جمعه 4 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی‌ رفسنجانی: مقامات آمريکايی با تکرار برخی حرف‌ها فضای مذاکره را از بين نبرند، ايسنا

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به احزاب، کانديداها و هواداران‌شان توصيه کرد: اخلاق و ادب اسلامی را رعايت و سعی کنيد با محوريت قانون حقيقت را بگوييد و به فکر منحرف کردن افکار عمومی نباشيد، ما بايد پاسدار سلامت افکار عمومی باشيم و مردم را برای تصميم درست آماده کنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوری آينده خاطرنشان کرد: در اين دو ماه تا انتخابات بايد به طور جدی تلاش شود تا همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، سلامت انتخابات برای مردم مشخص شود تا با خيال راحت بروند و رای دهند. اين بيانات بسيار آرامش دهنده بود. نمی‌خواهم بگويم که غير از اين است، اما در تبليغاتی که می‌شود، ضرورت دارد که علائم روشنی برای سلامت انتخابات نشان داده شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که " توقع ملی، دينی و انقلابی از مردم اين است که اهميت انتخابات امسال و ارزش رای خود را درک کنند" اظهار کرد: ما می‌توانيم بيش از ۴۰ ميليون رای بريزيم و اگر کمتر از آن باشد، نشانه بی‌تفاوتی مردم ماست که هم برای انقلاب و کشور و هم آينده فرزندان‌شان ضرر دارد که از صندوق‌ها قهر کنند. بالاخره يکی رای می‌آورد، اما اگر اقليت رای دهند از ميان آنان يکی انتخاب می‌شود و اين به نفع نيست؛ بنابراين بايد سعی کنيم مردم با احساس وظيفه حضور پيدا کنند و همانگونه که رهبری تاکيد کرده‌اند فضای انتخابات بايد رقابتی شود و هرکس که می‌خواهد می‌تواند به نماينده تفکر خود رای دهد، پس ديگر دليلی برای عدم حضور باقی نمی‌ماند، همچنين با تاکيد مقام معظم رهبری می‌توان بر سلامت انتخابات حساب کرد البته مردم و مسوولان هم بايد مراعات کنند.

وی گفت: اگر بتوان انتخاباتی نيرومند با جمعيت زياد داشته باشيم، برای چند سال آينده می‌توانيم نظام را بيمه کنيم و در نقطه مقابل اگر با اين شرايط انتخابات ما پرشور نباشد، بايد بدانيم که به کشور و انقلاب آسيب رسانده‌ايم. دعا می‌کنيم خداوند به مسوولان توفيق و به مردم احساس وظيفه ملی دهد.

خطيب نماز جمعه تهران همچنين به مذاکره ايران و آمريکا و ۱+۵ اشاره و اظهار کرد: ايران هميشه اعلام کرده که در شرايط مساوی و عادلانه آماده‌ مذاکره است، اما آن‌ها تاکنون پيش شرط داشتند و حالا که پيش‌شرط خود را برداشته‌اند روز گذشته خانم کلينتون در پارلمان حرف‌هايی می‌زد، مانند حرف‌های بوش. از يک سو رييس‌جمهور آمريکا پيامی با ادبيات قابل قبول می‌دهد و از سوی ديگر خانم کلينتون می‌گويد ما برای مذاکره آماده‌ايم اما در کنار آن مقدمات يک تحريم فلج‌کننده را برای ايران فراهم می‌کنيم. اين حرف مسوول سياست خارجی آمريکاست نه حرف روزنامه‌ها و رسانه‌ها و اگر بناست مذاکره‌ای شود، ايشان در اين زمينه مسووليت زيادی دارند، پس وقتی اين حرف‌ها زده می‌شود چه انتظاری از ما دارند در حالی که ايران از زمان حيات حضرت امام(ره) گفت که آمريکا حسن نيت خود را نشان دهد ما هيچ مشکلی برای مذاکره نداريم، اما وقتی اين حرف‌ها گفته می‌شود معنايش غير از اين نيست که می‌خواهند مذاکره کنند که منافع خود را تامين کنند. پس بهتر است در صدد تکرار اين حرف‌ها و کارها نباشند تا فضايی که امروز در ايران برای مذاکره وجود دارد، از بين نرود.

وی همچنين به اجلاس دوربان اشاره و خاطر نشان کرد: غربی‌ها امتحان بدی دادند. دوربان يک که در آفريقای جنوبی برگزار شد هم شامل حمايت غربی‌ها نبود اما NGO ها ضربه‌ بزرگی بر نژادپرستی اسرائيل وارد کردند و اين بار نيز رفتارشان نشان داد که عقيده‌ای به تبعيض‌نژادی ندارند.

