جمعه 28 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: اوباما اظهاراتش درباره "تغيير" را به واقعيت تبديل کند، ايران ايده‌های حل بحران منطقه‌ را در دست تهيه و تدوين دارد، ايسنا

وزير امور خارجه کشورمان گفت: ‌ابتکار شکل‌گيری مجموعه دوستان پاکستان دموکراتيک نه فقط گامی برای ابراز هم‌دردی و همکاری با پاکستان در دوره‌ای حساس از تاريخ آن کشور بلکه اقدامی برای جلوگيری از فراگير شدن بحرانی است که بسياری از ابعاد آن هنوز ناشناخته است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی که به منظور شرکت در اجلاس دوستان پاکستان در توکيو به سر می‌برد در اين اجلاس با بيان اين که افراط‌گرايی مرز جغرافيايی ندارد، اظهار کرد: آنانی که به تروريست‌ها حق‌السکوت می‌پردازند تصور می‌کنند اقدامات افراط‌گرايان به آنان نخواهد رسيد.

وزير امورخارجه کشورمان در ادامه تاکيد کرد: اگر سياست‌ها در برخورد با بحران افغانستان در ۷ سال گذشته درست انتخاب می‌شد، امروز شاهد شرايط جاری در پاکستان نبوديم. ما معتقديم زمان تغيير عملی در سياست‌های غلط گذشته فرا رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی در پايان گفت: جمهوری اسلامی ايران ايده‌های حل بحران را با مرور ۷ سال گذشته و با تمرکز بر ظرفيت‌های منطقه‌يی و انتظار حمايت همه طرف‌هايی که واقعا خواهان ثبات و آرامش و صلح در منطقه هستند را با همکاری کشورهای منطقه در دست تهيه و تدوين دارد.


در ديدار متکی و آسو


ژاپن بر نقش منطقه‌يی ايران تاکيد کرد

وزير امورخارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس پاکستان و ديدارهای دوجانبه در توکيو بسر می‌برد با آسو، نخست‌وزير ژاپن ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايسنا، منوچهر متکی در اين ديدار با اشاره به اقدام ژاپن در اجلاس بازسازی افغانستان در گذشته و اجلاس فعلی درباره پاکستان اظهار کرد: اين اقدام ژاپن به عنوان يک عضو خانواده آسيايی قابل تقدير است و سياست ايران به عنوان همسايه دو کشور افغانستان و پاکستان همواره کمک به حل بحران و بازگشت صلح و ثبات به اين کشورها و منطقه بوده است و در اين راستا آماده همکاری با توکيو هستيم.

در اين ديدار آسو، نخست‌وزير ژاپن نيز بر نقش مهم ايران در حل بحران‌های منطقه‌يی اشاره کرد و گفت: من در گفت‌وگو با کشورهای غربی و آمريکا بر اين نکته تاکيد کرده‌ام که حل مشکل افغانستان نيازمند به حضور ايران است.

او به گسترش روابط دو کشور تاکيد کرد.

در اين ديدار آخرين راه‌های گسترش روابط و بررسی سياست‌های جديد اعلامی آمريکا و همکاری‌های دو جانبه برای حل بحران‌های منطقه آسيا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.


متکی در ديدار وزير امور خارجه ژاپن:


به عنوان اعضای خانواده آسيا نسبت به حل بحران‌های منطقه مشغول هستيم

وزير امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس پاکستان و ديدار دو جانبه با مقامات ژاپنی در توکيو بسر می‌برد با ناکاسونه، وزير امور خارجه ژاپن ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی در اين ديدار گفت: تحولات مهمی در جهان از جمله در منطقه ما در حال شکل‌گيری است و ما به عنوان اعضای خانواده آسيا نسبت به حل اين بحران‌ها مشغول هستيم.

