چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کميته حقوق بشر انجمن اسلامی اميرکبير: دانشجويان پلی تکنيک در معرض ضد بشری ترين اقدامات بزرگترين ناقضان حقوق بشر قرار دارند، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: کميته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير، با صدور بيانيه ای ضمن برشمردن موارد غيرقانونی در بازداشت مسعود دهقان، دهمين دانشجوی بازداشتی دانشگاه پلی تکنيک، و محکوميت بازداشت غيرقانونی اين دانشجو، نسبت به شدت گرفتن رفتارهای غيرانسانی با دانشجويان اين دانشگاه ابراز نگرانی کرده و در مورد وضعيت وخيم جسمانی دانشجويان دربند هشدار داده است. اين کميته در بيانيه خود خواهان توجه تمامی سازمان های مدافع حقوق بشری نسبت به نقض حقوق دانشجويان اين دانشگاه شده است.

متن اين بيانيه به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اينک دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک به عريان ترين شيوه در معرض ظالمانه ترين و ضدبشری ترين رفتارها از سوی يکی از بزرگترين دولت های مرتکب نقض فاحش حقوق افراد و ملت ها در دنيای کنونی، يعنی دولت ايران، قرار دارند. روند نگران کننده و مداوم اقدامات سرکوبگرانه و ناقض اساسی ترين حقوق انسانی، توسط حاکميت اينک بيش از هر دانشگاه ديگری در ايران در مورد دانشجويان اين دانشگاه اعمال می شود.

تخطی و تجاوز آشکار به اوليه ترين و بديهی ترين حقوق دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک و شهروندان اين کشور در حالی است که رئيس جمهورش در تمامی تريبون های رسمی و مصاحبه های خارجی و سخنرانی های خود، ايران را آزادترين کشور دنيا می داند و از نقض حقوق بشر در کشورهای غربی سخن می گويد. از سوی ديگر انکار و امتناع مقامات و مسئولين کشور از پذيرش وجود هرگونه اقدامات متناقض با اصول جهانشمول حقوق بشر در کشور، در زمانی است که تبعيض اميزترين و غيرقانونی ترين رفتارهای از سوی حاکميت در رابطه با دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک در حال اعمال است.

در حالی که ۹ دانشجوی اين دانشگاه ماهها در بند امنيتی ۲۰۹ اوين و تحت شديدترين شکنجه های جسمی و روحی و تحقير آميزترين، اهانت بارترين و غيرانسانی ترين رفتارها از سوی بازجويان وزارت اطلاعات قرار گرفته اند، روند بازداشت های غيرقانونی و خودسرانه هنوز پايان نيافته و دهمين دانشجوی دانشگاه پلی تکنيک نيز روز گذشته در منزل خود بازداشت شد.

مسعود دهقان دانشجوی سابق دانشگاه پلی تکنيک و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی اين دانشگاه، روز گذشته در جريان يورش نيروهای امنيتی به منزلش بازداشت شد و نيروهای امنيتی علاوه بر آن تمامی کتابها و کامپيوتر اين دانشجو را نيز همراه خود برده و وی را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

بازداشت مسعود دهقان که فرزند شهيد است، در حالی است که مسئولين دروغ پرداز، ادعای بزرگداشت شهدا را دارند. دولتمردان نه تنها با سو استفاده از ارزش ها و لجن مال کردن تمامی اصول، برای در دست نگه داشتن قدرت تلاش می کنند بلکه اکنون کار را به بازداشت فرزندان شهيدانی که برای آزادی ايران خون خود را نثار کردند، رسانده اند.

بازداشت اين دانشجو نيز همانند ۹ دانشجوی ديگر دربند به غيرقانونی ترين شيوه صورت گرفته و وی نيز هم اکنون در معرض خشونت بارترين رفتارها از سوی نيروهای امنيتی قرار دارد. تهاجم غيرقانونی نيروهای امنيتی به منزل مسعود دهقان و تفتيش غيرقانونی منزل وی، ناقض ماده ۱۲ اعلاميه جهانی حقوق بشر مبنی بر مداخله در اقامتگاه و حريم خصوصی فرد، بازداشت بدون مجوز قضائی اين دانشجو نيز مصداق بارز بازداشت خودسرانه و در مغايرت آشکار با ماده ۳۷ قانون آئين دادرسی کيفری و نيز ماده ۹ اعلاميه جهانی حقوق بشر و بندهای ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی است.

