جمعه 21 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: برخورد با جوانان جز ايجاد بدبينی فايده‌ای ندارد، آفتاب

معتقدم راه حل‌هايی که تا کنون به صورت رسمی در زمينه هدفمند کردن يارانه‌ها مطرح شده است، قدرت چنين کاری را ندارند و جز ضرر و به وجود آوردن آشفتگی و آشوب اقتصادی و ضرر رساندن به توليد‌گران و روستاييان و اقشار مستضعف فايده ديگری برای کشور ندارد


آفتاب: ميرحسين موسوی در پايان سفر امروز خود به شهر قم و پس از ديدار با مراجع عظام تقليد در يک نشست خبری شرکت کرد و ضمن توضيح درباره برنامه‌های امروز خود به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های قم پاسخ داد.

به گزارش سرويس سياسی آفتاب، وی در آغاز اين نشست خبری گفت: «بنده برای اولين سفر استانی خود شهر قم را انتخاب کردم؛ چرا که اين شهر سابقه بسياری در صيانت از شهدای اسلام داشته و جايگاه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، همچنين جايگاه علما، روحانيت و همچنين مراجع بسياری است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: «شهر قم يک شهر فرهنگی است و در سطح ملی با طلاب فراوان فعاليتش اثر گذار است. قم يک شهری فرهنگی ست و انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌های بسياری هم دارد».

موسوی ادامه داد: «ما امروز به صورت آشکارا صحبت‌ها و بحث‌هايی را با مراجع عظام داشتيم و ديدار با تعدادی از مراجع باقی مانده که در فرصت ديگری انجام خواهيم داد. خدا را شکر که همين اندازه هم چنين توفيقی را پيدا کردم».

ميرحسين در ادامه به پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های استانی قم پرداخت.

وی در پاسخ به اين سوال که اهداف برنامه‌های اقتصادی شما چيست و چه مواضعی را دنبال می‌کند گفت: «به تدريج مسائل کلی را پيرامون مواضع برنامه‌های اقتصادی‌ام گفته‌ام که در اولين بيانيه‌هايی که در اين زمينه منتشر شد به وضوح آمده بود، پس از آن نيز بيشتر سعی کرديم چارچوب آن را باز کنيم البته طرح اجمالی جامعی
” در روز‌های آينده جلسه مهمی را با پانصد نفر از توليد گران مديران کارخانه‌ها و بخش‌های اقتصادی و صنعتی مختلف خواهيم داشت و سعی می‌کنم خطوط کلی برنامه‌های اقتصادی‌ام را آن جا مطرح کنم و از نظريات اين افراد نيز بهره گيرم. “
را در هفته‌های آينده ارائه خواهيم داد که در آن به مواضع اقتصادی بيشتر پرداخته شده است».

ميرحسين افزود: «در روز‌های آينده جلسه مهمی را با پانصد نفر از توليد گران مديران کارخانه‌ها و بخش‌های اقتصادی و صنعتی مختلف خواهيم داشت و سعی می‌کنم خطوط کلی برنامه‌های اقتصادی‌ام را آن جا مطرح کنم و از نظريات اين افراد نيز بهره گيرم».

آقای کروبی به من محبت دارد و من نيز به ايشان ارادت دارم
وی در پاسخ به سووال خبرگزاری فارس در منطقه قم که خطاب به موسوی گفت مشاور عالی شما آقای اميری اعلام کرده است که مهدی کروبی به نفع شما در انتخابات رياست جمهوری کنار خواهد رفت پاسخ داد: «من مشاوری به اين اسم ندارم، اما معتقدم آقای کروبی يک شخصيت محترم انقلابی است که حضورش در عرصه انتخابات باعث رونق اين فضا شده ما علاقه داريم که ايشان نيز همچنان در صحنه باشند و البته مشکلی در حضور افراد گوناگون در عرصه انتخابات نداريم».

ميرحسين ادامه داد: «آقای کروبی به من محبت دارد و من نيز به ايشان ارادت دارم ما رابطه خوبی با يکديگر داريم و دوستانمان با يکديگر ملاقات‌هايی را برگزار می کنند روابطمان به گونه‌ای نيست که در مقابل يکديگر بايستيم».