وزير امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از تلاش‌های ژاپن برای کمک به بازسازی افغانستان و حل مشکل پاکستان اظهار کرد: ممکن است در افغانستان و پاکستان کسانی به دنبال سهم کيک قدرت‌شان هستند اما ما به‌عنوان اعضای خانواده آسيا و منطقه تلاش‌مان حل بحران و بازگشت صلح و امنيت به منطقه است.

ناکاسونه، وزير امور خارجه ژاپن نيز در اين ديدار گفت: ما به روابط دو جانبه‌ای که با ايران داريم افتخار می‌کنيم. اين روابط امسال وارد هشتادمين سال خود می‌گردد و ما خواهان گسترش گفت‌وگوها پيرامون مسائل منطقه‌يی با ايران هستيم.

او سپس گفت: ارزيابی ما از حضور ايران در اجلاس پاکستان بسيار مثبت و اين حضور برای ما مهم است.

ناکاسونه در اين ديدار بر ضرورت توجه به نقش ايران برای حل مشکل افغانستان و پاکستان تاکيد کرد.

سياست‌های اعلامی آمريکا از ديگر محورهای گفت‌وگوی وزيران خارجه دو کشور بود.


متکی در گفت‌وگو با يوميوری:


اوباما اظهاراتش درباره «تغيير» را به واقعيت تبديل کند

وزير امور خارجه درگفت‌وگو با يک روزنامه ژاپنی تاکيد کرد که ايران درصورتی که واشنگتن حرف‌های جديدش را به واقعيت تبديل کند می‌تواند به تلاش‌های آمريکا برای تعامل با تهران پاسخ دهد.

خبرگزاری رويترز گزارش داد: باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا از سياست جورج بوش خلف خود در قبال ايران که مبتنی بر انزوا کشاندن تهران بود فاصله گرفته است. آمريکا هم‌چنين به روسيه، چين، فرانسه، آلمان و انگليس پيوسته است که از خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا می‌خواهند راه‌حلی ديپلماتيکی را برای مساله هسته‌يی ايران پيدا کنند.

تهران روز چهارشنبه اعلام کرد که پيشنهاداتی را برای پايان دادن به اين بن‌بست آماده کرده است اما به جزييات مربوط به آن اشاره‌ای نکرد.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز جمعه در گفت‌وگويی با روزنامه "يوميوری" اظهار کرد: ما در حال مطالعه دقيق اظهارات دولت آمريکا هستيم.

وی افزود: اگر دولت اوباما اظهاراتش درباره تغيير را به واقعيت تبديل کند، آنگاه می‌تواند از طرف ما نيز تغييری حاصل شود.

متکی برای شرکت در همايش دوستان پاکستان در توکيو به سر می‌برد.

انتظار می‌رود در اين نشست برای تامين سرمايه تلاش‌ها در راستای رفع فقر و بهبود اوضاع آموزشی و بهداشتی در اين کشور مبلغ ۴ ميليارد دلار جمع‌آوری شود.

وزير امور خارجه ايران در پاسخ به سوالی درباره پيشنهاد جديد ايران برای خروج موضوع هسته‌يی از بن بست حاصل شده گفت که اين پيشنهاد بازنگری پيشنهادی است که در ماه می گذشته ارايه شده بود و در پاسخ به اوضاع جديد جهانی است.

رويترز افزود: فرضياتی در اين باره مطرح شده است که امکان دارد متکی از اين فرصت برای گفت‌وگو با ريچارد هالبروک، نماينده ويژه آمريکا که او نيز در اين همايش شرکت دارد استفاده کند اما هالبروک به رويترز گفت که هيچ برنامه‌ای برای ملاقات با متکی ندارند.

متکی نيز در سخنانی مشابه با خبرنگاران گفت که برای شرکت در نشست پاکستان که اولويت دارد در توکيو به سر می‌برد.

وی افزود: اين دستور کار اصلی ماست.

متکی هم‌چنين ديدگاه اوباما درباره جهان عاری از تسليحات هسته‌يی را تحسين کرد اما افزود که داشتن برنامه هسته‌يی حق همه کشورهاست.





















Copyright: gooya.com 2016