سه شنبه 1 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی و اعلام ضمنی کانديداتوری: وزير خارجه ايران می‌تواند يک زن باشد، آفتاب

برای رقابت با فقر و گرانی به صحنه می‌آيم


آفتاب: محسن رضايی ضمن اعلام ضمنی کانديداتوری خود گفت: «من اصولگرای صرف نيستم، بلکه به عنوان اصولگرای اصلاح طلب وارد صحنه انتخابات خواهم شد».

محسن رضايی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار سياسی آفتاب مبنی بر اينکه با وجود عدم حمايت‌ شخصيت‌هايی مانند لاريجانی و قاليباف از طرح دولت ائتلافی، با چه پشتوانه‌ای به صحنه خواهيد آمد، گفت: «دولت ائتلافی بعد از انتخابات تعيين می‌شود نه قبل از آن، لذا اگر رئيس جمهور آينده من باشم از همه دوستان در دولت ائتلافی استفاده خواهم کرد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضايی همچنين گفت: «قبل از اعلام کانديداتوری رسمی با دوستان و شخصيت‌هايی نظير قاليباف يک بار ديگر جلسه خواهم گذاشت».

محسن رضايی که به تازگی خبر ورودش به صحنه انتخابات منتشر شده، دوشنبه‌شب در جلسه‌ای که توسط بنياد مردم برگزار شد، ضمن اعلام تلويحی و البته نه رسمی کانديداتوری‌اش، گفت که به دليل نارضايتی شديد از الگوی مديريتی کشور به صحنه خواهد آمد.

وی در تشريح اين موضع گيری گفت: «ما بايد الگوی مديريتی کشور را عوض کنيم و به جای تاکيد بر شخص، بايد روی تيم متمرکز شويم، به جای صحبت از رئيس‌جمهور، از دولت صحبت کنيم و کارنامه رئيس جمهور را بر اساس اينکه چه دولتی را تشکيل می‌دهد بررسی کنيم».

رضايی افزود: «ما مشکلات انباشته‌ای از همه دولتها داريم و اينگونه نيست که دولت آقای احمدی‌نژاد به تنهايی اين مشکلات را به‌وجود آورده باشد و بايد برای پايان دادن به اين مسئله برنامه‌محور بود. البته همه آدمهايی که آمده‌اند و رفته‌اند خوب بودند اما باری از مشکلات گذشته تا حال به جا مانده است که بايد به جای تأکيد بر حضور اشخاص در عرصه انتخابات به دنبال برنامه‌ آنها برای حل و رفع مشکلات بود».

رضايی دليل ورود خود به صحنه انتخابات را رقابت با شخص يا جناح خاصی ندانسته و ورود خود را صرفاً برای رقابت با فقر و گرانی عنوان کرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره طرح موضوع نامزدی‌اش هم گفت: «دوستان بيش از چند ماه است که بحث کانديداتوريم را در قالب دولت ائتلافی مورد تأکيد قرار داده‌اند. من نيز بارها بر لزوم حضور دوستان در اين عرصه تأکيد کردم و حسن اين موضوع را بر کمک به يکديگر در خدمت به مردم بيان داشتم».

وی با اشاره به اينکه تاکنون وقت بسياری را برای فعاليت‌های انتخاباتی از دست داده‌ايم عنوان کرد: «تاکنون از آقايان مطرح در دولت ائتلافی خواستيم که اعلام حضور کنند به عنوان مثال از آقای لاريجانی که خود تريبونی در اختيار دارد خواستيم تا حضور يابد تا ما در کنار آنها به شکل‌گيری دولت ائتلافی کمک کنيم».

رضايی با اشاره به عدم پذيرش نامزدی توسط ديگر افراد مطرح شده برای ايده دولت ائتلافی تصريح کرد: «اکنون عقب‌ماندگی‌هايی در زمان وجود دارد، و لذا بايد اعلام کنم که ديگر مثل گذشته عمل نخواهم کرد و در صورت حضور تا آخر خواهم ماند. اکنون اين مساله جنبه تکليفی برايم يافته و نتيجه انتخابات ديگر مهم نيست و اميدوارم بتوانم ايده‌های خود را تقديم ملت بزرگ ايران کنم».

وی با انتقاد از عدم رعايت اخلاق در سياست فعلی کشور تاکيد کرد: «بازگشت به اخلاق يکی از تاکيدات من خواهد بود چرا که به شدت احساس می‌کنم در حال حاضر سياست ما به ادب، تواضع، صداقت و راستگويی نياز دارد. بايد اخلاق سياسی ما مثل دهه اول انقلاب شود و بايد ارزش‌ها به سياست بازگردد».

رضايی غفلت از تربيت مديران جوان را در ۳۰ سال گذشته و در طی رفت و آمد دولت‌های پيشين مورد انتقاد قرار داد و اين مهم را يک نياز ضروری دانست.

شايد جالب‌ترين جمله‌ای که رضايی در جلسه دوشنبه‌شب عنوان کرد، اين بود که هنوز هم معتقد است که وزيرخارجه ايران می‌تواند يک زن باشد و به قول خود کسی باشد که بتواند با شجاعت و تدبير بالا مقابل کلينتون بنشيند.

محسن رضايی در پايان در خصوص رابطه يا مذاکره با آمريکا هم، که شايد جنجالی‌ترين بحث کانديداهای رياست جمهوری است تاکيد کرد که معتقد به مذاکره مستقيم است.

وی در اين باره اظهار داشت: «مخالف تنها گذاشتن ايران در منطقه و جهان هستيم که در صورت حضور طرحی تحت عنوان همگرايی منطقه‌ای را به اجرا درخواهم آورد. در اين طرح با تشکيل اتحاديه‌های کشورهای آسيای جنوب غربی ضمن تقويت روابط با ديگر کشورها در عرصه سياست خارجی بر توانمندی‌ها و قابليت‌های خود در عرصه مواجهه با جهان خواهيم افزود».

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: «اتفاق مهمی در ايالات متحده آمريکا رخ داده است و بايد گفت‌وگوها را از حالت گفت‌وگوهای دورادور خارج کرد و بسته‌ای عملياتی را در اين زمينه ارائه کرد. البته معتقدم مذاکره با آمريکا سنگين‌ترين فعاليت ديپلماتيکی است که می‌تواند وجود داشته باشد و بايد در اين مسير از بزرگان و افراد توانمند در کشور بهره برد».

رضايی با بيان اينکه بايد يک بسته عملياتی را برای نزديکی به هم در نظر گرفت افزود: «البته نياز به يک تيم ماهر ديپلماسی دارد تا بتواند از عهده آن بر آيد که شايد پيچيده‌ترين فعاليت ديپلماتيک را طلب کند تا بتوان با تيم آمريکايی روبه‌رو شد و مسئله را به پيش برد».

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان گفت: «طی دو سه روز آينده بررسی‌های خود را انجام خواهم داد. جلساتی هم خواهم داشت و پس از آن نظر نهايی خود را در خصوص حضور در عرصه انتخابات اعلام خواهم کرد».





















Copyright: gooya.com 2016