دوشنبه 7 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اروپا: تحول در رابطه منوط به پاسخ تهران به سياست اوباما است، راديو فردا

اتحاديه اروپا روز دوشنبه با انتشار بيانيه ای جهت گيری تازه باراک اوباما در قبال ايران را فرصتی تازه برای تهران جهت پيوستن به جامعه جهانی و حل برنامه اتمی اين کشور دانست.

وزيران امور خارجه اين اتحاديه در بيانيه نشست ماهانه خود اعلام کردند: «اتحاديه اروپا به گرمی از جهت گيری تازه سياست آمريکا در قبال ايران حمايت می کند که می تواند فرصتی برای مذاکره در باره تمام جنبه های برنامه اتمی ايران فراهم کند.»

در بيانيه وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا آمده است: «اين اتحاديه از ايران می خواهد تا اين فرصت را برای تعامل جدی با جامعه جهانی را غنيمت بشمرد ...تا از طريق مذاکره، راه حلی برای مسئله اتمی پيدا شود که بر اساس آن منافع ايران از جمله توسعه برنامه صلح آميز توليد انرژی هسته ای مد نظر قرار خواهد گرفت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين وزيران می گويند، پاسخ ايران به واشينگتن روابط ايران با اروپا را تحکيم خواهد کرد که بارها از برنامه غنی سازی اورانيوم توسط تهران ابراز نگرانی کرده اند.

آمريکا و کشورهای اروپايی متحد آن، ايران را متهم می کنند که در پوشش فعاليت های هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است. جمهوری اسلامی ايران چنين اتهامی را رد کرده و اهداف اين برنامه را صلح آميز می داند.

باراک اوباما از زمان در دست گرفتن مقام رياست جمهوری آمريکا در ماه ژانويه از تمايل اين کشور برای گفت و گو با مقام های ايرانی سخن گفته است. وی همچنين در پيام نوروزی خود به مردم و رهبران جمهوری اسلامی خواستار «آغازی نو» در روابط تهران و واشينگتن شد.

ايران تا کنون پيام های ضد و نقيضی در قبال رفتار تازه دولت آمريکا نشان داده است ولی از تغيير لحن اين کشور استقبال کرده و می گويد در صورتی که اين تغييرات واقعی باشد به آن پاسخ مثبت خواهد داد.

با اين حال، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی «ای بی سی» آمريکا که روز يکشنبه پخش شد گفت: ايالات متحده علائم کافی برای بهبود روابط تهران و واشينگتن ارسال نکرده است.

وی افزود: دولتی تا امروز می‌ گفته شما را می ‌کشيم اما امروز می‌ گويد نمی ‌کشيم که اين برای برقراری رابطه کافی نيست.

جمهوری اسلامی ايران می گويد، به زودی بسته ای حاوی مسائل جهانی که می تواند در گفت و گوهای ميان طرفين مورد گفت و گو قرار گيرد ارائه خواهد کرد.

آمريکا از اين مسئله استقبال کرده و گفته است که چنين بسته ای را بررسی خواهد کرد.

وزيران اتحاديه اروپا روز دوشنبه از ايران خواستند تا «برای يافتن راه حلی از طريق مذاکره برای مسئله هسته ای» به اوباما پاسخ مثبت دهد و افزودند: «تحول در رابطه ما با ايران بستگی به اين مسئله دارد.»

آمريکا در زمان رياست جمهوری جرج بوش هر گونه مذاکره و تحول در رابطه با ايران را به تعليق غنی سازی اورانيوم از سوی تهران مشروط کرده بود.

کشورهای غربی می گويند که ممکن است که ايران اجازه يابد برای دوره ای که مذاکرات در جريان است به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد ولی هدف نهايی توقف اين روند است.





















Copyright: gooya.com 2016