بازداشت مسعود دهقان در حالی است که اکنون نزديک به صد روز از بازداشت مجيد توکلی، حسين ترکاشوند، اسماعيل سلمان پور و کوروش دانشيار و ۶۰ روز از بازداشت مهدی مشايخی، عباس حکيم زاده، احمد قصابان و نريمان مصطفوی و بيش از چهل روز از بازداشت ياسر ترکمن، ديگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنيک می گذرد.

در تمامی اين مدت، دانشجويان بازداشت شده در سلول های انفرادی بسر برده و فاقد هرگونه امکان برای دسترسی به خانواده و وکيل خود بوده و جز دفعات اندک، آنها اجازه ی هيچ گونه تماسی با خانواده خود نداشته اند. اخبار و اطلاعات دريافتی حاکی از وضعيت وخيم جسمی دانشجويان دربند است. اظهارات شاهدان حاکی از واخامت وضعيت جسمانی اسماعيل سلمان پور، که نزديک به صد روز را در سلول انفرادی بسر برده، دارد. وی روز گذشته بر اثر وضعيت وخيم جسمی به درمانگاه زندان اوين منتقل شده است که بنابر گزارش ديگر زندانيان، وی هوشياری خود را از دست داده بوده و در وضعيت بدی قرار داشته است. وضعيت سلاميتی و جسمانی ديگر دانشجويان در بند در سلول های انفرادی بند امنيتی ۲۰۹ اوين نيز بسيار نگران کننده است.

وکلای اين دانشجويان نيز تاکنون ملاقاتی با آنان نداشته و به گفته ی خودشان هيچ گونه اجازه و دسترسی برای مطالعه پرونده نداشته اند. آنها بعنوان يک متهم از ابتدای بازداشت غيرقانونی خود، به موجب ضوابط تعيين شده در قانون اساسی و ديگر قوانين داخلی و نيز قوانين بين المللی تاکنون از هيچ کدام از حقوق مصرح خود، برخوردار نبوده و هيچ کدام از موازين دادرسی عادلانه در مورد هيچ يک از آنان اجرا نشده است.

علاوه بر تمامی موارد ياد شده، در پرونده دانشجويان پلی تکنيک، اصل ممنوعيت شکنجه، بعنوان بنيادی ترين و استثنا ناپذيرترين اصل از اصول جهانشمول حقوق بشر، پايمال و مورد تعدی قرار گرفته است. دانشجويان بازداشتی از ابتدای دستگيری خود تاکنون تحت شديدترين شکنجه های روحی و جسمی و اهانت بارترين رفتارها از سوی بازجويان وزارت اطلاعات قرار گرفته اند. اين در حالی است که به موجب قانون داخلی ايران اقارير متهمان تحت شکنجه هيچ گونه سنديت قضائی ندارد و هم چنين به موجب ماده ۵ اعلاميه جهانی حقوق بشر و نيز ماده ۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران و ماده ۷ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی، شکنجه ممنوع و قابل مجازات دانسته شده است.

در پايان کميته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير بازداشت خودسرانه و غيرقانونی مسعود دهقان را محکوم و اعتراض شديد خود را به رفتارهای غيرانسانی و ظالمانه و مغاير با کرامت بشری حاکميت جمهوری اسلامی اعلام می کند. اين کميته هم چنين در مورد هرگونه شکنجه و رفتارهای غيرانسانی نسبت به مسعود دهقان دانشجوی بازداشتی دانشگاه اميرکبير هشدار داده و مسئوليت مستقيم امنيت جانی و سلامتی اين دانشجو و ۹ دانشجوی ديگر بازداشتی اين دانشگاه را برعهده نهادهای امنيتی و قضائی می داند.

کميته حقوق بشر در پايان بار ديگر توجه تمامی مراجع، نهادها و سازمان های بين المللی دولتی و غيردولتی مدافع حقوق بشر را نسبت به موارد نقض فاحش و سيستماتيک حقوق بشر در مورد دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک تهران فرا می خواند و از آنان می خواهد که در راستای آرمان های انسانی خود، دولت ايران را بعنوان يکی از اصلی ترين ناقضان حقوق افراد و ملت ها در دنيای کنونی، به رعايت تعهدات خود در مورد اوليه ترين و اساسی ترين حقوق افراد وادار سازند.

کميته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير
۲ ارديبشهت ۱۳۸۸





















Copyright: gooya.com 2016