جامعه گفت: امروز گرانی دارد مردم را بيچاره می کند من زمزمه هايی می شنوم که نان را می خواهند گران کنند بايد به خدا پناه برد ، امروز که جنگ نيست که نان را گران کنند.
ايشان تاکيد کرد: جمهوری اسلامی نيامده که نان را گران کنيم و اينکه مردم را گدا به بار بياوريم وگداپروری در جامعه رواج داشته باشد خيانت به اسلام است .
آيت الله صانعی با بيان اينکه اسلام به ما می آموزد که بايد به فکر توليدباشيم اظهارداشت: بايد سرمايه ها در مسير توليد قرار بگيرد نه اينکه که گداپروری کنيم امروز در مملکت ما دانشمندان اقتصادی بسياری وجوددارد و نبايد درخصوص بودجه بين مجلس و دولت اختلاف بوجود بيايد.
آيت الله صانعی همچنين با انتقاد از تحجر گرايی وعوام فريبی در جامعه گفت : بايد همگان جلوگيری تحجر گرايی و عوام فريبی را بگيرند ، عوام فريبی که امام را به خانه برد و به انزوا کشاند و اگر نبود فداکاری همسر امام ايشان مورد آماج اين عوام فريبی ها قرار می گرفتند.
ايشان خطاب به مير حسين موسوی گفت: برخی سخنانی که می فرماييد "بگوييدانشاءالله" درست می شود زيرا برخی از امور در دست شما نيست.
اين مرجع تقليد با بيان اينکه بايد در صحبت ها شفاف بود گفت: هيچ کس بدون رای مردم وکشور مشروعيت الهی ندارد و تصرفات آن گناهاست ما جمهوری اسلامی ايران داريم و جمهور يعنی توده مردم که بايد در انتخابات حضور داشته باشد .
آيت الله صانعی با تاکيد بر اينکه صيانت با رای مردم عبادت است آرای مردم را امانتی دانست که دست مسوولين است.
وبا اشاره به استحکام نظام جمهوری اسلامی گفت: نظام ما آنقدر پايه هايش محکم است که ابرقدرت ها نمی توانند کاری بکنند همانطور که در زمان امام هم نتوانستند کاری انجام دهند.
ايشان دربخش ديگری از سخنان خود با انتقاد از اينکه سطح امنيت ملی را به مسايل کم اهميت تقليل داده شده است اظهار داشت: اين که هر حرفی زده می شود می گويندعليه امنيت صحبت شده بسيار حرف نامربوطی است زيرا اين مملکت بر پايه مردم استوار است .
در اين ديدار ميرحسين موسوی در سخنانی با اشاره به تلاش امام برای پايه گذاری قانون اساسی گفت: وقتی اين چارچوب خوب (قانون اساسی) درست شد طبيعی است که فراز و نشيب هايی در اين خصوص باشد.
وی با اشاره به دوران مسوليت خود در زمان دفاع مقدس گفت: وقتی دوران ما در دولت تمام شد به امور فرهنگی پرداختيم دغدغه آنچنانی در خصوص وضعيت جامعه نبود آنچه که بنده را در مقطع فعلی نگران کرده است احساس خطری بود که به خاطر به هم خوردن برخی قواعد واصول پديد آمد هر دولتی که سر کار می آيد مهمترين وظيفه اش اين است که حداقل به ظاهر قانون عمل کند ودرمقطع فعلی بنده احساس کردم که نمی توانم دررابطه با برخی مسايل ساکت باشم و به همين دليل وارد صحنه شدم .
وی با اشاره به برخی مشکلاتی که در جامعه وجوددارد از جمله مشکلات فرهنگی و سياسی و برخی مشکلات مديريتی اظهار داشت: نبايد در استفاده از سرمايه های کشور خود را مسدودکنيم و از اصل مشورت که نهادينه شده است غفلت کنيم. و قصد اين است که در صحنه انتخابات باقی بماندو افکار خودرا عرضه کنم يا مردم استقبال می کنند يا افکار مرا نمی پذيرند.
وی با بيان اينکه هر کسی که وارد صحنه انتخابات می شود نگرانی هايی در خصوص وضعيت جامعه دارد گفت: کسانی که وارد عرصه انتخابات می شوند نگرانی هايی در خصوص صيانت از آرا و انتخابات رقابتی دارند وما هم اين دغدغه ها را داريم و وارد صحنه شديم و علاقمنديم آنچه که درست است به مردم بگوييم ميرحسين موسوی با اشاره به نقش مرجعيت در جامعه گفت: مرجعيت نقش بسيار مهمی در جامعه دارد و در تمامی شئون جامعه و مسايل مختلف از جمله انتخابات می تواند تاثيرگذار باشد.
وی در پايان خطاب به آيت الله صانعی گفت: من از سالهای قديم خدمت شما ارادت داشتم و اين ارادت باعث شد که در اين مقطع خدمت شما حضور يابم.
گفتنی است در ديدارهای ميرحسين موسوی با مراجع تقليد و علما شخصيت های نظير احمد مسجد جامعی، محمد رضا بهشتی، حجت الاسلام محمد مقدم(عضو شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز) حضور دارند.





















Copyright: gooya.com 2016