پنجشنبه 3 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: ۷۰ درصد آثار چاپ‌ شده در دولت قبل انحرافات اساسی داشتند، ايسنا

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هفتاددرصد کتاب‌هايی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل مجوز چاپ گرفته، دارای انحرافات اساسی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در قم، محمدحسين صفار هرندی شامگاه گذشته (سه‌شنبه، اول ارديبهشت) در همايش بررسی مسائل فرهنگی در دولت نهم که از سوی بسيج دانشجويی پرديس قم برگزار شد، همچنين عنوان کرد: اگر کليه‌ی کتاب‌های مشکل‌دار را در دولت فعلی جمع کرده و سرشماری کنند، به ۲۰ عدد نمی‌رسد.

او در ادامه افزود: در زمان گذشته، تربيت فرهنگی را در محيط دانشجويی به سمتی سوق داده بودند که وقتی آمريکا عراق را اشغال کرد، در کشور ما بعضی‌ها کف زدند و می‌گفتند و اعتقاد خود را در روزنامه‌ها می‌نوشتند که چه زمانی می‌شود آمريکا بيايد و ما را آزاد کند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير ارشاد تأکيد کرد: در گذشته روزهايی بود که وقتی دانشجو به دانشگاه می‌آمد، نمی‌دانست که امروز چه اتفاقی برای او رخ خواهد داد. بلوا، اغتشاش و تعطيلی درس ذهن دانشجويان را مشغول ساخته بود؛ اما چند سالی است که از اين اتفاق‌ها خبری نيست و دليلش بعد فرهنگی است. امروز مضمون فرهنگی حاکم است که با فرهنگ گذشته فرق می‌کند.

او نسبت به تهاجم فرهنگی به جوانان هشدار داد و گفت: تهاجم فرهنگی از جمله موضوعاتی بود که مقام معظم رهبری نسبت به جلوگيری و گسترش آن در کشور توصيه داشتند. تهاجم فرهنگی همان تهديد نرمی است که در اين زمان کشور را مورد هجوم قرار داده است؛ ولی خوشبختانه ايران در مقابله با تهاجم فرهنگی واکسينه بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: دولت نهم اين افتخار را دارد که ميزان بن کتاب را در حوزه‌های علميه شش‌برابر افزايش داده است.

صفار هرندی همچنين از ميزان بودجه قرآنی کشور گزارشی ارائه کرد و گفت: در دولت گذشته بودجه‌ی قرآنی کشور ۶۸۰ ميليون تومان بوده که اين ميزان در سال گذشته ۲۵برابر افزايش يافته است.

او افزود: دولت نهم در مدت سه سال، تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد را به شش‌هزار کانون فرهنگی افزايش داد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين‌که سرانه‌ی احداث مسجد در زمان روی کار آمدن دولت نهم شش ميليارد تومان در سال بود، گفت: دولت نهم اين سرانه را به حداقل ساليانه ۴۰ ميليارد تومان افزايش داد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين از وقايع کنفرانس دوربان در ژنو به عنوان مسأله‌ای فرهنگی ياد کرد و گفت: اتفاقی که در ژنو افتاد، نشان می‌دهد مسؤولان کشورهای غربی و آمريکايی در اجرای پروژه‌ی بی‌فرهنگی که می‌خواستند آن را جهانی‌سازی کنند، ناکام ماندند.

صفار هرندی افزود: ماجرايی که در ژنو اتفاق افتاد، يک حادثه‌ی فرهنگی و يک تکان بزرگ و تأثيرگذار برای آرامش خواب‌آلود جهان بود.

او ادامه داد: هر چه جلسه در کنفرانس دوربان به پايان خود نزديک می‌شد، صدای رييس‌جمهور ايران در حاضران جلسه بيش‌تر تأثير می‌گذاشت.

او با بيان اين که بعضی از زوايای پنهان واقعه‌ی دانشگاه کلمبيا آشکار نشده است، افزود: اکثريت جمعيت حاضر در دانشگاه کلمبيا از صهيونيست‌ها بودند و در ابتدای جلسه موج منفی را در فضای دانشگاه به راه انداخته بودند؛ ولی در پايان جلسه همان‌ها برای آقای احمدی‌نژاد کف می‌زدند و او را تشويق می‌کردند.

صفار هرندی با بيان اين‌که غربيان هجوم اصلی خود را به پيشينه‌ی فرهنگی کشورهای مسلمان و تاريخ آن‌ها آغاز کردند، اظهار کرد: اروپاييان ناجوانمردانه بر روی مقدسات اسلام برنامه‌ريزی کرده‌اند. وقتی کاريکاتوريست فنلاندی برای اولين‌بار به مقدسات اسلام و پيامبر اکرم (ص) توهين کرد، نمايندگان پارلمان و حتا نخست‌وزير فنلاند توهين به مقدسات اسلام را آغاز کردند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکيد بر اين‌که کشوری که ۱۲هزار سال پيشينه‌ی تمدنی دارد، چه نسبتی با کشوری که ۳۰۰ سال قبل پيشينه‌ای نداشته است، می‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: اين کشورها برای اين‌که خودشان را به ما نزديک‌تر کنند، سعی دارند از گذشته‌ی ما کوتاه کرده و آن را بمباران فرهنگی کنند.

او در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به تهديدات و هجوم فرهنگی دشمن، بويژه در زمان دولت نهم، گفت: امروز دشمنان تهديد خود را عملی و تهديد را اجرا کردند؛ هنر دولت نهم نيز برانگيختن ظرفيت‌های غفلت‌شده‌ی مردم بود.

صفار هرندی به مسأله‌ی هسته‌يی نيز اشاره کرد و گفت: مردم ايران امروز هفت‌هزار سانتريفيوژ دارند و امروز زمانی است که ما هيچ مانعی برای گسترش فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی نداريم.

او با بيان اين‌که دشمنان مذاکره‌ی بدون پيش‌شرط را پذيرفته‌اند، گفت: البته ما با دروغ‌هايی که از آن‌ها ديده‌ايم و آن‌ها را شيطان بزرگ می‌دانيم، اين پيشنهاد آن‌ها را نپذيرفته‌ايم.

وزير ارشاد در پايان سخنان خود از اتمام دور دوم سفرهای استانی هیأت‌ دولت تا قبل از شروع انتخابات خبر داد.





















Copyright: gooya.com 2016