وی همچنين ياد شهدای مسير کاروان‌های زيارتی در دياله عراق را گرامی‌داشت و خاطرنشان کرد: اين نمونه بسيار منزجر کننده‌ای از گروه‌های وهابی که جنايتکاران بزرگی هستند اما می‌خواهند خود را مجاهد بدانند، است. اين‌که ديوانه‌ای خود را در مسير افراد بی‌گناه که برای زيارت کربلا رفته‌اند به خاک و خون می‌کشد اولا موجب می‌شود دل‌مان برای مردم عراق بسوزد که چنين جرثومه‌هايی را در کشورشان دارند يا به کشورشان وارد شده‌اند. همچنين اعتراض داريم به آمريکا که چرا با جديت امنيت لازم را برای عراق برقرار نمی‌کند؟ و توصيه می‌کنيم به کاروان‌ها که بيشتر دقت کنند؛ چراکه ما با چنين ديوانه‌اهايی در عراق مواجه هستيم. ان‌شاءالله ايران و عراق بتوانند با همکاری با هم امنيت لازم را برای زوار برقرار کنند.

هاشمی‌رفسنجانی با گرامی‌داشت روز ارتش آن را از افتخارات جمهوری اسلامی و امام راحل خواند و گفت: زمانی فشار فراوانی بود که ارتش ۲۰ ميليونی بی‌طبقه تشکيل شود، اما امام(ره) ايستاد و ارتشی را احياء کرد که امروز می‌بينيم چگونه پيشرفت کرده و در چه جايگاه بالايی قرار دارد. کم انقلابی را می‌توان پيدا کرد که اين‌گونه نيروهای مسلح خود را حفظ کرده باشد. ما بيشتر بايد از افتخارات نظام‌مان صحبت کنيم.

وی با اشاره به روز کارگر و تقدير از اين قشر کشورمان گفت: حقيقتا بايد توجه ويژه‌ای به کارگران داشت. کارگران ما از لحاظ فکری، روحی، قناعت و خدمت در دنيا حرف اول را می‌زنند. همه می‌دانيم معاش زندگی کارگری چگونه است در عين حال نقش مهمی که در پيروزی انقلاب و دفاع مقدس داشتند را نيز نبايد از ياد برد. کارگران ما شهيدان خود را تشييع می‌کردند اما کارخانه‌ها را تعطيل نمی‌کردند و حقوق ناچيزشان را به جبهه‌های جنگ می‌بخشيدند و تا امروز هم که هر روز می‌شنويم کارخانه‌ای بسته شده صبورانه ايستاده‌اند و مقاومت می‌کنند و هيچ‌گاه مارکسيست‌ها نتوانستند بر کارگران کشور ما چيره شوند.

وی همچنين با گرامی‌داشت روز معلم اين قشر را شريف‌ترين قشر جامعه ايران خواند و گفت: آينده ما با تلاش معلمان تامين می‌شود و می‌دانيم که آن‌ها مطالبات به حقی دارند که به تاخير افتاده است. البته نمی‌خواهم بگويم که عمدا به آن‌ها داده نمی‌شود، حتما امکانش نيست، اما به هر حال توصيه اين است که رفاه حال آن‌ها تامين شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با تاکيد بر برقراری امنيت در شرق کشور، گفت: افغانستان و پاکستان امنيت را در شرق کشور کاهش دادند و در حال از بين بردن آن هستند و اين دو کشور بايد تلاش کنند که امنيت را در اطراف ايران برقرار سازند؛ چراکه طالبان در حال فعاليت هستند و اين نيز برای هر سه کشور خطرناک است.

به گزارش ايسنا وی در خطبه اول نماز جمعه تهران نيز گفت: اولين مساله که در بنای مساجد مطرح است، اخلاص است و پس از آن عمران و سر پا نگه‌داشتن آن است. آيات زيادی در اين زمينه آمده و البته تاکيد بر آن است که عمران مسجد با ايمان امکان‌پذير است.

وی با تاکيد بر اهميت احکام مساجد افزود: نکته ديگری که در اين زمينه وجود دارد توجه به معاد است. خداوند دعوت می‌کند که در مسجد بايد به فکر معاد و دنيای ابدی بود و اگر با اهدا ف خيرخدايی با مسجد برخورد شود به صلابت اسلام، اخلاص و اعتماد مردم صدمه وارد می‌شود و عيب بسيار بزرگی است که کسی با مسجد به عنوان دکان استفاده کند چه از سوی متوليان و چه از سوی افرادی که به آن‌جا رفت و آمد می‌کنند؛ بنابراين بايد مسجد را محفوظ نگه داشت و از سوءاستفاده از آن جلوگيری کرد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بيان اين‌که " مسجد بايد از آلودگی‌های مادی و معنوی پاک باشد" اظهار کرد: قرآن دستور داده که بيت عبادت‌کنندگان بايد پاک و تميز باشد و متوليان مساجد ما بايد به اين امر توجه کنند و اجازه ندهند که آلودگی‌ها و بوهای نامطلبوع‌ در مسجد وجود داشته باشد، اين غير از تجمعلات است و بايد آموزش بيشتری به متوليان امر داده شود در عين حال تاکيد براين است که وقتی وارد فضای مسجد می‌شويد با لباس و سر و وضع مناسب و آراسته باشيد و طبيعتا در اين صورت جوانان نيز جلب می‌شوند؛ بنابراين چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی آراستگی مسجد و نمازگزار مهم است.

