چهارشنبه 26 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اگر مجلس به هدفمند‌کردن يارانه‌ها رای ندهد، احمدی‌نژاد کانديدا نمی‌شود؟ آفتاب

حرکت‌های انتخاباتی و موج سازی‌های تبليغاتی محمود احمدی‌نژاد آغاز می‌شود

آفتاب- گروه سياسی: با نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد نيز که درجايگاه رئيس جمهور يکی از کانديداهای انتخابات پيش روی است، به سازماندهی برنامه‌ها و حرکت‌های انتخاباتی و تبليغاتی برای افزايش آرای خود روی آورده است.

در همين راستا بر سرعت و تراکم سفرهای استانی رئيس جمهور محمود احمدی‌نژاد، افزوده شده است. او بدين ترتيب پس از اصفهان، امروز چهارشنبه وارد استان کرمان شد تا با مردم اين شهر صحبت و گفتگو کند. اين در حالی است که مطابق برخی نظرسنجی‌ها در شرايط فعلی و پس از انصراف سيدمحمد خاتمی از کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری دهم، محمود احمدی‌نژاد نزديک به سی و پنج درصد آرا را از ميان کانديداهای موجود در صحنه انتخابات به خود اختصاص داده است.

***
بنا بر برخی گزارش‌ها محمود احمدی‌نژاد در پايان سال گذشته نيز دست به اقدامی زده بود که البته ناکام ماند و در صورت موفقيت، می‌توانست جايگاه او را در افکار عمومی بسيار تقويت کند و موج تبليغاتی جدی‌ای را برای او فراهم سازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مطابق اين خبر در روزهای پايانی سال گذشته، پس از آنکه در ماجرای تصويب لايحه بودجه، علی لاريجانی رئيس مجلس، به تهديدهای رئيس دولت و اخطار قانون اساسی‌اش خطاب به نمايندگان مجلس، پاسخی تند و طعنه آميز داد، محمود احمدی‌نژاد نيز در اقدامی تقابل جويانه بيانيه‌ای را تنظيم و آماده انتشار کرده بود.

اين بيانيه درحاليکه مطبوعات نيز وارد تعطيلات شده بودند، برای انتشار در اختيار صداوسيما قرار گرفت. در اين بيانيه محمود احمدی‌نژاد ضمن پاسخ‌گويی به گفته‌های علی لاريجانی، ادعا کرده بود که "در صورت عدم تصويب طرح تحول اقتصادی موسوم به لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها در مجلس و اعمال نظر نمايندگان در لايحه بودجه و تغيير محتوای آن، او نيز کانديدای انتخابات آينده نخواهد شد و در اعتراض، از حضور در صحنه انتخابات رياست جمهوری دهم پرهيز خواهد کرد.

اين بيانيه اما پس از آنکه رياست صداو سيما، عزت الله ضرغامی از مقامات عالی نظام کسب تکليف کرد و در پی عدم موافقت آنها با پخش آن، از انتشار در راديو و تلوزيون بازماند. بدين ترتيب اين اقدام محمود احمدی‌نژاد که می‌توانست فضای سياسی و تبليغاتی قابل توجهی را برای او در صحنه رقابت‌های انتخاباتی ايجاد کند در ابتدای راه متوقف ماند و نتوانست عملياتی شود.

***
محمود احمدی‌نژاد با انتشار اين بيانيه و طرح اين مدعا که درصورت کارشکنی مجلس، کانديدای انتخابات آينده رياست جمهوری نخواهد شد، به واقع اين پيام را به افکار عمومی و توده‌های رای دهنده منتقل می‌کرد که او در حکومت، برای پيش برد برنامه‌های خود تنها است و عموم دستگاهها از جمله مجلس در برابر اقداماتش دست به کارشکنی می‌زنند.

احمدی‌نژاد بدين ترتيب همچون گذشته که بحران‌های اقتصادی را برآمده از کارشکنی مخالفان و دشمنان خود می‌خواند اين بار نيز با چنين اقدامی می‌توانست در آستانه انتخابات، ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های برآمده از تصميم‌های دولت خود را به کارشکنی نمايندگان مجلس و لابی‌های قدرت درون مجلس نسبت دهد.

او علاوه بر اين، خود را به نوعی به مثابه اپوزيسيون قدرت در ايران معرفی می‌کرد و بدين ترتيب با همان حربه‌ای که مسير پيروزی خود را در انتخابات سال ۸۴ توانست هموار کند، اين بار نيز، بالادستی خود در رقابت‌های انتخاباتی را مجدداً فراهم می‌ساخت.

تهديد احمدی‌نژاد به عدم کانديداتوری در انتخابات، همچنين نوعی الگوبرداری هوشمندانه و صوری از تز " خروج از حاکميت" می‌توانست باشد. عباس عبدی که واضع تز "خروج از حاکميت" در عصر اصلاحات بود، اعتقاد داشت در شرايطی که اصلاح طلبان با موانع جدی در راه خود روبرويند و از يک‌سو فاقد قدرت هستند و از سوی ديگر بايد پاسخگو به هواداران خود باشند، تهديد به خروج از حاکميت می‌تواند در مرحله اول به عقب نشينی مخالفان آنها بينجامد و در مرحله بعدی در صورت عدم عقب نشينی مخالفان نيز، اقدام در جهت خروج از حاکميت می‌تواند راهکار مناسبی پيش از زمينگير شدن و اخراج از حاکميت باشد.

