شنبه 29 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محکوميت هشت سال زندان برای رکسانا صابری را محکوم می کنيم، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز نگرانی صدور حکم هشت سال زندان برای خبرنگار امريکايی ايرانی تبار رکسانا صابری را قويا محکوم می کند.
گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری اين خبرنگار است و در اين باره اعلام می‌کند " اين حکم حتا در چارچوب قوانين جمهوری اسلامی سنگين و ناعادلانه است. رکسانا صابری در پشت درهای بسته دادگاه انقلاب و بدون حضور وکيل خود در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شد. مقامات مسئول ايران از اتهام " جاسوسی" سواستفاده می‌کنند تا روزنامه‌نگاران را زندانی و آزادی بيان را محدودتر کنند. در عين حال صدور اين حکم در آستانه انتخابات رياست جمهوری در ايران هشداری به خبرنگاران خارجی است. "



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سه شنبه ٢٥ فروردين عليرضا جمشيدی سخنگوی دستگاه قضايی ايران اعلام کرد که محاکمه خبرنگار امريکايی ايرانی تبار رکسانا صابری در يکی از شعب دادگاه انقلاب آغاز شده است. حسن زارع دهنوی معاون امنيتی دادستان تهران که خود را به نام "حسن حداد" معرفی می‌کند پيش از اين در تاريخ ٢٠ فروردين اعلام کرده بود که اين خبرنگار « بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعاليت های جاسوسی انجام می داده است که مدارک در پرونده موجود است و وی نيز تمام اتهامات را پذيرفته است.» عبدالصمد خرمشاهی وکيل رکسانا صابری با تائيد خبر محکوميت موکل خود به گزارشگران بدون مرز گفت که به اين حکم اعتراض خواهد کرد.

بازداشت رکسانا صابری در تاريخ ١٠ اسفند ماه ١٣٨٧ از سوی شبکه راديويی ان پی آر اعلام شد. رضا صابری پدر اين روزنامه‌نگار گفته بود " دخترش در پی مکالمه کوتاهی در تاريخ ٢٢ بهمن بازداشت خود را به وی اعلام کرده است." مقامات رسمی ايران در فردای انتشار خبر از سوی رسانه‌ها، زندانی شدن روزنامه نگار را در زندان اوين و بدون توضيح در باره "اتهامات" وی تائيد کردند. حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه در تاريخ ١١ اسفند اعلام کرد که فعاليت رکسانا صابری در ايران " غير قانونی" بوده است. در روز ١٢ اسفند عليرضا جمشيدی اعلام کرد " وی با قرار صادره از دادسرای انقلاب در بازداشت به سر می‌برد و اکنون در زندان اوين است. " پدر و مادر رکسانا صابری يک روز پس از ورود خود به ايران در تاريخ ١٧ فروردين موفق شدند در زندان اوين با دختر خود ملاقات کنند.
رکسانا صابری ٣١ ساله در امريکا متولد و بزرگ شده است و از شش سال پيش در ايران به‌ تحقيق و تحصيل مشغول بود. وی با شبکه راديويی ان پی آر و بخش جهان راديو و تلويزيون بی بی سی تا ١٣٨٥ همکاری داشته است. رضا صابری پدر روزنامه‌نگار زندانی در تاريخ ١٤ اسفند ماه به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده بود " که دخترش از زمان عدم تمديد مجوزش با رسانه ها همکاری نداشته است چون بدون مجوز نمی‌توانسته است به مقامات و منابع خبری دسترسی داشته باشد، مطالب انتشار يافته يادداشت‌های شخصی وی در باره مسائل فرهنگی و ادبی بوده است. از آن تاريخ وی بيشتر بر روی تحصيلات خود را در باره زبان و فرهنگ ايران متمرکز بوده و در يکی از دانشگاه های تهران تحصيل می‌کرده است."





















Copyright: gooya.com 2016