اين خبرنگار همچنين با اشاره به اين که آقای جعفری گيلانی مسووليت ستاد انتخاباتی شما در استان قم را قبول نکرده است، از وی سووال کرد: «شما در چه زمان مسوول اين ستاد را معرفی می کنيد که موسوی گفت: «در ستادهای ما سلسله مراتبی حاکم است و بسياری از موارد به من مربوط نيست و در آن دخالتی ندارم، البته مطالعاتی را در حوزه مديريتی انجام می‌دهم اما در برنامه‌ها کمتر دخالت می‌کنم».

ستادم فراجناحی است
ميرحسين ادامه داد: «ستاد مرکزی ما بر اساس شعار هر شهروند يک ستاد و همچنين ستادهای مردمی مجموعه بزرگی را تشکيل داده‌اند».

وی با اشاره به اين که افراد ستاد مرکزی را افرادی ارزشی و انقلابی تشکيل داده‌اند، گفت: «اين افراد وابستگی به جناح خاصی ندارند».

وی افزود: «برای نمونه می‌توانم آقای باقريان و آقای بهزاديان نژاد را مثال بزنم. ستاد ما حزبی نيست و البته باز است و تنوع دارد بر اسای اين شعار از همه نيروها استفاده می کند».

ميرحسين موسوی افزود: «همچنين گرايش‌های مختلفی هم تحت عنوان ستاد ياران، ستاد مرکزی را همراهی می‌کنند و ستاد مرکزی هم تحت نظر يک شورای راهبردی کار خود را پيش می‌برد که هيچ يک وابستگی حزبی ندارد آن‌ها با همه گروه‌ها و کسانی که
” معتقدم کسی که وارد فضای سياسی می‌شود، طبيعتاً به نيروی حساس نظام توجه ويژه‌ای دارد، يکی از مهمترين اين نيروها مرجعيت است. “
انگيزه پيشرفت انقلاب و کشور را دارند و به آن علاقه‌مند، رفيقند؛ ما همه باهم دوست هستيم».

شکل فعلی طرح هدفمند کردن يارانه‌ها جز آشوب اقتصادی فايده ديگری ندارد
مير حسين موسوی همچنين با انتقاد از طرح فعلی هدفمند کردن يارانه دراين باره گفت: «مسأله هدفمند کردن يارانه‌ها يک مسئله مهم اقتصادی و علمی است، اما اکنون بحث در روش اجرای آن است نه اصل آن. ما با ماهيت هدفمندسازی يارانه‌ها مشکلی نداريم اما ممکن است بگوييم که اين طرح فعلی بی‌هدف بوده همه قشرها را در برمی‌گيرد درست نيست و در آن تبعيض وجود دارد. ما می‌خواهيم که اين اقدام جهت گيری درستی داشته باشد و در چارچوب يک سياست‌گذاری دقيق حرکت کند و با الگوی مصرفی که مقام معظم رهبری از آن يادکردند در پيام و هدف سازگاری داشته باشد هزينه‌ها را کم کند به کل نظام ضربه نزند، اما متأسفانه درباره راه حل‌هايی که در اين زمينه اکنون مطرح شده نقد‌های زيادی مطرح است».

وی افزود: «معتقدم راه حل‌هايی که تا کنون به صورت رسمی در اين زمينه مطرح شده است، قدرت چنين کاری را ندارند و جز ضرر و به وجود آوردن آشفتگی و آشوب اقتصادی و ضرر رساندن به توليد‌گران و روستاييان و اقشار مستضعف فايده ديگری برای کشور ندارد».

خصوصی‌سازی نياز به دولتی دارد که به برنامه‌ريزی اعتقاد داشته باشد
ميرحسين موسوی در واکنش به سوالی درباره ارزيابی‌اش از طرح سهام عدالت گفت: «می‌خواهم فراتر از بحث سهام عدالت صحبت کنم و وارد اين بحث نشوم. فکر می‌کنم خصوصی‌سازی نياز به دولتی دارد که به برنامه‌ريزی اعتقاد داشته باشد، تا مسير خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ را به طور عقلانی در يک برنامه‌ريزی صحيح و زمان‌بندی شده و در شرايط مخصوص انجام دهد».