وی با تاکيد بر قداست معنوی مسجد نيز گفت: از لحاظ معنوی مسجد آن‌قدر بالاست که انسان‌های مست و انسان‌هايی که هنوز غسل نکرده‌اند نبايد پا به آن بگذارند، همچنين قرآن منع کرده که مشرک نبايد متولی امور مسجد باشد و تاکيد دارد بر اين‌که افکار آلوده در مسجد جايی ندارد و قداست مسجد آن‌قدر بالاست که خداوند کسانی را به نحوی مانع از حضور مردم در مساجد می‌شوند، ظالم خوانده و عذاب اليم را برای آنان در نظر گرفته است.

خطيب نماز جمعه تهران در بخش ديگری از اين خطبه‌ با تاکيد بر آموزش و تعليم و تربيت در مساجد گفت: در گذشته مدارس دينی بر محور مسجد شکل می‌گرفتند و کسانی که آموزش می‌دادند خود را وامدار مساجد می‌دانستند، مانند دانشگاه الازهر که از مسجد شکل گرفت اما پس از گذشت مدتی در تاريخ می‌بينيم که رفته رفته مدارس و دانشگاه‌ها از مساجد جدا شدند و حتی حوزه‌های علميه نيز فارغ از مساجد شکل گرفتند. اما مساجد بايد پايگاه علوم اسلامی و دينی و آموزش عمومی و تربيتی باشد پس از انقلاب متاسفانه آن‌چنان که بايد و شايد به گسترش مساجد توجه نشد و برخی از مساجدها حتی امام جماعات ندارند در حالی که هر منطقه بايد يک امام جماعت داشته باشد. بعيد است که امکانات نداشته باشيم؛ بنابراين بايد امکانات ارائه شود.

وی به تعدد مساجد در کشور ترکيه اشاره کرد و گفت: با اين‌که ترکيه کشوری لائيکی است و مذهب حاکم ندارد، اما در روستاهای آن مساجد زياد هستند و هر کدام امام جماعت دارند. در کشور ما نيز بايد روند نيرومندی برای گسترش مساجد شکل بگيرد.

وی تاکيد کرد: متاسفانه دخالت‌های برخی نهادها در مساجد مشکلاتی را ايجاد کرده با اين‌که صاحب اداره مساجد امام جماعات هستند، نبايد اجازه داد عده‌ای استفاده‌های سياسی و مادی از مساجد ببرند. برخی نهادها مسوولند، اما مسوول اصلی مساجد امام جماعات هستند و بايد آموزش ببينند يعنی در حد مديريت مسجد و هرجا که مسجدی نيست بايد بنا شود و دخالت نهادها و اشخاص بی‌مسووليت نيز بر آن کاهش يابد.

هاشمی رفسنجانی در بخشی ديگر از خطبه دوم نيز با تاکيد بر ضرورت توجه به تقوا از شهدايی که طبق تقويم تاريخ در اين هفته سالروز شهادت آن‌هاست، ياد کرد و گفت: ياد شهيد حجت‌الاسلام شاه‌آبادی که از علمای مبارز قبل و مجاهد پس از انقلاب بود و خداوند او را به بزم اولياء و انبياء دعوت کرد، شهيد سپهبد قرنی که از شخصيت‌های بزرگ ارتش قبل از پيروزی انقلاب و مخالفان جدی دربار پهلوی بود و پس از انقلاب بسيار خوب ارتش را اداره و در کردستان امنيت را برقرار کرد و شهيد شيرودی که تاثيرش در غرب کشور به ياد ماندنی است و مرشد خلبانان محسوب می‌شد و نيز شهيد قائم منتظری که در حادثه طبس به شهادت رسيد را گرامی می‌دارم. حقيقتا حادثه طبس از حوادث تامل‌برانگيزی است که غير از اعجاز و لطف الهی نمی‌توان نامی بر آن گذاشت و اين حادثه مهم را هيچ وقت نبايد فراموش کرد؛ چراکه همانند حمايت خداوند از مسلمانان در جنگ بدر است.





















Copyright: gooya.com 2016