محمود احمدی‌نژاد نيز به نظر می‌رسد که با تهديد به عدم کانديداتوری در انتخابات از يکسو می‌توانست فضای روانی مناسبی را در رقابت‌های انتخاباتی برای خود سامان دهد و تظاهر کند که با موانع جدی در مسير خود روبروست؛ و حتی در صورت پايين بودن زمينه رای خود در انتخابات با چنان بهانه‌ای، پيش از شکست در انتخابات و اخراج از حاکميت، خود اقدام به کناره‌گيری از قدرت نمايد.

***
به هرحال اما بنا بر مخالفت برخی مقامات نظام اين اقدام سياسی- تبليغاتی محمود احمدی‌نژاد ناکام ماند و بيانيه تدوين شده توسط او و مشاورانش از انتشار بازماند. رئيس دولت نهم با اين حال، برنامه‌های انتخاباتی و تبليغاتی خود را از مسيرهای متفاوت ديگری همچنان دنبال می‌کند. آنچنانکه به بر اساس گزارش‌های دريافتی، محمود احمدی‌نژاد در جريان بازديد نوروزی خود از وزارت امور خارجه در روز سه شنبه يازدهم فروردين ماه، به هريک از کارکنان و مديران حاضر يک ميليون ريال، به عنوان عيدی اهدا کرده است.

اين درحالی است که يکی ديگر از خبرگزاری‌ها نيز مدعی شده است که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به عنوان عيدی ويژه رئيس جمهور به کارکنان وزارت کشور پرداخت شده است. اين اخبار در حالی منتشر می‌شود که پيشتر نيز گفته شده بود که محمود احمدی‌نژاد در جريان ديدار نوروزی خود از يکی از بيمارستان های دولتی به پرسنل بيمارستان صد هزار تومان عيدی داده و در اقدام مشابه ديگری نيز با حضور در خوابگاه دانشجويان، اقدام به پرداخت عيدی به دانشجويان کرده است.

***
به موازات اين اقدامات، ماجرای پخش گونی‌های سيب زمينی توسط دولت نيز از سوی منتقدان احمدی‌نژاد به عنوان اقدامی تبليغاتی در آستانه انتخابات تفسير شده است؛ تا آنجا که مير حسين موسوی در يک سخنرانی عمومی خود اعلام کرد که "توزيع سيب زمينی به نماد يک تفکر تبديل شده است".

مهندس موسوی که اين روزها به صورت پياپی محمود احمدی‌نژاد و دولت او را هدف انتقاد خود قرار داده، همچنين با تاکيد بر اينکه "در يک جامعه ارزشی رای اصلا قابل خريد و فروش نيست"، گفته است عده‌ای فکر می‌کنند اکثريت رای جامعه را می‌توان با پول و امکانات خريد و می‌خواهند با کمک‌های نقدی و جنسی خود، مردم را نمک‌گير کنند.

در همين حال محمود احمدی‌نژاد در روزهای گذشته طی سخنانی با بيان اين که موضوع مسکن بدون حضور و دخالت دولت به سرانجام نمی‌رسد، اعلام کرد: «هر خانواده‌ای که تشکيل می‌شود بايد صاحب مسکن شود»؛ که اين سخن او نيز نوعی وعده انتخاباتی و شعار تبليغاتی به نظر می‌آيد.

***
در برابر انتقادات منتقدان اما محمود احمدی‌نژاد به طرح اين نکته اکتفا کرده است که «حتی ثانيه‌ای از وقت مديران دولت به تاثيرگذاری در انتخابات اختصاص نمی‌يابد». اين سخنان اما درحالی مطرح می‌شود که بنا بر برخی اخبار و گزارش ها، در سفرهای استانی اخير، تشکيل و هدايت ستادهای انتخاباتی با حضور مقامات دولتی محلی را به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته‌است.

آنچنان که به گزارش خبرگزاری مهر، به عنوان مثال در جلسه‌ای که با حضور علی زارعی نجف‌دری مشاور رئيس جمهور تشکيل شده است، مديرکل فنی استانداری مازندران به عنوان رئيس ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در اين استان انتخاب شده و معاون سازمان ميراث فرهنگی استان و معاون پدافند غيرعامل و مديرکل امور بانوان و مشاور استاندار مازندران نيز از ديگر مديرانی بوده‌اند که در اين نشست مسئوليت‌هايی را در ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در استان مازندران عهده دار شده‌اند.

***
با داغ‌تر شدن فضای انتخابات اما بی‌شک بايد منتظر اقدامات قابل توجه‌تری از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان يک کانديدای انتخاباتی باشيم؛ چه آنکه او نشان داده است که در شرايط سخت و بحرانی دست به اقدامات متحير کننده و قابل توجهی می‌زند که ضامن بالادستی او در صحنه رقابت‌ها و مجادلات انتخاباتی باشد. شمارش معکوس آغاز شده است.





















Copyright: gooya.com 2016