اعتقادی به مسافرت‌های طولانی و بالا آوردن هزينه‌های بسيار ندارم
موسوی در پاسخ به پرسش ديگری درباره سفرهای استانی خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رئيس جمهور گفت: «خدمت مردم رسيدن از برنامه‌های خوب است، اما ممکن است در اين زمينه
” مشکلات استان‌ها بايد شناخته شده و به گونه‌ای برنامه ريزی شود که هیأت دولت و رئيس جمهور در يک سفر کوتاه به حل شدن مشکلات سرعت بيشتری بخشيده و سريعاً برگردند تا به مشکلات ملی برسند. “
شيوه ما متفاوت باشد، بنده اعتقادی به مسافرت‌های طولانی و بالا آوردن هزينه‌های بسيار ندارم».

وی افزود: «مشکلات استان‌ها بايد شناخته شده و به گونه‌ای برنامه ريزی شود که هیأت دولت و رئيس جمهور در يک سفر کوتاه به حل شدن مشکلات سرعت بيشتری بخشيده و سريعاً برگردند تا به مشکلات ملی برسند. صحبت کردن با مردم از طريق صداو سيما هم می تواند با سرعت بيشتر و هزينه کمتری انجام شود».

ميرحسين موسوی تأکيد کرد: «حل مشکلات استان‌ها بايد از قبل برنامه‌ريزی شده باشد تا کمترين زمان را از دولت بگيرد».

موسوی همچنين با رد انتخاباتی بودن ديدار خود با مراجع عظام تقليد گفت: «معتقدم کسی که وارد فضای سياسی می‌شود، طبيعتاً به نيروی حساس نظام توجه ويژه‌ای دارد، يکی از مهمترين اين نيروها مرجعيت است».

وی با اشاره به اين که ارتباط روشن و شفاف با مراجع بسيار ضروری است، گفت: «معتقدم دولتی نمی‌تواند موفق باشد، مگر اين که رابطه خوبی با مرجعيت داشته باشد».

وی افزود: «البته ممکن است اين سفر جبنه تبليغاتی هم بيابد، اما بنده در گذشته هم با مراجع ارتباط داشتم و شما ديديد که صحبت‌ها و ارتباط ما صميمانه بود چرا که يک رابطه قديمی ميان بنده و مرجعيت وجود داشته و دارد».

ميرحسين موسوی همچنين درباره بحث طرح امنيت اجتماعی گفت: «مسئله فرهنگی جوانان در سطح کشور مسئله پيچيده‌ای است و معتقدم با هماهنگی ميان دستگاه‌های مختلف امکان جلوگيری از بد اخلاقی‌ها وجود دارد».

وی تأکيد کرد: «بايد اعتماد و احترامی ميان دولت و جوانان شکل گيرد، در عين حال فکر می‌کنم اگر بتوانيم يک درصد نرخ بی‌کاری را کاهش دهيم بخش عمده‌ای از اين مشکل را حل کرده‌ايم و اگر قدرت بيشتری داشته باشيم و به طور جدی اشتغال را بالا ببريم و برنامه‌های سازنده و روشن فرهنگی داشته باشيم می‌توانيم در اين زمينه موفق عمل کنيم».

وی افزود: «مطمئنم با حفظ احترام به جوانان و برنامه‌ريزی در اين زمينه نياز به چنين کارهای آمرانه‌ای در اين زمينه نداريم».

موسوی در پايان متذکر شد: «ما ريشه برخی از اين مسئله‌ها را خشک نمی‌کنيم، اما با دو تا جوان برخورد می‌کنيم که جز ايجاد بدبينی فايده‌ای ندارد».

وی تأکيد کرد: «بنده برنامه وسيع‌تری را برای اين مسئله پيش‌بينی می‌کنم که می‌تواند مفيد باشد».





















Copyright: gooya.com 2016